שעור א' - האמונה במשיח: עיקר ביהדות. מדוע?
א. הרמב"ם מונה את האמונה במשיח כאחד מי"ג עיקרי האמונה.
האמונה בביאת המשיח היא אחד מיסודי הדת היהודית, הרמב"ם מונה אותה כעיקר השניים עשר מתוך שלושה עשר עיקרי האמונה, וכך היא לשונו "היסוד השנים עשר –ימות המשיח – והוא להאמין ולאמת שיבוא, ולא יחשוב שיתאחר, אם יתמהמה חכה לו וכו'"1.
בספר משנה תורה כותב הרמב"ם להלכה: "כל מי שאינו מאמין בו או אינו מחכה לביאתו הוא כופר בתורה ובמשה רבינו"2.
על בסיס דברים אלו נוסד הנוסח הידוע המופיע בסידורים רבים: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה, אחכה לו בכל יום שיבוא".
וה"חפץ חיים" אמר על כך: "עיקר כל העיקרים היא האמונה במשיח"3.
מדוע האמונה במשיח היא יסוד כל כך חשוב ביהדות שנקרא "עיקר העיקרים" ועד שמי שאינו מאמין בו הרי הוא כופר בכל התורה?
ב. מה המהות של י"ג עיקרי האמונה?
בכדי לחדד את השאלה הבה נתבונן בשלושה עשר עיקרי האמונה שמונה הרמב"ם1והם: א. האמונה במציאות הבורא ב. ביחודו ג. שאינו גוף ד. שאינו נתון תחת הגבלות הזמן ה. שראוי לעבדו ו. שהוא מנבא את בני האדם ז. בנבואת משה רבינו ח. שהתורה מן השמים ט. שהתורה לא תהא מוחלפת י. שהבורא יודע ומשגיח על מעשי בני האדם יא. שכר ועונש יב. ביאת המשיח יג. תחיית המתים.
רואים אנו שעיקרי האמונה הם היסודות שעליהם עומדת הדת היהודית אשר אם משמיטים אפילו אחד מהם הרי שנופל כל הבניין של אמונת ישראל.
לדוגמא: נניח שאדם יקיים את כל מצוות התורה, אך לא יאמין במציאות הבורא ח"ו, הרי ודאי שכל המצוות שלו אינן מצוות ואין להן שום שייכות לדת היהודית.
וכן לגבי שאר העיקרים: אם אדם לא יאמין שהתורה ניתנה מן השמיים, או שהשם משגיח על בני האדם, או שיש שכר ועונש וכן הלאה, הרי אפילו אם יקיים תורה ומצוות בשלימות אין זו יהדות כלל וכלל.
כעת נבין את שאלתנו בעומק יותר : נצייר לעצמנו אדם שמקיים את כל התורה כולה, ואף מאמין בשאר עיקרי האמונה – מציאות השם, שכר ועונש, תורה מן השמיים וכו', אך אינו מאמין בביאת המשיח ואינו מצפה לבואו, הרי לפי הרמב"ם כל התורה והמצוות שאדם זה מקיים מאבדות ממשמעותן האמיתית. מדוע?
נסביר את התשובה לכך גם ברובד הפשט וההלכה וגם ברובד הפנימי שמובא בתורת החסידות.
ג. תכלית הבריאה על פי הפשט – קיום תורה ומצוות בשלימות.
נתחיל מהפשט : בפירושו למלה הראשונה בתורה "בראשית" כותב רש"י: "אמרו רבותינו זכרונם לברכה בשביל התורה שנקראת ראשית דרכו ובשביל ישראל שנקראו ראשית תבואתה"4.
כלומר: על פי פשט התורה התכלית שלשמה הקב"ה ברא את העולם היא כדי לאפשר לבני ישראל לקיים את התורה והמצוות.
|
|
תכלית זו תגיע למימושה רק כאשר נוכל לקיים את התורה והמצוות בצורה מושלמת, דבר שיתרחש רק בביאת המשיח, מכיון שקודם ביאת המשיח חסרות לנו כשני שליש מהמצוות המעשיות התלויות בבית המקדש ובישיבת כל עם ישראל בארץ ישראל
כמו שכותב הרמב"ם להלכה "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד לישנה... ובונה מקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו ... ככל מצותה האמורה בתורה"5.
וגם את חלק המצוות שישנן בידינו אין אנו מקיימים בשלימות מפני טרדות הפרנסה, היצר הרע וכו'. ולכן "נתאוו החכמים ימות המשיח .. כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא היה להם נוגשׂ ומבטל" כי "באותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה לא קנאה ותחרות שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויים כעפר"6.
ולכן "כל מי שאינו מאמין בו (במשיח) ואינו מחכה לביאתו ... הוא כופר בתורה במשה רבינו"7. כי כל מי שמאמין בתורה ובמצוות ואוהב אותן באמת, ומחשיב אותן לדבר העיקרי בחייו כמ"ש "את האלקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם"8, בודאי מאמין ומצפה לזמן בו הוא יוכל לקיימן בשלימות. בפרט כאשר הוא יודע שאז גם כל הבריאה תגיע לשלימותה כפי שהזכרנו בפרש"י הנ"ל.
לכן ביאת המשיח היא אחד מעיקרי האמונה ואף "עיקר העיקרים" כלשון ה"חפץ חיים" הנ"ל.
ד. התכלית על פי החסידות – דירה לה' בעולם הזה.
כעת נסביר את העניין על פי פנימיות התורה.
בשביל להבין זאת עלינו להבין קודם כל מדוע השם נתן את התורה דווקא לבני אדם יושבי בתי חומר בעולם הזה ולא למלאכי עליון או לנשמות הנמצאות בגן עדן.
ההסבר לכך הוא: הקדוש ברוך הוא חפץ לשכון דווקא בעולם הזה התחתון ושכאן תתגלה מלכותו בשלימותה וזו תכלית הכוונה בבריאת העולם כמבואר בספר התניא9. ובלשון חז"ל "נתאווה הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים"10.
|
|
לשם זה הוא נתן את התורה והמצוות דווקא לבני אדם החיים בעולם הזה כי על ידי התורה והמצוות "מביאים" ו"משכינים" את הקדוש ברוך הוא בעולם הזה, כפי שנאמר על הפסוק "צדיקים יירשו ארץ וישכנו לעד עליה"11שהצדיקים משכינים את הקדוש ברוך הוא שנקרא "שוכן עד" על הארץ, על ידי התורה והמצוות12.
על פי זה יובן מדוע ביאת המשיח היא עיקר כל כך חשוב באמונה היהודית, כי בביאת המשיח הקדוש ברוך הוא ישכון ויתגלה בעולם הזה בתכלית השלימות וכלשון השל"ה: "ההבטחה הגדולה שבגדולות שיתקיים לעתיד במהרה בימינו היא "ונתתי משכני בתוכם" שהוא סוד השכינה בתחתונים, כמו שהתאווה לזה הקדוש ברוך הוא בתחילת הבריאה"13.
וזאת על ידי שבני ישראל יקיימו את התורה והמצוות בשלימותן כנ"ל.
ואם כן אדם שמקיים את כל התורה והמצוות אך אינו מבין את כוונתן הפנימית והעיקרית – להשכין ולגלות את הקדוש ברוך הוא בעולם הזה, ואינו מחכה ומצפה ליום שזה יקרה, הרי שחסר לו אחד היסודות העיקריים בעבודת השם.
סיכום: ביאת המשיח היא עיקר ביהדות מפני שדוקא אז התורה והמצוות יתקיימו בשלימותן ותושלם כוונת הבריאה של גילוי הקב"ה בעולם הזה התחתון.
בשעור הבא אי"ה נלמד האם הגאולה תבוא על- ידי הקב"ה בעצמו, או דווקא על- ידי משיח בשר ודם?
1. הקדמה לפירוש המשניות מס' סנהדרין. 8. קהלת י"ב.
2. הל' מלכים פ' י"א. 9. פ' ל"ו.
3. חפץ חיים על התורה פ' נח. 10.מדרש תנחומא פ' נשא.
4. בראשית א,א. 11.תהלים, ל"ז.
5. הלכות מכים פ' י"א. 12. מאמר "באתי לגני" תשי"א.
6. שם י"ב. 13. חלק א' דף ט"ז.
7. שם י"א.
