עוד תמונה של ס"ת ישן מאוד - כנראה לפני גרוש ספרדאות והדר
כמה נקודותאות והדר

היה לי השבוע ויכוח עם יהודי ת"ח (מקווה) שטען שאין ענין לעשות תגים של בד"ק חי"ה כי בספרדים בכלל לא הקפידו בזה. אמרתי לו בעדינות שהוא מדבר שטויות ודווקא ספרדים מאוד הקפידו בתגים האלה אפילו לפני הקבלה עאכו"כ אחרי קבלה. בספר הזה שהוא לפני האר"י ז"ל רואים בבירור שעשו תגים בבד"ק חי"ה. (אפילו ביו"דים) 

דבר שני, שימו לב על האותיות המלופפות וכן לתיוגים מיוחדים (מזכיר את תיוגי מצת שימורים)

את הספר הזה הוצאתי מחדר הגניזה של רבנות תורכיה כנראה השתמשו בו בסלוניקי (אבל לא בטוח).

לאות והדרשלום 22

מהיכרותי עם כמה ספרים וסופרים, נראה שבאיזורי המערב (מרוקו) לא כ"כ הקפידו על התגין דבדק חיה, אפי' הת"ח. אבל בסתו"ם שמוצאם מאיזור המזה"ת (עירק, סוריה, ירושלים) הקפידו על התגין האלו ג"כ.

 

לפי מה שראיתיאות והדר

אמנם אני לא כ"כ בקיא באיזור מרוקו אבל אבל ראיתי שניים - שלושה ספרים ישנים מאוד, מצפון מרוקו והם כן היו מתוייגים (אחפש אותם בארכיון תמונות בלי"נ).

גם אני ראיתי הרבה ספרים ללא בדק חיה, אבל רובם יחסית חדשים, לא יותר ישנים ממאה שנה, וגם משוחים.

 

השאלה היארחמים-

במזוזות שבודקים ואין בהם בדק חיה

אני הבנתי מרבותי שזה עדיין לכתחילה (מזכיר את ה' עם יוד)

תיקוןרחמים-

מזכיר את הלמד עם יוד

נכוןאות והדר

דווקא ה"א עם רגל קצרה קצת יותר חמור, בגלל שדעת שו"ע לא ברורה בכלל, במיוחד כשבבית יוסף הוא פסק אחרת (לפסול). ברור שנוהגים להקל בזה היום, אבל מאוד צריך להשתדל  שהרגל השמאלית של ה"א תהיה מספיק ארוכה. במיוחד קסת הסופר וקול יעקב סתמו לפסול בזה, ומ"ב הקל רק אחרי תיקון.

כך גם בס"ת הישנים שהאריכו את הרגל מאוד (אפילו יותר מדי לפעמים)

איני מתכוין לספרים המשוחים, אלאשלום 22

ספרים על גויל, שפשוט אינם מתוייגים בבדק חיה.

ראיתי כמה כאלה.

המקור לתיוג בד"ק חי"ה מקורו בזוהר ולא בכתבי האר"יhaim770

ב"ה

 

זוהר חדש - תיקונים כרך ב דף צו עמוד ב
 
צדיקים (עומדים) [יושבים] ועטרותיהם בראשיהם אלין תגין דספר תורה דאינון בד"ק חי"ה שעטנ"ז ג"ץ. ואמרי מארי מתניתין אלין תגין אינון זיינין כאדם שאוחז כלי זיין בידיה ומניע ליה לימינא ולשמאלא (ולקדושה) [ולקמי'] וזיינין אינון בתלת עשר אתוון ז"ן [נ"א ז"ו] בדחיק איהי כמין חטוטרת באת זיין ואתעביד זה וסימנך ז"ה ו"ד ז"ח ח'ק ח"י. ז' צדיק בכל אות (ואות) [וא"ו] ואיהו עם י' עטרה על רישיה:
מכאן אנו למדים שבנוסף לאותיות שעטנ"ז ג"ץ, גם אותיות בד"ק חי"ה צריכים תיוג בצורה של "זיין".
לא כולם הקפידו עכמ"ש בזוה"ק, ומהשו"ע משמע דא"צשלום 22
רגע אחדדדדshaik

אות והדר יקירי,

 

מה הדין לגבי ה- ך סופית בפסוק "לא תעשה ל"ך" פסל....."??

 

נדמה שדינה כאות רי"ש אורכה=לרוחבה

 

מה אומר כבודו? 

לא שמתי לב לזה!אות והדר

איזה מגניב, נראה שזה לא בסדר כמו שאמרת.

 

באמת נראה בעייתי..נראה ד ולא ך...שלום 22
נכון במחשבה שנייהshaik

נהפך יותר לאות ד' מאשר ל-ר'...

אתם שמים לב גםshaik

שלפעמים הוא בורח מהשירטוט...זו הוכחה שנכתב עם שקפים ושולחן אור ..

 

 

חחח סתם בצחוק....

כנראה גםאות והדראחרונה

כדי להאיר את השקף מלמטה שמו נרות, בגלל זה הקלף התקווצ'ץ'מוציא לשון

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך