כמה מן הפרשנים מצאו רמז נוסף בציוויו האחרון של יעקב, שמדגיש כל העת, ובלשון רבים: "האספו... הקבצו", לאמור: עם ישראל יוכל לשרוד רק אם יישאר מאוחד. יעקב אבינו מורנו שאין לטשטש את ההבדלים בין ה"שבטים" השונים, אך עם זאת עליהם לשמור כל העת על הבסיס המשותף, על הערכים המשותפים שמאחדים ומלכדים אותם.
אידיאל זה בא לביטוי גם בחזון שלעתיד לבוא, בשוב ה' את שיבת ציון, כשישובו בני ישראל לארצם. לכל שבט תהיה נחלה משלו. "ולא תסב נחלה ממטה אל מטה". ועם זאת, "ירושלים לא נתחלקה לשבטים", וגם התורה שציווה לנו משה, "מורשה קהלת יעקב" היא, שייכת לכל. יש ערכים שאינם ניתנים לחלוקה אלא כל ישראל יש להם חלק בהם.
זה אדיר כי זה מתקשר לעשרה בטבת ולסיבה העיקרית מדוע נחרב ביהמ"ק...יעקב גם מברך את אפריים ומנשה והאבות מברכים את הבנים "ישימך אלוקים כאפריים ומנשה" למה לא ראובן?לוי?יששכר?זבולון?משום שהם שני האחים שלא רבו מעולם ואהבו זה את זה וזה מה שאבא מבקש בשביל הילדים שלו..כל מה שהוא רוצה זה שהם יאהבו אחד ת'שני ויסדרו למרות כל הקשיים,הפערים והשוני...(שאר החים רבו,קינאו ביוסף ואפילו היו מוכנים למכור אותו..)
בזכות אהבת חינם עתיד ביהמ"ק להיבנות...הכל תלוי בנו=]







