בס"ד
לכבוד מו"ר עט"ר ראש בני הגולה הרה"צ הרה"ג הרה"ח הרה"ע הרה"ב שליט"א זי"ע זצ"ל וזצוק"ל
שאלה לי אל מור כבודו- לאחר שעברנו ביגון את אותו היום(על משקל אותו האיש) יום העצמאות שאלה נשאלתי- האם יש ללמוד מהפס' בספר בראשית "כי הבאת עלי ועל ממלכתי חטאה גדולה" שראיתי שמקצת רבנים רצו ללמוד מכאן את איסור הממלכתיות, אך שמעתי שרובא דרובא אמרו שזו אסמכתא בעלמא ורק המנהיגים עצמן בחסידות(כגון שהם חוגרים גארטעל) ינהיגו את עצמם בחיוב הפנאטיות ויתרחקו מאיסור הממלכתיות, כיצד עלי לנהוג?
תשובה: לכבוד תלמידי היקר ראש ק"ק ד"מזרוחניקער פאנאטר חוסידער" שאלה אדירה שאלת ואכן נחלקו בכך גדולי הפוסקים- בעל שו"ת "נקמה בגוים" ומח"ס "זכרני נא" כתבו פה אחד שיש ללמוד מפס' זה על איסור הממלכתיות שזהו איסור מהתורה, וכן כתבו גם 'בעל הסיבו"ש', ובעל שו"ת כ"אישון בת עין" וגם מח"ס "היצהר" וז"ל: "עיקר איסור הממלכתיות מקורו, בפס' במעשה אבימלך "כי הבאת וגו' ממלכתי חטאה גדולה" ע"כ.
אך כבר ראיתי את שיטת בעל שו"ת "דער מרכזניקער" שכתב וז"ל: "הדבר אשר נקרא ממלכתיות... אסמכתא בעלמא ומדת חסידות" וכמותו כתבו בעל הפשרה, ובעל מח"ס דאתחלתא, וכן רבים מעדת הקודש,(והוסיף בעל המגילה(העצמאות): "שאיסור מדאורייתא ליכא אך מדרבנן איתא") כתבו כדבריהם.
לכן נראה לי להלכה שיש להחמיר שלא להנהיג את עצמו במדת הממלכתיות שכן יש לחשוש לכל הפחות לאיסור מדבריהם אם לא לאיסור תורה ממש.
(ונ"ל להוסיף, שראיתי רבנים אשר כתבו שאין איסור כלל בממלכתיות, ועל כל אדם מוטלת החובה להיות ממלכתי ולכוף את ראשו מפני גזירות הממסד, ולא ראו לחוש כלללפס' דלעיל, וראיתי לבטל כוונתם ודעתם מכמה סיבות, ואין לחוש לדעתם כלל שכן היא נוגדת את רוב הפוסקים וד"ל, אכמ"ל, ודו"ק).


))))