תולדות בית מלכות חסידות פיעגועאריא המעטירהAEB

בס"ד

תולדות חסידות פיעגועאריא

 

 בשנת התרל"ו (1876) הקים הרב יצחק משה קוזלנט מהעיירה פיעגועאריא אשר בהונגריה, את חסידות פיעגועאריא, אשר מושתת על יסודות האכילה שבעבודת הבורא. במיוחד החסידות שמה דגש כל אכלית צ'ולנט.

בשנת התר"ס (1900), לאחר פטירת אחיו, היגר האדמו"ר המייסד של פיעגועאריא אל אמרקיה, וקבע את מושבו בלאס אנג'לעס, אשר במדינת קליפורניה, החוף המערבי של ארצות הברית.

אחיינו של האדמו"ר, בנו של אחיו של המייסד, יסד בתי תמחוי רבים ברחבי הגלובוס.

ישיבתו של האדמו"ר הקודם, 'בתי חמין' זכתה לשיגשוג גדול, והיום אוכלים בה (וגם לומדים) כ650 תלמידים. גם הכולל שבראשותו של בן האדמו"ר הנוכחי, 'כולל אוהל אייזיק', על שם האדמו"ר הקודם, הרח"י, כולל בתוכו כ100 אברכים בעז"ה.

בכל מוסודות החסידות, לומדים וואוכלין למעלה מ5,000 אנשים, נשים וטף, כן ירבו.

בסך הכל, מונה החסידות כ7,000 חסידים, הפזורים להם בכל רחבי האטלס. האדמו"ר הנוכחי לא פעל רבות למען החסידות עדין, מכיוון שהוא אדמו"ר זמן מועט ביותר, ורק לפני מספר ימים קם מהשבעה.

מהמעשים שכן עשה האדמו"ר הנוכחי, ניתן למנות את בנייתו ושיפוצו מחדש של בית המדרש של חסידי פיעגועאריא בלאס אנג'לעס, והעמידה בראש ישיבת 'בתי חמין', שכעת עומד בראשה חתן האדמו"ר הקודם, הרב יואל שמחה שליט"א.

 

תלדות אדמו"רי פיעגועאריא לדורותיהם

 

האדמו"ר הראשון, האדמו"ר יצחק משה קוזלנט זצוקלל"ה עי"ה. מכונה גם "הרבי המייסד":

נולד בשנת התקפ"ו (1826), לפני 180 שנה.

בגיל 50, לפני 130 שנה, יסד את חסידות פיעגועאריא בשנת התרל"ו (1876)

נפטר בשנת התרס"ו (1906). לא השאיר אחריו ילדים.

 

אחי האדמו"ר הראשון, ר' חיים יואל קוזלנט זצ"ל, אחיו של הרבי המייסד. מכונה 'הדוד'.

 היה אמור להיות האדמו"ר השני, אך נפטר ארבע שנים לפני פטירת הרבי המייסד, נולד בשנת התקפ"ח (1828), נפטר לפני 106 שנים, בגיל 72- התר"ס (1900) השאיר אחריו 8 בנות ובן.

 

האדמו"ר השני, הרב יצחק משה אייזיק קוזלנט זצוקלל"ה עי"ה. כונה ר' אייזיק.

נולד לאביו, 'הדוד' בשנת התרכ"ו (1906). לאחר פטירת דודו, עלה על כס האדמו"רות בגיל 40, לפני 100 שנה, בשנת התרס"ו (1906). כיהן כאדמו"ר 60 שנה, ונפטר בגיל 100, בשנת התשכ"ו (1966). השאיר אחריו 7 בנות ובן.

 

האדמו"ר הקודם, הרב חיים יואל קוזלנט. מכונה 'האדמו"ר הקודם' או 'הרבי הקודם' או 'הרח"י'.

נולד בשנת התרס"ו (1906) , לאביו האדמו"ר השני, ר' אייזיק. עלה על כס האדמו"רות בשנת התשכ"ו (1966), לפני 40 שנה, לאחר פטירת אביו. נפטר בשנת התשס"ו (2006), בן 100 היה בפטירתו. השאיר אחריו 11 בנות ובן.

 

כבוד קדושת אדונינו מורינו ורבינו, נשיא הדור, גדול התורה, שר האומה, פטיש החזק, עמוד הימיני, צנצנת המן, וכו' וכו וכו' מרן כמוהרר"ג הרב הגאון

רבי דן שלום קוזלנט שליט"א.

נולד בשנת התש"ו (1946), לפני 60 שנה. עלה על כס האדמו"רות בגיל 60, בשנת התשס"ו (2006), לאחר פטירת אביו, הרח"י. יש לו 9 בנות ובן.

 

הרב  הגאון רבי יצחק משה קוזלנט שליט"א, בן האדמו"ר הנוכחי, מיועד להיות האדמו"ר הבא. נולד בשנת התשל"ו (1976). יש לו 5 בנות ו2 בנים.

 

עוד על חסידות פיעגועאריא

 

בטיש השבועי של הרבי, נוהגים חסידים לשבת על יד שולחנות אשר ערוכים כיד המלך, בצ'ולנטים מכל הסוגים:

חמין, צ'ולנט הונגרי, פולני, רומני, אנגלי ועוד.

הצ'ולנטים נתרמו ע"י הנדבן הידוע ר' חיים שמחה טעמעאבלטעאוף היצ"ו, מחסידיו המובהקים של הרבי, אשר עשה חיל בעסקיו, והרי הוא בעלי הקייטרינג הידוע בארצות הברית "קייטרינג צ'ונט וקיגל".

כמו כן, נוהגים החסידים לאכול קיגל אשר הרבנית בירכה על האטריות שממנו נעשו, ואשר בורך ע"י הרבי. מכיוון שהרבי נוהג לאכול הרבה מאד, נמשכת הסעודה שעות רבות, ומכיוון שהחסידים אינם נוהגים לאכול כל כך הרבה, נוהגין לתת להם מיני מתיקה ומגדנות שונים, כדי שחס ושלום לא יעברו 72 דקות מאז גמרו לאכול- ואז לא יוכלו לברך ברכת המזון.

 

הוצאת הספרים "ק.ה.א- קרני הוד אכילה"

לחסידות ישנה הוצאת ספרים מיוחדת- "ק.ה.א"- והיא מוציאה לאור ספרים שנכתבו ע"י הרבנית ובנותיה,  וכן ע"י האדמור"ים- כגון ספרו של הרבי המייסד- ספר "מאכלי משה" על פרשת השבוע, או סדרת הספרים של חתן האדמו"ר הנוכחי, "מטעמים משולחן הצ'ולנט"- פנינים משולחנות האדמו"רים.

הרבנית הקודמת, (אשתו של הרבי הקודם, והיא עודנה בחיים)- מלכה בינה קוזלנט הוציאה בעצמה ספרי קודש (וחול) "מטעמים לכל עת"- דברי תורה לחגי ישראל, ואת "ספר הצ'ולנט הגדול"- המאגד בתוכו את כמעט כל מתכוני הצ'ולנט. הרבנית עשתה עבודת דוקטורט על הצ'ולנט באוניברסיטת הווארד, והספר הוא סיכום הדוקטורט.

 

עוד פרטים מעניינים על החסידות:

החסידים נוהגים למעט בדיבור, מכיוון שרוב הזמן פיהם עסוק בלעיסה, בליסה וגריסה, והם עצמם אינם יכולים לדבר.

כאשר הרבי נושא דברים, בטישים ובכל שאר האירועים, הוא נוהג לדבר זמן מועט, וכאשר הוא מדבר, הוא מדבר ביידיש מתובלת באנגלית.

ה"דוד" המציא שפה אשר בה מדברים חלק מהחסידים- שפה אשר משתמשים בעיניים ובידיים כדי להעביר מסרים שונים, מכיון שהפה עסוק בדברים אחרים...

החסידים, רובם הגדול עוסק במסחר- טקסטיל, קייטרינג, היי טק וכו', אע"פ שממעטים הם לצאת מביתם ומקרית החסידות, כי הם עסוקים באכילה מרבית הזמן.

הרבי הקודם יסד בית חולים מיוחד לחסידות, אשר נמצא בתוככי קרית פיעגועאריא בלאס אנג'לעס ומשו הוא "פטסוי הוסיפטל" (fatso hospital) – ובו עורכים לחסידים שאיבות שומן תקופתיות- כדי שלא ימות מעודף שומן ומעודף כולסטרול בדם.

חסידי פיעגועאריא זכו במספר תארים בהיסטורית ההשמנה, כגון 'איש הדת השמן ביותר'- בה זכה הרבי הקודם, או 'המשקל הכי גדול שאכלה קבוצת בני אדם לשנה', בה זכו לפני 22 שנה הרבי הקודם וקבוצה מחסידיו הנאמנים, אשר היו אוכלים בכל יום רביעי סעודת ערב בצוותא, שבה היו מאביסים את עצמם במאות קילוגרמים של צ'ולנט.

לרבי הקודם עצמו, היו צריכים לייצר בהזמנה מיוחדת מרצדס, כדי שיהיה לו מספיק מקום לשבת במושב האחורי, וגם מקום לחסידיו או ילדיו, אע"פ שרוב הזמן המקומות היו מלאים בסירי צ'ולנט מהבילים.

 

 

משום מה לא הסכימו להעלות את זה לל"ת.

חחחחחחחחמשה
אני חייב לציין - אהבתי!

אגב, יכולת לספר גם על החסיד שהתעשר מאספקת גז הבישול לכל העסק הזה
מתוכנן המשך...AEB
מה עם ההמשך?!אנונימי (פותח)
אני צריך את זה דחוף לעלון פורים לכיתה שלי.
ההמשך מתוכנן כבר למעלה משנה...AEB
אז יאללה..............אנונימי (פותח)אחרונה
מה זה אמור להיותאנונימי (פותח)
AEB זה אחדהגאונים.
ואיי..אני..
התגובות כאן על מה שנכתב, הן מה שמצחיק אותי הכי.

חחח נקרעתי מהתגובה על התת רמה.
לכבוד החשובים שכאן, שאלה קשה באה לפיתחי-שדמות בחולות

הרמב"ם כתב שיש לשלב פעילות גופנית למען בריאות הגוף והנפש,

מהו ענף הספורט המומלץ ליושבי מחשב / מושב נסיעה.

העונה להגדרות הצניעות ?

פילאטיס מכשירים לנשיםפ.א.
לפי פריינטה הדרשןדורין השמיני

אפשר פילאטיס ולא זומבה

גם לגברים וגם לנשיםשדמות בחולות

כמובן.

 

ואם יש משהו מותאם לזוגות כרעיון לחיזוק בית של תורה ואמת - זה יהיה נהדר

הרעיון הטוב ביותר במחשב הוא הליכוןשמיניסט באמ"ש

לזוג, הליכון זוגי

נמכר ב3000 ש''ח להליכון ו4900 לזוג

בריכהelicoאחרונה
האם להגיד הלל כל יום(פירוט למטה)שמיניסט באמ"ש

הרי כל יום אנו צריכים להודות שכ"מ ביבי שליט"א יצא למבצע נגד מ"ה איראן ימ"ש

הרי לכאורה נראה לענ"ד שצריך להגיד הלל כל יום, שהרי כל יום אנחנו ניצלים מחדש מאותה אימה שהייתה יכולה להרוג בנו רבים וטובים

ואכן אנחנו אומרים מודיםאנונימי (2)
3 פעמים ביום בכל יום, ועוד כהנה וכהנה תודות, שירות והללים.


הלל המיוחד אומרים רק בזמן המיוחד כדי שלא נהיה דשים את ההלל בעקבינו ונמצא שכרינו בהפסדנו

בין כה וכה אנו דשים את ההלל,אז מה הבעיה להוסיף?שמיניסט באמ"ש
אבל אז מה יעשו בתפילהדורין השמיניאחרונה

של הרב מרדכי אליהו לקום כל יום ותיקין זה קשה

למי שלא מעודכן בעולם הישיבותדורין השמיני

יש שאלה שממש עולה בזמן הזה בכול עולם הישיבות (התיכוניות) ומה שמתחתיהם

האם כשסופרים ספירת הגומר סופרים גם ימי חופש או לא 

על כן הגעתי אל כבוד תורתכם על מנת שתדונו בשאלתי ותענו לי תשובה המניחה את הדעת

מה הדיןקעלעברימבאר
של שמיניסט שנהיה בן 18 במהלך ספירת הגומר? האם הופקע מכלל תלמיד ומפסיק לספור בברכה?
לִכְאוֹרֶה לאדורין השמיני

 כיוון שזה טבעי שבשמינית נהיים בני שמונה עשרה על כן הם קרויים שמיניסטים

אבל האם שמיניסט שעשהדורין השמיני

בגרויות חורף פטור מלספור  

כשם שמי שעושה פסח שניקעלעברימבאר
סופר מהראשון, כך מי שעושה מועד ב סופר ממועד א
ומה עם השמיניסט שלא עשהשלג דאשתקד
אפילו בגרויות קיץ? יספור עד מועד ג? או שאצל שמיניסט כזה החופש התחיל מספטמבר של 6 שנים לפני כן...
כנראה שלא כי זה כמו פסח שנידורין השמיני
האם סופרים שמונה שמיניות בספירת הגומר?קעלעברימבאר
או שהשמינית שנה הזאת היא שמינית שבשמינית שבגאו"ה (ישיבה גאונית הונללו)? 
אין גוזרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהםדורין השמיני

והרי אם כשסופרים ספירה אחת מתבלבלים קל וחומר בשתיים

וגם שמצינו בדוד המלך שכאן זה עדיין ספירת העומר ואין מערבין ספירה בספירה

וכי מתבלבלים מאי הוי?125690
אם טועים בספירה ומוסיפים ימים, ראוי להם שיתווספו ואם מורידים ימים, למעליותא הוא
שמיניסטים לא סופרים125690
הלימודים בשמינית נגמרים מוקדם יותר (החופש בפועל שלי התחיל היום)
יא עוקץדורין השמיני

אנחנו נשארים אחרי היסודי

אבל כשאתה סופר ספירת העומר אתה מכוון גם על הגומר

יכול להיות שכיוון שישדורין השמיני

בזמן הזה גם ככה אווירת סופא דקורסא ואם היית פוטר את החופשים היית יכול גם לפטור הכל 

על כן צריך לספור הכל

הרמוניהאחרונה

אתם שטוניקים גאוניים

..מפוצלשת(:

@אני))))

זוכרת תמקום הזה???

עוד פעיל?קעלעברימבאר
שבירכת אותי ביומולדתאני:)))))
ישןן
וואי נכוןןמפוצלשת(:
איזו תקופהאני:)))))

פעם היינו חברות;)

נכון ואז נטשת אותי😪מפוצלשת(:
בואי, אנחנו יודעים מי באמת נטשה..אני:)))))
סתם.. אבל מסיבות טובות לפחות🤭מפוצלשת(:
זה כן.אני:)))))
לא בא לי לדבר בפורום הזה
העלאה באוב אסורה מהתורהזיויק
כן, אבל יש לעיין אם גם העלאה באוב דיגיטלי125690
האמת דנו בזה במשפחהאני הנני כאינני

מצד מה שהיה בטקס המשואות השנה, שהעלו באוב את חיטמן וכו'.

מה היה שםדורין השמיניאחרונה

 בשביל הלא מעודכנים

תרצו שנעיר פה את הפורום הזה?שדמות בחולות

יש לכם ממנו זכרונות טובים?

 

יש שרשורים שחקוקים לכם עמוק עמוק בראש?

 

תשתפו אותי (החדשה שבא לה להכנס ל"חבורה")

אני ארצה למרות שלא הייתי פהקעלעברימבאר
כנ"ל125690
...שדמות בחולותאחרונה

@משה תספר לנו מה היה פה ואיך מעירים פה ת'עניינים?

 

נשאלה שאלהשמיניסט באמ"ש
האם אדם המשחק כדור מים ונתן מכה תוך כדי ריחוף בפחות מג טפחים והכניס, נחשב שער או אינו נחשב שער?
למה שלא יחשב?אניוהוא
הוא לא במים ואם לא במים אז לא נחשבשמיניסט באמ"שאחרונה
הניגון הוא בשהרגלים יצאו מחוץ למים
שאלה רבתיקופת חיסכון

אם אתה יושב לך על חוף הים, ולפתע פתאום אתה רואה לא פחות ולא יותר- את אבו מאזן טובע! כן, בהחלט שווה! אבל כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות, או להציל אותו או לשבת על פסק זמן ובירה. מה היית בוחר גולדסטאר או מכבי?

הייתי הולך לעזור לואניוהואאחרונה
לוודא שהוא טובע לגמרי.
שאלהשמיניסט באמ"ש
אם עברתי בשבת מרשות היחיד אחת לאחרת ע"י שיגור ולא עברתי ברשות הרבים שבאמצע, האם הוצאתי מרשות לרשות?
לא125690

זאת מחלוקת ר' מאיר וחכמים אבל להלכה, אם אתה מעביר חפץ מרשות היחיד לרשות היחיד שלא דרך רשות הרבים אתה פטור, אני לא רואה סיבה שזה יהיה שונה במקרה הזה.

יותר מעניין לשאול מה הדין במקרה של שיגור למרחק של יותר מד' אמות ברשות הרבים עם משהו שיש בו כדי הוצאה ביד

מה הדין בשיגור מרשות היחיד לרשות היחיד שרחוקההוד444
יותר מאלפיים אמה?
בעיקרון השאלה היא איך מתבצע השיגור125690

אם החלקיקים של האדם עוברים באוויר ומתחברים מחדש בנקודה אחרת (ע"ע צ'רלי בממלכת השוקולד) נראה שזה אסור. אם זה לא כולל מעבר בשטח שבין המקומות אני חושב שזה מותר. כמובן שבמקרה כזה יהיה מותר למשתגר ללכת רק ד' אמות מהמקום שאליו הוא שוגר.

אני חושב שברשות היחיד השאלה לא רלוונטית, אני לא זוכר בדיוק את הכללים אבל נראה לי שלפחות לרוב, המדידה של אלפיים אמה מתחילה מקצה רה"י, אם זה נכון, מה שכתבתי נכון רק כשמדובר על רה"ר

אוקי מגניבהוד444
מה הדין במנהרת קוונטים?ימח שם עראפת
או במנהרת הזמן?
עברת ברה'ר מעל י' טפחים או מתחת לי טפחים?אניוהוא
מסתומא אם הוא נזרק,ימח שם עראפתאחרונה

זה היה מעל עשרה טפחים, כי דרך בני אדם כשהם זורקים זה מגובה החזה בדרך כלל, ובהנחה שאנחנו לא עוסקים כאן בילדון אלא בבחור, יש לשער שהוא זרק מעל עשרה טפחים.

אולי יעניין אותך