מה אתם אומרים על זה?אות והדר
ר עם זווית זה דלית על זה אין פיקפוק לגבי עצם השאלהhaim770
ראה משנת הסופר עם משמרת סת"ם עמוד 95 הערה 13.
אם הבנתי טוב הבעיה היא עם המ"ם היה עגול גם למעלה שאז יש דיון שלם
אם צריך ואם מועיל שאלת תינוק.
במקרא שלנו, אני לא פוסק אבל נראה שהפשר לסמוך על פסק האדמ"ה שהזווית למטה הוא רק לכתחילה.
כדי לחדד את פסק אדמ"האות והדר
אדמ"ה = אדמו"ר הזקן
צריך לחדד את דברי חיים "שהזווית למטה הוא רק לכתחילה".
זה רק במקרה שגג למעלה והבסיס למטה באותו אורך.
אם למטה יותר קצר אז בודאי שזה לא טוב אפילו בדיעבד.
לגבי הדל"ת אין שאלה שזה כשר אף שאין יציאה של עקב, מכיוון שיש פינה חדה וזה מספיק.
יש עוד דעות?
נא להעין במקור שהבאתי...haim770
ב"ה
וגם בעמוד 96 השלמות וביאורים סעיף 11.
אין לי פנאי להעתיק את כל הדיון.
ולסרוק ולעלות צריך ראשות שלא ביקשתי ממשמרת סת"ם.
טוב! אז ככה...אות והדר
שאלתי את הרב גרוס ואמר לי שלפי מה שנראה במסך שאלת תינוק במקרה זה לא יועיל.
דהיינו פסול וזהו.
מי אני ומה אני לבוא אחרי הרב גרוס אבל ...haim770
תורה היא ואני צריך ללמדה
מצו"ב הצילומים של הספר משנת סופרים עם משמרת סת"ם
איך מעלים קובץ לא הצלחתי??
לוחץ על העלאת קובץ (שליד השורת הנושא)אות והדר
אחרי זה לוחץ על העלאת קובץ שליד האטב.
בוחר קובץ ומעלה.
שלחתי לך מסר בפרטי עם הקבציםhaim770
בפרטי לא קיבלתיאות והדר
לדעתיאות והדר
חצי שעה כתבתי ולא עבר כל מה שכתבתי!אות והדר
![]()
עיינו גם בזה!אות והדר
פה יש שינוי מאותיhaim770
זה עגול משנה הצדדים למטה !!!
איפה אתה מוצא את כל הכתבים העתיקים האלה??
דווקא כאן לא צריך שאלת תינוק!אות והדר
וזה כשר. אבל צריך לתקן...![]()
לפני שתי הודעות כתבתי מלא כדי להסביר את ההבדל ומשום מה הודעה לא הגיעה.
מקווה שבהמשך אנסה להסביר לעניות דעתי.
שתהיה לך התוועדות מועילה ונזכה להידבק לדרכיו של הגאון רבנו זלמן זי"ע.
תרשה לי שוב לחלוקhaim770
ראה הקובץ למעלה שנגמר ב-712-
סעיף 15 שם כתוב שבמקרא זה כן צריך אבחנת תלחלול"ט
מאוד אהבתי את הר"ת האלו ולקח לי זמן להבין אותם בספרו של הרב קאראסיק "מאיר עיני סופרים"
שזכות אדמה"ז יעמוד לכל עם ישראל ושנזכה תיכף ומיד לגאלה האמיתית והשלמה ביום זכאי זה.
לעניות דעתי,אות והדראחרונה
לפי ההלכה הפשוטה הגדרה הכי חשובה במ"ם סופית, שיהיה גג ומושב באותו אורך.
אח"כ חשוב שיהיה פינה בצד ימין ואח"כ גם בצד שמאול.
לגבי הדוגמא שניה שהבאתי, הרב גרוס הכשיר את המ"ם בגלל שבכל הכתב כולו, אלו המ"ם סופית שנכתב. גג ובסיס באותו אורך ובזה הן שונות מסמ"ך.
לגבי דוגמא א' הוא פסל (ככל הנראה) בגלל שאין לה פינה ויותר מזה, אחרי הפינה השמאלית המושב מתעגל ועולה למעלה כמעט מיד.
וזה בודאי שינוי צורה הלכתית כמו חסרון איבר.
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.


