ידוע כי משנ"ב כותב במפורש בקשר לדל"ת של אחד - לעשותו כד' דל"תים, ולמסקנה יותר גדול משאר האותיות....
השאלה היא, מה עם העי"ן?
1) מה מקור של עי"ן רבתי של שמע?
2) מה מקום כתיבת ראשי העי"ן ד"שמע" וגג דל"ת ד"אחד" ביחס לשרטוט?
פרט, נמק, הרחב והעמק...
ידוע כי משנ"ב כותב במפורש בקשר לדל"ת של אחד - לעשותו כד' דל"תים, ולמסקנה יותר גדול משאר האותיות....
השאלה היא, מה עם העי"ן?
1) מה מקור של עי"ן רבתי של שמע?
2) מה מקום כתיבת ראשי העי"ן ד"שמע" וגג דל"ת ד"אחד" ביחס לשרטוט?
פרט, נמק, הרחב והעמק...
ב"ה
חכמנו ז"ל אמרו סייג לחכמה שתיקה. אם שותקים כשואלים שאלה יכול להיות שתי סיבות:
1. אם אתה שותק יחשבו שאתה חכם (חכם חיים770), לאומת זאת אם אתה טועה בתשובתך ידעו שאתה טיפש.
2. יהודי תמיד עונה לשאלה בשאלה, ואין לי לא תשובה ולא שאלה.
הרעיון של השאלות מאוד מצא חן בעיני, יפה.
ר' חיים, אצלך מרגישים את פורים ממשמש ובא...
עי"ן רבתית
דרכי משה (ס' לו ס"ק יב מהתיקון תפילין עמ' קכח): בשם הברו"ש, עי"ן של שמע צריך לעשותה גדולה.
זוה"ק (פ' תרומה קס ע"ב) עי"ן ודל"ת של שמע ישראל מאתוון רברבן למהוי ע"ד קמי מלכא קדישא.
מקום כתיבת ראשי עין דשמע וגג דל"ת ד'אחד' ביחס לשיטוט:
קסת הסופר (ס' טז בלשכת הסופר ס"ק ה) סרח העודף של עובי הגג, עולה קצת למעלה משיווי השורה מסדר שאר האותיות.
וכ"כ מקדש מעט (בגידולי הקדש כלל יז, תחילת סדר "בראשית") אות רבתי צ"ל עולה קצת למעלה משרטוט השיטה.
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.