שיעורים בגאולה ומשיחמושיקו

שעור א' - האמונה במשיח: עיקר ביהדות. מדוע?

 

א. הרמב"ם מונה את האמונה במשיח כאחד מי"ג עיקרי האמונה.

 

האמונה בביאת המשיח היא אחד מיסודי הדת היהודית, הרמב"ם מונה אותה כעיקר השניים עשר מתוך שלושה עשר עיקרי האמונה, וכך היא לשונו "היסוד השנים עשר –ימות המשיח – והוא להאמין ולאמת שיבוא, ולא יחשוב שיתאחר, אם יתמהמה חכה לו וכו'"1.

בספר משנה תורה כותב הרמב"ם להלכה: "כל מי שאינו מאמין בו או אינו מחכה לביאתו הוא כופר בתורה ובמשה רבינו"2.

 

על בסיס  דברים אלו נוסד הנוסח הידוע המופיע בסידורים רבים: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה, אחכה לו בכל יום שיבוא".

וה"חפץ חיים" אמר על כך: "עיקר כל העיקרים היא האמונה במשיח"3.

מדוע האמונה במשיח היא יסוד כל כך חשוב ביהדות שנקרא "עיקר העיקרים" ועד שמי שאינו מאמין בו הרי הוא כופר בכל התורה?

 

ב.  מה המהות של י"ג עיקרי האמונה?

 

בכדי לחדד את השאלה הבה נתבונן בשלושה עשר עיקרי האמונה שמונה הרמב"ם1והם: א. האמונה במציאות הבורא  ב. ביחודו  ג. שאינו גוף  ד. שאינו נתון תחת הגבלות הזמן ה. שראוי לעבדו  ו. שהוא מנבא את בני האדם  ז. בנבואת משה רבינו  ח. שהתורה מן השמים  ט. שהתורה לא תהא מוחלפת  י. שהבורא יודע ומשגיח על מעשי בני האדם  יא.  שכר ועונש  יב. ביאת המשיח  יג. תחיית המתים.

 

 

רואים אנו שעיקרי האמונה הם היסודות שעליהם  עומדת הדת היהודית אשר אם משמיטים אפילו אחד מהם הרי שנופל כל הבניין של אמונת ישראל.

לדוגמא: נניח שאדם יקיים את כל מצוות התורה, אך לא יאמין במציאות הבורא ח"ו, הרי ודאי שכל המצוות שלו אינן מצוות ואין להן שום שייכות לדת היהודית.

וכן לגבי שאר העיקרים: אם אדם לא יאמין שהתורה ניתנה מן השמיים, או שהשם משגיח על בני האדם, או שיש שכר ועונש וכן הלאה, הרי אפילו אם יקיים תורה ומצוות בשלימות אין זו יהדות כלל וכלל.

 

כעת נבין את שאלתנו בעומק יותר : נצייר לעצמנו  אדם שמקיים את כל התורה כולה, ואף מאמין בשאר עיקרי האמונה – מציאות השם, שכר ועונש, תורה מן השמיים וכו', אך אינו מאמין בביאת המשיח ואינו מצפה לבואו, הרי לפי הרמב"ם כל התורה והמצוות שאדם זה מקיים מאבדות ממשמעותן האמיתית. מדוע?

 

נסביר את התשובה לכך גם ברובד הפשט וההלכה וגם ברובד הפנימי שמובא בתורת החסידות.

 

ג. תכלית הבריאה על פי הפשט – קיום תורה ומצוות בשלימות.

 

נתחיל מהפשט :  בפירושו למלה הראשונה בתורה "בראשית" כותב רש"י: "אמרו רבותינו זכרונם לברכה בשביל התורה שנקראת ראשית דרכו ובשביל ישראל שנקראו ראשית תבואתה"4.

כלומר: על פי פשט התורה התכלית שלשמה הקב"ה ברא את העולם היא כדי לאפשר לבני ישראל לקיים את התורה והמצוות.

 

 

 

תכלית זו תגיע למימושה רק כאשר נוכל לקיים את התורה והמצוות בצורה מושלמת, דבר  שיתרחש רק בביאת המשיח, מכיון שקודם ביאת המשיח חסרות לנו כשני שליש מהמצוות המעשיות התלויות בבית המקדש ובישיבת כל עם ישראל בארץ ישראל

 

 

כמו שכותב הרמב"ם להלכה "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד לישנה... ובונה מקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו ... ככל מצותה האמורה בתורה"5.

וגם את חלק המצוות שישנן בידינו אין אנו מקיימים בשלימות מפני טרדות הפרנסה, היצר הרע וכו'.  ולכן "נתאוו החכמים ימות המשיח .. כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא היה להם נוגשׂ ומבטל" כי "באותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה לא קנאה ותחרות שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויים כעפר"6.

 ולכן "כל מי שאינו מאמין בו (במשיח) ואינו מחכה לביאתו ... הוא כופר בתורה במשה רבינו"7. כי כל מי שמאמין בתורה ובמצוות ואוהב אותן באמת, ומחשיב אותן לדבר העיקרי בחייו כמ"ש "את האלקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם"8, בודאי מאמין ומצפה לזמן בו הוא יוכל לקיימן בשלימות. בפרט כאשר הוא יודע שאז גם כל הבריאה תגיע לשלימותה כפי שהזכרנו בפרש"י הנ"ל.

 

לכן ביאת המשיח היא אחד מעיקרי האמונה ואף "עיקר העיקרים" כלשון ה"חפץ חיים" הנ"ל.

 

ד. התכלית על פי החסידות – דירה לה' בעולם הזה.

 

כעת נסביר את העניין על פי פנימיות התורה.

 

בשביל להבין זאת עלינו להבין קודם כל מדוע השם נתן את התורה דווקא לבני אדם יושבי בתי חומר בעולם הזה ולא למלאכי עליון או לנשמות הנמצאות בגן עדן.

 

ההסבר לכך הוא: הקדוש ברוך הוא חפץ לשכון דווקא בעולם הזה התחתון ושכאן תתגלה מלכותו בשלימותה וזו תכלית הכוונה בבריאת העולם כמבואר בספר התניא9.  ובלשון חז"ל "נתאווה הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים"10.

 

 

 

 

 

לשם זה הוא נתן את התורה והמצוות דווקא לבני אדם החיים בעולם הזה כי על ידי התורה והמצוות "מביאים" ו"משכינים" את הקדוש ברוך הוא בעולם הזה, כפי שנאמר על הפסוק "צדיקים יירשו ארץ וישכנו לעד עליה"11שהצדיקים משכינים את הקדוש ברוך הוא שנקרא "שוכן עד" על הארץ, על ידי התורה והמצוות12.

 

על פי זה יובן מדוע ביאת המשיח היא עיקר כל כך חשוב באמונה היהודית, כי בביאת המשיח הקדוש ברוך הוא ישכון ויתגלה בעולם הזה בתכלית השלימות וכלשון השל"ה: "ההבטחה הגדולה שבגדולות שיתקיים לעתיד במהרה בימינו היא "ונתתי משכני בתוכם" שהוא סוד השכינה בתחתונים, כמו שהתאווה לזה הקדוש ברוך הוא בתחילת הבריאה"13.

וזאת על ידי שבני ישראל יקיימו את התורה והמצוות בשלימותן כנ"ל.

 

ואם כן אדם שמקיים את כל התורה והמצוות אך אינו מבין את כוונתן הפנימית והעיקרית – להשכין ולגלות את הקדוש ברוך הוא בעולם הזה, ואינו מחכה ומצפה ליום שזה יקרה, הרי שחסר לו אחד היסודות העיקריים בעבודת השם.

 

סיכום: ביאת המשיח היא עיקר ביהדות מפני שדוקא אז התורה והמצוות יתקיימו בשלימותן ותושלם כוונת הבריאה של גילוי הקב"ה בעולם הזה התחתון.

 

בשעור הבא אי"ה נלמד האם הגאולה תבוא על- ידי הקב"ה בעצמו, או דווקא על- ידי משיח בשר ודם?

 

 

1. הקדמה לפירוש המשניות מס' סנהדרין.                                        8. קהלת י"ב.

2. הל' מלכים פ' י"א.                                                                          9. פ' ל"ו.

3. חפץ חיים על התורה פ' נח.                                                              10.מדרש  תנחומא פ' נשא.

4. בראשית א,א.                                                                                  11.תהלים, ל"ז.

5. הלכות מכים פ' י"א.                                                                       12. מאמר "באתי לגני" תשי"א.   

6. שם י"ב.                                                                                           13. חלק א' דף ט"ז.             

7. שם י"א.                                                                           

יישר כח גדול! חזק וברוךאלעדאחרונה

שאלה דקה מן הדקה- מדוע הר"י אלבו חולק על הרמב"ם וסובר שאמונה בביאת המשיח אינה מהיסודות הנ"ל?

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך