פרויעקט השו"ט חלק יב' כמנין יב' שנות לימוד, לפ"ק.האריאלניקהנאמן

לכבוד מורנו ורבנו אשר שמעו ידוע במרחבי הטריגונומטרייא, וחכמתו פרושה בעמקי האינטעגראלים, וגם מE ו-G לא משך ידו וחכמתו רבה לו גם בתע"י, כ"ק מו"ר הרב הגדול ר' בני (בנימין) גורן יקואל שליט"א, רציתי לשאול את כבוד קדושת מטמטיקו(על משקל כ"ק תורתו)

וזו שאלתי: ראיתי מן התלמידין הקדושין אשר בישיבותין ובאולפאנותין שנהגו, מכמה טעמים, לספור מיד לאחר חג השבועות, ספירה- הנקראת 'ספירת הגומר' שמונין לאחר תפילת שחרית 'היום כך וכך יום לגומר! הרחמן הוא יחזיר עבודת החופש למקומה במהרה בימנו!' לציין בזה את מניין ימי סיום הלימודין, האם מנהג זה מנהג נכון הוא? והאם יש לספור בברכה? ומתי היא עת הספירה?

 

תשובה: לכבוד תלמידי היקר והנעים אשר ממגמת ארץ לא תנח ידו!  וגם משיעורי רה"י אינו מתפלח! שלומך ישגא, שאלה גדולה שאלת והתשובה אינה פשוטה כלל וכלל, שכן יש כמה חילוקין בדבר,

לכאורה יש למחות בידם שנוהגים מנהג שלא תקנוהו חכמים, ועוד ניחא אם היו סופרים ללא ברכה אך! מכיוון שסופרים הם עם ברכה לכאורה היה עלינו לבטל מנהגם, וכן כתבו בעל ה-'פרעזענט פרוגרעסיבסקי', והרב הגדול ראש קהילות החרשנים בעל ספר 'חמש (יחידות) חלוקי נחל' שאין לספור ספירת הגומר כלל גם ללא ברכה, וכן הסכימו הגדולים בהקמת המדינה, שראו בחינוך הממלכתי דבר מקודש.

 אך כבר ראיתי בספר הק'-'חרשנותא יתרתא' שכתב בעל המחלוקות שם בזה"ל:"מה שנהגו צאן ישראל קדושים, לספור ספירת הגומר, לחזק את מנהגם שכן יש בדבר סימוכין מהנביא, שנאמר 'וקוי ה' יחליפו כח', וקיי"ל, שכל דבר הנהנה טעון ברכה-ואיזו הנאה יש יותר גדולה, מהנאת החופש הגדול ועל כן יש לספור ספירת הגומר בברכה!' וכן הסכימו עמו-בעל 'הסטלנים', והרב הגדול ממקימי הזולה- הבבא סבבא, וחברו האדמו"ר מסאטלה,  ומי יבוא להרהר אחרי הגדולים הללו בהלכה, ולא יפחד להיות נכווה בגחלתן?!(וכך גם אני הקטן כתבתי בספרי לחמש יחידות וק"ל), ועוד, שיש כמה קולות גדולות בספירת הגומר, מכיוון שזמן סיום הלימודין שונה בין תלמידי בתי הספר, שכן ידוע לכל בר בי רב, שתלמידי חט"ב מסיימים לפני תלמידי היסודי, על כן יש להקל לספור בברכה אפילו אם אינם יודעים את מס' הימים המדויק(ולכך אפשר לספור כך- 'היום בערך כך וכך לגומר וכו'').

לא אכחד שראיתי את שיטתו של הרב הגדול הרב נח מיקל, ושל חברותתו בעל המיזרוחניקער רעבע- שאמרו שיש לספור אך ללא ברכה, ותמהתי עליהם שכן עיקר המצווה היא בברכה, אך משום שאין רצוני להכניס את ראשי בין שני גדולים אלה-אפסוק כך- :

שיש לספור ספירת הגומר,- לאשכנזים ללא ברכה ולספרדים הרוצים לסמוך על דעת בעל המחלוקות יש להקל ולברך, וטוב שאשכנזי ישמע את הברכה מספרדי ויצא יד"ח(וראוי לחזר אחר ספרדי הלומד בשלוש יחידות לימוד שכן בהם עיקר המצווה).

עת הספירה היא רק בשחרית שכן לילה לאו זמן לימודי חול הוא ועל כן אין לספור בערבית יש לספור אך ורק בשחרית לאחר עלינו לשבח והמחמירים נוהגים לספור בעת הדרשה שלאחר התפילה, ובדיעבד אם לא ספר בשחרית יש להקל לספור בברכה עד חצות  היום, ומכאן ואילך יש לספור ללא ברכה, ואם איחר כ"כ עד ערבית אין לו לספר כלל, שכן ע"פ הקבלה לא נהגו לספור 'הגומר' בלילה, כידוע ליודע ח"ן.

תקשיב...אנונימי (פותח)
ב"ה
לפני שאתה מדבר על מזרוחניקיעים, אז תלמד על המיסד של התנועה הזו, שהיה רב אדיר (עד כמה שאתה [כמובן - כאשר אתה נסמך על גדולים] חולק עליו), על הרב קוק וכו', ואז תתחיל לדבר.
 
כמובן - תרד לתקופה ההיא ותבין יותר.
 
כל עוד - אין לך זכות לדבר ככה על זה, מה גם שיש גם צדיקים גדולים שהיו בדרכים האלה, יהודים תמימים עובדי ד'.
 
יצחק.
מממ מעניין...עמישב

בס"ד לק"י

משום מה, ככל הידוע לי, הרב קוק היה חרדי... כיפה שחורה, ספודיק ענק וחליפה, ראיתם פעם מזרוחניק כזה?? אני לא.

אגב, אינני מכירך, אך חשוב שהציבור שדואג לשים על נס תמיד את תורתו של הראי"ה, ידאג לעיין בכל תורתו... כל זאת על הערב רב (ועיין "אוצרות הראי"ה", להרב משה צוריאל שליט"א, מה שכתב שם בערך "ערב-רב", הדברים נכתבו לפני כעשרים שנה...).

בברכה,

עמישב

אהבתי...שירה חדשהאחרונה

בס"ד.

פשוט מעלה חיוך לקרוא את זה...

בעניין האשכנזים והספרדים-
זה לא צריך להיות הפוך? בד"כ האשכנזים מחמירים והספרדים מקילים...

כן, למשל ללכת לסליחות 40 יום..אנונימי (פותח)
ב"ה
ובמקרה שלי - אני המקל - אני מתפלל ערבית עם ספרדים ר"ל .
יצחק.
הולך לערבית.
נשפכתי מצחוקקק!!!! הערה קטנה:תכלת דומה לים
שתלמידי חט"ב מסיימים לפני תלמידי היסודי,----> זה תלמידי החטיבה העליונה..
להרה"ח, ידידי, האריאלניקהנאמן שליט"אעמישב

בס"ד לק"י

אחדשה"ט,

הראני ידידי, הרב בני (בנימין) גורן יקואל שליט"א, את תשובתך לו על שאלתו החשובה בעניין מנהג ספירת הגומר. וידוע כי שאלה זו נידונה רבות בכל ספרי מורי הישיבה, הן מורי החול והן אלו שבקדושה, בעניין המנהג, האם ראוי לכשעצמו ואי כן, אז האם ראוי לברך בו וכו' וכו'.

והנה עיני חזו מנגד לראות בתשובתך שהנך פוסק בלשון זו:"אפסוק כך- :

שיש לספור ספירת הגומר,- לאשכנזים ללא ברכה ולספרדים הרוצים לסמוך על דעת בעל המחלוקות יש להקל ולברך, וטוב שאשכנזי ישמע את הברכה מספרדי ויצא יד"ח(וראוי לחזר אחר ספרדי הלומד בשלוש יחידות לימוד שכן בהם עיקר המצווה)." עכ"ל.

ונפלא בעיני מאוד הכיצד התרת לספרדים לברך, אליבא ד"בעל המחלוקות", ועוד כתבת שמצווה מן המובחר לחזר אחר אותם אינשי דלא מעלי, כהאי גברא דלומדים בהקבצה של 3 יחידות (למתקשים: 3=1+1+1).

והא שמענו מרבינו, בעל "מבחן חשבון הנפש", דאין לברך ביום של שמחה שלא הוזכר אצל רבותינו הראשונים, כאשר יאמר הלל, שכן, לא מצינו מקור בגמ' ליום זה, וקבלו רבותינו, ואנו בהם, שלא לחלוק על הגמ' כלל. והנה, המברכים על ספירת הגומר, הרי שהם ממרים את דברי חז"ל הקדושים, ואין לעשות כן, והעושה כן, לא רק שמברך ברכה לבטלה, אף מכים אותו מכת מרדות (ונהגו שהמנהל מכה, כמאמר הפס':"והפילו המורה והכהו" [במקור זה:"והפילו השופט..."], ונהגו שמכה עם סרגל, כמאמר הפס':"והוא יישר אורחותיך", והבן. וכן:"רב הרודה בתלמידו והרגו פטור" (מכות פרק ב')). ובוודאי שאין להורות כן, "להקל ולברך", כדברך.

ועוד, שיש ומשווים "דין" זה של מנהג ספירת הגומר, לספירת העומר, להבדיל, שכן משקל חד להם. ובוודאי שאין לאמר כן, דאדרבה הפוך הוא הדבר. שכן מצינו בספירת העומר שמוסיף והולך, וכל יום סופר כמה ימים עברו, מה שאין כן בספירת הגומר, דאותם חציפי דנהגו כן, סופרים כמה נותר עד לחופש (מלשון חופשים, הלא הם המיזרעחניקעס המתואבים, ועליהם נאמר:"ומזרח פני קדם", משמע שהם מחפשים את הקידמה, שהלא היא "קדימה", והבן) הגדול, ולא מצינו כן בכל פולחני היהודים מקדמת דנא, שתמיד ספרו היהודים על מה שהיה, שכן אין הם נביאים, אלא רק בניהם, ועל-כן אין הם יודעים רק את העבר, ואין להם השגה כלל בעתיד לבוא, ולכן אינם יודעים כמה ימים נותר, אלא כמה עברו, ואז"ג.

ועל מנהג זה של ספירת הגומר כבר אמר התוס' בשם רבינו תם(בבא בתרא, ב', ע"א), על דברי המש', שם, "הכל כמנהג המדינה", דיש גם "מנהג שטות", ואליו ודאי דאין לשמוע כל עיקר, והרי זהו המקרה הניצב לפנינו לדיון.

וניכרים דברי אמת.

ראש ישיבת "העור השזוף", ורב דקהילת "יושבי קרנות", דיין בבי"ד "שינה חדשה",

הגרמ"א בניזיקין

גדול!שירה חדשה

בס"ד.

פשו"ט תענוג לקרוא את מה שאתם כותבים...

פוריקט השטו"ת...אנונימי (פותח)
ב"ה
גדול!
 
אהבתי מאוד. אולי אצטרף, למרות שאין לי רשיון פסיקה (אבל כן יש רשיון לכתיבת פסקה...).
 
יצחק.
ישיבה.
פחחחחח יפהמשה
מחשבה הזויה: לכתוב מערכת שו"ת קטנה עם כל השטויות האלה ?
כן. אנ הצעתי מזמן - פוריקט השטו"ת.אנונימי (פותח)
ב"ה
 
מחכים בהחלט. אבל כחלק מללא"ת.
 
יצחק.
שיעור גיאו'
פחח..שוברת גלים

יפה.אהבתי ממש.

שכוייח!

..

והא קשיא על דבריך מדברי גדול הדור בעל החוזר מנכ"ל:ישי ויזנר
שהרי מדבריו משמע שתלמידי הישיבות התיכוניות צריכים הם לספור ע"פ מועד הבגרות האחרונה ולא ע"פ מועד סיום הלימודים כפי שכתבת (ועי"ש האם מועד ב' נחשב לעניין "ספירת הגומר" כיוון שהוא כבגרות ראשונה, או שמא אינו כך כיוון שכבר עשה יחידה זאת אינה נחשבת. ושורש מחלוקתם נעוץ בשאלה: האם הולכים אחר חרישה או הולכים אחר עשייה (של מבחנים)).
בעניין מועד ב'האריאלניקהנאמן
יש לספור עד מועד ב' בברכה שכן 'פנים חדשות באו לכאן' וד"ל.
לכבוד החשובים שכאן, שאלה קשה באה לפיתחי-שדמות בחולות

הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,

מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.

העונה להגדרות הצניעות ?

פילאטיס מכשירים לנשיםפ.א.
לפי פריינטה הדרשןדורין השמיני

אפשר פילאטיס ולא זומבה

גם לגברים וגם לנשיםשדמות בחולות

כמובן.

 

ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר

הרעיון הטוב ביותר במחשב הוא הליכוןשמיניסט באמ"ש

לזוג, הליכון זוגי

נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג

בריכהelicoאחרונה
האם להגיד הלל כל יום(פירוט למטה)שמיניסט באמ"ש

הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש

הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים

ואכן אנחנו אומרים מודיםאנונימי (2)
3 פעמים ביום בכל יום, ועוד כהנה וכהנה תודות, שירות והללים.


הלל המיוחד אומרים רק בזמן המיוחד כדי שלא נהיה דשים את ההלל בעקבינו ונמצא שכרינו בהפסדנו

בין כה וכה אנו דשים את ההלל,אז מה הבעיה להוסיף?שמיניסט באמ"ש
אבל אז מה יעשו בתפילהדורין השמיניאחרונה

של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה

למי שלא מעודכן בעולם הישיבותדורין השמיני

יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם

האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא 

על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת

מה הדיןקעלעברימבאר
של שמיניסט שנהיה בן 18 במהלך ספירת הגומר? האם הופקע מכלל תלמיד ומפסיק לספור בברכה?
לִכְאוֹרֶה לאדורין השמיני

 כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים

אבל האם שמיניסט שעשהדורין השמיני

בגרויות חורף פטור מלספור  

כשם שמי שעושה פסח שניקעלעברימבאר
סופר מהראשון, כך מי שעושה מועד ב סופר ממועד א
ומה עם השמיניסט שלא עשהשלג דאשתקד
אפילו בגרויות קיץ? יספור עד מועד ג? או שאצל שמיניסט כזה החופש התחיל מספטמבר של 6 שנים לפני כן...
כנראה שלא כי זה כמו פסח שנידורין השמיני
האם סופרים שמונה שמיניות בספירת הגומר?קעלעברימבאר
או שהשמינית שנה הזאת היא שמינית שבשמינית שבגאו"ה (ישיבה גאונית הונללו)? 
אין גוזרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהםדורין השמיני

והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים

וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה

וכי מתבלבלים מאי הוי?125690
אם טועים בספירה ומוסיפים ימים, ראוי להם שיתווספו ואם מורידים ימים, למעליותא הוא
שמיניסטים לא סופרים125690
הלימודים בשמינית נגמרים מוקדם יותר (החופש בפועל שלי התחיל היום)
יא עוקץדורין השמיני

אנחנו נשארים אחרי היסודי

אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר

יכול להיות שכיוון שישדורין השמיני

בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל 

על כן צריך לספור הכל

הרמוניהאחרונה

אתם שטוניקים גאוניים

..מפוצלשת(:

@אני))))

זוכרת תמקום הזה???

עוד פעיל?קעלעברימבאר
שבירכת אותי ביומולדתאני:)))))
ישןן
וואי נכוןןמפוצלשת(:
איזו תקופהאני:)))))

פעם היינו חברות;)

נכון ואז נטשת אותי😪מפוצלשת(:
בואי, אנחנו יודעים מי באמת נטשה..אני:)))))
סתם.. אבל מסיבות טובות לפחות🤭מפוצלשת(:
זה כן.אני:)))))
לא בא לי לדבר בפורום הזה
העלאה באוב אסורה מהתורהזיויק
כן, אבל יש לעיין אם גם העלאה באוב דיגיטלי125690
האמת דנו בזה במשפחהאני הנני כאינני

מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.

מה היה שםדורין השמיניאחרונה

 בשביל הלא מעודכנים

תרצו שנעיר פה את הפורום הזה?שדמות בחולות

יש לכם ממנו זכרונות טובים?

 

יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?

 

תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")

אני ארצה למרות שלא הייתי פהקעלעברימבאר
כנ"ל125690
...שדמות בחולותאחרונה

@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?

 

נשאלה שאלהשמיניסט באמ"ש
האם אדם המשחק כדור מים ונתן מכה תוך כדי ריחוף בפחות מג טפחים והכניס, נחשב שער או אינו נחשב שער?
למה שלא יחשב?אניוהוא
הוא לא במים ואם לא במים אז לא נחשבשמיניסט באמ"שאחרונה
הניגון הוא בשהרגלים יצאו מחוץ למים
שאלה רבתיקופת חיסכון

אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?

הייתי הולך לעזור לואניוהואאחרונה
לוודא שהוא טובע לגמרי.
שאלהשמיניסט באמ"ש
אם עברתי בשבת מרשות היחיד אחת לאחרת ע"י שיגור ולא עברתי ברשות הרבים שבאמצע, האם הוצאתי מרשות לרשות?
לא125690

זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.

יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד

מה הדין בשיגור מרשות היחיד לרשות היחיד שרחוקההוד444
יותר מאלפיים אמה?
בעיקרון השאלה היא איך מתבצע השיגור125690

אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.

אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר

אוקי מגניבהוד444
מה הדין במנהרת קוונטים?ימח שם עראפת
או במנהרת הזמן?
עברת ברה'ר מעל י' טפחים או מתחת לי טפחים?אניוהוא
מסתומא אם הוא נזרק,ימח שם עראפתאחרונה

זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.

אולי יעניין אותך