למה איננו מפגינים!יער"ב שיחי
עבר עריכה על ידי <אריאל> בתאריך ו' אב תשע"א 21:36

 

למה איננו מפגינים?


שאלה:

בשבועות האחרונים עולה קול זעקה בנושאים כלכליים במדינה, אולם הציבור הדתי לאומי נמנע משותפות. אשמח לדעת מה דעת הרב בנושא?
אודי

תשובה:

שנים ארוכות אני וחברי נוהגים לקטר על מעמדו של מעמד הביניים. אלו מחברינו החיים בצפון אמריקה וגם בחלק ממדינות אירופה, אנשים בעלי השכלה דומה לשלנו ומקצועות זהים, חיים ברווחה כלכלית טובה בהרבה, יכולים לתת לילדיהם את כל מה שהמדע והתרבות יכולים לתת, בעוד בארץ אנו נאנקים תחת עול כבד של חינוך ומזון, תחבורה ודיור יקרים עד למאוד. איננו מקנאים באיש חלילה, הרי זכינו לגור בארץ בה שוכן הקב"ה, ולתרום מן המיסים שלנו לתחיית העם היהודי בארצו. שווה לחיות עם חשבון במשיכת יתר, לאכול קוטג' יקר תוצרת הארץ, למלא מיכל דלק במחיר מופרז בתחנת הנקראת "פז-מחלף שורש". אולם, לעיתים קרובות, בעיקר כשצריך את עזרת ההורים גם בגיל מבוגר, או כשאנו רואים כיצד רבים בארץ הזאת אינם משתתפים בנטל הכלכלי, אנו מרגישים כי קצה נפשנו.

 

ובכל זאת, מרגע שפרצה המחאה, לא נרתמה הציונות הדתית להפגנות. מרבית המשפחות שלנו, אולי יותר מכל קבוצה אחרת בישראל, מצויים במעמד הביניים, ונאנקת תחת העול כמו כולם, ובכל זאת, באופן אינטואיטיבי לא הצטרפו למחאה.

הותקפנו על כך בעיתונות ובמאהלים, כעסו עלינו במפלגות האופוזיציה, לעגו לנו כי בהתנחלויות הכל זול ואנו פרזיטים, אמרו שהוצאנו את עצמנו מן הכלל. ואכן, אני ורבים מחברי התקשינו להבין מדוע נפשנו אינה עם המפגינים למרות שגם אנו מזדהים על כמה ממטרותיהם.

איני יודע למה. הבוקר התבשרנו כי בני עקיבא ותנועות אחרות הצטרפו חלקית למחאה, ובכל זאת, אנסה למנות כמה סיבות לכך.

  1. המרחק בינינו ובין הצעירים בשדרות רוטשילד גדול מידי. איננו מדברים באותה שפה יותר, איננו מסוגלים להתאחד איתם אפילו למטרות צודקות. גם בצבא רבים מהם לא איתנו. לאסוננו.
  2. כחברה אנו נלחמים למען ערכים ולמען צדק. איננו נאבקים למען איכות חיים טובה יותר. כל כך הרבה מבנינו משרתים ביחידות קרביות ומתיישבים בקראוונים מטים לנפול העומדים במקומות מסוכנים, ואיכות חיים בשבילנו פירושה חיים בעלי איכות ומשמעות. הרב יובל שרלו כבר עמד על כך בתגובתו.
  3. חלק מן הזעם מופנה כלפי "הטייקונים". כמה משפחות בישראל שולטות בכלכלה הישראלית, חיות בפאר מנקר עיניים ולדעת המפגינים עושקות את הציבור. מלבד זאת שאיני מסכים עם הטענה הזו, הרי בין המשפחות הללו אין כמעט או בכלל משפחות שומרות תורה ומצוות. אצלנו זו בדרך כלל בושה לחיות בצורה כזו. מרבית המפגינים מוחים בעיקר על כך שהם לא הצליחו לחיות כמו הטייקונים שהם מוחים כנגדם. זו הרי הסיבה לפריחה של תוכניות כמו כוכב נולד או לעוף על המיליון וכו' – כולם רוצים להיות עשירים ומצליחים, וכשהם לא מצליחים, הם שונאים את אלו שהצליחו. אנו לא רוצים להיות טייקונים ואיננו שונאים אותם. עלי להוסיף שבכל טיול שנתי של כיתה י"ב אנו שואלים את הילדים היכן הם רוצים להיות בעוד עשר שנים, ומעולם לא קרה שתלמיד אמר שהוא רוצה הרבה כסף.
  4. חז"ל אמרו כי עם ישראל התקשה לקבל את התורה בגלל איסורי עריות. מעולם לא הבנתי מדוע בעיני חז"ל הקושי הכי גדול הוא כל ההגבלות המיניות, אולם בשבת האחרונה עיתון הארץ דיווח כי אתרי האוהלים הם אתרי הזנות הגדולים ביותר בארץ (כמובן שהם לא אמרו זנות, אלא מילים משבחות ויפות). מחאה שמלווה בטומאה אינה מחאה שלי. 
  5. חלק גדול מהצעירים אינם רוצים אלא הפקרות. הם לא רוצים פתרונות, אלא לשבור את המדינה והממלכתיות. הם נסעו להודו ונהנו ובילו, ופתאום צריכים להתבגר ולהתפרנס וזה קשה. אפילו ראשי ההסתדרות אמרו שעד שלא יהיו מניעים ברורים למחאה והצעות פתרון, הם לא יצטרפו. מדובר על רצון לאנרכיה, לא על רצון לתיקון, ואנו מאמינים בכלים שבורים רק כדי לתקן.
  6. כאדם דתי, השקפת עולמי הכלכלית היא שמאלית. נדמה לי שאנו רוצים צדק חברתי ומוכנים לתרום לחלשים בחברה, וזו הרי השקפה כלכלית שמאלית. ההשקפה הקפיטליסטית של הליכוד אינה לרוחי כלל. אלא שאם ההשקפה השמאלית הופכת להיות גם רצון לבטל את ההבדלים בין עמים ותרבויות, אם היא מוחקת זהויות נבדלות וקוראת למדינת כל אזרחיה, או לביטול הזהות היהודית של המדינה, אזי איני מצטרף אליה. אני מאמין באחוות עמים, אולם רק כאשר יש עמים נבדלים וייחודיים. חלק גדול מהמפגינים כורכים את השקפתם הכלכלית בהשקפתם הפוליטית, שהיא לזרא לרוב מניינה של הציונות הדתית. אם דב חנין הוא הסמל של המחאה, אזי איננו יכולים להיות שם, הבה נאמר את האמת.

ואחרי הכל, דעתי אינה נוחה. כשצריך כמה תירוצים, משמע שהשאלה טובה מן התשובות, ואכן רבים מאיתנו חיים ברגשות מעורבים. אנו מקווים שהמחאה תצליח ואיכות החיים בארץ תתרום ליציבות החברה ולבניין האומה, אך אנו חייבים להבדיל את עצמנו מהתחושה של מחאה נהנתנית של חבורות אופורטוניסטיים שונות (כלומר אוסף של מפגינים למען מטרות שונות ומשונות הקופצים על ההזדמנות להשמיע את קולם). בימים האחרונים נטלו את ההובלה כוחות טובים יותר, יציבים ומחפשים אכן בנין ולא הרס, אולי מהם תבוא הישועה ונוכל להצטרף אליה בלב קל. הרי אם נחמיץ את השעה והמחאה תיכשל, נתקשה מאוד להקים קול זעקה חדש, גם אם יתחיל ברצון טוב יותר.


הרב שלמה וילק

 
הרב שרקי חושב אחרת לגמריצחקןאחרונה

מחאת האוהלים

ב'באב תשע"א

שאלה:

אני מתל אביב, חילוני לחלוטין. התחלתי לראות הרצאות שלך במכון מאיר לפני כשנה.

בימים אלה ישנה מחאה גדולה על "הדיור". אני הייתי בהפגנות ובמאהל וקיבלתי את הרושם שהמחאה היא לא של דיור אלא זעקה של העם לשינוי המדיניות של הממשלה ויותר מזה שבירת הערכים הישנים וחיפוש אחר ערכים אמתיים, מהפכה רוחנית על דרך ההנהגה של עם ישראל.

אני מרגיש (מאד מקווה שהרגשות אמיתיים) שעם ישראל הולך לקראת עידן חדש.

זה ניראה שהציבור הדתי אינו משתתף באופן גורף במאבק (זה כמובן המידע מהעיתון ומהסביבה בה אני חי) בגלל מחשבה שהמאבק אינו טהור והמניע הוא להפיל את ממשלת הימין ובגלל זה מונע את האפשרות לאחדות של כל הפלגים בעם.

לפני כמה חודשים ראיתי את ההרצאות של אורות למהלך האידאות, חלק מאורות ישראל ואורות התחייה.

בהרצאות מדובר על תהליך הגאולה שהציבור החילוני מוביל אותה, לי זה ניראה שהציבור הדתי לא רוצה להשתתף בפרץ האחדות והובלת הגאולה ושוב פעם נישאר מאחור, אחרי החילונים.

השאלה שלי היא האם לדעתך הציבור הדתי צריך לתמוך במחאה ואם כן מה מונע ממנו לעשות זאת?


תשובה:

איני יכול להזדהות עם מחאות של זעיר-בורגנות משועממת. אכן יש כאן חיפוש אחרי עולם ערכי חדש, בדומה למהומות הסטודנטים בצרפת בשנת 68. גם שם נוצלה הכמיהה האמיתית של הנוער לעולם חדש על ידי בעלי אינטרסים. מעניין הדבר שהתביעה המתמדת כלפי הציבור הדתי להיות שותף מורה על זיהוי אותו הציבור כנושא הבשורה, ומכאן לתיסכול על אי השתתפותו. נראה שאחרי הקמפינג הגדול של הקיץ, ייבנה משהו מעניין ומעמיק ואולי קצת יותר רציני.

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירותאחרונה

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילהאחרונה
מדהים!
שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

בדידותהרשפון הנודד

למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?

לכן לנוער יש תנועות נוער. מפגשים, פעילויותפ.א.
כן אבל זה מרגיש לי קצת בריחה משום מההרשפון הנודד
בריחה? אשמח שתסבירפ.א.

אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?

אתה לא חבר בתנועת נוער? 

זה לא זההרשפון הנודדאחרונה

זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)

...הרמוניה

א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך? 

מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?

תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.

ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...

אולי יעניין אותך