א. מה דעת המקובלים בפשרשיות תפילין של סופר איטר (שמאלי)?
ב. מה הדין בקשר לאדם השולט בכתיבה ביד אחת וכל מלאכתו עושה ביד השניה?
א. מה דעת המקובלים בפשרשיות תפילין של סופר איטר (שמאלי)?
ב. מה הדין בקשר לאדם השולט בכתיבה ביד אחת וכל מלאכתו עושה ביד השניה?
המקובלים, אולם לדעת הצ"צ ורבינו יוסף חיים יש בזה בעיה (עיין ר"פ).
ב. לדעת המקובלים, כמו שבמקרה זה מניח בשמאל, כך גם יכתוב בימין.
י"א שלכתחי' לא יהי סופר, וי"א שאין בעיה ויכול להיות סופר.
גם אם שאר פעולותיו ביד השניה.
דעת המקובלים אינה ידועה לי, אבל דעת השו"ע- אטר יד- שמאל שלו כימין, ולכאורה אין בזה שום פסול!
הזהר בדבריך שמא יבינו שיש בעיה בהלכה ח"ו בשמאלי.
שכתב שבעל נפש לא יקנה מהשמאלי תפילין (בס"ת לא נראה שיש בעיה). חוץ מזה הבאתי גם דעת המתירים ע"פ הקבלה. והשאלה בכלל היתה לדעת המקובלים, ובודאי שע"פ ההלכה אין בעיה בזה.
ואולי תתפלא, אבל יש הרבה אנשים שמקפידים גם בדברים האלה כשבאים לקנות תפילין, ורוצים מהודר שבמהודר.
ולהגיע למצב שבו אנשים יכתבו- מהדרין, סופר ימני יר"ש וכו'
יש אנשים שאוטומטית יחלקו בין תפילין מהודרות ימני לבין תפילין מהודרות (אולי אפילו יותר) שמאלי...
נראה לי שאתה מבין שיש אנשים שרוצים לקנות תפילין, והם לא מבינים שה"הידור" בתפילין של ימני זה אולי אפילו פחות מהידור בסופר יר"ש...
לא ראיתי את הקו"י שהבאת, אולי אפשר מקור?
הרב מועלם כותב, בכל אופן, שאין הבדל... אולי היה כדאי שהיית מדגיש שזה רק לפי המקובלים כדי שלא יטעו בזה ויחשבו ח"ו שזה להלכה...
אבל גם היום ישנם אנשים (למשל חסידי הרב אליהו זצ"ל, ותלמידי חלק מהמקובלים הירושלמים וחסידים אחרים שאינם מקובלים) שמחפשים סופר ימני, והם אנשים מביני עניין, ויודעים שכ"ז רק בגדר חסידות וכו' (וקח בחשבון שקניית תפילין היא פעם בחיים, ויש אנשים שרוצים מהשופרא דשופרא- כליל המעלות, ולכן תמצא שאנשים מחכים שנים בשביל להשיג בתים מכ'דורי וכיו"ב).
סופר יר"ש זה לא הידור, אלא חובה.
נכון שיש עניינים שאינם מעיקר ההלכה וההידור שאנשים חושבים אותם לחשובים שלעתים דוקא גורעים מההידור ומעיקר ההלכה (כגון מגילת "ה-מ-ל-ך" שעד כמה שאני יודע אין לזה שום מקור בהלכה, ולפעמים מעוות את סדר העמוד, או כגון שעושים "כתר" מתגים וכו'),.
ויש הידורים אמיתיים שאנשים אינם מודעים להם, כגון כתיבה בקנה (שלקו"י זה לכתחי' ולא הידור, וכ"פ הרב יעקב יוסף שליט"א), וכגון צורת ואופן עשיית התגים, ועוד ועוד- תקצר היריעה מהכיל.
בכ"א, השאלה נשאלה רק לדעת המקובלים, וע"כ התשובה (וכאמור מהקו"י משמע שגם שאינו מקובל ראוי שיקפיד בזה- משא"כ לפי פשט דברי הפוס', והדברים תלויים בדרך פסיקת ההלכה בכלל, ובהתייחסות למחלוקות בין הפשט לקבלה בהלכה).
אין אתי כאן הקו"י וגם לא היר"ש, אבל תחפש ותמצא, וכמ"ש- גם בשו"ת ר"פ ועוד.
(בל"נ כשאגיע לבית אחפש המקור ואציגנו בפניך).
בברכה
בחיים לא שמעתי על זה!
אני בכלל מאוד אשמח שנעשה אשכל מיוחד להידורים של הרב מרדכי
מסתובבים כל מיני שמועות על כל מיני הידורים מיוחדים שלו זי"ע
באופן כללי, חכם מרדכי זיע"א נהג לפסוק ע"פ הקו"י (חוץ מכמה עניינים בצורת האותיות).
על המשנב"ר אמר שכיון שלא היה סופר, יש כמה עניינים שאיננו פוסקים על פיו בהלכות סתו"ם.
"דעת המקובלים בפרשיות תפילין שכתבן סופר איטר:
קול יעקב (ס"ק כב, כד, ובכף החיים סי' כז סוף ס"ק לא): לפום דינא, אם כותב בשמאל וגם כל מלאכתו עושה בשמאל, מותר לכתוב בשמאל וכמ"ש השו"ע בסי' לב סע' ה. ובעל נפש יחוש למהר"י צמח ויקנה תפילין דוק ממי שכותב בימין של כל אדם, וגם עושה מלאכתו בימין, וכ"כ מהרי"ח בשו"ת רב פעלים (ח"ב סי' ט) בתפילין (ולא בס"ת ומזוזה). ובספר בן איש (חיי שרה או' ז) הביא שמנהג ירושלים לא לחוש לסברת מהר"י צמח וכ"כ בשו" יביע אומר (ח"ו סי' ב או' ג) שסברת מהר"י צמח יחידאה היא, ולית דחש לה כלל (והוסיף בח"י סי' ג) וגם סברתו מיירי לעניין הנחת תפילין, ויש לחלק בין הנחה ולכתיבה, ודלא כהקול יעקב.
אדם ששולט בכתיבה ביד אחת ועושה מלאכתו בידו השניה: משנ"ב (ס"ק יח): הביא מהפמ"ג דלכתחילה אין לקבלו לסופר, ובדיעבד אין לאסור (וכ"כ קסת הסופר סי' ג סע' ז). הקול יעקב (ס"ק כה): הביא אחרונים דס"ל אפילו לכתחילה יש לקבלו לסופר."
איך סופר שמאלי עושה את החילוק שנוהגים לעשות בשם השם (ע"פ זוהר)? הרי הוא כותב הפוך!
או אולי לא שייך לעשות את החילוק באיטר?
אשמח עם מי שהוא יכול להאיר את עיני...
יעשה את החילוק כרגיל (באותם שלבים), רק שאת משיכת הקולמוס יבצע הפוך.
אולי עדיף לא לעשות...יכול להיות שזה מבלבל את "העולמות" לעשות אותם הפוך.
יש לי חבר שמאלי, בלי"נ אשאל אותו..
נראה שעיקר הקפידה היא לא על סדר המשיכה של הקוים, אלא על סדר כתיבתם, ולא משנה כלל כיוון הכתיבה.
לכתוב בסדר הכתוב אבל רק ימשוך את הקולמוס בכיון שונה נראה שזה בסדר גמור.
קשה לי לדמיין משום מה איך השמאלים כותבים...
ב"ה
בה"א הראשונה, לאחר עשיעת ה"יוד" מושכים קו דק מימין לשמאל, (כי קשה לימני, למשוך את הקו הפוך מהרגלו), ואז חוזרים עליו בצורה הרגילה משאל לימין, ואז מורידים את הרגל הימני.
גם קיבלתי ממנו שאין משאירים רווחים שמחברים אחר כך (משמע שעיקר "החילוק" הוא בסדר כתיבת החלקים של האות ולא כמו המובן הפשוט שהאות צריכה להיות מחולקת.
הרב אשכנזי, רבה של כפר חב"ד מניח שמונה זוגות תפילין !!!
והסיבה:
הוא קיבל הוראה מהרבי להניח ארבע, רש"י, ר"ת, ראב"ד ושימושא רבא.
לאחר מכן הוא נשאל ע"י מישהוא ששולט בשתי ידיו בשווה באיזה יד הוא צריך להניח תפילין, והוא למרות גאונותו בשו"ע אדמו"ר הזקן, לא הגיע להכרעה מוחלטת ופסק שצריך להניח בשתי הידיים, ומכיוון שהוא פסק לשני כך והוא גם שולט בשתי ידיו בשווה מאז הוא מניח שמונה זוגות כל יום, יש אפילו צחוק על זה, שרץ לאחר מכן בכפר, כשאולים מישהו מה המספר של הרב, אז הוא מוסר לך אותו תוך הוספה, שאם כרגע הוא לא מניח תפילין הוא יענה לך.
בחודש אלול מה הוא עושה? בודק את כולם?
האמת יש חסידות כזה אפילו רק בשולט יד שמאל. בבן איש חי מובא סברת מהר"י צמח שגם איטר יניח ביד שמאל כמו כולם כדי לא לשנות בסדר העולמות. בן איש חי דוחה את זה להלכה כמובן אבל חסידים ואנשי מעשה חוששים בכל זאת ומניחים עוד זוג.
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.