אמרו לי שיש מקום בחזון אי"ש שהוא אומרהרש

שאשכנזי אשכנז לא יכול לברך של ס"ת אר"י- כי בשבילו הראש הימני ההפוך של ה צ'  נחשב שינוי צורה, ופסול.

 

מישו יודע איפה זה כתוב?

שמעתי ולא ראיתירחמים-

שיש קונטרס שלם בעניין זה מהחזו"א (חזון איש) בשם (איך לא) "צדקת הצדיק"

אם תשיג נשמח להנות ממנו

שמעתי ממקור מוסמך מאוד שכך דעתו של הרב אליישיב שצ' עם יוד הפוכה פסולה  לאשכנזים

נראה לי שהובא פה לעיל מפורום בחדרי חרדים..שלום 22

ומ"מ, אנו אין לנו אלא מנהג ישראל קדושים, ובוודאי שס"ת אלו כשרים ולכתחי' בלי שום פקפוק והוצאת לעז חלילה.

הרש ורחמים זה בסדר, כנראה שגם הר"ן לא ראה את הח"אhaim770

ב"ה

וגם לא שמע עליו !

גם אני שמעתי על זה בשיעור של הרב גרוסאות והדר

אבל לא נראה לי בכלל שהרב אלישיב סובר כך.

אברר בלי"נ אחזיר תשובה בהקדם.

בכל זאת הוא החזון איש והוא כן ראה אותםרחמים-

למרות שלא נוהגים כמוהו

בלי לרצות לשקול רבנים במשקל או לתת להם ציוניםhaim770

ב"ה

פלא גדול שהח"א לא חזר בו לאחר כל ההוכחות שהציגו לפניו !!!

כבודו של הח"א במקומו מונח, אבל הר"ן, הוא אחד מהראשונים, ומי יכול להרער לאחר כתיבתו !!!

מצאתי!!!הרש

זה מובא בסוף של המשנ"ב (למי שיש 'עם פסקי חזו"א').

אבל לא היה לי כוח להסתכל במקור שמשם זה לקוח.

אין ראיה מהר"ןאות והדר

ס"ת שכתב ר"ן יש בו קו"פים שהירך מחוברת לגג. תכשיר את זה גם?

שו" ע כתב בפירוש שזה פסול.

אז השאלה היא על השו"ע לא על הר"ן !!!!haim770

ב"ה

איך הב"י הגיע למסכנה שזה פסול את זה צריך להבין !

קוף מחוברת לגג פסולרחמים-

זה השו"ע

בודאי שפסול ה"ק"haim770

ב"ה

השאלה היא איך רי"ק הגיע למסקנה זו?

ואם זה דבר מפורש בתלמוד רק אז חוזרת השאלה על הר"ן !

שאלתי את הרב גרוסאות והדר

וזה לשון השאלה:

 

1) אם אני זוכר נכון, הרב אמר בשיעור על האותיות באות צדי"ק, כי דעת חזון איש לפסול צדי"ק עם יו"ד הפוכה (כתב האר"י).

רציתי לשאול:

א. איפה דעת ח"א מופיעה?

ב. מי שהוא אמר לי שגם הרב אלישיב שליט"א סובר כך, האם זה נכון?

 

2) שמעתי בשם הרב מרדכי אליהו ועוד כמה רבנים ספרדים מדורו כי למ"ד שהוא"ו שלו כמלוא יו"ד כשר לכתחילה (אמרו לי שהרב אמר בזה הלשון: שלכתחילה שיהיה כוא"ו ואם  היה כיו"ד אין בכך כלום).

גם הרב (כשראית את ס"ת הישן) אמר לי ש"לבבלים אין להם שום בעיה עם למ"דים כאלה". האם זה רק מכח המנהג או יש להם מקור ע"כ?

(ראיתי גם שהריב"ש שפוסל שהחיד"א סמך עליו לפסול, לא קיים.)

 

וזה לשון התשובהאות והדר

כך כתב לי הרב גרוס:

 

1)  א. חזו"א בתחילה פסל, אח"כ הראו לו תשו' חת"ס שכתב לעשות צד"י הפוכה. והורה: אותם שנהגו לעשותה הפוכה, ימשיכו מנהג (היינו לכתב ספרדי והאר"י), אבל לנוהגין בכתב ב"י הרי"ז פסול.

 

ב. לא קבלתי כן מרן הגריש"א שליט"א. וגם אם הדברים נכונים, בוודאי אין הכוונה על כתב ספרדי והאר"י. אבל לא שמעתי דבר בענין זה.

 

2) השמועה בשם מרן הגרמ"א זצ"ל נכונה, וכן אמר המקובל הצדיק רבי ששון מזרחי זצ"ל.

בעניין הריב"ש שהזכרת, לא בדקתי.

בקשר לתשובות:שלום 22

תשובה 1- כך שמעתי בשיעור הלוין של הגר"ע שליט"א (כמה אנו צריכים אותו..אנא ה' שמור עליו!!!!!) לפני כחמש עשרה שנים.

 

תשובה 2- אני מקוה שעכשיו אלה שלא האמינו לי, יאמינו למה שאמר הרב גרוס (ולהבא אפשר לסמוך גם עלי טפה יותר..). ותודה שהבאתם גם את דעת חכם ששון מזרחי זלה"ה שהיה מגדולי המקובלים בכל הדורות האחרונים (עיינו ספריו הק' באתי לגני- באל"ג- המלאים ר"ת וקיצורים כרימון...), והיה גם מגיה בחסד.

 

בברכה (אגב, לפעמים גם בעדות אחרות נמצאו למדים כאלה, ולא רק אצל הבבלים, אלא שאצלם זה בולט מתוך סגנון הכתיבה הכבד והצפוף).

ר' שלוםאות והדר

ידעתי שתאוהב את התשובות.

סומכים עליך ומחכים למוצא פיך על מסורת בני ספרד ועדה"מ

ייש"כ. ד"א, שמעתם על הפסק של הרב אלישיב שליט"אשלום 22

לגבי כיסוי פיטום הקטורת?

לא שמעתיאות והדר

תספר לנו

 

הפסק הואשלום 22

שיש לכסות את פיטום הקטורת שתולים על קירות ביהכנ"ס, משום ביזיון.

אגב, אני איני כותב כלל פיטום הקטורת, עקב איסורו של הגר"ע שליט"א (ולמרות שהגר"מ זיע"א התיר).

מה פירוש?אות והדר

כמו ס"ת? לא מספיק זכוכית של המסגרת?

אני גם לא כתבתי אף פעם, דווקא אין לי בעיה לכתוב אחרי שהעולם נהג להתיר.

כנראה שלא מספיק. ולגבי הסגולה, אינני מאמיןשלום 22

בסגולות מפוקפקות הלכתית, ובפרט שע"פ כל העדויות, אף אחד מגדולי ישראל לא נהג בהם למעשה.

גם אני לא כ"כאות והדר

פעם אחת ביקש ממני יהודי ממוצא אשכנז, ושכנעתי אותו שלא ישקיע בזה.

אני לא  מסתדר עם סגולות בכלל, חוץ מסגולת ישראל.

דורש הסבר, דחוף, בבקשהhaim770

ב"ה

לגבי פטום הקטורת, ידוע מחלוקת הפוסקים, שאלו שאוסרים, טוענים שאסור לכתוב את התורה פרשיות פרשיות. ואלו שמתירים לא חוששים לזה.

אבל מה הענין של ביזיון???

בבית פרטי, אולי הענין מובן, האנשים מתלבשים, מחליפים טיטולים לילדים ולא תמיד נזכרים מה תלוי על הקיר !

אבל בבית הכנסת מה יכול להיות הביזיון??? ואם כן יש חשש למה לכסות רק את פיטום הקטורת ולא את "מודים דרבנן" או "ברך שמא"???

קטונתי.

הסבראות והדראחרונה

כרגע אין לי ספרים אבל הסבר בעל"פ.

יש הלכה בהלכות ס"ת שאסור להשאיר יריעות שכתובות גלויות ללא כיסוי.

וכן כל דברי סת"ם.

נחלקו הפוסקים מה טעם האיסור. האם זה כדי שהיריעות לא יינזקו או משום בזיון (עצם זה שסתם ככה גלויות - לאו דווקא בזיון של טיטולים וכו') נפק"מ אם הטעם הינו כדי שלא יינזקו אפשר לכסותם עם ניילון שקוף והכתב עדיין יהיה גלוי, אבל אם הטעם משום בזיון צריך לכסותם ע"י כיסוי אטום.

כראה פסק הרב אלישיב שליט"א כטעם השני והחמיר גם על פיטום הקטורת שבתוככי המסגרת הזכוכית.

 

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך