----**המשך הקודם**-----shaik
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י' אב תשע"א 11:44

חיימק'ה, עכשיו שאני חושב על זה:

 

איך מחליטים מתי שמים את התגים המיוחדים האלה ומתי לא? כי אני רואה שלא בכל אות ?

 

 

שאלה דומה: והאותיות פ' המלופפות של התימנים זה ידוע מראש באילו פ' מסויימים עושים ליפוף?

 

 

צהריים טובים

לא מחליטים לבד המצות שימורים כתב מה להוסיף...haim770

ב"ה

ועל איזה אות.

לגבי ה"פ" אין לי מושג אבל כנראה שכן יש איזה מסורת.

עיין בי"ש על צילומי מחזור ויטרי, יש עוד הרבה אותיות מיוחדות שכנראה מסורתם נאבדה עם הזמן.

אם כבר מדברים על מצת שימוריםאות והדר

מעניין אם חכם מרדכי הכיר את התשובה הזאת בקשר לאות חי"ת, שאלה של בעל קול יעקב ותשובה של בעל בן איש חי.

 

20110810233458.jpg

 

20110810233838.jpg

מאיזה ספר זה? דחוף!!!!!שלום 22

ואגב, ישנם דברים (מעטים שחכם מרדכי לא פסק כבא"ח).

בנושא הח' הוא היה חד, ברור והחלטי.

 

לפני כמה זמן הבאתי פה מספר של הבא"ח על שאלתו של הקו"י, ושתשובתו של הבא"ח לא נמצאה (בסוף ספר ידי חיים). האם מצאת זה שם במהדורא חדשה?

ואגב,שלום 22

צורת האות ח' הנהוגה אצל רוב עדות הספרדים (היינו אצל יוצאי צפו"א, שבמספרם גדולים יותר מיוצאי המזרה"ת) היתה ח' דרש"י- ובלי זוית מצד ימין (עתים עגולה ועתים מרובעת). ולפ"ז ייתכן לומר שיש לכתוב הח' כו' ז'- וכמנהג, ואין זה סותר למ"ש רבינו הרי"ח, כי כך המנהג (ובשונה ממנהג בגדאד), ואין צורך לשנותו.

ואגב, זכור לי שראיתי פעם באחד מחלקי האור לציון שכתב שיש לכתוב הח' כו' ז'.

דעת מרן הגר"ע לכתבה כב' זיינין.

ויש לי עוד אריכות דברים בעניין זה.

התשובה הובאהאות והדר

בגליון לשכת הקודש מס' ב'

בלי"ב אשלח את השאלה והתשובה גם על תגי מצת שימורים.

אכן זה נכון שכתבו חי"תים של רש"י עד לפני כמאה חמישים דשנה. בספרים יותר מאוחרים עשו חי"ת דר"ת.

כך נאמר לי ע"י מומחים מוסמכים.

וואי וואי וואי אין פה תיימונים?????????????shaik

מה עם הפ' הלפופות

 

 

אם בכל הפורום אנחנו 6-7 אנשים פעיליםהרש

אז מה הסיכוי שיהיו לך תימונים?

צודק.................................shaik
אמנם אני לא תימניאות והדר

אבל אכן יש להם מסורת ללפופות.

אני לא יודע אם יש רק מסורת אחת או יותר.

אבל ברור שלא עושים פ"א לפופה איפה שבא להם אלא לפי התיקון

 

אם יש אשכנזי למה שלא יהיה תימני !haim770

יאלה קדימה השד העדתי

אני טוניסאי גאה !

"חיים" יש כללים ב"מדינה"רחמים-

הבאנו את הרש רק כאפליה מתקנת

קוקי בקוקיהרש

תזהרו, אני אגיש בקשה לאדמין לפתוח פורום סופרי סת"ם חדש לאשכנזים.

 

בלי העלת תמונות בנות מאתיים.

ובלי חבדניקים.

 

 

ואז הפורום פה יהיה מזה משעמם...

מה רע בהעלאת תמונות בנות 200 ?????????????????????shaik


אין רע. שום דבר הוא לא רע.הרש

אבל אני לא אוהב את זה. ולא נתחיל פה מחדש את הדיון...

שמע, חמוצי , אין מה לא "לאהוב" בזהshaik

מהסיבה הפשוטה שאף אחד עוד לא הכריח אותנו לכתוב כמו פעם....

 

בסך הכל אות והדר מעלה לנו מידי פעם דוג' איך היו כותבים פעם וזהו.  מכאן ועד "לא לאהוב את זה" יש מרחק גדול ולא מוסבר 

 

 

אנחנו אוהבים את זהשלום 22

כיון שאנו לומדים מזה המון, ותודה רבה לאות והדר היקר!!!

הרשל'ה תודה רבה מקרב לבhaim770

ב"ה

בלי לרצות כנראה הקשת, בין החבדניקים לס"ת בני מתאיים שנה.

רצה לקלל יצא מברך, בדיוק כמו בלעם הרשע !

תסביר מה ברכה.הרש

כי לענ"ד, שניהם לא רלוונטים...

אשלח אותך לפסק של הרב קניבסקי לגבי האינטרנטhaim770

ב"ה

בפסק כתוב שאסור לקנות תפילין ומזוזות מסופר שגולש באינטרנט, בדרך הגב קיבלנו "ברכה" שיזמינו מאיתנו רק ספרי תורה !!!

ולענינינו, הברכה היא שספרי תורה שנכתבו לפני 200 שנה לא היו הסופרים נגועים בכל מיני מראין בישין של הדור האחרון, ירידת הדורות, יש לך מושג מה זה???

אז כשאומרים על מישהו שהוא ס"ת מהלך זה שבח, ואם משווים אותו לס"ת מלפני מתאים שנה זה ברכה שאין כמותה !!!

 השנאה העוורת שלך לא נותנת לך אפילו לחשוב ולהבין מילים פשוטות, דיברתי בגובה העיניים בלי רמזים, בלי סוד, פשט טהור.

דרך הגב הרעיון לפתוח פורום אשכנזי טהור, הוא רעיון מעולה שמזכיר עוד רשע אחר בהסטוריה יש"ו שר"י שרצה גרמניה נקיה !!!! בהצלחה רבה בניהול הפורום הנקי החדש !

אני וחברי ה"פרימיטיבים" נשאר כאן !!!

מראש סליחה מאות והדר, לא יכולתי להתאפק, איפוק זה כח, ואין לי כח לאנשים גזענים כאלה.

"ערבים וגזענים אין להם זכות קיום" (קולוש, בדרן צרפתי משנות השמונים"

חברים יקרים, תרגיעו, בבקשה..שלום 22
אנחנו מנסים להרגיעshaik

את הרשל'ה...........

אני רגוע מאד.הרש

מישהוא אחר לא רגוע. מתחיל עם בלעם וגומר בהיטלר...'אצלינו לא רגילים לדבר כך, אפ' לא בצחוק, יש גבול!

ואם אתם/אתה לא קולטים את הראש שלי, אני אפסיק להתנסח בציניות והומור, אלא רק בתשובות הלכתיות יבשות (האמת, בשביל זה אני לא צריך את הפורום...).

אין לי כל עניין לגרום לתגובות כ"כ חסרות קשר למציאות מעל גבי הפורום.

 

 

מבקש סליחה מכל מי שנפגע (למרות שהוא חבדני"ק).

 

 

 

נ.ב. דרך אגב.

לאות והדר, אנא מחק חלק מהתגובות לעיל, תודה.שלום 22
עד שעלו ממרוקו לארץ עשו ח' דרש"י. בדוק. לפנישלום 22

50- 40 שנה.

אני צילמתי מלא ס"ת מרוקאיםאות והדר

ס"ת ישנים הרבה מעבר ל-50 שנה, כתובים על גויל ולרובם יש חי"ת עם חטוטרת.

פה בארץ אני לא יודע אם כתבו על גויל, לפחות אני לא פגשתי.

תלוישלום 22

א- יש איזורים שונים במרוקו, ולכל איזור היו מנהגים שונים. אמנם, בכל האיזורים שהכרתי ס"ת משם כתבו ח' דרש"י.

ב- ישנם ת"ח (מעטים ובדורות האחרונים בעיקר) שנהגו לא כמנהג מרוקו, אלא כמו שחידשו ע"פ הבנתם, ומזה נמצאו כמה דברים חדשים.

ג- הרבה ס"ת שנמצאים/נמצאו במרוקו כלל לא נכתבו שם. הס"ת הכי יקרים נכתבו באר"י, ונשלחו למרוקו, אבל בזה הכתב בולט. רוב הס"ת נכתבו בעיירות יחסית קטנות (כמו דבדו, צפרו ועוד), ונשלחו משם לשאר הערים הגדולות (כמו פאס, מכנאס ועוד. וכמדומני שראיתי שהר"י משאש ע"ה כתב שבעיר מכנאס שהיתה עיר מלאה חכמים ודיינים לא היה מי שיכתוב סת"ם- חוץ ממנו, שכידוע היה סופר אומן). ס"ת רבים נכתבו בג'רבא וערי תוניס ונשלחו למרוקו. אגב, הנהוג היה שלא משלמים לפי ספר, אלא לפי יריעה.

עכ"פ למשפחתנו יש כמה ס"ת ממרוקו- חלקם נכתבו במרוקו, וחלקם נכתבו באר"י (הבדלי הכתב בולטים מאוד), ובכל הספרים שנכתבו במרוקו (וכן במגילות) הח' דרש"י.

האמת היא אני לא כ"כ בקיא בהסטוריה של ס"תאות והדראחרונה

אבל הובאו לפני כמה ס"ת מצפון מרוקו.

כנ"ל מרוקו היא גדולה מאוד שינויי מנהגים קיימים בהכרח.

ישר כח על המידע המעניין ביותר.

שבת שלום

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך