לכבוד מרונו ורבנו עטרת ראשנו כבד הרב הק' והטהור אשר פסקיו סובבים את כל הארצות הק' מרן הרב המגח"ך שליט"א יה"ו יצ"ו עמ"י עש"ו לק"י בס"ד בעז"ה ב"ה נ"ל וכ"א.
שאלה לי אל כבודו רם המעלה והיא- ראה ראיתי יהודים המרהיבים עוז בנפשם לשים על ראשם כיפה העשויה מחוטים הנקר' 'כיפע סרויגע' (כיפה סרוגה) ושאלתי בזה היא: האם מותר ע"פ המסורת המסורה בידינו מדורי דורות לברך עם הכיפה הזו או שמא אין זה ראוי ליר"ש ולעמי הארץ גם יחד?
תשובה: לכבוד תלמידי הנעים והחביב ישמרך האל ויתברך השואל במהרה יבוא גואל נחסל את בני ישמעאל ובצפיה לבנין אריאל, שאלה גדולה שאלת ואכן נחלקו בזה גדולי הדור יה"ו וז"ל: בעל "מיזרוחניקי קודש" כתב "שיש להקל בדבר שנהגו בחורי ישראל לשים על ראשם כיפה סרוגה ובודאי שיש לברך עם דבר זה אפ' לכתחילה" וכן הסכימו בעל "אתחלא דגאולה" וגם המח"ס "פנאטי קודש" אך האחרון הוסיף וזו לשונו: "שהכיפה הסרוגע צריכה להיות בגודל כל הראש ואפילו יותר"
וכבר ביטלו וחלקו עליהם רבותינו: בעל "נטורי אש" ו"אש הקרתא" וז"ל: "אין ללכת עם הכיפע הנקראת סרוגע כלל וכלל שכן יש בזה מדין מעשה האמורי ומנהג הערבי, ועוד שהחוירם הגדולים בכיפה גורמים לשכל לברוח רח"ל",
וכן הסכימו עמם ואישרו את דבריהם בעל ה"יחי שליט"א" שכתב: לאחר הטראגדיע אין ללכת עם הכיפע הסרוגע" ונוטין דבריהם להלכה, אך כיוון ש'אין גוזרים גזרה על הציבור אא"כ רובם יכולין לעמוד בה' יש להקל כדברי מו"ר בעל "לשונות החרד"ל" שכתב: יש להתיר ללכת עם כיפה סרוגה שכן יש בזה מדין 'מידי דמכסה' אך ברור שראוי לכל יר"ש להחמיר וללכת עם הכיפע השחורע שהשכל לא יברח וששום דבר לא יכנס" ונראין דבריו להלכה. כן נראה לי בס"ד



))))