אמונה מול גמרא - תפיסות עקרוניות בחינוך נערים>>&gאנונימי (פותח)

 

שלום חבר'ה. בכוונה אני פותח משתמש חדש כי אני לא רוצה שידעו מי אני ועל ידי כך יעלו על כותב המכתב שאביא להלן, או על הישיבה שבה הוא נכתב, אבל מצד שני לא כתבתי מ"השם של כולם!" כי אני מעוניין שמי שירצה יגיב לי באישי.

 

אז אני מצרף עכשיו מכתב שכתב בוגר הישיבה שלנו שנה שעברה לראש הישיבה שלנו, מכתב אישי שנשלח לרב בלבד, ואחרי המכתב אסביר איך יש לי את הטקסט. מי שיש לו כוח לקרוא את המכתב, אשמח אם יקרא ויגיב. תודה.

 

רק אקדים ואגיב שקהל היעד של השירשור הזה הוא פחות או יותר בנים, כי להם זה גם יותר רלוונטי ולהם מכוון המכתב, אבל גם בנות שרוצות להגיב, לא אגרע מכן את זכותכן להגיב, רק - בלי לנסות לפגוע - היו מודעות לכך שמלכתחילה המכתב נכתב בקשר לבנים - ובנים בלבד (גם אם הוא יכול להתאים בצורה זו או אחרת לבנות).

 

 

ועכשיו, המכתב.

 

------

 

לכבוד הרב שלום.

אני עומד לגולל לפניך מכתב ארוך וכואב, לכן ראשית כל רציתי להדגיש לפניך שכל מה שאכתוב מכאן ואילך, נכתב מהלב ובאהבה אין קץ. ודווקא בשל כך.

אחת הסוגיות הכי בוערות בציבור המחנכים בציבור הדתי, כך נדמה למתבונן מן הצד, הוא השאלה כיצד ניתן לחבב ולקרב את התורה אל הנוער, כיצד ניתן להצמיח נוער אידיאולוגי, ערכי ומחובר לתורה כאחת, וכיצד ניתן לשלב בסופו של דבר בין הקודש, האידיאל, לחול, המתבטא בעיקר בחיי המעשה אליו יוצא האדם לאחר שנות סגירותו בבועת הישיבות. מספר תשובות לעניין, אך שני שיטות מרכזיות הם העומדים היום על שולחן הישיבות: מצד אחד, הדעה הרווחת, היא שככל שנמלא את הנער תורה – וגמרא בעיקר – כך יתמלא הוא מעצמו, יפרח, ויגדל בתורה ובאהבת ה'. דעה שנייה, ואולי אף די משתלבת בתוך הדעה הראשונה, מעצימה באופן מוחשי את לימודי האמונה כתנאי הכרחי להיות הנער מאמין. אמת, אין ברצוני לטעון שהדעה הראשונה סוברת שאין צריך לימודי אמונה כלל, וגם לא להפך,  רק הדגשתי בזאת את השוני בין שתי הדעות, כאשר הדעה הראשונה לוקחת את לימודי האמונה במקום השני, ואולי אף פחות – מכל מקום לימודי אמונה נלמדים בה פחות מאשר בישיבה ההולכת על פי הדרך השנייה, הדוגלת בלימוד אמונה מעמיק. ברשותך, אפרוס כעת את משנתן של שתי הדעות, ואנסה להעמיק מעט במניעים שמאחוריהן, במציאות כיום ובתוצאות הנראות כבר שנים רבות.

נתחיל בדעה הראשונה. כביכול, מושלם. מה יותר טוב מאשר למלא את יומו של הנער הצעיר בגמרא, תורה, ושאר מקצועות הקודש? את לימודי האמונה, כך צריך להסביר לפי הליך חשיבת אותם התומכים בדעה זאת, דוחקים הם למיקום משני, אולי בשל היות אותם לימודים קשים ללימוד, אולי בשל נגיעתם בנושאים הקשים והכואבים ביותר בסוגיית העם היהודי, ואולי פשוט בשל המחשבה שאמונה לא ניתנת ללימוד מבחוץ, אלא הנער הצעיר אמור לבוא בעצמו, ולקבוע לו עיתים בלימוד בספרי אמונה, מתוך עצמו. באמת שאינני יודע מה המניע של אותם אלו שקובעים אך ורק שעת אמונה בשבוע ולעיתים אף זה לא.

כעת ניגש למציאות. הנוער הדתי לאומי של היום, חדור אידיאליסטים ככל שיהיה, רובו ככולו שקוע עמוק בתוך התרבות המערבית.. כיליד אותו דור, נאמן אני להצהרתי שכן אני הוא הגדל בתוך החברה, וזכיתי לראות מסוגיה השונים של החברה – אף שאיני מתיימר לומר שראיתי פלח כולל של כל הנוער הדתי לאומי – ואמון אני על עמדתי, שאפילו הנוער האידיאליסטי והערכי ביותר, אף שלא במודע חדור באותה תרבות קלוקלת. ובנקודה זאת עלי להרחיב מעט את היריעה בנוגע לצפייה, לתקווה לנוער שיצמח מדורות אלו. שאיפתם הגדולה ביותר של הרבנים והמחנכים בדור הזה, הוא לגדל מהנוער דור של אוהבי תורה, של אנשי אמונה, שיצמיחו את מדינת ישראל לגבהים מתוך תורה ואמונה. שאלה לי לך, כבוד הרב: האם תקווה זאת כוללת בתוכה – לדוגמא מזערית – אף שירה לועזית? האם תקווה זאת לוקחת בחשבון שאף שניתן להקל כמעט עד ליסוד באיסור שמיעת קול אישה – נושא שעלה לאחרונה לכותרות עקב פרשיית בני עקיבא וטקס הל"ה – האם היא לוקחת בחשבון שאף שניתן להקל עד לרמה (כדברי רבנים מסוימים) בה האיסור הוא רק שמיעת קול אישה באופן בלתי אמצעי (כלומר, "חי", ללא מיקרופון או אמצעי הגברה אחר), אישה בודדה, ולא כמה נשים, אשר בקולה מבטאת מיניות – אנו כדור הגאולה צריכים להחמיר על עצמנו ולדקדק עם הדור, ולהחמיר לא לשמוע כלל קול אישה?

ואולי, שמא נאמר כי בהיותינו דור הגאולה, ובהיותנו בני הציבור המשתדל לאחד בין הזרמים השונים בעם (כשהקצוות לעניין זה הם החילוניים והחרדים, והציבור הדתי לאומי ניצב בתווך), עלינו דווקא כן להיפתח לעולם ולא להיות מסוגרים בבועה כמו אחינו החרדים, ואם כך, האם אסור לשמוע שירת נשים (בידול משמעותי מיתר החברה בישראל), האם אסור לשאול שאלה פשוטה לשלום אישה בעבודתך או בסביבתך, כשאתה בסך הכל מנסה להיות אדיב ולא קר וענייני לכל אורך הדרך בחברה שמלכתחילה מעורבת הנשים וכמעט בלתי אפשרי לא להיתקל בהם במהלך היום ובמהלך העבודה (וכידוע, השו"ע אוסר לשאול בשלום אישה, אולם איך מתאימים זאת לדורנו?) – כאמור, אלו רק מעט מזעיר מהתלבטויות שאופפות את הנוער כיום וממלאות אותו סתירות – מצד אחד אני רוצה להשפיע בחברה ולתת מעצמי בבני עקיבא, ומצד שני ידוע שמי שיורד אל העם עלול להתלכלך בעצמו, וגם עצם ההדרכה בבני עקיבא כתנועה מעורבת מלכתחילה, תכניס אותי להתלבטויות לא פשוטות – מה עלי לעשות? ועוד כהנה וכהנה שאלות וסתירות שמציפות כיום ליבו של כל נער, כמו גם מציפות כל אתר אינטרנט הנותן פינה לשאלות ותשובות בעניינים תורניים, ומובטחני שהרב יודע ומבין למה כוונתי).

ושוב, בל נשכח שאלו רק דוגמאות קטנות מתי מזער, והיריעה צרה מכדי להכיל את הדוגמאות הרבות לצערנו – הסרטים, הדיבור, נגיעה, חברויות למיניהן, "חיפוף" בכל מקום אפשרי – תוצאה של מה זה לדעתך? הלא אתה בעצמך סיפרת לנו על אותו גאון בגמרא, על אותו למדן עצום הבקי בכל הש"ס, ומשמש כראש הפקולטה לתלמוד באוניברסיטה מסוימת – אולם כיפה אינה שוכנת לראשו. האם לכאן אנו שואפים להגיע? האם זאת הייתה כוונת המשורר? ועלינו כעת לשאול את עצמנו, כיצד יתכן שלמרות הבקיאות העצומה בגמרא, אין כיפה לראשו כעת (דתל"ש, כלשוננו)? ועלינו כעת להודות ובכאב שאין זאת תופעה חריגה במגזר המצומצם בלאו הכי שלנו, ותופעת "ההגירה" מהמגזר לטובת החילוניות רבה היא, ודווקא בגילאים אלו, של תיכון, ולאחר תיכון. ועלינו לשאול למה? על שום מה? איפה טעינו?

מוכן אני להבטיח לך, כבוד הרב, שאותם נערים, עולות תמימות בלבבם, לא פרשו מדרך הישר בשל מחסור בשיעורי גמרא. אף לא בשל מחסור בשיעורי תנ"ך או משנה. לא, תלמידים אלו, נערים אלו, הדבר שחסר להם היה הלב. ליבם, המלא כיום, בדורנו הפרוץ לכל עבר, המלא בשאלות, תמיהות, מחשבות וחששות, ליבם שכה השתוקק למילה טובה, שכה השתוקק ליד מנחה שתראה לו את האור בקצה המנהרה, שתפג את חששותיו ותבהיר לו את דרכו וייעודו בעולם, שתענה על שאלותיו, שתמלא את ליבו באהבת ה'. ובמקום זאת אותה יד מנחה הורתה לו להתיישב מול הגמרא, להעביר עוד דף, לגרוס עוד סברא, ולהעמיק בעוד עיון. ולא שבא אני לזלזל חלילה באותו מקצוע חשוב, לב ליבם של לימודי הקודש, הגמרא. בסיס כל לימוד התורה בימינו. רק לפשט את מצב הדור אנוכי מבקש, לתת מענה לשאלה הנוקבת מדוע מתדרדר הנוער לשפל תחתיות שכזה, עד שהוא ניצב מול המחשב וממרר בבכי (גם אם לא באופן פיזי, בליבו פנימה מצפונו מייסר אותו, גם אם הוא מדחיק אותו כי כואב לו כשהוא יודע שהמצפון צודק) על נשמתו התועה, על עיניו שחזו במראות שפלים שכאלה, על אוזניו ששמעו שירת נשים, שירה לועזית, לשון הרע, דברי הבל ושטות. וישנו נוער שהגיע לרמה עוד יותר בעייתית בה הוא מפתח זילות או אדישות לנושאים מסוימים שבנפשנו, וזאת מפני שזאת הדרך שלו להתעלם מהקונפליקט הבסיסי הטמון בעצמם היותנו בני דור מודרני, ועם זאת בני עם עתיק עם תורת חיים ה"שולטת" בחייו על כל צעד ושעל. גמרא זה חשוב, אך האם ליבו של הנוער כיום לא חשוב יותר? האם להעניק לו את שהוא חפץ לא חשוב יותר? האם לא נאמר כבר "חנוך לנער על פי דרכו"? האם דרכו של הנוער היום – בשונה מהמציאות של לפני מאה ומאתיים שנה בה היינו מסוגרים בד' אמות של הלכה – שהיא דרך הדורשת אמת, הדורשת בירור נוקב ומעמיק של יסודות היהדות, של יסודות האמונה, מול כל הפריצות, המתירנות, החיפופים וההקלות שבדורנו אנו – האם דרכו זו, אינה ראויה להערכה, אינה ראויה לתגובה? וכי סבור אתה שמספיקה שעת אמונה בשבוע? וכי לא מבין אתה שנפשו צמאה להרבה יותר מזאת? שנפשו צמאה לנפש שתבין אותו, לדמות שתדריך אותו, שתענה על שאלותיו – ושעה בלבד בשבוע אינה מספיקה, שעה מול אינספור השעות המוקדשות לגמרא ולימודי החול. וכי סבור אתה שאמירה לנער שיקבע לעצמו סדרי אמונה תועיל? והרי הנער זקוק ליד מנחה. אין הוא מסוגל לענות על כל שאלותיו לעצמו!

אנא, אם רק הרב יצליח לענות על שאלות אלו, אשמח אם הן תעזורנה לרבך להבין יותר מה רוצים התלמידים בישיבה בפרט ובעולם הדתי לאומי בכלל, גם אם הם לא מראים את זה כלפי חוץ ואפילו אם הם לא יודעים את זה – המצפון שלהם דורש את זה.

לי הרב לא יוכל להגיב, כי אני כותב את המכתב בעילום שם, אבל ראשית כל הייתי רוצה שהרב יגיב לעצמו, שיחשוב עם עצמו מה ניתן לקבל מהמכתב הזה. הרב יכול גם להראות מכתב זה לרמים השונים ולחשוב איתם האם ניתן לשפר עניין זה ולהצליח להחזיק עוד כמה תלמידים נואשים.

אני כבר גומר י"ב, ולי הרב כבר לא יוכל לעזור, אני רק מקווה ששנה הבאה כבר יכול שינוי ואדע שלפחות סייעתי במשהו לבאים אחרי בשערי הישיבה. ראיתי אומנם כבר מחזורים שיצאו כשרוב המחזור מאמין שלם וחזק, אבל מנגד ראיתי את אלה שיצאו כשליבם הוא שבר כלי והאמונה שלהם תלויה על בלימה, ולחרדתי אני רואה הרבה כאלה גם בשכבה שלי ולא הייתי רוצה שזה ימשך הלאה, אז אנא אל ישלה הרב עצמו שזה כך רק בגלל שהנער אינו מוכן להבין ושהנער אינו רוצה ללמוד ושהנער צריך מעצמו ללמוד הכל או למצוא לו חברותו וליזום מפגשים אישיים עם הר"מ, ואם לא עשה זאת הוא אשם – הנער הגיע לישיבה התיכונית מתוך ידיעה שיעזרו לו בה לא רק לקבל תעודת בגרות וללמוד כמה דפי גמרא, אלא יעזרו לו בה גם לגבש אישיות חזקה מאמינה בה' ובדרכו ושלמה עם עצמה, שלמה עם התורה ועם הדרך בה היא בחרה – ואת זה הוא ציפה שתעזור לו לקבל. לא כל אחד יוזם ויכול ליזום מעצמו את הדברים שכתבתי למעלה (מפאת אישיות שאין זה באופי שלה וכו'...), והרב צריך לדעת זאת ואני מקווה שהוא יודע זאת – ובדיוק לשם כך באתי לזעוק מעל דפי המכתב, אנא הרב, עזור לאלו שקרויים בניך על שם שלמדו מתורתך. עזור לנו, תלמידייך אוהביך.

תודה.

אני.

 

-------

כאמור, זה המכתב שכתב בוגר הישיבה לפני כמעט שנה. לפני כמה חודשים קיבלתי את המכתב לידי באופן אישי מכותבו, והזדהיתי מאוד עם מה שכתוב, ואני מתחבר אל המכתב מאוד וכמעט מרגיש שאני הדובר.

לצערי, לא הרבה השתנה מאז שנה שעברה וגם מהמחזור שלנו, שגומר השנה את י"ב, עומדים לצאת כמה תלמידים מרוסקים (יש חזקים, אבל יש שלא). את המכתב אני כבר לא אשלח לרב שוב, כי הוא כבר מכיר אותו. אולי אני אנסח גם בעצמי מכתב לרב, ואולי לא. בכל מקרה, פרסמתי את המכתב כאן כדי לקבל תגובות עליו – מה אתם חושבים עליו, על התוכן, על המסר שהוא רוצה להעביר? מסכימים? מתנגדים? (כמובן שקיבלתי הסכמה עקרונית מכותב המכתב).

מוזמנים לכתוב תגובה כאן...

ומי שמעוניין באישי, מוזמן בחום לשלוח מסר אישי.

 

תודה,

 

פלמוני.

.>>הסנה-בוער

[דווקא בתור בת אני חייבת להגיב, כי אני חושבת שאצל הבנות הבעיה חריפה הרבה הרבה יותר.

אצל בנות לימודי הגמרא בד"כ מתחלפים בתושב"ע.. הלכה יבשה נטו. הבנים מתאזנים בישיבות הגבוהות, מוצאים את הרבנים הנכונים ואנשי החינוך להאחז בהם... הבנות נזרקות לעולם השירות בד"כ ללא דמות רוחנית להיות איתה בקשר הדוק וכו'. ]

מסכימה עם המכתב מאוד מאוד.

צריכים יותר שיעורי אמונה, יותר שעות שבהן אפשר להתייעץ עם הרבנים 1X1 בלי להרגיש מבזבזי זמן, יותר שעות להעלות דיונים, מסגרות ללימוד בחברותות/ קבוצות לליבון סוגיות דתיות...

לזכור שאנחנו לא בתי חרושת לתעודת בגרות, אלא בתי חינוך לנשמות יהודיות ורכות.

המון בהצלחה עם זה.

מסכים באופן כללי. אם הישיבה שעליה נכתב המכתב,לביא

היא לא הישיבה שבה אני למדתי, אז המצב בה דומה אחד לאחד.

 

אני מוחה על אורך הטקסט, אני לא מצפה שאנשים יקראו את הכל, המנטרה הראשית חוזרת על עצמה, יכולת להבהיר את עצמך בצורה יותר קצרה וטובה.

יש מצב לתקצירון?בערך של הבערך..יויו2
ש..הסנה-בוער

משקיעים בלימודי חול וגמרא, אבל לא מקצים מספיק שעות לאמונה וביסוס הדרך הדתית.

לסנה הבוער - רק גמרא, לא דובר במכתב על לימודי חול.אנונימי (פותח)

רק כדי להבהיר. המכתב מדבר על גמרא מול לימודי אמונה.

ככה:אנונימי (פותח)

כמו שאמרתי, הבאתי את המכתב כמו שהוא נכתב.

 

דבר שני, תזכור שהמכתב נועד רק לעיניים של ראש הישיבה שברוך ה' כנראה קרא הכל בלי בעייה...וכשחברי כתב את המכתב, אני משער שהוא באמת ידע שהמנטרה חוזרת על עצמה, ולדעתי זה ככה כי חזרה יוצרת עוצמה וחוזק לדברים ומשרשת אותם, חוץ מזה שהיא מביאה דוגמאות שונות מכיוונים שונים כדי לחזק את הטענה המרכזית, ומאירה את הנושא מכמה כיוונים. לצערי, רק ככה יש אולי סיכוי שהרמים שלנו וראש הישיבה יבינו אותנו...

 

יום טוב!

כ"כ נכון.....): ממש עגום מצבנואנונימי (פותח)

זזה כזה נכון אפשר לראות את זה בנוער ממש וואלה אני ממש מבין בתור אחד 

שעכשיו הולך לסיים שביעית...  וואלה לא מבין איך מנסים להדריך אותנו...?? כאילו יש כ"כ 

הרבה דברים לא מבוררים באמונה וכבר אתה מצפה שאני ישתוקק להיות צדיק??!!

כאילו הח'ברה כ"כ לא במקום שחושבים שהם נמצאים... וכמה התרסקויות יש...):

אררררררררר פאקה אינעיל העולם!! למרות שאני לא כזה בטוח שאל בנות זה יותר קשה אבל יש מצב

יומטוב אמיגוסים(:

(תגובה קצרה מכפי שראוי להיות)אלעזר300

1. הנושא חשוב מאוד ותודה שהעלית אותו.

2. אני לא לגמרי בטוח שתוכנית שכוללת בעיקר לימודי אמונה תפתור את הבעיה. אני יכול להעיד (רק) על עצמי, שיותר ממה שעשו לי עשרות שיחות מוסר ואמונה עשה לי חצי שעה של לימוד שולחן-ערוך.

הבעיה כאן היא שלימודי אמונה הם "מטא-לימודים". כלומר, לימודים על לימוד התורה, כביכול בתיאוריה. יש בהם תועלת עצומה - כחיזוק ללימוד התורה בעוצמה בפועל.. זה ההבדל שבין לחקור הרכב כימי של סוכריה לבין לאכול אותה.

כשלומדים רק אמונה, או כשלא לומדים מספיק הלכה - קל לדבר, קשה ללמוד, כ"ש לעשות. מצב שבהחלט (לא כ"כ בהחלט, אני קצת מגזים למען האמת) יכול להתקבל הוא מחללי-שבת-אומרי-מותר, כמובן במצב המעולה והמושלם כמעט של כיפה על הראש..

3. אז מאיפה יבואו לימודי האמונה?

3.1. משיעורים, כמובן. אבל צריך להעמיד אותם במקום הראוי.

3.2. מהגמרא, כמובן. אחת הגישות החשובות במחשבת ישראל (באופן חזק של המהר"ל) היא שכל הדברים בעולם ובתורה נובעים משורש אחד. באופן ספציפי כאן, מהעמקה בדברי הלכה אפשר להוציא מסקנות עצומות בתחומי המחשבה, האמונה והיחס לעבודת ה'. פשוט לחשוב עליהם ועל מה שמאחוריהם קצת יותר, לראות את ההסתכלות של החכמים, ולנסות ללמוד מה שאפשר.

3.3. (מומלץ) מקשר אישי עם הרב. זה אמנם לא דבר שיכול להתאפשר בכל מצב, אבל אמונה טובה מגיעה מכאן טיפין-טיפין.

 

שתהיה לכולנו הצלחה רבה!!

אלעזר

 

שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול

אממ..יויו2

העניין הזה,הוא באמת בעייתי.

אבל אצלנו בישיבה ב"ה זה לא ככה..

יש שיעורי בוקר שבהם הר"מ מדבר בעיקר על נושאי אמונה,הר"מ של השנה הראה השקפות אחרות שקיימות חוץ משלנו ומסביר ואומר את דעתו עליהן,וכל אחד שרצה להעלות כ-ל נושא שבעולם ולדון עליו,פשוט אמר לרב והוד דיבר על זה..

שנה שעברה נגיד זה היה אותו עיקרון רק שלמדנו כוזרי רוב הפעמים וכשמישו רצה נושא ספציפי הרב העביר על זה.

אפשר פשוט גם להגיד לר"מים שלכם,לא נראה לי שיש סיבה שיסרבו..

אשריך!

בשורות טובות!

לאלעזר: לא בעיקר, אבל באופן מוגבראנונימי (פותח)

ברור שגמרא תמיד ילמדו יותר וישקיעו בו יותר וזה גם מקובל, אבל לדעתי צריך פרופורציות ובמצב כמו שתואר במכתב שבישיבה יש אולי שעת אמונה שבועית ולפעמים גם זה לא - מצב כזה נראה לי פגום ביסוד ואני מקווה שאתה מסכים איתי...

 

וקשר אישי עם הרב, כמו שאמרתי - לא כולם טיפוסים שיוזמים, ואנשים שיותר קשה להם ליזום הרב מחוייב לראות זאת ולקרב אותם בעצמו...

את הטענה הזאת, (שאגב, עידנת, ביחס להודעה הראשונה)אלעזר300

אני יכול לקבל באופן כללי. אבל אני עדיין נשאר להעיד על עצמי, כמו שכתבתי קודם.

לא כולם טיפוסים שיוזמים. נכון. אדרבה, יקרב הרב בעצמו כמו שאתה אומר. אבל, למה שלא יקרב תלמידים גם לקשרים אישיים איתו..?

 

[אה. אם הייתי ציני מדי בהודעה למעלה, מחילה.]

אם ילמדו 15 שעות מחשבת בשבועיושב בדד

אז גם לזה אף אחד לא יתייחס

לא צריך 15אנונימי (פותח)

רק תיגבור לעומת המצב הקיים! אפילו 3 שיעורים בשבוע + דיון עם המחנך פעם בשבוע ככה באווירה טובה בבית שלו, או עם המדריך, ובכלל פתיחות מצד הרמים לקרב חבר'ה אליהם ולתת להם כלים.

שיעורי אמונה לא באמת מועילים למישהולולה=]

בס"ד

 

זה לא שמתוך השיעור תלמידים יצאו מאמינים הם יצטרכו לעכל את זה בדרך שלהם.

לנו היו כמה שעות בשבוע של אמונה- מחשבת, ש"ות, חינוך, ועם המדריכה (זה לא הוגדר כשיעורי אמונה אבל זה תמיד הגיע לשם) וכל השאלות האפשריות עלו שם וכל התשובות ניתנו. להגיד לך שמישהי יצאה מהשיעורים האלה מאמינה? לא. היא אח"כ מצאה את התשובות שלה לבד..

 

יכוליות שאולי עוד שיעורי אמונה באמת יעזרו ויראו שיש תשובות לכל השאלות וגם יכוונו אצל מי לחפש..

 

איך אפשר ללמוד כ"כ הרבה תורה ולא להאמין אח"כ? לא ראות את כל הטוב שה' נותן לנו וכל היופי שביהדות? איך אפשר? יש פה בן שאולי יכול להסביר לי? איך אפשר שלא להישבה בקסם של התורה, איך אפשר לפספס את כמה שהתורה היא המאת המוחלטטת וכמה שה' יודע מה הוא עושה ואיך להנהיג אותנו בצורה הכי טובה? יש פה בן שיוכל להסביר לי איך אחרי המעשים לא נמשכים הללבות? ולא סתם מעשים...

ממש לא נכוןיושב בדד

בלי ללמוד ספרי אמונה אני לא יודע איפה הייתי היום. ואני מניח שזה נכון לגבי אחרים גם כן.

לימוד במסגרת שיעור עם מורה ותלמידים אחרים בכיתה?לולה=]

 

בכל מסגרתענבל

זה מחלחל ועוזר היה לנו השבת סמינריון אמונה וכן זה היה כמעט כמו מה שאמרת ובנות יצאו משם מחוזקות ועם תשובות להרבה שאלות

יש שאלות. יש דברים שמפריעים לייושב בדד

והיו כמה תשובות שקיבלתי בשיעורים

האמת שהיא צודקת באיזה שהוא מובן.אלעזר300

תפיסה מחשבתית זה לא דבר שאפשר להכניס מבחוץ או ללמד לגמרי באמצעות מילים או אמצעי תקשורת "רגילים". כל מה שאתה לומד רק עוזר לך קצת לכוון בעיצוב העצמאי של התפיסה שלך. (קשרים אישיים חזקים הם אולי, אולי, החריגה היחידה מהכלל הזה.)

ו... להעיד על עצמי פעם שלישית?

לא קראתי הכל אך יש תשובה פשוטה לחלק מדבריך לפחותשואף לאור

האינטרנט הוא כלי ,הוא כלי בלתי מוגבל ובלתי מרוסן . אדם שעומד מולו יכול לטעות בו ,מול מרחביו העצומים והבלתי מוגבלים בו ישנה אשליה מלכתחילה ש"הכל לגיטמי" ,"אין דבר אסור" ,"אף אחד לא רואה" (דברים המנוגדים לדעת היהדות) ובאתרים מסויימים זה אף "זה רק תיאורטי" ,"זה לא כיאלו אני באמת משתף פעולה עם זה" ,שאלו אף דברים שגויים מצד האמת.

האינטרנט מפתה,יוצר אשליות שווא,ומציע את תוכנו הרחב בהסתר ובמחבוא ,בלי שאף אחד ידע לכאורה.

 

מבחינה שכלית צלולה ,על כל אלו אפשר לשבת ,לחשוב,ולהגיע למסקנה שאלו הבלים התירוצים הללו של האינטרנט אין בהם ממש ואלו דברים נוראיים ,אך מחשבתו של אדם שנחשף למרחבים אלו ויצר לבו חומד בהם יותר ויותר גורמת למצב הכללי של מחשבת אותו אדם להיות פחות ופחות צלולה,פחות ופחות להבין דברים בנאלים שזה אסור וזה מתועב,פחות ופחות להבין מה כלכך גרוע בדבר המתועב הזה ,פחות ופחות השכל יותר ויותר היצר.

 

אם כן שורש הבעיה כמו בכל המקרים הוא היצר ! ,אין בזה חידוש.

החידוש בעניין האינטרנט הוא הכח העצום והכלי החביב (על היצר) שנותן לו כלי נשק חדש ומתוחכם במערכה ,קשה להוות אתגר לנשק כזה ומצד שני להרס את הנשק הזה עולה במחיר של כלי שנותן נגישות וידע עצום שאיננו שלילי מצד עצמו ,דע לך שגם בטיעון זה היצר משתמש "הרי אני צריך את האינטרנט בשביל ללמוד תורה ! " ,"הרי אני צריך את האינטרנט בשביל להשאר בקשר עם חברים ! " ,ולכן יוצא שנערים מסויימים שהיו מעולים מלכתחילה  יורדים במדרון החלקלק שהיצר הכין להם .

עוד נק' חשובה בעיני היא שהאינטרנט מהווה כלי לפריקת כעס,מרד ,דבר שהיה מהווה בושה לאומרו בעולם החזותי שלנו ,לא יהווה בושה לבעליו לאמרו באינטרנט . לכן האינטרנט מהווה אשליה מעוותת,התגובות שאותו אדם יקבל יכולות להיות אף מעותת בעצמם וליצור איזה שהיא השקפה מעותת על העולם כתוצאה מאותו חופש מדומה וחסר בושה שיוצר האינטרנט. במקום שנער יתמודד עם כעסו ,הוא יפרוק זאת באינטרנט ויווצר אצלו רושם שזה כבר "נורמאלי לחשוב כך" ,אנשים פורקים ופורקים באמצעות אותו כלי ולא מתמודדים כבר ! . אינני בא להכליל אולי גם לפריקה יש איזה שהיא מקום אך אם היא במקום התמודדות והסקת מסקנות זהו הבל !.

כולנו מכירים את דברי הרמב"ן ,"כל הכועס כל מיני גיהנם שולטין בו" ,צרף עובדה זאת  לעובדה שנערים רואים באינטרנט סביבה שאין בושה להביע בה דברים לא לגיטמיים והבן שהרבה משום כך נוצרת אצלהם חשיבה מעוותת .

צרף עובדה זאת שאמר הרמב"ן לעובדה שבמרחביו העצומים של האינטרנט ישנם תכני תועבה מכל מיני סוגים שזמינים בלחיצת כפתור בלבד שהיצר חומר אותם ! ,כאשר "כל מיני גיהנם שולטין בו" והאינטרנט מוכן לספק הכל והיצר דוחק ,כיצד האדם יוכל להתמודד עם אותה מציאות שהוא הוביל את עצמו אליה ? ,קשה ביותר !.

 

הפתרון הוא להגביל את האינטרנט ,לרסן ולסנן אותו ,לא להתגלגל במדרון החלקלק גם כך,להציב גבולות מראש ,כמו שלא נתקרב לאותם דברי תועבה במציאות שלנו כך גם לא נתקרב לאותם -אתרי- תועבה שבאינטרנט (תועבה מכל סוג שהוא) . אינטרנט רימון ,או סינון מכל סוג אחר ,כדי שלא נשב מול המחשב בכל יום ולנגד עיננו ירצדו בלחיצת כפתור דברי תועבה ורוע מכל סוג שהוא ממגון התועבות שהאינטרנט מציע....

מה הקשר לאינטרנט?ענבל
לא קראת את המכתב כנראה.אנונימי (פותח)

האינטרנט בכלל לא הנקודה במכתב. נכון, הוא קשור, אבל המכתב דיבר על הראייה הכוללת של לימודי אמונה מול לימודי גמרא (על זה שמזניחים כמעט לגמרי את לימודי האמונה, כנראה מתוך הסיבות שבמכתב ושל שאר העונים בשירשור) - האינטרנט הוא רק סימפטום אחד. אבל אין לו קשר לדוגמא, לשמיעת שירת נשים, להדרכה בסניף מעורב (ו"התאהבות" במד"שית/ הקומונרית, די נפוץ לדעתי, ומי שיודע שזה נכון יודע...), להתייחסות לנשים כלל ולעוד מאה ואחד אלף שאלות באמונה...

 

אבל אני לא חולק על מה שכתבת בכהוא זה, הכל נכון, אבל זה לא כל כך נוגע למה שכתוב במכתב, אולי עוזר להתגבר ספציפית על נקודה מסויימת...

 

יום טוב!

זה קשור לחלק מסויים במכתבשואף לאור

הוא מדבר באמצע על התדרדרות של הנוער באינטרנט.

ולדעתי זו סוגיה שיש לה מקום לכשעצמה שתופסת מקום נרחב בכל עניין האמונה .

 

 

כך הוא אומר :

"עד שהוא ניצב מול המחשב וממרר בבכי (גם אם לא באופן פיזי, בליבו פנימה מצפונו מייסר אותו, גם אם הוא מדחיק אותו כי כואב לו כשהוא יודע שהמצפון צודק) על נשמתו התועה, על עיניו שחזו במראות שפלים שכאלה, על אוזניו ששמעו שירת נשים, שירה לועזית, לשון הרע, דברי הבל ושטות. וישנו נוער שהגיע לרמה עוד יותר בעייתית בה הוא מפתח זילות או אדישות לנושאים מסוימים שבנפשנו, "

אמממ...asw

רגע, לדעתי צריך לנסות לחשוב על דרך אחרת. זה שלומדים משהו במסגרת כבר גורם לאיזהשהוא "אנטי" אצל הרבה חבר'ה.  לא באמת משנה באיזה נושא- גמרא או אמונה, עצם העובדה שיש על זה מבחן/בגרות /ש"ב גורם לכל היופי ונפח לצאת מהנושא. וגם אם המורה משקיע ומכין שיעור מרתק. תמיד יהיו את החבר'ה שבד"כ יושבים במאחורה של הכיתה עם הפלאפון ולא ישימו פס על מה שאומרים בכיתה. ובד" (לא תמיד!!!) הם האנשים עם הסיכוי הכי גדול לצא מהישיבה בתור ה"מרוסקים".

לדעתי זה לא בטוח יעזו רלהוסיף עוד שעות אמונה. לדעתי גם האמונה חסרה הרבה מאוד בבתי ספר אבל דרך שיעורים זה לא יעזור. לחלק מהאנשים (שבהם אנחנו רוצים הכי לגעת) זה יהיה עוד חומר לבגרות, לעבודה ואם לא יהיה על זה מבחן או כל נטל לימודי אחר הם פשוט יבריזו.

אז מה הרווחנו כאן?

צריך לחשוב על שיטה שתגרום גם לאלו ש"פחות אוהבים ללמוד" לרצות ללמוד אמונה. כי גם עם כל הרצון הפנימי העמוק והבוער שיש הם (ובנו) אף אחד לא יבוא מרצונו לשבת בשיעור וללמוד. ולא משנה כמה מעניין השיעור יכול להיות וכמה אפשר להרוויח ממנו.

תחשבו על זה.

לא לבגרו. ובלי שיעורי ביתאנונימי (פותח)

פשוט יותר, ללמוד יותר אמונה. לא ממקום של לחץ או בגרות או שיעורי בית, אלא ממקום טוב ובריא, ועם שיעורים מעניינים ודיונים פורים.

>><אריאל>

כשיש 15 שעות גמרא בשבוע, גם את הגמרא לא לוקחים ברצינות-- בחטיבה, ובכל שנה שאין בגרות.

 

לדעתי, ההספק לא צריך להיות פקטור בחטיבה ובי' כשאין בגרות בגמרא - הרב צריך מדי פעם לשבור את השגרה ולפתוח דיונים בנושאי אמונה, ברמות שונות בהתאם לגיל -לערב את התלמידים- לעורר אותם, ובסוף הדיון הוא יוכל להביא מקורות מספרי אמונה להראות את התפיסה היהודית/הדתית/הציונית האמיתית. 

 

הנק' היא שלא צריך להפוך את האמונה בחטיבה ובי' לעוד מקצוע - זה צריך לבוא ספונטני ולהשפיע. למידה ושינון של משפטים מספר כלשהוא בשביל מבחן לא באמת מחלחלת אל הנפש. 

אם הר"מ ידע שהוא צריך להקצות כמה שעות בשבוע ע"ח גמרא לדיונים ספונטנים על אמונה- במקרה הרע הוא יספיק חמש דפים פחות בגמרא, והוא באמת יגע בלב של התלמידים ויתן להם כלים לעתיד- שלא כמו המחשבת לבגרות. 

 

אגב, אני אישית לא זכיתי לזה- אבל יצא לי להיות בבית מדרש בזמן שהמנהל חטיבה ניהל דיון כזה עם כיתות ח' אאל"ט.

גם ה'קולים שמאחורה' צעקו והשתתפו הדיון- נהנתי.  

 

מוכר...תל-אביבית

כמה דברים:

א. יכול להיות שהמצב לא שונה בגלל המערכת.

המורים אצלנו כל הזמן אומרים לנו :אתן לא יודעות כמה ההיתי רוצה לפתח את זה, ולדבר ולענות לכן את כל השאלות, אבל פשוט.. אין זמן!" יש להן פווול חומר ללמד והן חייבות להספיק אותו...

ב. אני חושבת שהמורים באמת לא כ"כ מודעים למצב שך הנוער..

זה הגיע לרמה כזאת שמשנה שעברה חברה שלי ואני העברנו שיעורי חינוך כל שבועיים על דברים שבאמת מעניינים את הבנות, כי פשוט המורים העבירו לנו דברים שעם כל הכבוד לחשיבות שלהם...

וזה באמת עצוב ומעצבן! וכ-ו-ל-ן, כל סוגי הבנות בכיתה שלנו התעצבנו על זה, שבמקום לדבר איתנו על אמונה ודברים שבאמת חשובים לחיים שלנו מביאים לנו הרצאות של כל מיני רבנים (סליחה) "משעממים, ובשיעורי חינוך מביאים לנו הקדמות של ספרים, מדברים איתנו על ישיבות גבוהות? ולא על דברים שבאמת חשובים...

ג. כמובן שיש דברים טובים, ואצלנו בבי"ס מאוד משתדלים ויש לנו 3 וחצי שעות של חינוך, מוסר, ומחשבת (לא עושים אצלנו מחשבת)..

 

אבל אני לא מסכימה בעיקרון.תל-אביבית

כי.

(אני זוכרת שפעם הביאו לכאן מכתב דומה שכתבו הילדים ש"פרקו על" למורים שלהם ולמחנכים וכו..., ואז באמת דברו על זה..)

בכל מקרה, זה יפה מאוד להאשים את המורים במקום להאשים את עצמך.

עובדה שיש הרבה ילדים שכן הבי"ס משפיע עליהם, והם כן לומדים לבד וכן...

אני יכולה לומר בוודאות שיש לי באולפנה בנות שמכל השיחות וההרצאות והשיעורים שבאמת נתנו, והיו- פשוט היו אטומות, היו אנטי.

ושלא יבואו בטענות.

ומהצד של המורים- עם כל הרצון ל"חנוך לנער עפ"י דרכו"- זה לא תמיד אפשרי, זה מ-א-ו-ד קשה, וחוץ מזה שזה בסה"כ בית-ספר..

לבית יש השפעה עצומה על התלמיד, ואי-אפשר לצפות שהישיבה או האול' ישנו את הגישה.

ילד שרוצה לקבל- אני חושבת שכמעט בכל ישיבה יהיה לו מה.

ילד שלא- פשוט לא!

ושלא יאשים את המורים בהתנהגות שלו..

ואני חושבת שחוץ מזה המורים כן רוצים לעזור, ומנסים, וחושבים על זה, ורוצים, רק מה לעשות, הם בני אדם!

תנסו לחשוב שאתם צריכים להתמודד עם כל מיני בעיות מסוגים שלונים, בעיות חינוכיות וזה..

זה ממש קשה! בשביל זה הם מורים? הבעיה היא שלא כל מורה יודע להתמודד עם דברים כאלה..

 

ללא כותרתהסטלן הקטן
^^^^ללא כותרת...הסטלן הקטן

קצת ארוך אבל תקראו....אני מקווה שהעמדה והרעיון/ות יהיו מובנים...

 

 

 

 

 

 

 

 

בישיבה שלמדתי בה אפשר להגיד שלא היה כ"כ שיעורי אמונה אבל יותר משעה בשבוע....כל בוקר הר"מ היה פותח באיזה חצי שעה של אמונה אבל בד"כ זה היה יותר בפן הלכתי...היו עוד 3 שיעורים במערכת שבגדול הם שיעורי אמונה כשמהשביעית הם נהפכים לשיעורי מחשבת.ופעם בשבוע היינו הולכים אל הר"מ לבית ושם היה דיון סביב כל מיני נושאים ובד"כ זה היה ה"אירוע" הכי חזק מבחינה אמונית בשבוע.בחמישית שישית היה לי ר"מ שהדיונים אצלו היו נהדרים,אבל השנה במעט שהייתי בישיבה הדיונים אצל הר"מ פשוט לא פגעו...

 

אני לעצמי,פחות עזרו לי כל השיעורי אמונה אלא רק עזרו לי ללבן דברים שעלו לי ביני לביני-דברים שחשבתי עליהם לבד,בלי לקרוא ספרים,הספרים תמיד היו נראים לי מרוחקים ומנותקים מהמציאות גם שיחות של אנשים מבחוץ לא כ"כ הזיזו לי,פשוט הרגשתי שהם לא מדברות אלי,מטבעי אני לא בן אדם שניגש ושואל ומברר,אני מתבייש,אבל כשפונים אלי וטיפה משכנעים אז אני כן נפתח ומדבר-וזה מה שהיה חסר לי,חוסר היוזמה היחסית של הר"מ וזה לא שלא אותתי,הסימנים היו ברורים פשוט הר"מ התייחס יותר למי שבא לשאול מאשר מי שישב נרקב בצד...הוא ניסה כמה פעמים לשאול אבל לדעתי זה לא היה כ"כ רציני אלא יותר לצאת ידי חובה....

הייתי נהנה ללמוד גמרא,והייתי לומד הרבה אבל באיזה שהוא שלב הרגשתי שאני לומד את זה כעוד סתם מקצוע לימוד רגיל וככה לאט לאט גם הדברים שהיו לי ברורים,שגיבשתי אותם בעצמי גם כבר לא כ"כ היו חשובים לי,פשוט כבר לא כ"כ היה לי אכפת כמה אני הורס לעצמי,בתחילת שנה העיפו אותי מהישיבה-בגדול על חוסר תפקוד ואי התאמה...משם הדרך לחציית הקוים באופן רשמי הייתה דיי קלה...בסה"כ המשכתי להתנהג דיי כמו שהתנהגתי בסוף התקופה בישיבה ולמען האמת הרגשתי הרבה יותר שלם עם עצמי הרגשתי הרבה יותר שאני אני האמיתי! וגם דברים "נוראיים" שעשיתי כבר לא גרמו לי להצטער..

הבעיה היא שאני לא "מקרה קלאסי"...ולכן גם השיעורים והדיונים הכלליים לא כ"כ השפיעו עלי אלא יותר ההזדמנויות המעטות שיצא לי לדבר 1 על 1...אם מישהו יתווכח איתי באמונה אני יכול לשכנע אותו שיש אלוהים ויש ענין ברוב המצוות הבעיה שלי פחות הייתה שאלות ספציפיות  אלא יותר שאלה אחת מרכזית....שלא דיברה אל השאר..

 

 

לכן אני חושב שלהוסיף שיעורי אמונה זה נחמד ובאמת צריך שיהיו איזה 2-3 רציניים כל שבוע אבל כמו שאמרתי סביר להניח שזה לא יפתור לחלק מהחבר'ה את השאלות ולכן כן יותר צריך לשים דגש על תשומת לב לתלמידים 1על 1....

אה...עוד משו...הסטלן הקטן

לדעתי יש היום הרבה נושאים שלא מדברים עליהם...כי אומרים "אל תעירו"...וזו בעיה כי זה בד"כ הנושאים הכי חשובים...ובגלל שבם נושאים "בעיתיים" אז א"א לדבר עליהם מול כיתה אלא יותר ב1 על 1...וזה עוד סיבה למה שאמרתי קודם...

אין דבר כזהיושב בדד

אצלינו מותר לשאול הכל הכל הכל

 

כי אם אתה לא רוצה שישאלו אותך משהו כנראה שאין לך תשובה

זה לא שאסור לשאול-פשוט זה נושאים שלא מדברים עליהם.הסטלן הקטן

אבל אם תשאל נראה לי שינסו לענות לך..

בד"כ בשביעית-שמינית אין נושא שהרב לא יפתחיושב בדד
אולי תנסו מהכיוון ההפוך? (הכותבת היא מורה)אילה שלוחהאחרונה

תנסו אתם לכתוב מה לדעתכם צריך וכדאי ללמד - באופן כללי (הצעה לחלוקת שעות, נושאים גדולים וכו') ולמי שמסכים גם באופן מפורט ומדוייק יותר (תפילה? צניעות? סכנות האינטרנט?) ואם אפשר גם הצעות לצורת ההעברה.

 

 

אם תהיה תבנית טובה וראויה אשתדל לקחת לתשומת ליבי ובע"ה גם להעביר הלאה - ויש לי הרבה לאן...

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך