שאלה מהותית ביותר.
המון הוגים ניסו לענות עליה...
ננסה להביא כאן כמה תשובות. כדאי לעיין במקורות לעומק.
אני מודעת לזה שיש כאלו שיכולות נורא לעצבן, אבל לא חייב להתחבר לכולן,
.
*) רס"ג: (אמונות ודעות מאמר 4)
-הצדק האלוקי מחייב שלאדם תהיה בחירה חופשית. א"א לצוות על מישהו לעשות משהו שהוא לא שולט בו.
-האדם מרגיש בעצמו שאין שום כוח שכופה עליו לעשות משהו. (המורה שלי היתה אומרת על זה- "אלוקים לא התקשר אלי אתמול בלילה ואמר לי להרים את יד ימין בשיעור בשעה 9 היום!"
).
-א"א ליחס פעולה לשני פועלים- ואם אומרים שה' מכריח את האדם לעשות משהו- מייחסים לשניהם אותה פעולה.
-אם לא היתה בחירה חופשית- לא היה טעם שה' יצווה אותנו לעשות (מצוות עשה) או להמנע (מצוות לא תעשה) ממשהו.
-אם ה' מכריח אותנו לעשות פעולה- הוא לא יכול להעניש אותנו עליה.
-אם האנשים היו פועלים מכוח ההכרח ולא מכח הבחירה- גם למאמין וגם לרשע היה מגיע אותו השכר...
-אין עניין לחזרה בתשובה אם אין בחירה חופשית.
-יש פסוקים בתורה שמראים שה' מצפה מאיתנו לבחור (כמו למשל "ובחרת בחיים").
-אנו רואים בדברי חז"ל שיש בחירה- "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים".
-ידיעת ה' מול עקרון הבחירה: ידיעת ה' אינה פוגמת בבחירה של האדם. היא לא הסיבה של מעשינו. ה' יודע מה נבחר, הוא לא זה שמכריח אותנו לבחור.
*) רמב"ם: (הקדמה למסכת אבות פרק 4) (הלכות תשובה פרק 5 ו6)
-לאדם יש בחירה בעיצוב העצמי שלו. אדם נולד עם נטיה לתכונות מסויימות, אבל זה לא בלתי ניתן לשינוי.
-האדם נבדל משאר הבריאה בכך שיש לו היכולת לבחור בין טוב לרע מתוך ידיעה ומחשבה.
-מביא הוכחות מפסוקים: "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע", "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"- ה' מצפה מאיתנו שנבחר...
-ללא בחירה אין טעם למצוות העשה ולא תעשה שבתורה ומתבטלת משמעותן.
-בלי בחירה לא היה טעם בחינוך, בני אדם לא היו יכולים לשנות את טבעם.
-ללא בחירה השכר והעונש היו מיותרים.
-ללא בחירה אין בכללל טעם לתורה.
-בלי בחירה אין טעם למעשים, להכנות ולתהליכים- הרי בכל מקרה יקרה מה שקבוע מראש...
-רצון ה' הוא בעצם חוקי הטבע. רצון האדם הוא חופשי.
-על מצרים נאמר עוד 400 שנה לפני השיעבוד שהם יענו את בנ"י. איפה הבחירה החופשית? לפעמים מוטל על עם, קבוצה מסויימת תפקיד כלשהו. אבל ליחידים יש בחירה.
-כתוב שה' הכביד את לב פרעה- איפה הבחירה החופשית?? היתה לפרעה בחירה, אבל הוא הגיע לכ"כ שפל המדרגה והגזים שה' מנע ממנו כעונש את הבחירה.
-ידעית ה' שונה מהמושג 'ידיעה' אצל האדם. האדם לומד, יכול לשנות את ידיעתו... אצל ה' היא שונה, וא"א להבין אותה.
-שכלנו מוגבל מוגבל מוגבל ואנו לא יכולים להבין איך הבחירה מסתדרת עם ידיעת ה'. אבל הן לא סותרות. זה פשוט למעלה מההבנה שלנו. "כי לא מחשבותי מחשבותיכן, ולא דרכיכם דרכי".
*)רבי חסדאי קרשקש: (אור ה')
ייתכן שיש הכרח בעולם ובכל זאת יש שכר ועונש.
שהרי הכל סופו של דבר נובע מה'- כל דבר!
(נכשלתי במבחן> כי לא הייתי מרוכזת> כי אחי הקטן בכה בלילה> כי כאבה לו השן> כי היא צמחת> כי ה' עשה שכשצומחת שן זה כואב. נכשלתי במבחן- בגלל ה'. ואפשר לעשות את זה עם דברים הרבה יותר הזויים.. הכל מגיע בסוף לה').
אם כן, השכר והעונש (לדעת הר' קרשרש! וזו דעה די ייחודית בין ההוגים...) הם לא על המעשה עצמו.
אלא על הכוונה, על ההזדהות עם המעשה.
ויש עוד המון הוגים שמדברים על זה אבל אני מרגישה שכבר ממש חפרתי..
. אם מישהו מעוניין בעוד מקורות- ממש בשמחה.
---
וקצת ממחשבותי הנשגבות
-
זה נורא נורא מבלבל, כל העניין הזה. יש בחירה? אין בחירה? ה' יודע הכל והכל מאת ה'- אז בעצם גם מה שאני חושבת שהוא מרצוני החופשי, שהוא שלי, שהוא ממני- זה בעצם לא שלי? זה כל כך מתסכל!
ובאמת אי אפשר בכלל לחיות במציאות כזו, שבה המחשבה היא שאין לי בחירה. אי אפשר להתנהל ככה. אי אפשר להתקדם ככה, לפעול. מישהו אמר פעם- אני מאמין באלוקים פשוט כי אני לא יכול לתאר מציאות בה הוא לא קיים... אז אולי לפעמים זה ככה לנו גם קצת בבחירה- אנחנו לא מבינים מאה אחוז מה בדיוק קורה פה, אבל פשוט א"א לחיות במחשבה שאין לנו בחירה.
ועוד.. אני יודעת שזה נורא מעצבן לשמוע "אתה לא תבין את התשובה גם אם ינסו להסביר לך". אבל וואלה... נסה להסביר לבובה חוקים באלגברה נגיד. תסביר אותם מעולה. ונכון. ואתה יודע שזה נכון. אבל היא לא תקלוט... אין לה את הכלים לקלוט את זה! אז זה שהבובה לא הבינה- אומר שהאלגברה לא נכונה? לא, זה פשוט אומר שהבובה עדיין לא יכולה להבין את זה.
אז גם אנחנו.. לא יכולים להבין את התנהלות העולם, את איך ה' מנהל אותו ואותנו. וזה מתסכל נורא, אבל זו המציאות. אפשר לנסות ולנסות ולחפש תשובות. אבל בסופו של דבר, לא תמיד הן מספקות ולא תמיד הן מושלמות, ובטח שהן לא וודאיות ומוחלטות. אז כדאי לזכור- זו לא אשמתנו, וזה לא מוחק את הרעיונות הלא ודאיים האלו. פשוט לפעמים אין לנו את הכלים להבין אותם.
בהצלחה. 