מה זה בחירה חופשית??המלך!!!!

הרי ה' איך שהוא בורא אותנו הוא כבר יודע מה נעשה לאן נלך.. (וגם נישאל את השאלה הזאת)

אז בעיקרון הבחירה חופשית שלנו היא לא בחירה.. אלא סדר חיים שה' נתן לנו וכך נלך.. אין לנו ברירה

אז למה הוא מעניש אותנו? על מה שהוא קבע לנו? או שיעניש אותנו ישר... בימקום לעבור דרך העולם הזה (שיקצר תהליכים)

 

אשמח לתשובות.. 

שאלה מוכרת מאד-משה ר-

שאלה 1:

אני מתלבט בנכונות המושג בחירה חופשית. בחירה - כן, אך חופשית כיצד? לגבי כל פעולה יש שתי אפשרויות: או שהיא אקראית או שמשהו גרם לה. אם היא אקראית אין כאן בחירה! אם משהו גרם לה הבחירה לא היתה חופשית. העברת הפעולה לנפש אינה משנה את העובדה שמשהו גרם לנפש להחליט כפי שהחליטה כך שלא תתכן בחירה חופשית.



תשובה 1:

אכן לא יתכן שמשהו גרם לבחירה, שאם כן איננה בחירה. היא אכן אקראית מצד מבנה המציאות, המאפשר תמיד שתי אפשרויות באופן שקול. היא איננה אקראית מצד הבוחר, המכריע להוציא אל הפועל אפשרות אחת ולא את האחרת. הכרעה זו, שאינה נגרמת על ידי שום גורם חיצוני, היא הבחירה, החופשית באמת. בקשת סיבה לבחירה הינה אבסורד לוגי.



שאלה 2:

הרב דיבר בשיעור בנושא הרמב"ם באריכות על עניין הבחירה החופשית והשאלה הידועה כיצד תיתכן בחירה חופשים אם הקב"ה יודע הכל. הרב דן בנושא באריכות ותקף את העניין מנקודת המבט של ידיעת האדם אינה כידיעת הקב"ה שהוא וידיעתו חד הם.

לעניות דעתי נראה לי שניתן לתקוף שאלה זו מצד אחר והוא שעניין הזמן המצוי אצל הברואים אינו קיים אצל הקב"ה. עניין הלפני והאחרי לא קיים אצלו ומשום כך לא ניתן לשאול על ידיעת הקב"ה טרם המשעה או לאחר המעשה (הרמב"ם עצו מדבר על סוגיית הזמן בהקשר אחר שאינני זוכר מהו).

האם סברה זו נכונה? ואם כן האם היה שימושבה בתשובה לסוגייה זו?

תשובה 2:

זו דעת הרמב"ן בפירוש איוב.

הרב אורי שרקי.....

לא הבנתי מה רשמתה פה...המלך!!!!


אימאלה!!אורחת כבוד

המלך!! איזה מלך אתה!!! בדיוק באתי לשאול אותו הדבר!! היה לנו ויכוח על זה שעות בסניף ויצאתי ממש כופרתי אמרתי שאני לא חושבת שיש לנו בחיר חופשית!!!

 

מצטרפת לשאלה!!זה באמת אחת הדילמות שלי..תן חיוך....=)
יש לי תשובה!!רוש לילה.

ב"ה

 

אני אתחיל בזה:

זה שה' יודע מה נעשה ויש לנו זכות בחירה- זה לא סותר!!

ה' נתן לנו זכות בחירה. אם לעשות טוב- או רע- הבחירה שלנו! ה' רק יודע מה נבחר, הוא לא בוחר בשבילנו. זה קשה להסביר וקשה להבין את זה, כי זה טיפה מעל תבונת השכל האנושי, אבל זה אפשרי! 

זה כמו מגדת עתידות (להבדיל אלפי אלפי הבדלות): היא  אמנם יודעת מה יקרה בעתיד (כמובן שלא, רק בתיאוריה,) אך לא יכולה לשנות אותו!

תמיד מזכירים את זה בסרטים ובספרים הדמיוניים, שגם אתה יודע את העתיד- היכולת לשנות אותו לא שלך!

כך גם כאן: ה' יודע מה נבחר, אך הבחירה עצמה היא שלנו.

 

מקווה שעזרתי. חיוך

הודיה -נושי104

אז למה אומרים שהכל מה'?!

 

למה אומרים-אם ה' רצה אז זה יקרה?!

 

ה' הרי קובע לנו את החיים והוא מנהל את העולם..

אחת משאלות הבסיס ביהדות.שיראל.

"הכל צפוי והרשות נתונה",מכיר? [ולא,לא רק מ"מי שמאמין"..]

 

בתמצית ממש ממש -

הבחירה החופשית שלנו מתבטאת בהמון דברים.החל בכך שאנו בני אדם ולא חיות - שאין להן בחירה ועושות הכל מתוך האינסטינקטים שה' טבע בהן (וכן לדוג' אין מה להאשים אריה על כך שהוא טורף,כיזה טבעו),וכלה בכך שאנו מחלטים על כל פעולה ופעולה שאנו עושים.

 

נכון,ה' יודע אילו תכונות הוא נתן לנו,מאיזה אירועים אנו מושפעים ואיזה סוג אדם אנו צומחים להיות,וכך יכול "לחשב" במדוייק מה נבחר..אבל אין זה סותר את העובדה שיש לפנינו שתי (ולפעמים יותר) אפשרויות ואנו יכולים לבחור בלי שאף אחד יגיד לנו מה לעשות,ואפילו אם נבחר ברע - לא בטוח שישר נענש,וזה נותן לנו עוד יותר חופש לבחור.

 

[אילו רק מידת הדין הייתה פועלת בעולם - ואדם שנניח נסע בשבת הייתה יורדת פתאום אש מהשמים ושורפת אותו על רכבו,האם הייתה נשארת לאדם בחירה חופשית לאחר שראה זאת? לא ממש..הוא היה מפחד ועושה הכל כדבר ה'.

בכך שה' הכניס את מידת החסד ונתן לאדם זמן - לא ישר הוא נענש - האדם לא מרגיש שיש מישהו שיכול להעניש אותו ועושה "מה שבא לו".]

 

אני ממליצה בחום לראות,לקרוא וללמוד עוד בנושא,כי השאלה הזאת היא באמת באמת חשובה וכל הוויתינו כאדם וכיהודי מתבססת עליה.

 

 

אם צריך פירוט,בשמחה

ביקשו ממני להוסיף,בעניין העונש -שיראל.

כמו שאמרתי,ה' לא בוחר בשבילנו מה לעשות.אנחנו תמיד יכולים להחליט שלא ולהתגבר פתאום,למרות שהיינו כבר על סף החטא.

 

[זה מזכיר לי את העניין שאומרים ש"נגזרה הגזרה" ואין אפשרות לשנות.

אז זה נכון - לה' כביכול "אין אפשרות לשנות",אבל אנחנו יכולים לשנות את עצמינו,ובכך להגיע למדרגה אחרת שבה אין גזירה.הגזירה היא על מי שהיינו.]

 

הרבה פעמים ה' שם אותנו בנסיון כדי שנתמודד,ולא כעונש.

ה' יודע שאנחנו יכולים לעמוד בנסיון (ולכן הוא נתן לנו אותו),ולכן אם עמדנו בו אז ה' "צדק" בחיזוי שלו,ואם לא עמדנו - זה לא סותר את זה שיכולנו לעמוד בו.פשוט נכשלנו.

 

 

אם צריך עוד הרחבה,שוב - בשמחה

סוג של תשובה.. ---מתלהב"ת גאה

(לא קראתי תתגובות, יש מצב אני חוזרת..)

 

זה כמו שאמא שלך תגיד לך לבחור בין שני דברים אבל בעצם היא יודעת מה תבחר..

כי היא אמא שלך ומכירה אותך!!

 

זה בערך..

חשבתי על זה, וזה מה שעלה לי-נושי104

בבחירות שלנו, במה שאנחנו בוחרים - אז זה אנחנו. זה לא ה' קובע.

 

זה אנחנו קובעים במה לבחור, זה אנחנו קובעים מה לעשות, זה אנחנו בוחרים בין טוב לרע.

 

וה' פשוט יודע במה נבחר.

[זה כמו שתביא לילד קטן לבחור בין גזר לשוקולד, זה ברור לך מה הוא יבחר.. ברור שבשוקולד.. ככה זה ה'-הוא יודע במה נבחר, הוא הוא לא קובע.]

 

אבל בדברים אחרים, שלא נוגעים בבחירות שלנו-  זה מה'. 

הכל מה' שהיה פקק. הכל מה' שנפל קאסם. הכל מה' שההיא הכירה את ההוא והם התחתנו.. וכ'ו.

 

 

זה כמו שאנחנו עושים השתדלות ולא יושבים רגל על רגל בבית ואומרים-
"הכל מה', אם הוא ירצה שתהייה פרנסה - תהייה. אם לא - נמות ברעב - זה מה שהוא רוצה"..
בדברים שנוגעים לבחירותינו,החלטותינו,מעשינו - אנחנו המנווטים.
 
[ותודה רבה רבה לשיראל. שרוב הכנ"ל זה ממנה. ]
 
יום טוב!

 

תקראו תקישור..מתלהב"ת גאה

לא שאני קראתי.. רפרפתי.. מקווה שזה טוב..


http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1680

http://ravsharki.org/content/view/430/741/

יש בחירה?!עץ על מים
עבר עריכה על ידי ד"ר אריק בתאריך ג' אב תשע"א 16:55

מזה בחירה חופשית?

לפניך משל שספרו לי בכתה א', ומאז אני לוקחת אותו איתי,

 

סבתא מגיעה לנכדה בן השלוש וחצי ומושיטה לו שתי ידיים ביד אחת סוכריה אדומה וביד אחד סוכריה צהובה, היא יודעת בוודאות שהילד יקח את הסוכריה האדומה כי זה הטעם האהוב עליו ביותר והסוכריה הצהובה הוא ממש לא אוהב,

אז למה היא לא מביאה לו ישר תסוכריה? כדי לתת לו לבחור, היא יודעת מה הוא יבחר, אבל בכל זאת היא נותנת.

 

בחירה חופשית זה משהו שקשה להסביר אותו,

מצד אחד יש לנו בחירה, מצד שני ה' יודע מה נעשה בסוף, אז יש בחירה אין בחירה?

 

וואלה גמאני התבלבלתי,

 

מעבר לכך, אני שמעתי,

שאנחנו לא נענשים על חטאים שאנחנו עושים.

לא מקבלים עונש על זה שעושים חטא, אז על מה כן?

אתה מקבל עונש על כך שלא חזרת בתשובה כראוי.

העולם מלא נסיונות יצר הרע פיתויים וכו' אני לא צכה לספר פה לאפאחד, וכולנו חוטאים, אלא מה? 

אז למה על אותו חטא פלוני יקבל עונש X ואלומוני עונש Y ?

סליחה מזה פה אפליות? ריבונו של עולם לא אומרים שהוא שופט צדק?

 

אז זהו, שזה תלוי עם חזרת בתשובה, לא עם עשית ת'חטא.

 

מעבר לכך, יש עניין של לשנות את רוע הגזרה, אבל רגע, גם אם שינינו את הגזרה בשמיים עדיין ה' ידע מראש שזה מה שיקרה, אז מה הולך פה?

 

יש בחירה או אין בחירה? יש בחירה!

אבל ה' יודע מה יהיה אחרי,

אנחנו קטנים מכדי להבין את זה, קטנים כ"כ, יכולים להבין חלק קצת, אפאחד לא מבין בדיוק לא בנושא הזה ולא בנושאים אחרים! 

 

בהרבה ספרים יופיעו הסברים יותר טובים ממה שאנחנו יכולים לתת, תחפש ובעזרת ה' תמצא, בהצלחה רבה בהמשך הדרך!

 

אל יאוש, אלוקים אתך לאורך כל הדרך

המשך יומעולה!

הבת של אבא=)

 

>>>הסנה-בועראחרונה

שאלה מהותית ביותר. המון הוגים ניסו לענות עליה... 

ננסה להביא כאן כמה תשובות. כדאי לעיין במקורות לעומק. 

אני מודעת לזה שיש כאלו שיכולות נורא לעצבן, אבל לא חייב להתחבר לכולן, .

 

 

*) רס"ג: (אמונות ודעות מאמר 4)

-הצדק האלוקי מחייב שלאדם תהיה בחירה חופשית.  א"א לצוות על מישהו לעשות משהו שהוא לא שולט בו. 

-האדם מרגיש בעצמו שאין שום כוח שכופה עליו לעשות משהו. (המורה שלי היתה אומרת על זה- "אלוקים לא התקשר אלי אתמול בלילה ואמר לי להרים את יד ימין בשיעור בשעה 9 היום!" ). 

-א"א ליחס פעולה לשני פועלים- ואם אומרים שה' מכריח את האדם לעשות משהו- מייחסים לשניהם אותה פעולה. 

-אם לא היתה בחירה חופשית- לא היה טעם שה' יצווה אותנו לעשות (מצוות עשה) או להמנע (מצוות לא תעשה) ממשהו.

-אם ה' מכריח אותנו לעשות פעולה- הוא לא יכול להעניש אותנו עליה.

-אם האנשים היו פועלים מכוח ההכרח ולא מכח הבחירה- גם למאמין וגם לרשע היה מגיע אותו השכר...

-אין עניין לחזרה בתשובה אם אין בחירה חופשית. 

-יש פסוקים בתורה שמראים שה' מצפה מאיתנו לבחור (כמו למשל "ובחרת בחיים").

-אנו רואים בדברי חז"ל שיש בחירה- "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים". 

-ידיעת ה' מול עקרון הבחירה: ידיעת ה' אינה פוגמת בבחירה של האדם. היא לא הסיבה של מעשינו. ה' יודע מה נבחר, הוא לא זה שמכריח אותנו לבחור.

 

*) רמב"ם: (הקדמה למסכת אבות פרק 4) (הלכות תשובה פרק 5 ו6)

-לאדם יש בחירה בעיצוב העצמי שלו. אדם נולד עם נטיה לתכונות מסויימות, אבל זה לא בלתי ניתן לשינוי.

-האדם נבדל משאר הבריאה בכך שיש לו היכולת לבחור בין טוב לרע מתוך ידיעה ומחשבה. 

-מביא הוכחות מפסוקים: "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע", "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"- ה' מצפה מאיתנו שנבחר... 

 -ללא בחירה אין טעם למצוות העשה ולא תעשה שבתורה ומתבטלת משמעותן.

-בלי בחירה לא היה טעם בחינוך, בני אדם לא היו יכולים לשנות את טבעם.

-ללא בחירה השכר והעונש היו מיותרים.

 -ללא בחירה אין בכללל טעם לתורה.

-בלי בחירה אין טעם למעשים, להכנות ולתהליכים- הרי בכל מקרה יקרה מה שקבוע מראש...

-רצון ה' הוא בעצם חוקי הטבע. רצון האדם הוא חופשי. 

-על מצרים נאמר עוד 400 שנה לפני השיעבוד שהם יענו את בנ"י. איפה הבחירה החופשית? לפעמים מוטל על עם, קבוצה מסויימת תפקיד כלשהו. אבל ליחידים יש בחירה.

-כתוב שה' הכביד את לב פרעה- איפה הבחירה החופשית?? היתה לפרעה בחירה, אבל הוא הגיע לכ"כ שפל המדרגה והגזים שה' מנע ממנו כעונש את הבחירה. 

-ידעית ה' שונה מהמושג 'ידיעה' אצל האדם. האדם לומד, יכול לשנות את ידיעתו... אצל ה' היא שונה, וא"א להבין אותה. 

-שכלנו מוגבל מוגבל מוגבל ואנו לא יכולים להבין איך הבחירה מסתדרת עם ידיעת ה'. אבל הן לא סותרות. זה פשוט למעלה מההבנה שלנו. "כי לא מחשבותי מחשבותיכן, ולא דרכיכם דרכי". 

 

 

*)רבי חסדאי קרשקש: (אור ה')

ייתכן שיש הכרח בעולם ובכל זאת יש שכר ועונש.

שהרי הכל סופו של דבר נובע מה'- כל דבר!

(נכשלתי במבחן> כי לא הייתי מרוכזת> כי אחי הקטן בכה בלילה> כי כאבה לו השן> כי היא צמחת> כי ה' עשה שכשצומחת שן זה כואב. נכשלתי במבחן- בגלל ה'. ואפשר לעשות את זה עם דברים הרבה יותר הזויים.. הכל מגיע בסוף לה').

אם כן, השכר והעונש (לדעת הר' קרשרש! וזו דעה די ייחודית בין ההוגים...) הם לא על המעשה עצמו.

אלא על הכוונה, על ההזדהות עם המעשה. 

 

 

ויש עוד המון הוגים שמדברים על זה אבל אני מרגישה שכבר ממש חפרתי.. חופר. אם מישהו מעוניין בעוד מקורות- ממש בשמחה. 

 

---

 

וקצת ממחשבותי הנשגבות -

 

זה נורא נורא מבלבל, כל העניין הזה. יש בחירה? אין בחירה? ה' יודע הכל והכל מאת ה'- אז בעצם גם מה שאני חושבת שהוא מרצוני החופשי, שהוא שלי, שהוא ממני- זה בעצם לא שלי? זה כל כך מתסכל! 

ובאמת אי אפשר בכלל לחיות במציאות כזו, שבה המחשבה היא שאין לי בחירה. אי אפשר להתנהל ככה. אי אפשר להתקדם ככה, לפעול. מישהו אמר פעם- אני מאמין באלוקים פשוט כי אני לא יכול לתאר מציאות בה הוא לא קיים... אז אולי לפעמים זה ככה לנו גם קצת בבחירה- אנחנו לא מבינים מאה אחוז מה בדיוק קורה פה, אבל פשוט א"א לחיות במחשבה שאין לנו בחירה. 

ועוד.. אני יודעת שזה נורא מעצבן לשמוע "אתה לא תבין את התשובה גם אם ינסו להסביר לך". אבל וואלה... נסה להסביר לבובה חוקים באלגברה נגיד. תסביר אותם מעולה. ונכון. ואתה יודע שזה נכון. אבל היא לא תקלוט... אין לה את הכלים לקלוט את זה! אז זה שהבובה לא הבינה- אומר שהאלגברה לא נכונה? לא, זה פשוט אומר שהבובה עדיין לא יכולה להבין את זה. 

אז גם אנחנו.. לא יכולים להבין את התנהלות העולם, את איך ה' מנהל אותו ואותנו. וזה מתסכל נורא, אבל זו המציאות. אפשר לנסות ולנסות ולחפש תשובות. אבל בסופו של דבר, לא תמיד הן מספקות ולא תמיד הן מושלמות, ובטח שהן לא וודאיות ומוחלטות. אז כדאי לזכור- זו לא אשמתנו, וזה לא מוחק את הרעיונות הלא ודאיים האלו. פשוט לפעמים אין לנו את הכלים להבין אותם.

 

בהצלחה.

 

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך