י"ז בתמוז?? צום?? מהה--??? חופש!!!! --|דיון|--הסנה-בוער
עבר עריכה על ידי <אריאל> בתאריך י"ז תמוז תשע"א 14:41

כל שנה מחדש אני מוצאת את עצמי באותו מצב! עד שאני נפטרת ממועדי ב', מהעבודות, מהארגונים, מסגירת הקצוות של שנת הלימודים... ואני סוף סוף מגיעה לזמן בו מתחיל לי החופש האמיתי... השמחה בשמיים, המסלולים מופיעים לי בחלומות, המים הצלולים של הים קוראים לי... אבל- פתאום צצים להם שלושת השבועות. 

שלושה שבועות של מנהגי אבלות על... על מה? על בימ"ק שנחרב לפני אלפיים שנים? 

כאילו, לא נעים לומר.. ממש לא... אבל אני לא מרגישה שהמקדש כל כך חסר לי בחיים. נולדתי למציאות שהוא כבר לא קיים כ"כ הרבה זמן... אני לא מרגישה אשכרה צורך להתאבל עליו. ועוד שלושה שבועות. בחופש הגדול. באמת.

וכן, כואב לי שהוא לא פה.. וזה.. אבל בכל זאת, זה קרה לפני המון שנים. למה לא להמשיך הלאה? למה להיות תקועים בעבר ולהתאבל על דבר כל כך ישן?

אשמח לשמוע את דעתכם..  

את צודקתענבל

וזה באמת חבל שאנחנו לא מרגישים כמה החורבן חסר לנו

אני לא יודעת מה להציע לך אני רק רושמת מה היא דעתי ודעתי היא שאין הרבה שממש מרגישים את זה אבל אנחנו צריכים להבין שזה משהו טוב ואפילו מעולה שיעשה את חיינו יותר טובים.

זה קשה להגיע להבנה כזאת וגם אני לא חושבת שהגכעתי אליה אבל זו ההבנה הנכונה שקרה לנו משהו שהרע את מצבינו בהרבה.

צום קל ומועיל לכולם!!

אני ראשוןשימעלה

אני חושב שזה כן חשוב להוסיף נופך לימי החופש שלא יהיו רק ימי בטלה אלא גם עם קצת לימוד על כל העבר שלנו

את היית צודקת אם ביהמ"ק לא היה-משה ר-

עתיד להבנות אבל הוא כן עתיד להבנות בעז"ה בקרוב ואנחנו צריכים לקוות ולעשות מעשים כדי שזה יקרה.

העניין של החורבן מהווה בשבילנו תזכורת למה שהיה וכרגע הוא איננו... המצב של עם ישראל הוא לא המצב השלם ללא בית המקדש

בלי בית מקדש חסר משהו בהוויה היהודית הוא לב לבו של עם ישראל החיבור עם הקב"ה דרך הקרבת הקורבנות ועבודת הכהנים.

הבכייה על בית המקדש היא לא רק בכייה על אבנים שנהרסו אלא על מציאות גדולה ומורכבת שהייתה.. ושתתחדש לעתיד לבוא...

 

שנזכה לראות בבניין ירושלים בקרוב.....

 

חשוב חשוב.. אז??מישי' מאפושו'

בטח כשהתחילו את המצור על ירושלים הם חשבו שזה יצא לנו על החופש- אז החליטו להוסיף לנו נופך...

 

והסנה בוער- יש עניין לי קשר לעבר. להיות מחוברת. את אולי חושבת שאת לא מרגישה תא החוסר של בית המקדש- אבל כשמסתכלים על זה- יש לנו כ"כ הרבה איסורים, תקנות, מנהגים וכו' שקשורים לזה!

ובעצם שלושת השבועות זהמ ה שגורם לך להתאבל על זה- כי אם לא יהיו לך 3 שבועות של איסורים- את תרגישי עוד יותר מנותקת...

 

 

אם אין לך עבר גם ההווה לא משמעותי כי בעתיד הוא יהיה עבר.

יש איזה סיפור...הסטלן הקטן

אני לא כ"כ זוכר אבל אני אנסה בכלזאת...

 

אז ככה...היה איזה כפר נידח ומרוחק שחי לו בשלווה...עד שפעם אחת נולד ילד בלי ידיים..כמובן שבהתחלה כולם הסתכלו עליו כעוף מוזר ולא ידעו איך לקבל אותו..אך ראו איזה פלא(טוב,זה קטע שאני נתקע בו כי אין לי מושג איך זה קרה אבל לא נורא,נמשיך...)התחילו להיוולד עוד ועוד ילדים בלי ידיים עד שנוצר בכפר מצב שבו הילדים עם הידיים היו החריגים והמוזרים..ולבסוף כל הילדים וכל האנשים בכפר היו חסרי ידיים ולאף אחד זה לא היה נראה מוזר...

 

אז ככה זה גם אצלינו...התרגלנו למצב מסויים ואנחנו לא מכירים את המצב שבו ביהמ"ק היה קיים לכן אנו לא מרגישים את החיסרון הגדול...אבל בואו נצייר לסיפור שלנו סוף שבו אחרי כמה שנים מגיע מישו עם ידיים לכפר ומראה לתושבים את החיסרון העצום הם מבינים כמה זה היה חסר וכמה הם היו חריגים כל הזמן הזה...וככה כמובן אם היינו יודעים את המשמעות של החיסרון היינו מבינים כמה אנחנו לא יכולים לחיות בלי...

 

ועוד משו..יכול להיות שאנחנו פוחדים מהבלתי מוכר..וסוג של מעדיפים להישאר במצב הקיים וגם אם הו לא האידיאלי...

מי שלא מכיר את הסיפור הזה^- שיקוםאנונימי (פותח)

בתור בוגרת תנועת נוער, שמעתי את הסיפור הזה המון פעמים, וגם בתור מדריכה אני חושבת שהעברתי אותו, או גרסה דומה.


אנחנו מדברים הרבה על זה ש"אנחנו לא מתאבלים כמו שצריך, כי אנחנו בכלל לא יודעים מה חסר לנו"

אבל מה בא אחרי הסיפור?

בדרך כלל- שום דבר.

מתלוננים ש"איזה מסכנים אנחנו, אפילו לא יודעים מה חסר", וזהו.


והדבר הכי מתבקש אחרי שהסברנו כל כך יפה שאנחנו לא יודעים הוא לנסות כן לדעת.

והחלק הזה, חסר.

נכון, מדרשים, ספרים ואפילו סרטים ואנימציות לא לגמרי יכולים להעביר מה זה בית מקדש.

אבל לפחות- משהו.

וזה מדהים איך ככל שיותר לומדים, יותר מרגישים את החסר.


ולמה זה בכלל חשוב לנו לדעת מה זה בית המקדש?

אז כמו שראיתי בחלק מהתגובות, חלק ממהות של עם, זה ההסטוריה שלו. חשוב לדעת מה היה.  או כמו שמישהו השווה את זה- גם אנחנו לא היינו רוצים שיום אחד ח"ו לא יזכרו את השוואה.


אבל הנקודה פה היא יותר עמוקה. הצומות לא נקבעו רק כ"ימי זיכרון"- אבל על מה שהיה ולא ישוב.

המקדש הוא לא דבר ששייך לעבר. הוא רלוונטי היום.

כן, היום.

המקדש לא אומר חזרה לתקופות פרימיטיביות. גם בבית המקדש יכולה להיות מעלית ומערכת מחשוב משוכללת. וכשנעלה לרגל בע"ה- אני מניחה שלא נעשה את זה על חמורים, אלא יותר סביר שנשתמש ברכת הקלה...


אז מה עושים? מאיפה מתחילים?

למכון המקדש יש הרבה מה להציע.

אפשר לבקר באתר שלהם, (למרות שיש שם פחות ידע ממה שהייתי רוצה)

אפשר לנסות להשיג את חוברות המקדש בדרך- חוברות של לימוד יומי על בית המקדש, ככה שאפשר להיות מחוברים למקדש באופן יום יומי. זה רק חמש דקות ביום, והקשר למקדש הוא אחר.

יש פה ניצוצונים- דפי לימוד שנשלחו במשך כשנה לרשימת תפוצה מאוד גדולה, עם המון חומר- גם בחלק הטכני, וגם בחלק המהותי- עולם המחשבה של המקדש.

וכמובן- אפשר להגיע למכון המקדש, ולראות איך המקדש מתחיל להפוך מחלום למציאות.

(למי שלא יודע- מכון המקדש בנו את כלי המקדש- כשרים לעבודה, כדי שיוכלו לעבוד בהם בבית המקדש השלישי. בינתיים, אפשר לראות את הכלים בתערוכה של המכון.)

וכדי שיהיה יום של "הטענת מצברים"- יש כנס נוער של מכון המקדש בכ"ט בתמוז. הרב דב ליאור, הרב אורי שרקי והרבה ישראל אריאל ידברו על המקדש, לבנות תהיה הצגה, ולבנים- תצפית על הר הבית עם ד"ר חגי בן ארצי.

פרטים נוספים על הכנס- 20110719142359.pdf


ונסיים בדברי הכוזרי (סוף מאמר חמישי): "ירושלים לא תבנה כי אם כאשר ישתוקקו אליה בני ישראל תכלית תשוקה, עד אשר יחוננו את אבניה ואת עפרה".

המקדש לא ייבנה אם אנחנו לא נרצה, וכפועל יוצא של זה- נבנה.


יהי רצון שבעזרת ה' נזכה בקרוב להתגשמות הנבואה: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ" (זכריה ח', י"ט).



^^ וואו, כתבת כ"כ יפה..למה מאנונימי?..נושי104
מצטרפת ממש! ותודה על המידע על הכנס!שיראל.
האנונימי זה כי כתבתי מהמשתמש של אח שליאנונימי (פותח)

והוא לא אוהב שכותבים דברים בשמו...

זה הכל. אין לי ממה להסתתר.

אה, אז יש אישור.נושי104

נכון אני כל הזמן מרגישה ולא מבינהאנונימי (פותח)

למה לעזאזל אני צמה וסובלת על דברים  שקרו לפני אלפיים שנה?????????

מה אכפת לי??????.

לי טוב עכשיו למה אני צריכה לרצות משהו שאין לי מושג מהו בכלל????

אז הנה..ארי צלוב

ברוכים הבאים לנושא שנקרא דת!..
יש כמה דתות בשיעור של היום נרחיב על הנושאים שקשורים לדת ובסופו נתמקד בדת היהודית..
אז ככה..
כמו חברים או משפחה זה דבר שנמצא איתך גם לטוב וגם לרע ככה זה גם דת
עכשיו אני ישאל שאלה אחרת למה אנחנו צריכים כל שנה לשמוח בחודש אדר על משהו שקרה לפני יותר מאלפיים שנה!
אלא א"א לקחת בדת רק את הדברים הכיפיים כי אז זה לא דת אלא סתם להנות מהחיים בצורה שהדת לא מציקה
אלא דת זה דברים כיפיים אבל גם חובות(=דברים לא כיפיים)
ולכן גם פה חלק מהדת זה לזכור את מה שקרה ולמה אנחנו נמצאים במצב שבו אנחנו נמצאים ונכון לא תמיד זה כייף אבל זה בוודאות חשוב (מצרף גם את מה שמישי' מאפושו' כתבה.. "אם אין לך עבר גם ההווה לא משמעותי כי בעתיד הוא יהיה עבר.")
ולכן כמה שזה בעסה וכמה שאנחנו רוצים להתפרק ויאלה לרוץ לחופש אנחנו צריכים לעצור שנייה ולעשות את מה שהדת מבקשת מאיתנו בלי לחשוב למה וכמה כי זה סתם מבאס ולא ממש שייך..
וההיפך אולי זה הזמן שאנשים ילמדו על המקדש כדי לא להיות במציאות שזה לא מעניין אותם ובמציאות שהם רגילים שהוא לא נמצא אלא ללמוד כדי להבין מזה היה וכמה אנחנו מצפים לראות את זה שוב בעז"ה



(וזה לזכור שבהכל יש גם משהו מתוק>> עוגת בית המקדש )
עם שלא זוכר את עברו אין לו עתיד !!a.i
לא רק. יש גם סיבה פרקטית אחת.מחפש את האור..

שאולי לא נוגעת לכל מנהגי האבלות, אבל בהחלט קשורה לעניין. המסורת אומרת שבשלושת השבועות "השטן מרקד", כלומר, זוהי עת סכנה, והשטן יש לו יותר הזדמנויות לפגוע בבני האדם, ולכן רבנים תמיד מתריעים להישמר ולהיזהר במיוחד בשלושת השבועות, וכמו כן בגלל זה יש שאוסרים לשחות בכל שלושת השבועות (ואם לא אז לפחות ב9 הימים שזה וודאי) - כי יש יותר סבירות שיקרה משהו בזמן הזה מבזמן אחר. וזהלא צחוק.

 

ותחשבו על זה, זה כל כך תואם לתקופה הזאת של השנה - שיא החום, ושיא החופש. כאילו שחכמים שאמרו זאת לפני אלפי שנים ידעו דיוק מתי יהיה החופש של הילדים במדינת ישראל הצעירה של היום...וזה כבר עובדות מוצקות שלא ניתן להתווכח איתם - בחופש אחוז הילדים הנפגעים גדול מכל זמן אחר, כולל אלו שנהרגים/נפצעים בתאונות דרכים. וזה הגיוני. ואם נוסיף לזה את החום, קיבלנו מתכון מצמרר של זמן בעייתי במיוחד להסתובב בחוץץ.

 

אז כן, ברור שאנו צריכים להתאמץ לפחות לזכור את בית המקדש אם אנחנו לא מצליחים ממש להתאבל (ויודעת מה, גם אני עדיין לא מסוגל להתאבל עליו באמת...) אבל צריך לזכור שכל התהליך כולו של נפילת עם ישראל בשבועות האלה עד לשיא של שריפת 2 בתי מקדש בתשעה באב, הוא למעשה תהליך שורשי בעולם שאומר שהזמן הזה הוא זמן מסוכן בשבילנו, עם ישראל, גם לנפילות אישיות, ואולי בדיוק בגלל זה החוש של תמוז, הוא חוש הראייה - כי מי שמצליח בתמוז להתגבר על כל הנפילות (חוף ים פרוץ, סרטים, בנים/בנות וכו/) - זהו החודש הקריטי ביותר בעניין הזה, ולכן תיקום הראייה בחודש הזה מסוגל להשפיע על כל החוש כולו ועל כל השנה כולה.

 

אז זה סיבה פרטית אחת למספר מנהגים...

 

כמובן שיש גם מנהגים אחרים שלא קשורים לזה (כמו להסתפר ולשמוע מוזיקה) - אבל תזכרי שיש עוד הרבה מנהגים שאנו עושים כדי לזכור את חורבן הבית וכך אולי גם נתאבל קצת (שבירת הכוס בחופה, השארת אמה על אמה בלי טיח בבית חדש ועוד ועוד) - הסיבה שעכשיו במיוחד זה חורה לך זה כי מדובר בחופש. בדקי את עצמך ותראי שזה נכון.

 

אולי אם ככה ראוי לחשוב ברצינות על יצירת חופש גדול חדש שיצור 2 תקופות חופש נפרדות כל אחת של חודש, בזמנים נוחים יותר (נגיד, תקופה אחת משבועות עד י בתמוז, ותקופה שנייה שתכלול את כל חודש כסליו, עד אחרי חנוכה. ככה תהיינה גם 2 עונות שתשתתפנה בחופש, ותיצורנה יותר אפשרויות לבילויים שונים, וגם חסכנו את שלושת השבועות והצאנו אותם מהחופש...) - אבל תזכרי שלכל יתרון יש גם חיסרון, וחיסרון במקרה של הוצאת שלושת השבועות מהחופש הוא שאז התלמידים יאלצו ללמוד בזמן החם ביותר של השנה, כשאין כוח...

 

לסיכום, מאחל לכולם צום קל ומועיל!

התשובה נמצאת בגוף השאלה!אבגדה

תהפכי את סדר המשפטים:

"שלושה שבועות של מנהגי אבלות על... על מה? על בימ"ק שנחרב לפני אלפיים שנים?"

"כאילו, לא נעים לומר.. ממש לא... אבל אני לא מרגישה שהמקדש כל כך חסר לי בחיים. נולדתי למציאות שהוא כבר לא קיים כ"כ הרבה זמן... אני לא מרגישה אשכרה צורך להתאבל עליו. ועוד שלושה שבועות. בחופש הגדול. באמת."

 

ואז תוכלי להבין שדווקא משום ש:

"אני לא מרגישה שהמקדש כל כך חסר לי בחיים. נולדתי למציאות שהוא כבר לא קיים כ"כ הרבה זמן... אני לא מרגישה אשכרה צורך להתאבל עליו. ועוד שלושה שבועות. בחופש הגדול. באמת."

-את צריכה להתאבל עליו 3 שבועות!!

 

אבל-זה זיכרון למשהו-כדי שנזכור!!

 

לכן-משום שאת שמחה מדי, ולא מרגישה שחסר לך משהו בחיים-אז תקעו לך כמה שבועות מעצבנים-שתשאלי את עצמך-"מה קרה?", ואז תעני-"אה, נחרב ביהמ"ק!!! תקראי קצת מהקינות ומהסליחות, תביני את האבל. תחשבי על מציאות שבה יש בית מקדש (על כל המציאות הזו-של מלכות ישראל השלמה...תובב"א.) ואז תחשבי שפתאום כל המציאות הזו עולה באש...

עַל נַהֲרוֹת, בָּבֶל--שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם-בָּכִינוּ: בְּזָכְרֵנוּ, אֶת-צִיּוֹן.
ב עַל-עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ-- תָּלִינוּ, כִּנֹּרוֹתֵינוּ.
ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ, דִּבְרֵי-שִׁיר-- וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה:
שִׁירוּ לָנוּ, מִשִּׁיר צִיּוֹן.
ד אֵיךְ--נָשִׁיר אֶת-שִׁיר-ה' עַל, אַדְמַת נֵכָר.
ה אִם-אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם-- תִּשְׁכַּח יְמִינִי.
ו תִּדְבַּק-לְשׁוֹנִי, לְחִכִּי-- אִם-לֹא אֶזְכְּרֵכִי:
אִם-לֹא אַעֲלֶה, אֶת-יְרוּשָׁלִַם-- עַל, רֹאשׁ שִׂמְחָתִי.
ז זְכֹר ה', לִבְנֵי אֱדוֹם-- אֵת, יוֹם יְרוּשָׁלִָם:
הָאֹמְרִים, עָרוּ עָרוּ-- עַד, הַיְסוֹד בָּהּ.
ח בַּת-בָּבֶל, הַשְּׁדוּדָה:
אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם-לָךְ-- אֶת-גְּמוּלֵךְ, שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ.
ט אַשְׁרֵי, שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת-עֹלָלַיִךְ-- אֶל-הַסָּלַע."

 

שכחת אותה? בשביל זה בדיוק יש את 3 השבועות!

 

 

אני לא חושבת שזה בכלל קשור לחופש!!אנונימי (פותח)

אז זה נופל על החופש הגדול ונכון זה באמת ממש מבאס,

אבל זה לא קשור לחופש!!!

לפני אלפיים שנה נחרב בית המקדש, ועמ"י ישראל יצא לגלות.

אם בית המקדש לא היה נחרב לא היינו סובלים כ"כ בגלות הארוכה הזאת!!!

את מבינה על מה אנחנו מתאבלים?

על כל הפרעות, על כל הגרושים, על כל עלילות הדם, על השואה, ועל כל הצרות שלנו כיהודים!!!

על זה אנחנו מתאבלים!

וכמו הסיפור על הילד בלי הידיים, וכמו שאבגדה אמרה,

זאת בדיוק הבעיה- שזה לא חסר לנו!!

לכן אנחנו חייבים לזכור שבלי בית המקדש חיינו אינם חיים!

טוב, אז להגיד לך שאני נורא חסרה בלי בית המקדש?

אני לא יכולה לשקר ואני מרגישה בדיוק כמוך,

אבל רק לפתוח שניים שלושה ספרים ולנסות להבין זה יכול לעזור לך מאד!!

וכמו שכבר אמרו כאן אנשים-

עם ששכח את עברו- איננו עם!!

טוב דיברתי הרבה...

קראתי בדיוק משהו היום שנראה לי קשור :שחר26

בימי בין המצרים מתאבלים על חורבן בית המקדש.

חורבן בית המקדש הוא איבוד השייכות להשי"ת. כאשר בעל נפטר, אין זה חיסרון בלבד

של הבעל, אלא מהפכה בכל סדרי החיים, האישה הופכת להיות אלמנה, עם כל המשמעות של המושג.

כך "איכה ישבה בדד הייתה כאלמנה", כל יהודי בישראל צריך להרגיש שינוי בכל מציאות חייו.

לא רק שעזבנו את החיים, אלא יצרנו לנו צרה של מציאת מקורות חיים אחרים, "בורות נשברים" של "עשיית חיים"

מזוייפים, שכל תוכנם הוא אוכל וטיולים.

חציבת בורות נשברים היא הגורמת לכך שלא מתגעגעים לחיים האמיתיים, למצב שהקב"ה איתנו

בכל חלקי חיינו.

כיום מסתפקים בשייכות עם הקב"ה בשעת התפילה, שומרים שולחן ערוך ומשתדלים לקיים

מצוות, אך היכן הקרבה והאכפתיות?כשמגיעים לאי אכפתיות, נעשה הכל קשה כאבן, החורבן

וצער השכינה אינם "עסק" שלנו.

(הרב פינקוס / גלות ונחמה)

 

זה חלק מהבעיה של עמ"ימדים

[לא קראתי את התגובות.. אז אולי אני חוזרת על דברים..]

 

חלק מהבעיה שלנו זה שבית המקדש לא חסר לנו...

 

אנחנו לא מרגישים שאנחנו עכשיו צריכים בית מקדש כאילו יאללה צרעת קורבנות וכל אלו..

אבל באמת באמת זה חסר לנו.  נחרב בית המקדש! יצאנו לגלות... המצב של היהודים בח"ול היה רע.

 

בעבר (לפני קום המדינה בערך..)לרוב היהודים בגולה השאיפה היתה לעלות לארץ ולישב אותה ולא היתה להם את השאיפה לעלות לארץ + לבנות את ביהמ"ק. חוץ מהיהודים שעכשיו הם קרואים "חרדים" כי להם השאיפה היתה -תורה ובית מקדש בלי ישוב הארץ וה-"חילונים" רק ישוב הארץ ולכן התפלגו..

 

השאיפה היתה צריכה להיות -לעלות לארץ,לישב אותה ולבנות את בית המקדש.

 

עכשיו לימינו- אנחנו צריכים ללמוד יותר על בית המקדש וגם לישב את הארץ

 

נכון אולי זה לא כזה חסר לנו.. אבל... 

 

אוף.. זה לא כל כך התקשר לי למה שאמרת  אבל לא נורא.. אני אוהבת לחפורחופר 'סתכלו בחתימה.

 

--

אני חפרנית.. אני יודעת את זה...

לא מדברת עם בנים בש"א!!!

משהו מעניין.. אמיתי לגמריcopy
יש סיבה מאוד פשוטה שתתאבלי.noga14

למה ביהמ"ק לא נבנה עדיין? בגללנו. כן, את קוראת נכון,כל דור שלא נבנה בימיו כאילו  נחרב בימיו.אז יש לך הרבה על מה להתאבל.ולסיכום, להתראות היום בירושלים.

הנה סיפור שיכול להמחיש קצת ....''בונייך''


זעקה קורעת לב


 

איך אפשר להתאבל על דבר שקרה לפני אלפיים שנה? סיפור אמיתי ומדהים שקשה להאמין שקרה במאה העשרים...

 

בכל שנה, כשהיה מגיע תשעה באב, הייתי קצת בבעיה. מדובר היה ביום שבו אנחנו אמורים להתאבל על חורבן בית המקדש. יום שבו אנו לא אוכלים, לא שותים, לא נועלים נעלי עור, ונוהגים מנהגי אבל שונים ומיוחדים.

 

בכל שנה הייתי מגיעה לבית הכנסת לשמוע את מגילת-איכה, שמקוננת על חורבנה של ירושלים, אך בכל פעם מחדש הייתי מוצאת את עצמי מרחפת במחשבותי לאיזורים אחרים לגמרי. בעוד החזן היה קורא על בית המקדש, אני הייתי מתנתקת לחלוטין, מתכננת את חופשת הקיץ שלי, שמחה על שנגמרה תקופת המבחנים, או סתם מקווה שהצום יעבור בקלות גם השנה. בואו נודה בזה, קצת קשה להתאבל באמת על דבר שקרה לפני אלפיים שנה, שמעולם לא ראינו, ושלא כל כך חסר לנו בחיי היומיום.

 

נקודת המפנה - "מבצע שלמה"

בתחילת שנות העשרים של חיי, עבדתי בתור מורה ומדריכה באתר-הקארוונים 'בת-חצור', שהיה ממוקם ליד גדרה. אתר שבו היו 700 קארוונים, שאיכלסו אלפי עולים חדשים מאתיופיה.

 

בבקרים עבדתי כמורה בבית-הספר 'יד-שבתאי' שבאשדוד (שם למדו העולים), ובשעות אחר הצהריים והערב עבדתי כמדריכה באתר עצמו. היה זה זמן קצר לאחר "מבצע שלמה", מבצע שבו הובאו לארץ בערך 14,500 יהודים מאתיופיה, ברכבת אוירית. היה זה מבצע מרגש ומיוחד, וכל הציבור בארץ הופתע לראות שפתאום מסתובבים פה יהודים שלמעשה 'נתלשו' מהעם שלנו לפני שנות דור.

 

ניכר היה שהם יהודים. הם שמרו שבת, הכירו את רוב החגים, שמרו על מסורת יהודית באופן אדוק ושמרני, אך ברור היה שלא הכל היה ידוע להם. כנראה הנתק שעברו במשך כל השנים הללו, השפיע על עולם המסורת שלהם. הם לא הכירו את יום העצמאות, לא את יום ירושלים, ואפילו לא את פורים או את חנוכה. כנראה שהאירועים ההסטוריים הללו התרחשו לאחר הניתוק בינינו לבינם, ולכן הם לא שמעו על הארועים או על ההלכות שנגזרו כתוצאה מכך לאורך הדורות.

 

כמורה ומדריכה, התפקיד שלי היה מורכב מכמה משימות. בראש ובראשונה, הוטל עלי כמובן ללמד אותם את השפה העברית. כעולים חדשים, התנאי הבסיסי ביותר לקליטה מהירה, הוא השיחה היומיומית עם נהג האוטובוס או עם בעל המכולת. במהרה הסתבר לי שזו היתה המשימה הפשוטה והמשעממת ביותר מבין שאר המטלות שלי.

 

במהלך הזמן, גיליתי כל כך הרבה חסכים בידע ההסטורי והמסורתי שלהם, וחשבתי לעצמי שאם לא אשים דגש על השלמת הפערים הללו, הקליטה שלהם בארץ לעולם לא תהיה שלימה. הרי כיצד יוכל נער להשתלב בתנועת הנוער השכונתית, אם הוא לא ידע מהו סביבון, או דגל ישראל, או המנון 'התקוה'? כיצד תשתלב אישה בשיחת חולין עם שכנותיה, אם היא לא מכירה את השכלולים המודרניים של ההלכה, כמו שעון-שבת, פלטה, וכו'?

 

החלטתי שאקדיש זמן ניכר בכל יום בכדי ללמד על היהדות של ימינו. יהדות שבעבר נראתה בדיוק כפי ששמרו עליה יהודי אתיופיה גם היום.

 

אביב הגיע פסח בא...

הגיע ראש חודש ניסן, והחלטתי להתחיל ללמד בכיתה על חג הפסח.
היו לי בכיתה 20 תלמידים בכיתות ג'-ו' (הם שובצו על פי רמת הקריאה שלהם, ולא לפי גילם הכרונולוגי). התכנון שלי היה, ראשית, לקשור את חג הפסח לחגים האחרים, בכך שאזכיר להם את נושא שלושת הרגלים, את שלושת המועדים בשנה שעם ישראל נהג לעלות לירושלים. התכוונתי לקצר בהקדמה הזו, רק תזכורת קטנה, ומייד לפתוח בנושא חג הפסח.
"היום ראש חודש ניסן, וזהו חודש שבו אנו חוגגים את חג הפסח", פתחתי את השיעור. "פסח הוא אחד משלושת הרגלים. בפסח נהגו כל היהודים לעלות לירושלים, לבית המקדש".

 

אך בשלב זה, קפץ אחד התלמידים וקטע את דברי: "המורה, את היית פעם בבית המקדש?" חייכתי אליו, מתוך הבנה שהוא קצת מבולבל. "לא, מה פתאום, זה היה ממש מזמן!" התלמיד התעקש, ואליו נוספו כמה זוגות עיניים: "כן, בסדר, מזמן, אבל את היית שם? היית בבית המקדש פעם מזמן?"

 

שוב חייכתי, הפעם קצת מבולבלת. חשבתי לעצמי, מה הוא לא מבין? אולי העברית שלי קשה לו? החלטתי להסביר בבהירות: "לא, מה פתאום, זה היה ממש ממש לפני הרבה מאד שנים. לפני הרבה הרבה זמן!", קיוויתי שהפעם הבהרתי את עצמי כראוי.

 

אך כעת שאר התלמידים הצטרפו אליו, ושאלו בהמולה ביחד: "אף פעם לא היית שם?", "המורה, איך זה להיות בבית המקדש?", "איך נראה בית המקדש?" "שקט!", ניסיתי להרגיע את הרוחות, "תקשיבו, אין בית המקדש! היה מקדש לפני הרבה מאד שנים, אבל היום אין! הוא חרב! הוא נשרף! אני לא הייתי שם, אבא שלי לא היה שם, סבא שלי גם לא! כבר אלפיים שנה אין בית המקדש!".

 

אמרתי את המילים שוב ושוב. מה הסיפור? זו מציאות שנולדנו כולנו לתוכה, למה הם כל כך מוטרדים מזה? ההמולה בכיתה רק התגברה יותר ויותר, כשכעת הם התחילו לדבר ביניהם באמהרית, מתווכחים, מתרגמים, מסבירים, צועקים, ואני כבר לא מצליחה להשתלט על הסדר בכיתה.

 

כשצלצל פעמון בית הספר, הם אספו את חפציהם ורצו הביתה.
אני יצאתי מבית הספר מותשת ומבולבלת לגמרי.

 

למחרת...

בבוקר שלמחרת, עמדתי באוטובוס שהביא אותי אל בית הספר, כשאירועי יום האתמול כמעט ולא הטרידו אותי. למעשה, כמעט שכחתי לגמרי מכל הסיפור. תכננתי היום ללמד רק מקצועות כמו חשבון והנדסה, כך שלא חשבתי על נושאים אחרים. כשהגיע האוטובוס לתחנה שלי, ירדתי ממנו והתחלתי לצעוד בשלווה לכיוון שער בית הספר.

 

השומר שעמד בשער קיבל את פני במבט קצת מבוהל. "תגידי", הוא פנה אלי, "מה קורה פה היום? יש לך מושג?" ניסיתי להיזכר אם יש איזו פעילות מיוחדת, או טקס מסוים ששכחתי ממנו, אך לא הצלחתי להיזכר במשהו חריג. "למה?", שאלתי אותו, "מה קרה?" הוא לא ענה לי, ורק הצביע לכיוון פתח בית הספר.

 

הרמתי את מבטי, וראיתי שם התקהלות לא קטנה של עולי אתיופיה מבוגרים, כנראה הוריהם של התלמידים שלי. מה הם עושים פה? ועל מה כל הצעקות שלהם? ניגשתי אליהם, מנסה להבין מתוך מעט האמהרית שהבנתי, על מה כל הרעש. כשהתקרבתי אליהם, פתאום השתרר לו שקט גמור. אחד המבוגרים שידע עברית ברמה טובה יותר, שאל אותי: "את המורה של הילדים שלנו?" "כן", עניתי, "מה קורה פה, אדוני?"
"הילדים חזרו אתמול הביתה, ואמרו לנו שהמורה שמלמדת אותם, סיפרה להם שאין בית-המקדש בירושלים. מי יכול להגיד להם דבר כזה?", הוא הביט עלי במבט כועס.

 

"אני אמרתי להם. דיברנו על בית המקדש, הרגשתי שהם קצת מבולבלים, אז הבהרתי שבית המקדש נשרף לפני אלפי שנה, ושהיום אין לנו שום בית-מקדש. זה הכל. על מה כל המהומה?" הוא הביט עלי במבט לא מאמין. "מה? על מה את מדברת?" עכשיו הייתי עוד יותר מבולבלת. "אני לא מבינה. על מה כל הכעס? פשוט הזכרתי להם שבית המקדש הוחרב, שאינו קיים היום". האיש פנה לשאר חבריו, ותרגם עבורם בגמגום ובקול רועד את דברי.

 

פתאום ההמולה התחדשה, אך אפילו בטונים גבוהים יותר מאשר קודם.
הנציג שלהם השתיק את רעיו, ושוב פנה אלי. "את בטוחה?"
לא הבנתי על מה הוא מדבר. "מה בטוחה? אם בית המקדש חרב? ברור שאני בטוחה!", לא הצלחתי להסתיר את החיוך מעל פני. איזו סיטואציה מוזרה, חשבתי לעצמי. האיש שוב פנה לחבריו, ובטון דרמטי תרגם את דברי.

 

נראה היה שבשלב הזה סוף סוף הובן המסר, אך כעת התחיל מחזה שונה; אישה אחת נפלה על האדמה, השניה פרצה בבכי קורע לב, גבר שעמד לידם הביט בי כלא מאמין. קבוצה של שלושה גברים התחילו לדבר ביניהם בשקט, מילים מהירות, מבולבלות ומתקשות להאמין; הילדים עמדו בצד, הביטו במתרחש במבוכה ניכרת; עוד אישה פרצה לפתע בבכי נרגש; בעלה ניגש וחיבק אותה. עמדתי מולם, והייתי המומה. הרגשתי כאילו הבאתי אליהם בשורת איוב שהיתה קשה מנשוא. כאילו בישרתי להם על מותו של אדם אהוב. עמדתי מול קבוצת יהודים שממש התאבלו על חורבן בית המקדש שבירושלים!

 

תשעה באב

לאחר כמה חודשים, שוב הגיע תשעה באב. עמדתי בפיתחם של הלימודים באוניברסיטה, והתקופה בה הייתי מורה ומדריכה נראתה לי אי שם רחוקה בתוך ההסטוריה.

 

הגעתי כמו בכל שנה לבית הכנסת, כולם כבר ישבו על הרצפה (כפי שנוהגים בבית האבלים), וחיכיתי לשמוע את מגילת איכה. כבר ציפיתי שכמו בכל שנה, זה יהיה זמן שבו 'ארחף' למחשבות רחוקות, ואקווה לא להיות רעבה מדי בצום הזה.

 

קריאת המגילה החלה, ופתאום קראתי את הפסוקים הראשונים:

 

"איכה ישבה בדד... היתה כאלמנה... בכו תבכה בלילה, ודמעתה על לחיה, אין לה מנחם מכל אוהביה, כל רעיה בגדו בה, היו לה לאויבים".
לא יכולתי שלא להיזכר באותו ראש חודש ניסן. במבטים של הילדים הכועסים. בצעקות של ההורים. בבכי של האימהות. בשקט האומלל של הגברים. בהלם שהשתרר לשמע בשורה כל כך קשה. כאילו בישרתי להם שכרגע מת אדם שהיה יקר ללבם. באותו הרגע הבנתי.

 

הבנתי שכך, בדיוק כך, אנחנו אמורים להתאבל על המקדש בתשעה באב. אנו אמורים לבכות על אובדן האחדות והשלום בעולם כולו. להצטער על היעלמות השכינה והקדושה מחיינו בארץ ישראל. לכאוב את חורבנו של המרכז הרוחני והתרבותי, שאיחד את כל העם סביבו. מאז, בכל שנה כשמגיע תשעה באב, אני חווה מחדש את המקרה ההוא, את אותם האנשים שמצד אחד אני לימדתי אותם על היהדות שבארץ ישראל של היום, אך מצד שני, הם לימדו אותי שיעור משמעותי ביותר על יהדות עמוקה, יהדות שנמצאת מעל מושגי הזמן והמקום. יהדות אמיתית.

 


עוד נקודה למחשבה ...''בונייך''

תחשבו (שעם ח''ו לא יגיע משייח עוד כמה מאות שנים) ישכחו את יום השואה? יום הזיכרון ניראה לכם הגיוני ניראה לכם שהם יוכלו להגיד שבהם פשוט נולדו לתוך מציאות רחוקה מיזה והם לא מוצאים לנכון להתאבל,''כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשימחתה''יאאללה חברה בואו נחזיק חזק עוד קצת וניזכה לגאולה ולבניין בית המיקדש!!

"בוניך"-תגובה שיא המחזקת תודה! >100

תחחשבו על זה שיש דברים שפשוט אסור לשכוח כמו [יום השואה..] שאז הם לא יהיו חשובים לנו ולכן חייבים לשמור על כל הדינים והתקנות שמזכירות לנו את בית המקדש..

 

ובפן הרגשי יותר.. תנסו להרגיש שבאמת חסר לכם בית מקדש.... באמת...

כל השנאת אחים שיש.. ימנים שמולאנים.. חילונים דתים חרדים... כל כך הרבה פילוג.. תחשבו שבית המקדש אחד את כל העם.. בחגים כל העם, לא משנה איזה זרם.. נמצא במקום אחד.. וואהו!!!

תחשבו על הממשלה שלנו.. על ההנהגה ה[!!!] , על ההחלטות שהם מקבלים על מיגרון על עצירת הרבנים.. דברים כל כך מצערים ומקוממים... תחשבו שבבית המקדש מתנהלת ההנהגה.. והנהגה אמיתית ונכונה על פי התורה..

תחשבו על האנטישמיות שבעולם.. על כל הפיגועים שהיו השנה.. באיתמר.. על ה"מרמרות" על ספטמבר שיהיה....

תחשבו כמה הרבה יהודים שומרים תורה מושפלים.. וכשיהיה בית מקדש נוכל,עמ"י יוכל לממש את תפקידו ויעודו להיות אור לגוים!! 

אנחנו ניהיה יותר קרובים לה' .. לקדושה ניהיה טהורים.. יותר נרגיש את קרבת ה'.. יהיה פחות שאלות ובילבולים, תחזור הנבואה.. יהיה סדר יום הכיפורים.

 

ותחשבו גם על הבעיות הפרטיות שלכם-  תיהיו הרבה יותר קרובים לה' לבקש.. כשיהיה בית מקדש תיהיה מציאות טובה הרבה יותר-בריאות,פרנסה,אהבה,זיווג,פרי בטן,שמחה,אושר,הצלחה,חברות,מימוש עצמי...

הכל יהיה יותר טוב!!!!

צריך לחכות ולהתפלל ולצפות לבית מקדש!!!

תשובה פשוטה מאוד:tomerittal

ב"ה

 

מכיוון שהצפייה לבניין בית המקדש- היא זאת שהחזיקה אותנו 2000 שנה בגלות, והיא זאת שתביא אותנו עד לגאולה השלמה בעזרת ה'.

 

הרב זצ"ל כתב: "צפית ישועה היא כח המעמיד של היהדות הגלותית, והיהדות של ארץ ישראל היא הישועה עצמה". כלומר, כשנזכה לקיים את היהדות התקינה בארץ, אז זאת הגאולה השלמה. וכידוע- הדבר המרכזי לעבודת ה' הוא בית המקדש.

 

 

תראי, אפשר להבין אותך.. אבל-מתלהב"ת גאה

(וכמו שתמיד קורא לי.. עד שאני מגיבה מוציאים לי תמילים מהפה..)

 

תראי.. אני מרגישה די כמוך ואני חייבת לציין שהתגובות פה חיזקו אותי..

אבל בכל זאת,שאני צמה.. אני מרגישה ש-

 

וואו! אני צמה.. קשה לי..

אבל אני חושבת לרגע.. ומרגישה שאני עושה עכשיו משהו גדול!!

 

אני (*כמעט) בטוחה, שבמבט לאחור תוכלי לענות לעצמך על השאלות..

 

בכל אופן, צומועיל וקל לכולם!!

 

(בפעם הראשונה, אני חושבת לעצמי, למה להגיד צום קל?!

אולי עדיף להסתפק במועיל? אולי הצום צריך להיות לנו קשה?!

בשביל שבאמת נתעלה על עצמנו?! כי אולי בגלל שהצום קל לנו-

אנחנו לא מרגישים את הצורך לצום..? אולי אם הצום יהיה לנו קשה

הוא יהיה יותר מועיל?!.. תחשבו על זה) 

הצגת צד אחד, ונראה לי שהרבה פה לא הבינו אותך..<אריאל>
עבר עריכה על ידי <אריאל> בתאריך י"ז תמוז תשע"א 15:03
עבר עריכה על ידי <אריאל> בתאריך י"ז תמוז תשע"א 15:02

כן, זו מחשבה טיפוסית בקרב המון בני נוער- והצגת אותה בצורה לא רעה בכלל, אולי יותר מדי טובה...

 

לדעתי בהחלט צריך להחדיר את הכאב, כמו שההלכה מורה לנו..ולא רק לפי הפרוטוקול:

כשהחתן אומר אם אשכחך, הוא לא צריך לומר את זה עם חיוך- הוא צריך להתחבר לזכרון ירושלים.

בכל סעודה ביום חול, כשאומרים את המזמור של 'על נהרות בבל'- צריך להתחבר לכאב של החרבן והגלות...

מתוך כל החומריות, אנחנו צריכים לזכור את המטרה- זה העניין.

 

כל התקנות האלה, בהחלט לא סתם- ואם לא נפנים, ונעביר את זה הלאה, לכל הנוער והמבוגרים- אנחנו מקיימים את המצוות ממש בלי תכלית.

 

אולי באיזה מקום, טוב שבין המצרים יצאו בחופש, בזמן הכי חומרי שלנו- שאולי נוכל לנצל את החופש לדברים יותר רוחנים ולהתחבר למהות שלנו- לשכוח מהמוזיקה, הבריכות, המסיבות...ולשבת ללמוד קצת- מי יודע כמה זה מועיל....

וואוו!! אריאל!!אבגדה

תמיד מעצבן אותי שבחתונות אנשים מחשיבים את הרגע הזה של שבירת כוס-לנורא מרגש ומיוחד.

כי באמת גם אני חושב שצריך להיות אז בצער לרגע.

 

והיה נראה לי ממש מוזר שאין בעצם אף אחד ששם לב לזה!

 

נכון שצריך להיות בצערענבל

ואני בדרך כלל בחופות חושבת על ביהמ"ק

אבל תחשבו שזה קשה באמצע השמחה לחשוב על משהו עצוב במיוחד לחתן ולכלה

קשה...אבגדה

אבל "אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי"

אתה צודקענבל

אבל תכל'ס זה לא ממש עומד במבחן המציאות.

אתה מאמין שביום חתונתך, היום הכי מרגש בחייך (אני מקווה לפחות) תצליח להיות עצוב?

בחתונות של אחרים אני כן חושבת על ירושלים אבל בחתונה שלי נראה לי יהיה לי מאוד קשה לעשות את זה.

וסתם נזכרתי שפעם באמת שאלתי מישהו מה הקטע שאחרי ששוברים את הכוס כולם מתחילים למחוא כפיים, לצעוק מזל טוב ומתחילה מוזיקה שמחה??? כאילו זה אמור להיות רגע רציני ועצוב.

אני לא זוכרת מה ענו לי אבל אני זוכרת ששאלתי את זה פעם.

כן, אני אצליח להיות עצוב! אני מאמין בזה בכל ליבי!!אבגדה

איך אפשר לשמוח שמחה שלמה כשבית המקדש חרב?

 

 

תקשיבו, אתם בסה"כ צודקים אבל..קרבית

אני מסכימה עם ענבל..יש משהו בזה שזה יום החתונה שלך..היום שבחיים לא תשכח..זה כ"כ קשה להזכר פתאום בבית המקדש..בכל זאת, אנחנו לא זכינו לחיות בתקופתו..ולכן זה הרבה יותר קשה..

לגבי שאלתך ענבל, אני לא יודעת את התשובה.אבל נראה לי שזה בא טבעי..כי זה פשוט שמח..אין מה לעשות..זה קשה לחשוב על ביהמ"ק ברגע הזה..וזה כזה טבעי שאחרי שבירת הכוס נשמח..

אבגדה- אני ממש רוצה לראות אם תצליח ביום החתונה שלך להיות עצוב..אין לך מושג עד כמה שזה קשה..אז אל תהיה כ"כ בטוח..

 

 

קרבית בכל זאת צריך לחשוב קצת על העצבענבל

ואבגדה, אריאל וקרבית- הלואי ואצליח ביום חתונתי להרגשי עצב על החורבן כמובן רק מתי שצריך שזה בזמן אמירת אם אשכחך בשאר הזמן אני אשמח (אני מקווה לפחות) כי בכל זאת זה שמחה שאני זוכה סוף סוף להקים בית בישראל.

אני מברכת את כולנו שנזכה לביאת גואל במהרה

שנראה את בית המקדש הולך ונבנה

שנזכה לשמוח בחתונתינו

ובד בבד להיות עצובים על חורבן בית מקדשינו

הלואי הלואי הלואי שאזכה ונזכה כולנו!

 

(זה לא בכוונה בחרוזים רק אחרי זה ראיתי שיצא לי)

נכון..אבל..קרבית

בגלל זה אמרתי שזה קשה..

מאוד חשוב לי להרגיש עצב ברגע הזה..אבל זה כ"כ קשה שאני לא בטוחה שאני אצליח..וגם אם אני ירגיש עצב הוא בטח לא היה אמיתי כמו שהוא צריך להיות..הלוואי שהוא היה עצב אמיתי ונכון..אבל זה קשה.נקודה.זה לא ברור מאליו שנרגיש עצב ברגע זה, וזה מהשהתכוונתי לומר לאבגדה.

 

אמן!!אבגדה

ובדיוק בגלל הקושי שבצער בזמן החתונה-יחדו לזה זמן שבו שמים אפר אומרים פסוק ושוברים כוס...

 

>שיראל.

[חשוב לי לומר שזו שאלה מאוד חשובה,וממש מהותית.]

 

 

א. הצד הרעיוני:

הכל מתחיל בשינוי התפיסה.

התפיסה שאומרת שבית המקדש זה דבר ש"קרה לפני המון שנים",ש"נחרב לפני אלפיים שנים",שהוא "כל כך ישן" ושלהתאבל עליו זה "להיות תקועים בעבר".

ביהמ"ק זה לא דבר ישן,לא "ענתיקה" ולא לא רלוונטי לימינו.

כמו שאמרת - את לא מרגישה שהמקדש כ"כ חסר לך בחיים,כי אנחנו באמת לא מסוגלית לקלוט עד כמה הוא חשוב,רלוונטי ומהותי לחיינו.

משו שראיתי בשיעור של הרב שמואל אליהו: "בתיקון ליל שבועות של מרן ר' יוסף קארו זצוק"ל נאמר לו על ידי השכינה שהצער שלה הוא נורא. ואי אפשר לתארו כלל. "וְאִלּוּ הָיִּיתֶם משָׁעַרִים אֶחָד מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים ורוֹב רִיבֵּי רבָבוֹת מהַצַעָר אֲשֶׁר אָנִי שׁרוּיָה בּוֹ, לֹא הָיְתָה נִכְנסֵת שִׂמְחָה בּלִבּכֶם ולֹא שׂחוֹק בּפִיכֶם בּזוֹכְרֶכֵם כִּי בּסִיבָּתְכֵם אָנִי מוּשְׁלֶכֶת בּעָפָר". (עדות של ר' שלמה הלוי אלקבץ זצוק"ל)".

את-אנחנו מבינים באמת את משמעות הדבר? אם היינו מבינים  "אֶחָד מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים ורוֹב רִיבֵּי רבָבוֹת" לא היינו שמחים מעולם!

האמירה "מי שלא נבנה ביהמ"ק בימיו,כאילו חריו בימיו" לא נאמרה סתם כך,היא מתארת מציאות,מאז חורבן הבית מצבינו לא השתנה! אנחנו עדיין מתבוססים עמוק בחטאי אבותינו!

 

ב. הצד המעשי:

כדי להגביר את תפיסתינו בנושא,הדבר הכי חשוב לדעתי הוא - ללמוד,להוסיף עוד ועוד שיעורים,ספרים,הרצאות,לימוד בנושא.

יש גם פעילות בנושא - סיבו"ש,פליירים,הזכרות של ביהמ"ק בכל חגיגה יהודית.

אם יורשה לי להוסיף - אדרבה,זה שהאבל יוצא בחופש,רק מגביר את המועקה,את ההרגשה החזקה של האבל,את הצער.אילו זה היה בימי הלימודים,אני בספק אם היו זוכרים את זה במשהו.

 

ג. הצד המעשי למי שרוצה לעשות ולא רק לקרוא את מה שאמרתי ולהשאר ברמת התיאוריה:

- השיעור המדובר של הרב אליהו [ארוך מאוד-צאוד,אבל מומלץ בחום-בחום-בחום,ממש עיקרי האבל,חובה]:

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=404&id=12001&q=

- בכלל מומלץ כל אתר ישיבה [למי שקשה לקרוא הרבה,יש גם שיעורים בוידאו],ובמיוחד מה שרלוונטי לעכשיו - ימי בין המצרים:

http://www.yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?cat=92

 

ד. ועוד דבר לסיום - חשוב לזכור שי"ז בתמוז,ושלושת השבועות בכלל,עוסקים בעוד דברים חוץ מחורבן הבית [נכון להיום: נפרצו החומות בבית שני,נשתברו הלוחות [יש 4 שיעורים מקסימים בוידאו,כל אחד באורך 5 דקות,של הרב אביחי קצין שמומלצים מאוד: http://www.yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?srch=1&cat=92&search_in=2&q=%F0%F9%FA%E1%F8%E5+%E4%EC%E5%E7%E5%FA],בטל קורבן התמיד בבית ראשון,שרף אפוסטומוס הרשע את התורה והעמיד צלם בהיכל. יש שיעורים גם בנושאים הללו.

 

 

ואם צריך פירוט,אני כאן בשמחה (או בצער).

 

ענבל,תל-אביבית

בשיעור שאני אעלה תכף בין השאר הרב ידבר על זה שנקודת העצב והשמחה- יש להן בסיס משותף, אולי זה קשור איכשהו...

התגובות פה מעולות.. ותוספת>תל-אביבית

 

זה הקובץ של השיעור שאני מדברת עליו בסוף.

 

 

דבר ראשון- אני מכירה את המשל של השמש-

היו היתה עיירה, שחייה התנהלו כרגיל,

עד שיום אחד

נעלמה השמש.

האנשים לא ידעו מה לעשות!

הם בכו, צרחו, חלו, זה היה נוראי!

אבל עד מהרה...

הם יצרו "תחליפי שמש"- פלורסנטים ענקיים שעולים ויורדים...

כל אחד היה צריך לחדר מיוחד ךמשך שעה בשביל לקבל את הויטמינים וכל מה שצריך מהשמש..

וכך חיו.

נולד דור והילדים ידעו שפעם היתה שמש, והיא היתה דבר נפלא

והם תמיד הצטערו ביום השמש וראו את המבוגרים בוכים על השמש שהייתה פעם...

ונולד עוד דור ועוד דור ואנשים ידעו ש"פעם היתה שמש".

והם חיו כרגיל ולא הבינו על מה יש להצטער.....

והנמשל מובן.

 

 

דבר שני- כל מה שכתבו פה על זה שאנחנו לא מרגישים את הצורך לבכות, וכל הנושא הזה, אני חושבת שיש שיעור ח-ו-ב-ה, שראוי לכל אדם לשמוע אותו, והוא מדבר על הנושא הזה אבל מראיה מאוד עמוקה של הדברים- ז"א- מאיפה זה נובע, ממש שיעור מקסים.

תכתבו עכשיו בגוגל "בלבבי משכן אבנה", אתם תיכנסו לאפשרות הראשונה ותראו שם "שיעורים לט' באב", תלחצו, זה שם, הראשון. אפשר להוריד גם לפלא' או לMP3.

 

יש בזה משהו.. גם איך מבקשים ממנו להתאבל על משהו~n אני~

שבחיים שלנו, לא ראינו אותו, לא הרגשנו אותו, ובכלל לא מכירים אותו..

נקודת מבט קצת שונה ..הבת של אבא!

"ימי אבל אלו אינם, אם כן, עוד "מעמסה" של צער מיותר ונוסף על כל צרותינו. זוהי תקופה של התבוננות מזוככת וממוקדת בשורש מהסיבות לכל מצוקותינו, זוהי הסתכלות בלב לבו של השבר, במטרה לצאת ממנו חדשים ומעודדים. כי המבין שורש צערו וסיבת יגונו, עמוק ומר ככל שיהיה, יתמלא גם תקווה ביודעו- סיבה אחת, אחת בלבד, לכל ריבוי השכול והיגון. "מפני חטאינו גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו". ובתיקון החטא, בהתנער האדם מהרע וההבל שהסתבך בו, ובהחזירו את אמונתנו לאלוקים חיים ותורת חיים שלו- יבוא הכל על תיקונו. וזו, רק זו, היא הדרך היהודית, המקורית והבדוקה מימות עולם לשוב ולהכתיר את הטוב והקדוש, עד שיקויים בנו ובכל ישראל
"ובילע המוות לנצח, ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים" (ישעיהו כ"ה' , ח' ) "

 

אם באמת נפנים ונבין ש"דור של ניבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו" ונבין שאנחנו לא מתאבלים רק על מה שהיה בעבר והיום אין לנו , אלא שאם לא ניבנה המקדש בדורינו , זה אומר שעוד לא תיקנו את החטאים וההתנהגויות שבגללם נחרב המקדש. כי אם היינו מתקנים אותם וחוזרים בתשובה על חטאים אלו , המקדש היה ניבנה .

 

נראליי שאם נבין את הנקודה זו , באמת נתייחס לכל הצומות הקשורים לחורבן מנקודת מבט אחרת , שאנחנו צמים ומתענים כי אנחנו רוצים לחזור בתשובה כדי שהמקדש יבנה ביימינו , ולא רק עלזה שנחרב המקדש בעבר. אלא עלינו , על עצמינו ועל דורנו.

( מתוך הספר "למעלה מן הזמן" של הרב ארז משה דורון )

 

על הצער בחתונה...תל-אביבית

אני חושבת שזה מאוד תלוי ברמה של הבן-אדם.

אם הוא מחובר מספיק לקב"ה, אז הוא יצטער ויכאב לו- שהוא זוכה לבנות את ביתו ולה' אין בית. שהוא שמח- והשכינה עצובה.

אני מקווה שאני באמת אהיה במדרגת החיבור הזאת שאני אוכל לצאת מהשמחה שפרטית והמצומצמת שלי ולעלות למשהו יותר, מעבר...

אני חושבת שבכל מקרה אנחנו צריכים לשאוף להגיע לשם.

דבר ראשון צריך להבין שבאמת שם אנחנו צריכים להיות

אח"כ אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מגיעים למדרגה הזאת-

אם ע"י לימוד, העמקה, ביטול הרצונות, ראיית הרוחניות והנמשל בכל דבר, עבודה על המידות ועל כל האישיות, ועוד...

שנזכה!!!!!

זו בדיוק המטרה.אנונימי (פותח)

שלושת השבועות בדיוק באו כדי שתנסי לחשוב קצת איך ביהמ"ק שנחרב לפני 2000 שנה, כן חשוב ומשפיע על החיים שלך גם היום. ולמה בעצם אנחנו מתאבלים על זה שהוא נחרב.

איך את יכולה לחיות בלי מקדש?! איך אפשר?!האדמו"ר מצנעא

בכלל, איך אנחנו יכולים להמשיך את החיים שלנו ללא גאולה? מי שמחובר לכלל ישראל לא יכול לפסוע פסיעה קטנה בלי לצפות לגאולה. למה? הוא רואה שעמ"י נמצא במצב הפחות טבעי שלו. במצב הפחות אידיאלי שלו. במצב ה'דיעבדי' שלו. בדיעבד כיוון שאין לנו בימ"ק אז אנחנו מתפללים תפילות קבועות. מלכתחילה היה ראוי להיות עם בימ"ק, וממילא להקריב את קרבן התמיד. לא הוא, שאולי כבר נושע, לכאורה, ולו אין בעיות בפרנסה, רפואה וכו'. אלא כלל ישראל, שכעת לא נמצא במצב האידיאלי שלו - בגאולה השלמה (ב"ה, זכינו להתחיל את הגאולה. וכעת עלינו להפוך אותה לגאולה שלמה בקרוב בימינו בעזהי"ת).

הגלות הפכה אותנו לאנשים פרטיים. אנחנו כבר לא דואגים לכלל ישראל, אלא לפרט, לעצמנו. זה נשמע כאילו מדובר רק בפן הגשמי, של "יש לנו צרות, רוצים להשמיד אותנו, צריכים גאולה!", אך מדובר גם בפן הרוחני. למשל, "אני שומר מצוות, אך לא כל עמ"י שומר מצוות. בגאולה כולם ישמרו מצוות".   

ראיתי את זה סתם אז נכנסתי.. אני פשוט בשוקק!רמ"ג

אני לא יתחיל לדבר על עצמי.  כי אין ענין. לא עורכים פה תחרות התענינות.

אבל אם כבר, עד שאתם מדברים שצריך לראות תמונוות וככה לנסות להצטער.

 

אולי תתחילו בזה שתנסו לבנות את ביהמ"ק ותראו כמה המצב קשה ובקנטים ועצוב שתבכו כל יום על המקדש? זה יבוא לבד אני מבטיחה, בלי להתאמץ. סתם ב18, ב"לכה דודי" על השכינה. לא תוכלו לנשום נורמאלי.

 

אבל אין לך מושג כמה הכאב מתוקקק. כמה הזכות קיום שלך תלוייה בכסיפה שלך למלכות ה' בעולם.

 

כל יום ה' שולח לנו כאפה קטנה, אני לא רוצה באמת להכאיב לכם. תתעורוו!! בקש, תתעוררו!! ועוד

 כאפה ועוד אחת... וכואב לראות את הכאפות האלה

 

אז  יאללללה בא נתעורר ובבמקום לבכות על זה שאין כח לבכות.

אמא אדמה- השכינה לא צועקת.... היא זועקת!!!!!!!!!!!!!!

 

התנערי מעפר קומי........

אניי מרגישהה בדיוק כמוך....נוועוש=]אחרונה

זה לא מרגיש חסר לנו כי נולדנו למציאות כזו שאין לנו בית מקדש 

יש משל שמתאר את המצב - יש אנשים שנולדו לתוך מערה חשוכה ואף פעם האור לא היה חסר להם והם אף פעם לא ראו אור יום

ככה בדיוק אנחנו נולדו למציאות חשוכה והאור- בית המקדש לא היה חסר לנו אף פעם.

אבלל אני מרגישה ממש כמוך....

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

את יכולה להפסיק להספיםנקדימון

אף אחד לא רוצה פה לקרוא את מה שאת מציעה. אין לזה היענות.

אין כמעט אנשים חדשים שמצטרפים לפורומים אז מה שאת עושה זה פשוט לטמטם לנו את המוח.


 

אולי די כבר?!

נשמע סיפור מענייןקעלעברימבאראחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אולי יעניין אותך