חבצלת השרון בשמיטהעמישב

בס"ד לק"י

לכבוד הרה"ח הגאון הצדיק המנתק מצעים ומחברם זה בזה, אשר אין קוץ ודרדר עומדים בפניו ואף נמלה וחולדה לא העיזו פיניהן, אלא אך כבשה ואילת תהינה עדות לשובך לציון ברחמים, הרב ר' צמח צדק שליט"א, אשר בצדק אחזה פניו, ואף על כדור הארץ ושביתתה.

הנה נסתפקנו, חברי הגאון עלי שיח, הרב ר' אברהם שיח יצחק שליט"א, בשאלת הטיפול בשנת השמיטה הבעל"ט, בהאי צמח שפיר וגדיל על כל אינש עלמא, ראש הממשלה לשעבר, עוקר ישובים וטוחנם זה בזה, אריאל שרון, ירום שמו וכסאו.

האם מותר לטפל בו בשמיטה, שכן הגדרתו היא "צמח". ובאם כן, באיזו דרך ושיטה, או שמא יש למקור קרקע תל השומר לנכרי, לצורך העניין. ועוד האם יש בו פיקוח נפש, או רק בל תשחית?

בברכה רבה,

הגרי"ם פה

לכבוד הרה"ח ידידי מכבר, ורעי לשעבר, הגרי"ם פה אחד ומיוחד.

הנה הגיעני יקרתך, ובה שאלת שאלה חשובה בה נתחבטו כל גדולי עולם התורה והזאולוגיה, הבוטניקה והביולוגיה, האם ככל כל המוגדר צמח, כמח הווי, לכל עניניו וחוקותיו, או דילמא הרי הוא כאדם, שעליו נאמר "כי האדם עץ השדה".

והנה ראיתי לנכון לפרוש בפניך את ענייני ומחשבותי, עד לפסיקה הנכוחה והמתוקנת.

בתחילה נציג את הצד למה הוא כצמח לכל דבר.

ראשית כל, הנה הוא קרוי בפי כל "צמח", וכן פסקו ליצני הדור (עיין רש"י בריש פרשת תולדות, שמראה ששינתה התורה בלשונה מפני פיסקי "ליצני הדור", כלשונו שם. [רש"י שם מתייחס לליצני הדור, כמובן לא איך שאני התייחסתי, אך הוא כותב זאת שם בפירוש, אתם מוזמנים להסתכל]). והנה עוד בחייו כבר קראוהו "אתרוג". וזה מיישב את הסתירה מדוע הוא קרוי צמח ולא "עץ" (כמו שהיה ראוי שכתוב "כי האדם עץ השדה"), שהרי מצינו בגמרא קידושין סוף דף ב' עמ' ב' ש"אתרוג שוה לאילן בשלושה דרכים ולירק בדרך אחד", ומבארים שם ש"דומה לירק בדרך אחד... אף אתרוג גדל על רוב מים ואחרי לקיטתו עישורו". או בהסברם של דברים, שלעניין שמיטה ומעשרות, אתרוג מוגדר כירק [שהולך אחרי חנטה או רוב גידולו, מחלוקת רש"י תוס' במקום. גם זה ציטוט אמיתי]. ואתי שפיר לקוראו "צמח", ולא "עץ".

ועוד שאינו אוכל מפיו, אלא מביטנו (צורת אכילה הקרויה בלע"ז, גאסטר"ו), ואין דרך אדם בכך. וכן שראינו שאינו מגיב לריח מאכלים, ובמיוחד לריח השאווארמע, שהייתה אהובה עליו בימי גדולתו (הן הנפשית והן הגופנית).

אך יש להקשות, שהרי אדם ישאר אדם, והיא סברה פשוטה. ועוד שעניין השווארמע, זה אינו מוכיח שהוא צמח, הרי גם אבן שאין לה הופכין לא מגיבה לשווארמע (ויש צד חזק לאמר כן, שהרי הוא אינו זז לא ברוח מצויה ולא בשאינה מצויה, כשאר צמחים הגדלים באזורנו, אלא כאבן הוא שאין אשר יעוקרה ממקומה. ושמעתי יש הקוראים אותו "באלדער", וזה זילותא גדול).

והנה, אף לשיטת האומרים שהוא צמח השדה והגן, הרי שהמיטה הופכתו למצע המנותק (בבחינת מידה כנגד מידה). ועוד שהמטפלים בו נוכרים המה, רוסים, ערבים ושאר שקצים ורמשים [אומנם לשיטת החזו"א אין זה מועיל שכל גידולי הקרקע של א"י שביעית המה, בין גידלם יהודי בין גוי. אך ודאי שאריק, שגדל במושבה, ילך לשיטת הראי"ה קוק זצ"ל, שהיה רב המושבות וחלק על מורנו החזו"א]. ועוד יש לומר, שכל הטיפול בו הוא לאברויי ולא לאוקומיי [אני מקווה שלא הפכתי הדברים. אחד מהם זה רק כדי לחיות הצמח, והשני הוא טיפול שמוסיף ומצמיחו. וזה שרק מחזיקו בין הצומחים מותר בשמיטה], ועל כן יש לאמר שמותר לטפל בו ואף להשקותו כדבעי.

ועדיין נותרתי בספק כשיטת מי ללכת, המצמיחים או המאנשים.

ונלענ"ד שבמצב זה, יש לקיים כלל ההלכה של "שב ואל תעשה", ואם ייבש, ייבש, ואי לא, לא. שהרי ה' קוצב לב וחיים לכל בשר רוח ונשמה, וכן לכל צמח עומד מלאך ואומר לו "גדול". ובעל המיסתורין הוא יגלה לנו הצדקות ויוציא האמת לאור, ויעניש הפושעים שנאמר "ואתה א-לוקים תורידם לבאר שחת אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם".

החותם לכבוד התורה ולומדיה, והשמיטה וירקותיה,

הגרז"ן חותך

אדיר (ולא רק במרום)אנונימי (פותח)
ב"ה
הבג"ץ אחריך (גם הם גדלו במצע מנותק...).
 
תודהעמישב
בס"ד לק"י

אמאל'ה!!!

אבל בעצם, מה איכפת לי. הרי אני בייני"ש, ולא אותה שופטת ידועת שם, אצלה זה רק המשפחה. אז אני אנצח!!!
כן,אנונימי (פותח)
ב"ה
אבל מה לעשות, שאפילו אם בייני"ש היה קרוב של ביינש היא לא הייתה מזכה אותו.
אהבתימשה
בזמן האחרון אני מתחיל מאוד לאהוב את הסגנון הזה.
 
 
חחחחחח
נמאס לי.גייטל רייזל
תראה, ב"ה אתה יודע לכתוב הומור...
אבל ממש קשה [לי אישית] לקרוא את זה כך בצורת מכתב....
ו...
קיצור, אולי תעלה גם הומור קצת אחר?!מה דעתך?אני בעד!ובטוחה שעוד כמה...!
מה לדוג'?עמישב
בס"ד לק"י

חוץ מזה, שזה לא עניין דווקא של מכתב, פשוט ככה כותבים שו"תים (לא בדיוק, אך יש דימיון לא קטן), אז זה לא סתם כתוב כך.

אבל אדרבה, אשמח לשפר, אם את יכולה לתת דוג' של סיגנונות, זה יכול לעזור, בע"ה.
אהבתי מאדיצ. יאיר
אני אישית דווקא מאד אוהב את הרעיון של השו"טים
(אגב לאוקמי=להחיות את הצמח[מותר] ולאברויי=להשביח אותו[אסור]) בכ"א שכוייח גדול.
כן, למדתי את זה מיד אח"כ. הצדק עמך.עמישב
בס"ד לק"י

ושוב תודה על התגובות.
נהדר !אנונימי (פותח)
כמו שנאמר "את צמח דוד עבדך" וגו'...
יותר גדולפרת משה רבינואחרונה

משרון עצמו...

אהבתי!!!!!!

לכבוד החשובים שכאן, שאלה קשה באה לפיתחי-שדמות בחולות

הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,

מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.

העונה להגדרות הצניעות ?

פילאטיס מכשירים לנשיםפ.א.
לפי פריינטה הדרשןדורין השמיני

אפשר פילאטיס ולא זומבה

גם לגברים וגם לנשיםשדמות בחולות

כמובן.

 

ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר

הרעיון הטוב ביותר במחשב הוא הליכוןשמיניסט באמ"ש

לזוג, הליכון זוגי

נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג

בריכהelicoאחרונה
האם להגיד הלל כל יום(פירוט למטה)שמיניסט באמ"ש

הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש

הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים

ואכן אנחנו אומרים מודיםאנונימי (2)
3 פעמים ביום בכל יום, ועוד כהנה וכהנה תודות, שירות והללים.


הלל המיוחד אומרים רק בזמן המיוחד כדי שלא נהיה דשים את ההלל בעקבינו ונמצא שכרינו בהפסדנו

בין כה וכה אנו דשים את ההלל,אז מה הבעיה להוסיף?שמיניסט באמ"ש
אבל אז מה יעשו בתפילהדורין השמיניאחרונה

של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה

למי שלא מעודכן בעולם הישיבותדורין השמיני

יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם

האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא 

על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת

מה הדיןקעלעברימבאר
של שמיניסט שנהיה בן 18 במהלך ספירת הגומר? האם הופקע מכלל תלמיד ומפסיק לספור בברכה?
לִכְאוֹרֶה לאדורין השמיני

 כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים

אבל האם שמיניסט שעשהדורין השמיני

בגרויות חורף פטור מלספור  

כשם שמי שעושה פסח שניקעלעברימבאר
סופר מהראשון, כך מי שעושה מועד ב סופר ממועד א
ומה עם השמיניסט שלא עשהשלג דאשתקד
אפילו בגרויות קיץ? יספור עד מועד ג? או שאצל שמיניסט כזה החופש התחיל מספטמבר של 6 שנים לפני כן...
כנראה שלא כי זה כמו פסח שנידורין השמיני
האם סופרים שמונה שמיניות בספירת הגומר?קעלעברימבאר
או שהשמינית שנה הזאת היא שמינית שבשמינית שבגאו"ה (ישיבה גאונית הונללו)? 
אין גוזרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהםדורין השמיני

והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים

וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה

וכי מתבלבלים מאי הוי?125690
אם טועים בספירה ומוסיפים ימים, ראוי להם שיתווספו ואם מורידים ימים, למעליותא הוא
שמיניסטים לא סופרים125690
הלימודים בשמינית נגמרים מוקדם יותר (החופש בפועל שלי התחיל היום)
יא עוקץדורין השמיני

אנחנו נשארים אחרי היסודי

אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר

יכול להיות שכיוון שישדורין השמיני

בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל 

על כן צריך לספור הכל

הרמוניהאחרונה

אתם שטוניקים גאוניים

..מפוצלשת(:

@אני))))

זוכרת תמקום הזה???

עוד פעיל?קעלעברימבאר
שבירכת אותי ביומולדתאני:)))))
ישןן
וואי נכוןןמפוצלשת(:
איזו תקופהאני:)))))

פעם היינו חברות;)

נכון ואז נטשת אותי😪מפוצלשת(:
בואי, אנחנו יודעים מי באמת נטשה..אני:)))))
סתם.. אבל מסיבות טובות לפחות🤭מפוצלשת(:
זה כן.אני:)))))
לא בא לי לדבר בפורום הזה
העלאה באוב אסורה מהתורהזיויק
כן, אבל יש לעיין אם גם העלאה באוב דיגיטלי125690
האמת דנו בזה במשפחהאני הנני כאינני

מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.

מה היה שםדורין השמיניאחרונה

 בשביל הלא מעודכנים

תרצו שנעיר פה את הפורום הזה?שדמות בחולות

יש לכם ממנו זכרונות טובים?

 

יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?

 

תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")

אני ארצה למרות שלא הייתי פהקעלעברימבאר
כנ"ל125690
...שדמות בחולותאחרונה

@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?

 

נשאלה שאלהשמיניסט באמ"ש
האם אדם המשחק כדור מים ונתן מכה תוך כדי ריחוף בפחות מג טפחים והכניס, נחשב שער או אינו נחשב שער?
למה שלא יחשב?אניוהוא
הוא לא במים ואם לא במים אז לא נחשבשמיניסט באמ"שאחרונה
הניגון הוא בשהרגלים יצאו מחוץ למים
שאלה רבתיקופת חיסכון

אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?

הייתי הולך לעזור לואניוהואאחרונה
לוודא שהוא טובע לגמרי.
שאלהשמיניסט באמ"ש
אם עברתי בשבת מרשות היחיד אחת לאחרת ע"י שיגור ולא עברתי ברשות הרבים שבאמצע, האם הוצאתי מרשות לרשות?
לא125690

זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.

יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד

מה הדין בשיגור מרשות היחיד לרשות היחיד שרחוקההוד444
יותר מאלפיים אמה?
בעיקרון השאלה היא איך מתבצע השיגור125690

אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.

אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר

אוקי מגניבהוד444
מה הדין במנהרת קוונטים?ימח שם עראפת
או במנהרת הזמן?
עברת ברה'ר מעל י' טפחים או מתחת לי טפחים?אניוהוא
מסתומא אם הוא נזרק,ימח שם עראפתאחרונה

זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.

אולי יעניין אותך