זה בדיוק העניין שהתורה היא 'שירה'.
יודעת מה כ"כ חשוב להגיד שהיא שירה?
המהר"ל כמדומני מסביר שכמו שבשירה אפשר להבין כמה דברים,
ככה גם בתורה.
ו - וואי, בדיוק יצא לי לקרוא על זה בתקופה האחרונה ממש.
שני דברים סותרים זה את זה - אפשר ללמוד מפסוק אחד שני חכמים,
וזה לא שיש כאן אמת ופה שקר, אלא שניהם זה - 'שבעים פנים לתורה'...
אבל לא כאן המקום להאריך וזה מופיע בספרים של המשגיחים בישיבות.
(כמדומני ספר 'שפתי חיים' או משהו כזה...)
נתחיל בזה ש - 'יספר', יכול להיות מובן גם מבחינת איכות.
לא פיזית, אלא כמו שהאדם נמדד ברמת יר"ש (כמובן ע"י ה') אז תשאלי -
איך הוא נמדד?! אפשר למדוד יר"ש?! כן. אפשר לספור איכות?! כן.
לא ב - איך קוראים לדברים האלה שהיינו משחקים בהם ויענו לומדים חשבון? נו, הדברים הקטנים האלה?... - במטרים ולא ע"י שיפת פתק בקלפי, אבל בהחלט אפשר לספור 'יר"ש', וכדו'. בתורה אפשר לראות דוגמאות דומות לזה - הרבה מאוד פעמים. לא זכור לי עכשיו דוגמא, אבל זה בהחלט קיים.
פרד"ס = פשט, דרש, רמז, סוד.
מז"א אין לנו מושג? את מדברת על הפרד"ס של הקבלה וכדו'?
וואלה, באמת שאני לא מבין שם כלום.
אבל אני מדבר על הפרד"ס ה - 'פשוט' - אם נקרא לזה ככה.
מדרשים, דרשות, פשטים וכדו'.
משהו לעמך, כמוני, שיכולים להבין את זה.
והדוגמא של הד"ת לעיל, זה בדך הרמז - אם תרצי, או ה - דרש.
אבל זה לא משנה. זה חלק מהתורה.
וכאן אנחנו נכנסים לעניין ממש ממש כבד שאם תרצי נפתח אותו בעז"ה,
שהתורה לא נתנה למלאכים. זה לא שכתוב בשמיים ש - תפילין של רש"י טובות ושל ר"ת זה לא - או הפוך, ח"ו. התורה נתנה לבני אדם - בשביל להשתמש בה ע"פ השכלם. אגב, זה הפשט של 'יצאה בת קול ואמרה שהלכה X' במקרה של 'תנורו של עכנאי'. סליחה, אם ה' אומר שההלכה היא ככה - אתם חולקים על ה'?!
כן - או בעצם - לא. מי שמבין שזה מחלוקת עם ה', אז יש לו בעיה בכל תפיסת התורה.
'לא בשמיים היא' = שגם אם ה' 'חושב' שזה טמא, והרבנים חושבים שזה טהור - הם מחוייבים ללכת ע"פ שכלם. למה? כי זה מה שה' אמר להם. (אגב, זה מקרה מפורש בגמרא שה' 'חולק' על חכמי ישראל...)
התורה נתנה לבני אדם וזכותם ל - 'הפוך בה הפוך בה דכולה בה'.
חופשי. ממש. אבל כמובן שיש לאדם מסורת, יר"ש, מלא בתורה, מידות טובות וכדו'.
קיצור: רבנים גדולים וכו'...
זה גם הפשט של 'זה חולק על זה'. לגיטימי לגמרי ביהדות.
הרב עובדיה אומר ככה והרב פיינשטין ככה? שניהם זה בתוך היהדות.
וכל דעה היא אמת וחייבים ללכת על פיה. (כל אחד לשיטתו)
טוב, עד כאן זה ממש בשיא הקצרה ממש על קצה המזלג.
אם יש צורך בשמחה ארחיב. אגב, זה נושא אחד החשובים והמעניינים ביותר ביהדות. שיא הבסיסי בהיהדות.
עוד משהו - לא אני המצאתי ת'ד"ת. זה אחד מחכמי המוסר אומר את זה.
מאוד יישר כח על השאלה, ואל תחשבי שזה שאת שואלת זה לא נוח או לא טוב, אדרבה, הכי כיף לדעת ש - הנה, יש פה דיון על הד"ת. אם יש צורך להרחיב, באמת בשמחה. שבת שלום ומבורכת וחודש מלא שמחה לכל עם ישראל!
