על הקשר בין חסידות לשכל - בעקבות שרשור קודםאנונימי (פותח)

היות שהיה כאן שרשור שנפתח בנושא זה והסתבך לו, אשמח להגיב בקצרה לדיון זה:

 

חידושו של אדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד היא (כפי שנוהגים להתבטא בימינו) ש"הכל מתחיל בראש".

 

הרגש בלב - מתחיל מההבנה השכלית.

 

ולכן, יש צורך חיוני וראשון במעלה, שהשכל יבין את הצריך הבנה, ובהתאם לכך יפעל הלב היהודי ברגשות המתאימים.

 

על כן קרא לחסידות בשם "חב"ד" - לומר:  ראשית העבודה היא בחלקו השכלי של האדם. בעקבות זאת יבוא הוא לרגשות נכונים כלפי הקדוש ברוך הוא.

 

אכן, כלל זה מובן בשכל לכל יהודי עובד ה' ולומד תורה ומקיים מצוות, ואדמו"ר הזקן לא כל כך "חידש" כמו שהוא "גילה" את הכלל. לאחר שגילה זאת, יכול כבר כל אדם להבין זאת בשכלו ולהתנהג כך בחיי היום יום.

 

אגב, כלל זה תקף גם לגבי העיסוק בענייני משיח וגאולה:

 

רבים מאיתנו נוטים להתלהם ולכתוב "אמרי בטן" לפי הרגשות שלהם, בו בזמן שאת העיסוק האמיתי בענייני משיח וגאולה - הלימוד העיוני במקורות, במיוחד במקורות ההלכה - הם דחו לזמן בלתי ידוע. הלימוד השכלי של הלכות התורה בנושא זה ישפיע על הרגשות בלב וינהלם בצורה הנכונה על פי תורה.

 

אקווה שדברי הובנו. באם לא - אשמח להגיב (בעת שיתאפשר לי) על תגובות בשרשור נוכחי זה.

 

 

 

מחלוקת עתיק יומיןhaim770

ב"ה

חכמינו ז"ל בתלמוד כבר שאלו את השאלה הזו:

מה יותר גדול הלימוד או המעשה?

יש סוגיה ארוכה בנושא ומסכנת חכמינו ז"ל היא גדול הלימוד שמביא לידי מעשה.

וכפי שהזכיר רבנו באחת משיחותיו (הרעיון לא המילים המדוייקים):

יכול להיות תלמיד חכם עצום שבכל שבעת ימי הסוכות חרש את כל הלכות לולב, מהראשונים עד הספרים עם תמונות שיש בימינו, ולעומתו יהודי פשוט שבפשוטים שבירך על ארבעת המינם לעשות טובה לחב"דניק שביקש ממנו, בלי שום רצון וכונה לקיים את המצוה. הראשון לא קיים את המצוה, השני כן.

הלימוד וההבנה השכלית הוא אמצעי שמביא לקיום המצות, בנוסף למצוות לימוד תורה, שהיא מצוה בפני עצמה ואין לזלזל בה (תלמוד תורה כנגד כולם), כפי שהגדיר רבנו הזקן בדף השער של התניא קדישה, יש דרך קצדה וארוכה ודרך ארוכה וקצרה.

החכמה הגדולה היא לדעת למצוא את האיזון הנכון בין העבודה השכלית והעבודה המעשית, ודבר זה מתבטא גם בהפרש בין לשונות הרמב"ם, במקום אחד, הוא כותב יסוד היסודות לדעת (שכל) שיש מצוי ראשון, ובמקום אחר הוא כותב יסוד היסודות להאמין (לב רגשות) שיש מצוי ראשון.

וכך "בנוי" היהודי, אלפי שנים של לימוד בבתי מדרשות, לא הביאו להנחת תפילין המונית כמו איחוד הלבבות שהיה בזמן מלחמת ששת הימים. האמונה הראשונית, מה שנקרא נקודת היהדות, ובלשון חב"ד ה"פינטעלע" מתעורר (רגש) ומביא לקיום מצות, שגורר צורך להבין (שכל) שמביא לקיום מצות יותר נעלה (שוב רגש) שמביא תאבון לחקור ולדעת עוד (שוב שכל) וכן ההמשך.

וכן בלשון רבנו "הדרש הישרה להביא לימות המשיח היא לימוד עניני גאו"מ ... ובליקוטי שיחות של נשיא דורנו" ולא רק בהלכה, כפי שצין רבינו בהמשך משפט זה.

בעיני אני רואה את זה כך:

הרבי לקח את הנושא הכי "רגשי" בעם ישראל האמונה הטהורה בביאת משיח ותרגם את זה לענין "שכלי" לימוד עיניני גאו"מ להביא לידי מעשה הגאולה האמיתית והשלמה במב"א, ובלשון התפוח הגדול "משיח נאו"

אין כאן "חידוש", אלא "גילוי"אנונימי (פותח)

הנושא של גאולה ומשיח עומד ומתורגם מאז נתינת התורה, בתוך התורה עצמה (כפי שהרמב"ם כותב שכל הספרים מלאים בדבר זה, וסגנון הלשון מצוטט על ידי הרב בשיחת תזריע-מצורע תנש"א).

 

הרבי לא חידש מאומה בנקודה זו מלבד ההפניה שלנו (היהודים הפשוטים) - למקורות שעוסקים בענייני גאולה ומשיח בתורה.

 

מדוע? כי אז, במקום "לבלבל את המוח" (כמנהג העולם) בנושאים שאינם ידועים - משום שלא למדו אותם מבפנים - על ידי הלימוד אפשר לדעת מה התורה אומרת, ועל ידי זה רגש הלב מתעורר בצורה נכונה ולא מעוותת.


לאחר מכן, מגיעה העשיה הנכונה.

 

אדמו"ר הזקן גילה לנו, שהאדם עובד בשרשרת של "שכל-רגשות-עשיה". ואי אפשר לזה בלא זה.

 

 

הרבי אמר שכדי לחיות משיחמושיקו

זה על ידי שלומדים את עניני גאולה ומשיח שבכל התורה כולה, ורוב מה שנראה"אמרי בטן" זה מופיע דווקא במקורות שונים בתורה

יש שתי נקודות בהוראה ללמוד ענייני גאולה ומשיחאנונימי (פותח)אחרונה

 

הוראה ראשונה בתזריע-מצורע תנש"א - ללמוד את ענייני גאולה ומשיח כדי לקרב ולזרז את הגאולה.

 

הוראה שני בבלק תנש"א - ללמוד ענייני גאולה ומשיח שבתורה על מנת לחיות את המצב של גאולה ומשיח בנפש האדם.

 

בין הוראה זו ובין הוראה זו עוסקים בחיוב הפשוט (שכעת אינו מובן מדוע יש צורך בהוראה כה פשוטה, הרי זה ברור מאליו שכך צריך להיות...) - ללמוד את כל ענייני משיח וגאולה שבתורה, ובמיוחד אלו העוסקים בהלכה שנפסקה על ידי הרמב"ם [בהלכות מלכים פרקים י"א-י"ב] כדי לדעת איך התורה מתייחסת לעניינים אלו (ועל ידי זה באופן ממילא רוב ה"אמרי בטן" נחסכים...).

 

לזאת התכוונתי.

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך