היום אחותי הקטנה באה לאמא שלי בשיא התמימות ושאלה אם זה נכון מה שאח שלי אמר שסופגניה בלי ריבה היא פסולה..
דעתכם?
שבוע טוב!! ![]()
היום אחותי הקטנה באה לאמא שלי בשיא התמימות ושאלה אם זה נכון מה שאח שלי אמר שסופגניה בלי ריבה היא פסולה..
דעתכם?
שבוע טוב!! ![]()
"החוטט בגדיש לעשות לו סכה אינה סכה"
מדוע והרי גם לפני כן היה שם סכך ודפנות? אלא שהמילוי הינו עקרוני,
בסוכה חובה שיהיה חלל לסוכה,
בסופגנייה חובה שיהיה מילוי ריבה.
איתא ברמב"ם הל' טומאת אוכלין פ"ד ה"ו: "פת סופגנין, משתערת כמות שהיא", משמע כמו שהיא בלא ריבתה. ועוד, הא דאיתא בסיפא "ואם יש בה חלל, ממעך את חללה" היינו שאף אם היה בה חלל ריבה אינו בכלל סופגנין כלל ואינו מצטרף לכזית סופגנייה של מצווה, והדברים ברורים.
והלא בשיר כתוב "סופגניות נאכל גם לרוב" ומי יאכל לרוב סופגניה בלי ריבה?
אלא נראה לי שמ"ש ברמב"ם הכי קאמר: "מסתערת כמו שהיא" והיינו מדין שומרי משקל (קלורי"ע בלע"ז) והיינו שגם בלי ריבה מסתערת על גוף האדם ומעלה את המשקל כאילו היה בה ריבה
אלא אי קשיא הכי קשיא מדוע תני פיסולא ולא הכשירא, דהול"ל "סופגניה בלי ריבה יזריק ריבה"
וצ"ל דפסולא דסופגניה בלי ריבה הוא דאורייתא דכתיב "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה" ומ"ה תני פסולא
אכן צדקו חכמינו שפסקו כי חובה היא, ואין להקל בזה ראש.
ואולם, אבין ללב המקשים על טעם הריבה (בקשר לקלוריות אין בכלל ויכוח!),
ולכן, תיקנו חכמינו - הגאון הגדול, רבינו ראש הקויינדיטוריע- את התיקון שנקרא (כמה מפתיע)- מתקון. (מתכון) שבו מקילים ויש לאפשר סוגיי ריבה שונים שהותרו..
מה שלכאורה מחלל את פשט הפסוק "הלעיטיני מן האדום אדום הזה.."
אך יש להתיר כדי למנוע כפירה כללית נגד מצווה גדולה זו.
אמליץ בחום על "ריבת חלב" שהרי היא ההידור- גם בשמה וגם מעט בציבעה דומה מאוד לריבה המהודרת המקורית.
בתאבון, וחג שמייח!
אבל טעם החטא...אהה...
מתוק למדי-לא?
יש לנהוג בה כשם שנוהגים בלביבה אפויה, או במצה בלי חורים, או באוזני המן ללא מילוי (רחמנא לצלן!)
צריך לעשות שאלת רב!!!
על סופגניה עם ריבה אסור לדרוך, שנאמר "לא תעמוד על דם רעך", ו"הסופגיה היא חברתו הטובה של האדם".
מכך, שעל סופגניה ללא ריבה מותר לדרוך.
לדרוך על סופגניה הוא בל תשחית, דבר שאסור לכל הדיעות. אבל, אם הטעם הוא טעם פיגולים זה לא נחשב מאכל ולכן מותר בבל- תשחית.
בעצם הכנת הסופגניה בלי ריבה, אנו פוגעים בטעמה הטוב, ואף מתירים בה בל- תשחית!
מסקנות:
-סופגניה בלי ריבה פסולה בהחלט.
-חפרתי ;)
בס"ד
"האוכל סופגניה ללא ריבתה כאילו לא אכל סופגניה"-הלכות חנוכה פרק י"ט פסוק ב'.
ועוד הוסיפו ואמרו חז"ל :
"האוכל סופגניה בלי ריבתה חייב בסקילת 14 קילו סופגניות טמאות"
( סופגניות טמאות=סופגניות בלי ריבה.)
אומנם הוסיפו חז"ל ואמרו, שכן, לא חייב בריבת תות והקלו בכל מיני מילוים אחרים! אבל חייב שיהיה מילוי!
זה מדיאוריתא!
אגב, החכם חנוכה אומר:" שמי שחושש בבטנו (כביכול, יחלה שמה יכול סופגניה עם מילוי) יש המקלים לו לאכול ריבה בלי סוכרין, שמה יאמר שמצוות החנוכה גורמים לו לחלות, ושמה יוציא שם רע על חג החנוכה הקדוש, ושמה יגרור אחריו עוד אנשים, ובכך יגרום לדבר עברה גדול מאוד"
ואם אני לא טועה רבי סופגן אמר ודרש שמי שיקל עצמו באכילת סופגניה בלי מילוי יחייב עצמו בדין "אכילת סופגניה" מה שאומר שהוא יצטרך לאכול לפחות 15 סופגניות עם ריבה רגילה עד לצאת הכוכבים! ובכך "יחפר" על חטאו. ואם לא יעשה כן, יצטרך בסקילת בסופגניות בלי ריבה לא פחות מ14 קילו...
(אז מה אתם אומרים! אני מוכנה לחנוכה?
)
ואסורה באכילה עד שיכניס הריבה לתוכה ולמהדרין ריבת חלב!
הכלל הוא- אם מצא בה טעם (ש)לפגם- לא יאכלנה.
אבל אין שום צד להתיר!!! אא"כ הסופגניה מצופה בשוקולד וכדומה...
מי אוהב עם ריבת חלב ? מי אוהב עם קרמל? הטעם דומה..
על אחינו יוצאי אמריקה שנוהגים לאכול סופגניות עם חור -בלעז' דונאצ' ??? איך יתכן שהם שוגין??ח"ו והם עודם חלק מקהלנו..
הרי ודאי שהם טועים כי כבר הסכימו פה כולם פה אחד מילוי הוא חובה!! והרי חור אינו נחשב מילוי ראוי!! אך בשעת הדחק כשאין עומדת לרשותו סופגנייה בהכשר למהדרין (משמע ממולאת בריבה) יכול לצאת ידי חובה בסופגניה מחוררת ורצוי שישלים מצווה זו בידורה בשאר ימי החג
**תהילולה*כבוד השואל
ינוחו ברכות על ראשך ששאלה טובה שאלת בני
וכבר יגע מוחם של הראשונים בשאלתך ואם אנו בני אדם הם כמלאכים ואם הם כבני אדם אנו כחמורים וכו..
אולם בקשר לשאלתך מסתברא שמה ששנינו ש"דלמא דדמא דידך סומק טפי,דלמא דמא דחברך סומק טפי" אינו נלמד כאן משום שכל הסופגניות אדומות באותה מידה
ולכן נ"ל שאין היתר להחליף הסופגניות עם הריבה באחרות
משום מנהג ישראל דין הוא.
יתברך השואל בכל מילי דטובא
ולא ידח ממנו נדח.כולו אומר כבוד ונזכה לחזות בנועם ד' ולבקר בהיכלו.אמן
הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,
מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.
העונה להגדרות הצניעות ?
אפשר פילאטיס ולא זומבה
כמובן.
ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר
לזוג, הליכון זוגי
נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג
הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש
הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים
של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה
יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם
האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא
על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת
כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים
בגרויות חורף פטור מלספור
והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים
וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה
אנחנו נשארים אחרי היסודי
אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר
בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל
על כן צריך לספור הכל
הרמוניהאחרונהאתם שטוניקים גאוניים
פעם היינו חברות;)
מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.
בשביל הלא מעודכנים
יש לכם ממנו זכרונות טובים?
יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?
תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")
@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?
אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?
זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.
יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד
אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.
אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר
זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.