שאלה טעונה לשמאלייםאות והדר

 

א. מה דעת המקובלים בפשרשיות תפילין של סופר איטר (שמאלי)?

ב. מה הדין בקשר לאדם השולט בכתיבה ביד אחת וכל מלאכתו עושה ביד השניה?

א. עיין ביר"ש שלדעתו ועוד אין בעיה בזה גם לדעתשלום 22

המקובלים, אולם לדעת הצ"צ ורבינו יוסף חיים יש בזה בעיה (עיין ר"פ).

ב. לדעת המקובלים, כמו שבמקרה זה מניח בשמאל, כך גם יכתוב בימין.

ואם השאלה הב' הייתה גם ע"פ הפוס'שלום 22

י"א שלכתחי' לא יהי סופר, וי"א שאין בעיה ויכול להיות סופר.

במקום שקושר- שם כותב,אריאל דל"ת

גם אם שאר פעולותיו ביד השניה.

דעת המקובלים אינה ידועה לי, אבל דעת השו"ע- אטר יד- שמאל שלו כימין, ולכאורה אין בזה שום פסול!

הזהר בדבריך שמא יבינו שיש בעיה בהלכה ח"ו בשמאלי.

לאריאל- הזהר בדבריך תאמר לא לנו, אלא לקו"ישלום 22

שכתב שבעל נפש לא יקנה מהשמאלי תפילין (בס"ת לא נראה שיש בעיה). חוץ מזה הבאתי גם דעת המתירים ע"פ הקבלה. והשאלה בכלל היתה לדעת המקובלים, ובודאי שע"פ ההלכה אין בעיה בזה.

ואולי תתפלא, אבל יש הרבה אנשים שמקפידים גם בדברים האלה כשבאים לקנות תפילין, ורוצים מהודר שבמהודר.

כן, אבל בכל מקרה, זה יכול להתגלגלאריאל דל"ת

ולהגיע למצב שבו אנשים יכתבו- מהדרין, סופר ימני יר"ש וכו'

יש אנשים שאוטומטית יחלקו בין תפילין מהודרות ימני לבין תפילין מהודרות (אולי אפילו יותר) שמאלי...

נראה לי שאתה מבין שיש אנשים שרוצים לקנות תפילין, והם לא מבינים שה"הידור" בתפילין של ימני זה אולי אפילו פחות מהידור בסופר יר"ש...

לא ראיתי את הקו"י שהבאת, אולי אפשר מקור?

הרב מועלם כותב, בכל אופן, שאין הבדל... אולי היה כדאי שהיית מדגיש שזה רק לפי המקובלים כדי שלא יטעו בזה ויחשבו ח"ו שזה להלכה...

 

אולי אינך מודע,שלום 22

אבל גם היום ישנם אנשים (למשל חסידי הרב אליהו זצ"ל, ותלמידי חלק מהמקובלים הירושלמים וחסידים אחרים שאינם מקובלים) שמחפשים סופר ימני, והם אנשים מביני עניין, ויודעים שכ"ז רק בגדר חסידות וכו' (וקח בחשבון שקניית תפילין היא פעם בחיים, ויש אנשים שרוצים מהשופרא דשופרא- כליל המעלות, ולכן תמצא שאנשים מחכים שנים בשביל להשיג בתים מכ'דורי וכיו"ב).

סופר יר"ש זה לא הידור, אלא חובה.

נכון שיש עניינים שאינם מעיקר ההלכה וההידור שאנשים חושבים אותם לחשובים שלעתים דוקא גורעים מההידור ומעיקר ההלכה (כגון מגילת "ה-מ-ל-ך" שעד כמה שאני יודע אין לזה שום מקור בהלכה, ולפעמים מעוות את סדר העמוד, או כגון שעושים "כתר" מתגים וכו'),.

ויש הידורים אמיתיים שאנשים אינם מודעים להם, כגון כתיבה בקנה (שלקו"י זה לכתחי' ולא הידור, וכ"פ הרב יעקב יוסף שליט"א), וכגון צורת ואופן עשיית התגים, ועוד ועוד- תקצר היריעה מהכיל.

בכ"א, השאלה נשאלה רק לדעת המקובלים, וע"כ התשובה (וכאמור מהקו"י משמע שגם שאינו מקובל ראוי שיקפיד בזה- משא"כ לפי פשט דברי הפוס', והדברים תלויים בדרך פסיקת ההלכה בכלל, ובהתייחסות למחלוקות בין הפשט לקבלה בהלכה).

אין אתי כאן הקו"י וגם לא היר"ש, אבל תחפש ותמצא, וכמ"ש- גם בשו"ת ר"פ ועוד.

(בל"נ כשאגיע לבית אחפש המקור ואציגנו בפניך).

בברכה

כן? חסידי הרב מרדכי מחפשים סופר ימני?אות והדר

בחיים לא שמעתי על זה!

אני בכלל מאוד אשמח שנעשה אשכל מיוחד להידורים של הרב מרדכי 

מסתובבים כל מיני שמועות על כל מיני הידורים מיוחדים שלו זי"ע

 

אני זכיתי לשמוע ממנו כמה עניינים.שלום 22

באופן כללי, חכם מרדכי זיע"א נהג לפסוק ע"פ הקו"י (חוץ מכמה עניינים בצורת האותיות).

על המשנב"ר אמר שכיון שלא היה סופר, יש כמה עניינים שאיננו פוסקים על פיו בהלכות סתו"ם.

קו"י לב כד, ובר"פ אין לי פנאי לחפש כרגע.שלום 22
תשובה (עם מקורות)אות והדר

"דעת המקובלים בפרשיות תפילין שכתבן סופר איטר:

קול יעקב (ס"ק כב, כד, ובכף החיים סי' כז סוף ס"ק לא): לפום דינא, אם כותב בשמאל וגם כל מלאכתו עושה בשמאל, מותר לכתוב בשמאל וכמ"ש השו"ע בסי' לב סע' ה. ובעל נפש יחוש למהר"י צמח ויקנה תפילין דוק ממי שכותב בימין של כל אדם, וגם עושה מלאכתו בימין, וכ"כ מהרי"ח בשו"ת רב פעלים (ח"ב סי' ט) בתפילין (ולא בס"ת ומזוזה).  ובספר בן איש (חיי שרה או' ז) הביא שמנהג ירושלים לא לחוש לסברת מהר"י צמח וכ"כ בשו" יביע אומר (ח"ו סי' ב או' ג) שסברת מהר"י צמח יחידאה היא, ולית דחש לה כלל (והוסיף בח"י סי' ג) וגם סברתו מיירי לעניין הנחת תפילין, ויש לחלק בין הנחה ולכתיבה, ודלא כהקול יעקב.

אדם ששולט בכתיבה ביד אחת ועושה מלאכתו בידו השניה: משנ"ב (ס"ק יח): הביא מהפמ"ג דלכתחילה אין לקבלו לסופר, ובדיעבד אין לאסור (וכ"כ קסת הסופר סי' ג סע' ז). הקול יעקב (ס"ק כה): הביא אחרונים דס"ל אפילו לכתחילה יש לקבלו לסופר."

עוד שאלה שעולה לי בעניין זהאות והדר

איך סופר שמאלי עושה את החילוק שנוהגים לעשות בשם השם (ע"פ זוהר)? הרי הוא כותב הפוך!

או אולי לא שייך לעשות את החילוק באיטר?

אשמח עם מי שהוא יכול להאיר את עיני...

מסבראשלום 22

יעשה את החילוק כרגיל (באותם שלבים), רק שאת משיכת הקולמוס יבצע הפוך.

לכאורהאות והדר

אולי עדיף לא לעשות...יכול להיות שזה מבלבל את "העולמות" לעשות אותם הפוך.

יש לי חבר שמאלי, בלי"נ אשאל אותו..

לא הבנתי למה מבלבל העולמות.שלום 22

נראה שעיקר הקפידה היא לא על סדר המשיכה של הקוים, אלא על סדר כתיבתם, ולא משנה כלל כיוון הכתיבה. 

עכשיו הבנתי את כוונתך..אות והדר
הבנת, השאלה אם אתה מסכים...שלום 22
אם הוא יכולאות והדר

לכתוב בסדר הכתוב אבל רק ימשוך את הקולמוס בכיון שונה נראה שזה בסדר גמור.

קשה לי לדמיין משום מה איך השמאלים כותבים...

בה"א הראשונה כפי שקיבלתי ממוריhaim770

ב"ה

בה"א הראשונה, לאחר עשיעת ה"יוד" מושכים קו דק מימין לשמאל, (כי קשה לימני, למשוך את הקו הפוך מהרגלו), ואז חוזרים עליו בצורה הרגילה משאל לימין, ואז מורידים את הרגל הימני.

גם קיבלתי ממנו שאין משאירים רווחים שמחברים אחר כך (משמע שעיקר "החילוק" הוא בסדר כתיבת החלקים של האות ולא כמו המובן הפשוט שהאות צריכה להיות מחולקת.

אתה שמאלי ר' חיים?אות והדר
לא שמאלי וב"ה גם לא שמאלניhaim770

הרב אשכנזי, רבה של כפר חב"ד מניח שמונה זוגות תפילין !!!

והסיבה:

הוא קיבל הוראה מהרבי להניח ארבע, רש"י, ר"ת, ראב"ד ושימושא רבא.

לאחר מכן הוא נשאל ע"י מישהוא ששולט בשתי ידיו בשווה באיזה יד הוא צריך להניח תפילין, והוא למרות גאונותו בשו"ע אדמו"ר הזקן, לא הגיע להכרעה מוחלטת ופסק שצריך להניח בשתי הידיים, ומכיוון שהוא פסק לשני כך והוא גם שולט בשתי ידיו בשווה מאז הוא מניח שמונה זוגות כל יום, יש אפילו צחוק על זה, שרץ לאחר מכן בכפר, כשאולים מישהו מה המספר של הרב, אז הוא מוסר לך אותו תוך הוספה, שאם כרגע הוא לא מניח תפילין הוא יענה לך.

חחח..גדול!אות והדראחרונה

בחודש אלול מה הוא עושה? בודק את כולם?

האמת יש חסידות כזה אפילו רק בשולט יד שמאל. בבן איש חי מובא סברת מהר"י צמח שגם איטר יניח ביד שמאל כמו כולם כדי לא לשנות בסדר העולמות. בן איש חי דוחה את זה להלכה כמובן אבל חסידים ואנשי מעשה חוששים בכל זאת ומניחים עוד זוג.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך