החרדים מצליחים בפסיכומטרי יותר מהחילוניםחסיד ה'

יותר ויותר צעירים חרדים מנסים לצאת ללימודים גבוהים, ולמרות המחסור ברקע מוקדם הם משיגים ציונים גבוהים בבחינה הפסיכומטרית. הקושי העיקרי: העדר תמיכה חברתית ולחץ מהבית

 



הצעירים החרדים "יודעים איך ללמוד". עו"ד אהוד צלטנר
מרבית נבחני הפסיכומטרי שונאים את פרק ה"חשיבה המילולית" יותר מכל, כשהם נאלצים להתמודד עם משמעות ביטויים כמו 'הדום' ו'עורבא פרח'. אבל עבור חלק מהנבחנים, זה דווקא החלק הקל והמהנה ביותר בבחינה. במכללה החרדית בגן הטכנולוגי בירושלים נפתח לאחרונה המחזור הרביעי של לימודי הפסיכומטרי לגברים חרדים בשיתוף עם מכללת EZ way, המתמחה בהתאמת ההכשרה למבחני הפסיכומטרי לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.


יהודה, צעיר חרדי נשוי בן 23, המשתייך לחסידות בלז בירושלים הוא אחד מ-25 תלמידים שלומדים כעת בקורס חלומו של יהודה הוא להתקבל למסלול חדש לתואר ראשון בתקשורת, שייפתח במכללה החרדית בקרוב. כהכנה למקצוע העתידי התחיל יהודה לכתוב בלוג, לא לפני שקיבל את אישורו של האדמו"ר מבלז למהלך. "נכנסתי אליו ואמרתי לו שיש לי כעת עבודה לפני הצהריים, ואם אני אלך ללמוד תהיה לי בעיה עכשיו עם פרנסה", מספר יהודה. "הוא תפס לי את היד ואמר לי 'עכשיו תלך ללמוד, יש לך זמן לזה, יש לך רק ילדה אחת, עם כסף כבר תסתדר'".


יהודה וחבריו לספסל הלימודים מתמודדים עם הקושי שבשילוב לימודים ופרנסתה של משפחה שלמה. שלא כמוהו, רבים מחבריו מתמודדים גם עם סביבה לא מפרגנת. שושי שטוב, ראש מנהל רישום ושיווק במכללה החרדית מספרת, ש"יש המון תלמידים שלא רוצים שהוריהם ידעו. הנושא של התמיכה של המשפחה הוא נושא בעייתי". לדבריה, לא רק הפן הדתי עומד מאחורי התנגדות המשפחה. "יש נשים שלא רואות גם כך את בעליהן במשך היום, בגלל שבבוקר הם עובדים או לומדים ב'כולל'", לתוך זה נכנסים הלימודים בקורס הפסיכומטרי הנפרסים על פני כל השבוע ואשר תופסים את כל שעות אחר הצהריים של התלמיד.


אנגלית קשה שפה


אברהם חסידה, רכז מכינות במכללה החרדית, ומי שמלווה כל אחד מהתלמידים בקורס באופן אישי אומר שהתחום הקשה ביותר עבור התלמיד החרדי הוא השפה האנגלית. "מגיעים אלינו תלמידים שלא יודעים ABC. הם לא יודעים צורת אות אנגלית. את כתובת המייל שלהם הם מאייתים לפי האותיות העבריות במקלדת".


עם זאת, גם בתחום זה יש לתלמיד החרדי 'פור' מסוים על פני מקביליו החילוניים. עו"ד אהוד צלטנר, מנכ"ל EZ way ומי שהתנסה בהוראתם של תלמידים חרדים וחילוניים כאחד, מסביר שההכשרה בתחום האנגלית לקראת בחינת הפסיכומטרי מתחלקת לשני חלקים. האחד, שינון מילים באנגלית ותרגומן, והשני, הבנת מילה מתוך ההקשר של המשפט. לדבריו, בשני החלקים הללו לתלמיד החרדי פשוט קל יותר. הוא רגיל לשנן בעל פה חומרים תורניים ובמסגרת לימוד התלמוד הגדוש בטקסטים בשפה הארמית הוא רגיל לנחש את משמעותן של מילים בשפה זו מההקשר הכולל של הטקסט הנלמד.






צלטנר מספר כי עד היום למדו במסגרת הקורסים של החברה שלו לבחינת הפסיכומטרי מעל אלפיים תלמידים חרדיים. למרות נקודת הפתיחה הבעייתי של רובם, הם מגיעים ההישגים מרשימים והממוצע שלהם גבוה ב-70 נקודות מהממוצע הארצי, והוא עומד על 620 נקודות. לדבריו, ישנם גם עשרות תלמידים שהשיגו ציונים של מעל 700. אחד מתלמידיו אף השיג את הציון 731, זאת למרות שאשתו ילדה כמה ימים לפני הבחינה, ואת הסימולציות עשה התלמיד בחדר הסמוך לחדר הלידה.


הכניסה למסלול הלימודי במסגרת קורס הפסיכומטרי מעוררת גם כמה שינויים תודעתיים אצל התלמידים החרדיים. יהודה וכמה מחבריו שהסכימו לשוחח עם וואלה! חדשות טוענים, שיש צורך בחיזוק הוראתם של מקצועות החול בבתי הספר היסודיים החרדיים. "אני לא רואה שום סיבה שבשעתיים בהם לומדים מתימטיקה לא ילמדו אותה כמו שצריך". לדברי כמה מהתלמידים, פסילתם של לימודי הליב"ה על הסף בבתי הספר החרדיים היא טעות. בנקודה זו מעניין לציין כי דווקא עו"ד צלטנר, כאחד מהמדריכים בקורס בעבר, סבור שמבחינה פדגוגית, החרדים מסתדרים היטב גם בלי לימודי הליב"ה. "בישיבות מלמדים אותם איך לחשוב" הוא הסביר.


"צאו ללמוד"

לאור ניסיונם בהתמודדות עם הסביבה ועם חוסר הידע המקדים, התלמידים החרדיים מגלים פתיחות בנוגע למסגרות לימודיות עבור ילדיהם ויש להם גם המלצה לחברים. "אם ישיבה תיכונית חרדית לא תעמיד את בני במצב שיהיה תלוי מעליו 'אות קלון' אשלח אותו לישיבה כזאת" אמר אחד מהם. תלמיד אחר ממליץ לחבריו החרדיים שלא לחשוש מהסביבה ולצאת ללימודים. "לאחר שאני כבר לומד כאן ואני משווה את ההסתכלות שלי מתוך העולם החרדי על היציאה ללימודים, להסתכלות שלי כעת מספסל הלימודים, אני מבין שהחסמים החברתיים שקיימים לצאת וללמוד הם דמיוניים. כל אחד הוא בעל הבית לעצמו".
 
---
 
מקור הכתבה:
 
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך