קודם כל ישר כח על עבודתך והשקעתך. ברך אותי שאהיה מקצוען כמוך (...שי בן חנה..)
שאלה: איך עשית כתיבת אותיות אחרונות? (הלוא הספר כתוב)
האם פסלת אותן? זה מותר?
תודה ושבת שלום
קודם כל ישר כח על עבודתך והשקעתך. ברך אותי שאהיה מקצוען כמוך (...שי בן חנה..)
שאלה: איך עשית כתיבת אותיות אחרונות? (הלוא הספר כתוב)
האם פסלת אותן? זה מותר?
תודה ושבת שלום
ק"כ תודה רבה על המחמאות, מקווה שלא יצא תקלה מתחת ידי, וכן יהי רצון שתהיה סופר גדול כמו אבא של רבנו חיים ויטל (שהאר"י אמר עליו שחצי העולם עומד בזכות הכתיבת תפילין שלו בקדושה ובטהרה).
לעצם השאלה, אם הייתי יודע שיהיה טקס כזה לא הייתי מתקן כמה שורות או מתקן אותם חלקית והיה נגמר הענין.
אבל כשידעתי מההכנסה הזאת סוף של הספר כבר היה מתוקן (חוץ מקטע קטן וקשה הכל היה מתוקן) אבל הספר לא היה מוגה.
חבר שלי שאל בשבילי את הרב גרוס, הוא אמר שאם הספר לא בחזקת כשרות (בהגהה כמובן היו עוד תיקונים ודיבוקים וכו') אז אפשר לגרד מהאותיות מעט ע"מ לצבוע אח"כ בטקס. אז זה מה שעשיתי, קילפתי חלל קטנטן בתוך הקוים ואנשים מילאו את זה.
חודש טוב ושבוע טוב
שוב ישר כח
ושבוע טוב ומבורך.
נ.ב:
אבקשכם (לא בצחוק עכשיו) מי שיכול שיכוון עלי בתפילה-הולך לעבור עליי שבוע לא פשוט בלשון המעטה ואינני יכול לפרט (שי בן חנה)
שוב אבקש ממי שיכול.
"נתבשרתי" בשורות רעות ואיומות . אני לא יכול לפרט. אבל חשוב שמי שיכול שיכוון עליי
כל הישועות אחי היקר
תבשר אותנו בשורות טובות בע"ה
ב"ה
תחבולות היצר, הם מאוד מתוחכמות, למרות שהכינוי שלו הוא, מלך זקן וכסיל.
לבחור יש הרבה נסיון (זקן), וכל הזמן מנסה להפיל מי שנמצא בצד הקדושה ברשת שלו, פעם בתרדות הפרנסה, פעם בתרדות בריאותיות, ומי לא יודע מה.
בני, חיי ומזוני הם שלושה דברים שהם בשליטה בלעדית של בורא עולם, וגם לבעל התחבולות אין שליטה עליהם, הוא יכול לנסות להפחיד את היהודי דרכם, אבל לא יותר מזה.
מקובל בעדת החסידים, שמה שהתוועדות חסידים יכולה לפעול אפילו מלאך מיכאל אינו יכול לפעול (ע"י שיהודי אחד מברך את השני מעומקא דליבא, מתוך אהבת ישראל, זה פועל בשמים יותר ממלאך מיכאל).
הסיפור המלא מובא קובץ מכתבים שבסוף ספר תהלים אוהל יוסף יצחק עמ' 198 והילך.
אומנם אין כאן כוסית לחיים, כנהוג בהתוועדות רגילה, אבל רחמנה ליבא בעי, כוונת הלב, יש ויש, שהקב"ה יברך אותך בכל מיני דמיטב בכל המצטרך, שיהיה לך אושר ועשור מתוך בריאות נכונה בטוב הנראה והנגלה בלי עלמות והסתרים.
אבל אני התחזקתי מדברך המחממים את הלב ר' חיים.
ד"א כשלי יש צרות, נסיעות, נסיונות או בשורות טובות, אני שולח מייל לרבי ע"ה לספר לו וזה עוזר נפלא.
הנה הכתובת: ohel@ohelchabad.org
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.