רצועות שחורות משני הצדדיםאות והדר

מה אתם אומרים?

בזמן אחרון אני מקבל לא מעט דרישות לרצועות שחורות דו צדדיות.

לי נראה שזה מיותר מאחר שכמה רבנים ששאלתי את דעתם לא התלהבו מרצועות האלה.

למרות שלפי הספר בנגלה ובנסתר יוצא שכן יש בזה הידור מסויים.

לעודד את התופעה או לשכנע שלא?

למה לא?הרש

יש נימוקים הלכתיים וקבליים.

 

אבל.

מבחינה מסחרית לא בטוח שזה טוב לסוחרים.

כי את הרצועות האלו אין שום סיבה להחליף.

 

למרות שבגלל שזה טרנד חדש אז זה כן טוב.

אני לא ממליץרחמים-

כי מי שמכיר יודע לבקש

ומי שלא מכיר סתם מתבלבל ונכנס לסרטים

למי שכבר מבולבל אני אומר שאני מניח שחור רק מצד אחד

מי שזה לא עוזר אני שולח לרב שלו שיבדוק מה הוא מניח

 

לפי הספר יוצא שיש בזה הידור מסוים אף פעם לא ראיתי בפנים נשמח למקור

תכל'ס מנהג האלפיים האחרונות הוא לא כך

 

 להרש

פעם חשבתי שבגלל שזה שחור אז זה יותר עמיד, עד ששאלתי את אחד היצרנים ומאז אני כבר לא חושב כך.

מה גם שכבר הספקתי לראות רצועות עם פיצוצים וקילופים אז...

זה עמידהרש

כי מבחינת פיצוצים אין הבדל בין זה לבין עבודת יש אחר. הכל תלוי ברמת היצרן- יש שמתפוצצים אחרי חצי שנה ויש כאלו שנשארים שלמים 5 שנים.

 

אבל בשחורות משני הצדדים- גם אם יש פיצוצים או קילופים- לא צריך להחליף רצועה, זה עדיין כשר.

כמה מקורותאות והדר

דעת הרמב"ם פ"ג דתפילין: ".... ונוי לתפילין שיהיו כולן שחורות הקציצה והרצועה כולה" וביאר בית יוסף בסי' לג, דכוונת הרמב"ם שגם אחורי רצועה יהיה שחור.

כ"כ בשו"ת הרדב"ז בביאור דברי הרמב"ם "....הרוצה להתנאות במצוה לדעת הרמב"ם ז"ל יצבע גם אחורי הרצועה שחור. וכן אור זרוע בשם רבנו שמחה וכן הובא בשיבולי הלקט.

דעת האר"י ז"ל: הובא בספר שער הכוונות (שער עניין תפילין סוף דרוש ד), וז"ל גם צריך שישחירם פנים ואחור שחורות כעורב"

 

לכאורה נראה חזק לא?

 

נכון. אז למה כתוב שלא להורות כן?הרש
איפה כתוב?אות והדר
בבית יוסף שהבאת ובדרכי משה שםרחמים-
נדמה לי שכתובאות והדר

לא נהגו כן, וכן ב"י השמיט את דברי הרמב"ם משו"ע.

וכן כתב רדב"ז בתשובה הנ"ל שלא נהגו כן.

ובן כתב כנסת הגדולה כתב שלא נהגו כן

וכן לבושי מרדכי סי' קלט

וכן משנ"ב ס"ק כ"א

בקשר לדברי האר"י ז"ל:

בן איש חי פר' חיי שרה אות ד' ...לא נהגנו כך ושאלתי את מנהג החסידים בעיר הקודש תו"ב ואמרו לי שיש נזהרין להשחיר פנים ואחור ויש שאין מדקדקין בזה.

וכן קול יעקב: דלא נהגו כן

ברכי יוסף: שאין לסתם אנשים לנהוג כאר"י ז"ל משום דמחזי יהרא.

 שימוש שלי בעניין 

שאלתי את הרב  מרדכי זצ"ל ואמר לי חד משמעית שאפילו לא להציע רצועות כאלה כי יצא שכרה בהפסדה

שאלתי לפני כשנתיים דרך גיסי את הרה"ג מאיר מאזוז, אמר שלא להשתמש. אח"כ אמר אם יש הבדל בצבע בין שני הצדדים כגון צד אחד מבריק, מותר להשתמש אע"פ שלא כדאי.

וכן שאלתי את הרב גרוס שאמר לי שאין דעת הרב אלישיב נוחה מזה שנפרץ מנהגם של יחידי סגולה ע"י המון העם. הוא בעצמו החליף רצועות לא מזמן ושם שחור רק בצד שער. וכן יש לו מאמר ארוך ומנומק בנושא בגלדיון לשכת הסופר ב' עמ' קנט.  

 

משימוש שלי בעניןשלום 22

אמת, הרב אליהו זצ"ל לא היתה דעתו נוחה מכך, אולי כיון שראה בעין לא כ"כ טובה זה שאנשים רוצים להיות חסידים יותר מבא"ח וכו'. והוא עצמו השתמש ברצועות רגילות.

ת"ח נכבד שליט"א (ר"מ בישיבה מפורסמת, ורב קהילה) אמר לי שהרב בן ציון אבא שאול זיע"א אמר לו שיש להשחיר את עובי הרצועות, אבל לא את אחוריהם, וזה ע"פ הפשט, וע"פ הקבלה ישחירם פו"א. אולם, הרב בן ציון מוצאפי שליט"א אמר שלהד"ם, וזה לא נכון.

אני כשלעצמי משתמש ברצועות שחורות מב' הצדדים, כיון שכך פשט דברי רבינו (וגם בגלל מה שהרש אמר), אולם איני מציע זאת לקונה תפילין, ואם הוא כ"כ מתנהג בחסידות- הוא יציע זאת מעצמו.

מענייןאות והדר

דעתו של חכם בן צייון בהחלט מעניין, לכאורה אפשר להגיד שחלק מעובי רצועה הוא מקום שער אבל פעם ראשונה שמעתי על זה.

מצב הרצועות הנמכרות היום, בכי רע. אפילו רצועות עבודת יד איכותיות ויקרות נשחקות יחסית נורא מהר. במיוחד אם הן רכות. אני כבר הפסקתי לתת אחריות על רצועות שהם לא שחורות פנים ואחור ובכל זאת דברי הרב מרדכי נחקקו לי חזק ביותר.

למעשה אפשר אולי להשתמש במשחת נעליים (אחר בדיקת "מין המותר בפיך") כדי לחדש את הרצועות וגם אולי להשחיר את האחור ע"י זה למי שמעוניין.

נראה לכם?

 

הרצועות הרכותשלום 22

של התפילין הפצפונים נשחקים באופן מחריד..

זה נכון שלרבי (חב"ד)אות והדר

היו לו רצועות שחורות מב' הצדדים ברוחב 18 מ"מ?

(נהוג להשתמש בד"כ 14-15 מ"מ)

לא עד כמה שידוע ליhaim770

 

ב"ה
 
גם ברוב התמונות זה לא נראה.
למרות שמתמונה היא אפשר ללמוד.
פעם צלם צילם את הרבי והתפילין של ראש לא היו בדיוק במקום.
ואחד החסידים שאל לאחמ"כ את הרבי אם כך צריך להניח תפילין?
והרבי ענה מה שהוא בסגנון, איך אפשר לחשוד ביהודי שמקפיד לקיים את הנאמר בשו"ע, שיעשה את ההיפך ממה שכתוב בו !
לגבי הרוחב אינני יודע.
לא הבנתיהרש

מה המסר מהסיפור- מי שמניח תפילין כמו בתמונות של הרבי, יצא או לא?

כנראה שכן היו לו שחורות פו"אאות והדר

ילד בר מצווה ביקש ממנו לשים לו רצועות כמו של הרבי.

ביררתי עם הספק של בתים שאני עובד שגם חסיד חב"ד

כנ"ל אלו רצועות עבות מאוד ושחורות משני הצדדים.

סתם באותו הקשר, הרבה חב"דניקים רוצים להיות כמו הרבי וקונים בתים בהמה דקה.

יש ממש בעיה עם בתים האלה כיום, שמים מלא דבק בין החריצים וגם הרבה פעמים חריצים מזוייפים.

פעם הייתי בהיכל מנחם בשיעור של הרב סופר. אחרי השיעור המוכר שם אמר לרב שהגיעו גרטעלים ממשי. הרב שאל ומה בכך? מוכר התפלא "הרי הרבי שם גרטעל ממשי! הרב אמר " הרבי היה ממשי, שם גרטעל ממשי"

באותו משקל, כנראה לרבי היתה -אם בכלל - בהמה דקה אז הוא שם בתים מבהמה דקה, אני ממש לא בטוח שכדאי ללמוד מעשה רב לפחות בעניין הזה.  

 

לגבי בהמה דקה זה דבר ידועhaim770אחרונה

ב"ה

ולהרש

אין פה שום מסר זה רק להדגיש שהיא אפשר ללמוד הלכות או נהגה חסידית מתמונות.

ונחזור לאות והדר

אם לרכי היו דצועות שחורות משני הצדדים כמו שאמרתה לגבי הגרטלעך, לפחות רב החסידים היו משתדלים בזה.

בכלל הרבי מאוד הקפיד לא לפרסם ברבים הנהגות לגבי תפילין, עד כדי כך שיש כמה דברים אם כמה מסורות:

  1. צורת הכריכות על האצבע. (כריכה ראשונה קרוב לכף היד, השניה באמצע האצבע, השלישית צמודה לראשונה או מעל הראשונה ?)
  2. קיפול התפילין (בשל יד בצורה של יונה כמו של ראש או רק מצד אחד).
  3. וזה הכי נשמרת בסוד סגנון הכתב (האר"י או אדמו"ה)
  4. סדר הנחת תפילין במנחה של תשע באב (כאן יש 3 דעות: מתפללים מנחה אם רש"י ואחר מנחה מניחים ר"ת, מניחים רש"י ור"ת ומתפללים מנחה אם ר"ת או שמניחים רש"י ור"ת ומתפללים מנחה עם קובע וחליפה.

 

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך