בס"ד
פסח, שבועות והקשר בינהם
חג השבועות שונה מאוד מהחגים האחרים בתורה. אין לו מקום מיוחד שם חוגגים אותו כמו סוכות, אין לו מאכלים אסורים כמו פסח, בחג השבועות אין גם תאריך מפורש בתורה. כתוב בויקרא: "עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום". ומכאן לומדים שחמישים יום אחרי חג הפסח חל חג השבועות.
הסיבה שחג זה לא זקוק למאפיינים מיוחדים היא שמתן תורה הוא הבסיס של עם ישראל. ישנם כמה מנהגים שאנו נוהגים בשבועות וכולם קשורים למתן תורה ולאו דווקא לזיכרון של מה שקרה במדבר. הסיבה לכך היא שמעמד נתינת התורה הוא לא דבר שאנו צריכים לזכור כדבר שקרה בעבר, אלא כדבר המשפיע עלינו יום יום. כפי שאנו אומרים בתפילה: "כי הם חיינו ואורך ימינו בהם נהגה יומם ולילה".
הסיבה שאין תאריך מיוחד לחג השבועות היא מפני שהוא לא חג בפני עצמו, אלא הוא המשך של חג הפסח, וספירת העומר היא המחברת בין החגים והופכת אותם בסופו של דבר ליחידה אחת עם התחלה וסוף.
יש הסבורים שיציאת מצרים היא זאת שהפכה את עם ישראל לעם מיוחד, אך זה לא מדויק. היא הפכה אותו רק לעם לא משועבד בגופו. מיד אחרי היציאה ממצרים דמה העם לחיה ההולכת במדבר ללא שום מטרה רוחנית, רק חמישים ימים לאחר מכן אחרי האמירה של נעשה ונשמע וקבלת התורה הפך העם הזה לעם סגולה המיוחד וחופשי באמת כמו שהוא היום. רק אז הושלמה היציאה מעבדות לחירות האמיתית. אומנם ללא יציאת מצרים לא היה יכול להיות חג מתן תורה, אך ללא מתן תורה לא היתה סיבה להוציא את בנ"י ממצרים.
עלינו לזכור שהחיים שלנו הם לא רק פסח, לא רק חופש, אלא יש בהם תוכן הנמצא בתורה ובמצוות.
מקור: הרב מיכה קלצהנדלר
חג מתן תורה שמח ושבת שלום

לרפואת תמר רבקה בת אדית יעל