מי שיש לו כח לקרוא ממליצה...
כנגד ארבעה בנים דברה התורה
במרכזה של ליל הסדר עומדת ההגדה, ומסביר ר' דוד האבודרהם ששמה של ההגדה מגיע מהפסוק "והגדת לבנך ביום ההוא". וכך כתוב בהגדה: "כנגד ארבעה בנים דברה תורה: אחד חכם. ואחד רשע. ואחד תם. ואחד שאינו יודע לשאול". המספר ארבע מציין את כל הכוונים, את כל הצדדים, כדוגמת ארבע רוחות השמים וכד'.
ב'ליל הסדר' כולם יושבים מסובים סביב השולחן, החכם, התם, זה שאינו יודע לשאול וכן גם הרשע, אף הוא יושב יחד עם כולם סביב השולחן.
עם ישראל זו משפחה אחת גדולה, כפי שאומר הנביא (ספר עמוס פרק ג):" שמעו את הדבר הזה אשר דבר ידוד עליכם בני ישראל על כל המשפחה אשר העליתי מארץ מצרים לאמר", וזאת ללא קשר לעדה ולדעה. עם ישראל קשור כולו, וכך מובא בדברי חז"ל (מדרש רבה במדבר פרשה י פסקה ה): "מלמד שכל ישראל ערבים זה בזה". כנסת ישראל הינה גוף של נשמות, הבנויה מכל הנשמות של כלל ישראל. וכל יהודי ויהודי, נמצא בחלק אחר מאותה גוף גדול של נשמות. על-כן ברגע שאפילו אחד מעמ"י אינו הולך בדרך הישר, הוא אינו פוגע רק בעצמו, אלא כל העם כולו נפגע מכך.
וכך רבי שמעון בר יוחאי ממשיל זאת לאדם שקודח בספינה ומסכן את כל יושבי הספינה (מדרש רבה ויקרא פרשה ד פסקה ו): "תני רשב"י משל לבני אדם שהיו יושבין בספינה נטל אחד מהן מקדח והתחיל קודח תחתיו אמרו לו חבריו מה אתה יושב ועושה אמר להם מה אכפת לכם לא תחתי אני קודח אמרו לו שהמים עולין ומציפין עלינו את הספינה". ליל הסדר מלמד אותנו מסר לשנה כולה, והיא שחובה עלינו לדבר עם כולם כולל הבן הרשע. האומנם ישנו פעמים צורך להכות את שיניו ולהעמידו על מקומו וטעותו, אולם בוודאי שמוטל עלינו לקרבו ולאמצו אלינו.
נוסיף ונאמר שבדורנו – דור שזכינו לקיבוץ גלויות "מארבע כנפות הארץ", בו לצערנו רב הבלבול והבורות בכל הקשור ליהדות, לתורה ומצוותיה, לכן ישנו צורך בקירוב אחינו הרחוקים, שכן שעה שישנם עדין מאחינו שאינם קרובים לתורה, כולנו נפגעים מכך! וקירוב לבבות אמיתי בדורנו צריכה להיות אך ורק באהבה (ולא ח"ו בכעס ובמרמור). אין שום דרך בעולם לגרש את החושך, כי אם להוסיף ולהרבות באור. לפיכך נשתדל כולנו להרבות באור אמיתי – באורה של התורה הקדושה.
בברכת חג פסח כשר ושמח
אורן
_______________________________________________________________________








