הנה שאלות וקושיות על אות פ"א בכתב אשכנזאות והדר

מאמר שהבטחתי בזמנו

 

20110814101130.jpg

 

20110814101151.jpg

 

 

 

אני שוש ושוב אשלח למשנת סופרים עם משמרת סת"ם ע'112haim770
זה לא תשובהאות והדר

תראה במאמר ששלחתי, שלא נכון שהכוונה שם לפ"א שיש לנו היום כמו שטוען שם בעמ' 112.

כשנבחין מה השאלה , נבין מה התשובה !haim770

ב"ה

ובכן הרב גרוס שאל  בחוברת לשכת הקודש 4 שאלות  בפסקה ובזאת:

  1. מי המציא צורת פ"א החדשה הזו? 
  2. על איזה מקורות וכו'... בלוחות ?
  3. מדוע אין בצורה זו, .....עי"ש?
  4. סופר שכותב... פ"א החדשה?

והתשובות לפחות ל1 ו-2 הם בעמוד 112 הנ"ל

  1. והנה רוב סופרי... שהמציא הכ"ת.
  2. ובהמשך באותו פסקה ובאמת אין בדברי הכ"ת שום טעם וסמך לשנות מהצורה המקובלת הזו.
  3. דזו אינה שבורה ... במשיכת הקולמוס באלכסון.
  4. כל עוד שלא הוכח שלצורה החדשה התכוון הב"ש, לדעתי אין לשנות, המוציא מחבירו עליו הראיה. (זא דעתי וזה מה שמשתמע ממסכנת העמוד 112. ואפילו הרב רוטאה, כותב שזה שיבוש אבל אין בכוחו לשנות ובלשונו "וקשה לשנות בשבילם".

והנה הכל מתורץ בטוב טעם אם מישהו רואה בנוסף לשאלות האלו עוד משהו שלא הבנתי נא להודיע.

ראית את הכ"ת בפנים?אות והדר

משמרת סת"ם צייר את הציור של הפ"א לפי הכ"ת אבל מה לעשות  שכ"ת לא צייר אותו?  

לפי מה ששלחתי (בדף השני) אין שום הוכחה משום ספר לצורה של עקב של בית בתוך הפ"א.

 

המקור של הפ"א החדשה הוא לא הכ"ת !!!!haim770

ב"ה

הוא המצאה של סופר ירושלמי, שהתבסס על כתבי הכ"ת.

כמו שאומרים על האותיות שהם אותיות האר"י, ההאר"י לא כתב בשום מקום אותיות !!!

אבל סופר לפי כתיבי האר"י כתב את האותיות.

לכן כששאולים אותי איזה הכתב אני כותב, אני עונה אני כותב את הכתב של חיים !!!

אני עוד לא הארי"י ז"ל או האדמוה"ז, שאוכל להגיד אני כותב את כתב האר"י ז"ל.

 

המשפט האחרון על משקל המעשה שהיה:

מישהו בטעות יתקשר לאיזה יהודי, ושאל זה הברון מרוטשילד והוא ענה עוד לא !

בשעה"כ מפורשים האותיות לדעת רבינו האר"י זלה"השלום 22
דיוק לשוניhaim770

ב"ה

בשעה"כ מפורשים איך לכתוב את האותיות ! אין שם ציורים, ומה שיס לנו היום וקוראים לו כתב האר"י, הוא הכתב הנהוג בירושלים שמקורו אצל סופר מפורסם הרב תפילינסקי.

את ההנחיות שנתן לנו האר"י אפשר "להלביש" על כל כתב קיים, וועליש, רוסי או ירושלמי, בכתב המיוחס אין צורך הוא כבר לפי ההנחיות האלו.

2 שאלותרחמים-

א. מה זה כ"ת

ב. מה כתוב בע"מ 112

 

כמובן שזה לא בשבילי אלא בשביל הקוראים האנונימיים שרוצים להחכים מבולבל

תשובותhaim770

ב"ה

  1. כ"ת זה ראשי תיבות של הספר כתיבה תמה שגם נקרא כ"ל כתוב לחיים שחיבר  ר' אברהםחיים סופר מהעיר מינסק בשנת תר"יח.
  2. העמוד 112 (של הספר משנת הסופר עם משמרת סת"ם) שתמונתו הועלת לפורום בזמנו דן בצורת האות פ"א, ושולל את השינוי שנעשה בה, ושולל גם את השימוש בכ"ת לפסול את הפ"א "הישן".
תוספת, עד כמה שאפשר לסמוך על הדיונים באתר...haim770

ב"ה

...בחדרי חרדים.

אבל אם מה שכתוב שם נכון, יהיה פה הרבה מריבות.

לשיפותכם

http://www.bhol.co.il/forums//topic.asp?topic_id=2461101&forum_id=19616

יצאתי מבולבל לגמרי, תשב"י.

זה ברור. דברי האר"י יכולים להתקיים בכל סגנונותשלום 22

הכתיבה.

במחילה אבלאות והדר

מה קשור פ"א לכתב האר"י? גם כתב ב"י כותבים את פ"א באופן המחודש.

האר"י בכלל לא מזכיר את אות פ"א.

כל הכתב אשכנז נראה לי פשוט אבולוציה של כתב רגיל בתוספת קוצים ודרדרים.

 

מצטרף לאו"השלום 22
כתב האר"י הייתה דוגמהhaim770

ב"ה

 כשם שהאר"י לא צייר אותיות, כך גם הב"ש לא צייר, הוא נתן אנחיות איך צריכה להראות האות, ולפי מה שכתוב בבחדרי חרדים (קישור לעיל) מסתבר שהכ"ת עשה בב"ש כבשלו, אין שום הוכחה שהכתב ב"י המוכר כיום, מקורו בב"ש. התפסף על זה הכתב של הרב תפילינסקי, וקיבלנו כתב חדש, יש לציין שגם הרב רוטה, לא נחה דעתו מהצורה החדשה.

 

חברי בזמן אחרון אתם קוראים רק את הכותרות !!!!haim770
חבר'ה:shaik

מ-ס-פ-י-ק

ע-ם

ה-ר-א-ש-י

ת-י-ב-ו-ת

א-ת-ם ל-א ל-ב-ד פ-ה

^^^^^^אות והדר

רמקול

מסכים ומתנצל.

הפעם גם אני לא הבנתי את כל ראשי התיבות.

הסיבה שאנו כותבים עם הרבה ראשי תיבותשלום 22

בכדי שלא יאשימונו שזנחנו לגמרי מנהגי אחינו בני אשכנז...

 

לאshaik
לא מה?הרש
עניינך!shaik

חושף שיניים

שי ק. והרש אם מותר ליעץ לכםhaim770

ב"ה

פתחו שתיכם מייל בג'ימיל:

  1. זה בחינם.
  2. היום כבר לא צריך הזמנה, זה פתוח לכל רק להרשם.
  3. לפתוח את האופציה צ'אט.
  4. ולהתקותת שם כפי רצונכם יומם ולילה, על כל נושא שתבחרו.
  5. ממש, ממש אין צורך לעשות את זה כאן על כל הודעה.
  6. זהירות זה ממכר, ומתבזבז המון זמן שבו יכולתם להיות מועילים, אם לא לעם ישראל לפחטות לפרנסת בני ביתכם.
  7. בעקבות מה שכתב רחמים על הסופרים שתולים שלט "כל שורה $", הייתי ממליץ לתלות שלט על המסך "כל שורה פחות $"

יום נעים לכולם.

למעונייניםהרש

יש את האופציה הזו גם פה!!!

 

המכונה 'שיחה אישית'...

 

 

לא הבנתי אם יש בזה בעיה, כי אם לא, אז זה כיף, ואם כן אז מהי?

פעם ראשונה שאני שומע על הצ'אט בג'ימייל ר' חייםshaik

טלפון

הרש ההבדל הוא שבשיחה אישית...haim770

ב"ה

זה כמו התכתבות במייל, ובצא'ט זה דושיח מידי, שי ק. ואני נהנים מזה כמה פעמים ביום לכן הוא הגיב מה שהגיב, ראה מתחת לתגובה זו.

אכןshaik
לא מדוייק.הרשאחרונה

אתה מדבר על מסר אישי, לא על שיחה אישית. עיין בסוף ההודעה למטה וראה שיש שתי אופציות: מסר- שזה כמו מייל, ושיחה - שזה בול צ'אט, רק אדמין (שהוא הביג בוס) שונא את המושג הזה אז הוא קרא לזה בשם יותר יפה ונקי.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך