רב שלומות!הרהור

לפני הכל אני רוצה להדגיש: אין כאן שום ביקורת כלפי רב זה או אחר ואני אפילו לא זוכרת איזה רב ענה על השאלה.

 

אני כמו רבים אחרים קוראת מידי פעם שו"ת SMS למיניהם.

רציתי להפנות את צומת ליבכם לכך:

 

 

מצאתי: שאלה: האם מותר לבן לומר שלום לבנות?
תשובה: מתוך נימוס-  מותר מתוך כוונה אחרת- לא
 

 

וזה נראה לי קצת עצוב אם העולם יהיה כך.

בנים ובנות מרכיבים את העולם הזה, כל צד הוא חלק נכבד מהחברה.

אז כל הקשר יהיה שיחות נימוסין מאופקות? 

אני ניסיתי לדמיין את העולם שבו בנים ובנות אומרים שלום אחד לשני רק מתוך נימוס, שנימוס שכזה גם הופך הכל לרשמי וקר. זה היה מפחיד. אני מרגישה שאנחנו מאבדים את האנושיות שלנו. 

בזמן האחרון אני כבר לא מסוגלת לשוחח סתם שיחות נימוסין של שלום מה קורה וכו'. זה משגע אותי.

אז כשזה הופך להיות צו דתי, זה כבר היה מחלחל.

 

אוף אנשים, בלי קשר לזה שאתם מדברים עם המין השני או לא, בבקשה תשתדלו (למען השנה החדשה) להיות פחות רובוטים, יותר רגישים. כדי שיהיה לנו עולם טוב יותר, רגיש יותר, כדי שלא נאבד את האנושיות שלנו.

 

שבוע טוב ושנה טובה לכולם!

אוהבת הרהור עמוק.

 

(כמובן שניתן לחלוק עלי..)

 

גם לי זה הפריע, ואין לי פתרון...אוסנת

אבל יש לי מחשבה, שקצת מקלה ממני את הקושי ואת הסיבוך.

מחשבה על קהילתיות.

על זה שהעולם הוא לא אוסף של פרטים, שחצי ממנו לא יכול לדבר עם החצי השני.

ואז יש ניתוק והפרדה וחוסר רגישות ואנושיות.

בסופו של דבר, העולם בנוי ממשפחות -- קהילות.

שזה יותר הרמוני ומחובר ואנושי.

(גם אם בני מין לא מדברים עם המין השני)

 

לא יודעת.

 

זה לא באמת כזה נורא כמו שזה נשמע...צורניקית

ממה שאני הבנתי- זה לא אמור להיות שלום קר ורובוטי, פשוט שהמניעים שלו באמת יהיו מניעים תמימים של נימוס ולא של דברים אחרים... ואם נכנסים לעניין של מה זה "דברים אחרים", זו כבר שאלה אחרת ודיון חדש (ומוכר) של יחסי בנים בנות שכולנו יודעים טוב מאוד שלא כולם תומכים בו, בטח לא רבנים, ומזה את כבר ממש לא אמורה להיות מופתעת.

שו"ת SMS?! ל"ע!האדמו"ר מצנעא

יש להיזהר בקטע הזה, אין שום קטע לקחת את מה שכתוב שם להלכה ממש. עדיף לשאול ת"ח רציני במכתב (או בשאלה באינטרנט, ממליץ על 'ישיבה' - כמה מגדולי הדור עונים שם לכל דורש...).

בסה"כ ממה ששמעתי ממרן הגר"ד ליאור שליט"א - מותר להגיד שלום, אסור לשאול שלום. דא עקא, להגיד שלום נימוסי מותר, אין לשאול מה שלומך.

יש פסקה של הרב קוק בד-יוק על זה שבערךיויו2

אומרת,שנכון,מצד האמת לא היה אמור להיות הבדל בין להגיד שלום לבן או לבת,אבל מידת הצניעות גוברת על מידת ה"אכפתיות" לכאורה..בלנ'ד אני אביא את זה..

 

לא מובן. אנא, לצטט.האדמו"ר מצנעא

צום קל.

^^חרותיק

גמני לא הבנתי..

 

אה, ו-צום טוב לכולם!

 

(אני לא אומרת צום קל כי אם יהיה קל, מה המטרה??)

צום מועיל.אאלעד
והרי הציטוט:לך דומיה תהילה

מידות הראי''ה ערך צניעות.

 

 


מדת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתוך-כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם, אבל כיון שמפני יצר האדם וכחו החלש יגרמו לפרוץ במדת הצניעות, שהיא קיומו של העולם הרוחני והחמרי. מדת האהבה והידידות, בכל הסימנים והדבורים הנוחים, הי' ראוי להיות שוה בין המינים, אבל מפני יקרת ערך הצניעות נדחית מדת דרך-ארץ ממקומה עד שלא לשאול בשלום אשה. הצנוע מכיר, כי לא מפני שנאה על המין הוא מתרחק ועושה גדרים כי-אם מפני התכלית הכללי היפה.

דוגמתם של דברים אנו מוצאים בדעות, התרחקות הראויה וכמעט מוטבעת שלא לתור אחר מחשכות המרחיקות את המעמד המוסרי, לפעמים נראה שדוחקים את חופש הדעת, אבל מי שמכיר התכלית יבין את יקר ערך ההגבלה, ויקבל אותה באהבה.

יפה מאוד!רחלקה

בעזהי"ת.

 

נדמה לי יש על זה משהו בעין אי"ה... =]]

יפה!בדיוק לזה התכוונתי...יויו2

אשריך,תודה רבה..


קפץ..הסנה-בוער

שו"ת סמס זה אמור להיות מעין עזרה ראשונה בשאלות הלכתיות.

ממש ממש לא לעניין ללמוד משם בשורה אחת על נושאים כ"כ חשובים, שדורשים בירור רציני ומקיף. 

אבל.... מצד שני-במבליק

תחשבי שאת הולכת בעיר ועובר לידך בן שאומר לך בלבביות שלום...... נראה לך צנוע?!? מבולבל

צנוע? מה ההגדרה שלך?הרהור

אני חושבת שכן, זה צנוע מספיק.

שבן ככה מתחיל איתך?!?במבליק
לא כל בן שאומר לך שלום מתחיל איתך, לכל הרוחות.הרהור


התחלה של חברותלוחם

ואם מישהו מתחיל איתך תאמרי שאת לא בקטע

ממש לא נכון לדעתי......אנונימי (פותח)

אני באופן אישי גרה במקום שאם אני אגיד לבן שלום ברחוב, כל הנוער יעשה ממני קרקס....... אז תגידןו תודה שאתם בכלל יכולים.....סתאאאם...(אבל באמת). בכולופן, אותי זה ממשמרגיז הדבר הזה....... ולדעתי שלום מנומס זה באמת רובוטי....... למהאם בן יגיד לי שלום "לבבי" ברחוב זה יתפס כאילו הוא מתחיל איתי? לדעתי זו תפיסה ממש מעוותתו ומעצבנת..... אפשר לא להסכים איתי...... אני מקווה שאנשים יתחילו להסתכל בבקצת יותר פורפורציות על דברים כאלה.......

^^ כל כך מסכימה איתך..[=רעות=]
לא יודעת אם צנוע..חרותיק

הבעיה היא יותר מצדו, לא?

אני מצדי הייתי עונה שלום מייבש כזה, וזהו.

בעצם, זה לא רק תיאוריה, באמת זה קרה לי..למרות שניסיתי להתחמק מהאיזור..

למה זה לא צנוע!?אנדרלמוסיה

כי הוא מפלצת הורמונים שכל מטרתה היא לתת פורקן ליצרים?? די לטמטום


יותר לא 'צנוע' להיות אנטיפאתים ולעשות מיחסי בנים בנות תורה שלמה..

אני יודעתבתותי

שכשהייתי בת בערך 10-12 היתי יוצאת מהבית ב6 להסעה ואז תמיד היה איש שהיה אומר לי בוקר טוב, לא היה רק לי אלא לכל מי שעבר ברחוב..... (10 אנשים גג )  ותמיד הייתי עונה ג"כ בוקר טוב/שלום וממשיכה להסעה.......

אולי נימוס זה לא הגדרה טובה...אני שמח סתם!
קפץאני שמח סתם!

אבל מה שהרב התכוון שלא מתוך כוונה אחרת.. זה להתחיל וכאלה...

לא ח"ו שכולם יהיו רובוטים..

הרב אבינר אמר את זה... (כתב ליתר דיוק...)Pumpin blood
בעלון אחר הרב אבינר כתב שעל העניין הזהאנונימי (פותח)

( להגיד שלום לבנים/בנות רק מנימוס) כתוב בגמרא, בשולחן ערוך ובקיצוש"ע.

נימוס זה לא דווקא רובוטי.. ממש לא.ה!2ה 2!2ה

כשאני נגיד הולכת ברחוב ועוברת ליד בן אני אומרת לו יפה ובחביבות שלום וזה כאילו מתוך נימוס וזה לא נשמע רובוטי או כזה גבוהה..

בשביל להיות מנומסים לא חייבים להתנהג כמו גבירות משנות הטרמפפ"ו....

 

תלוי באוויר שאת/ה חי/ה בו...מחפש את האור..

ואני אסביר: ברור שזה קשה כשאתה (מצטער מראש שאני מדבר רק בלשון זכר פשוט אין לי כוח לעשות / כל שנייה...הכתוב מיועד לבנים ובנות כאחדחיוך) חי במקום קהילתי ממש, כלומר - ישוב/קיבוץ וכו', או בתוך גרעין תורני ממש ממש מגובש - שאז, להגיד שלום נימוסי בלבד לבנות שסביבך יגרום שחצי מהיום אתה תסתובב מתוסכל על כך שאתה לא יכול להתנהג בטבעיות, ושאתה כ"כ קר לכל אלה שמסביבך, ולא רגיש...

לעומת זאת, אם אתה חי במקום פחות מגובש חברתית-קהילתית - כלומר, עיר, שבה הבן לא נמצא כל חייו עם הבנות - הרי שאם הוא בוחר בחוכמה ללכת לדוגמא לאריאל, או שגם כשוא נמצא בבני עקיבא הוא משדר רצינות, הרי שהמשימה הופכת לקלה הרבה יותר. אין חיכוך יומיומי עם המין השני, ועם סתם מישהי שאני רואה פעם בהמון זמן ברחוב באמת אין שום סיבה לפתוח שיחה ידידותית מעבר לאמירת שלום נימוסי בלבד.

 

אז הבנתם, הבעייה מתחילה באווירה שבמקום מגוריך/לימודיך וכו'...איך אתם מתייחסים לחברה מעורבת...מקום חזק יותר, אפילו אם הוא ישוב (ואני מכיר אישית ישובים כאלה, מחברים שלי), הבנים והבנות מ-ר-א-ש לא יצרו קשרים חברתיים כאלה שמצריכים יותר מאמירת שלום נימוסי...

לעומת זאת, מי שמרשה לעצמו להיות ממש פתוח בנושא הזה, שלא יתפלא אחרי זה שההלכה נוגדת את מה שמתאים לו עכשיו ושההלכה לא מסתדרת לו עם "אורח החיים הפשוט והרגיל" - כי זהו, אם הוא היה מ-ר-א-ש חי לפי "אורח החיים הפשוט והרגיל - על פי ההלכה", אז הוא לא היה צריך להגיע לדילמה הזאת...

 

שנה טובה!

זה לא משנה אם זה בעיר או מושבאנונימי (פותח)

אם אתה מהתחלה לא יוצר קשר אם בנות אז גם בישוב אתה לא תרגיש רובוט אם תגיד רק שלום ולא תתחיל לדבר שיחה ידידות. אני גרה בישוב ואצלנו פשוט מההתחלה אין קשר אם הבנים כי אנחנו חיים בחברה נפרדת, וזה ממש לא מפריע לי ואני מקווה שגם לא להם.  אני ממש לא מרגישה רובוט!!! יש לי את החברות שלי ועוד סתם בנות שאני יכולה לדבר איתם ולא חסר לי שיחה ידידותית מעבר לשלום נימוסי אם בן וחוץ מזה שזאת ההלכה ויש הרבה דברים בהלכה שקצת קשים, אבל מה לעשות?!.והירהור עמוק- זה ממש לא מפחיד ולא עצוב ולא קר ואני אומרת מניסיון-אנחנו לא רובוטים, אנחנו פשוט מדברות רק אם בנות.  

דיבור בין בנים לבנותלוחם

אז זה ישוב דפוק אם אין קשר בנוער

זה לא יישוב דפוקענבל

גם אצלינו היישוב נפרד וזה בהרבה יותר טוב למרות שיש בזה חסרונות.

אני לא אפרט את דעתי כרגע אבל בקשר לדבריו של לוחם-

אצלינו נפרד לגמרי והנוער אצלינו נוער מעולה!

לא צריך שיהיה בנים ובנות ביחד בנוער בשביל שהוא יהיה טוב...

אהבתי את הקביעה החד משמעית שלךב.ש.

נימוס="רשמי", "קר" ו"מפחיד"

קראתי רק כמה תגובות...אדם אחד

אבל בכללי, נימוס זה גם הגדרה שמשתנה בין אדם לאדם....

יכול להיות שאצל אחד נימוס זה בקושי 'שלום', ואצל אחר זה להתחיל שחנ"ש....

אבל ברור שזה לא צריך להיות מין 'רובוט' כזה...

לא. אבל כשדברים באים רק מתוך נימוסהרהור

העולם מאבד רגש.

אולי כי באמת לא צריך להכניס כאן רגש (:צורניקית

אם תכניסי רגש בכל שלום שאת אומרת לבן ברחוב... את לא תצאי מזה, זה לא בריא בכלל. יש עניין ששיחות עם רגש באמת יהיו עם מי שצריך להיות ולא עם כל מי שתראי ברחוב.

בתמציתיות- ממש לא מסכימה איתך (הרהור עמוק)*sapir*

בהרחבה-

נראה לי הכי הגיוני והכי צנוע שמותר להגיד לבני המין השני שלום רק מתוך נימוס...

 

וברור שאם זה אנשים שאנחנו קשורים אליהם- אז השלום הוא יותר מסתם שלום (מה קורה, איך בלימודים וכו'..)

אבל אני חושבת שהעולם שלנו יהפך למגעיל אם כל בן יבוא לכל בת ויגיד לה "שלום! ממצב אחותי"??

 

את אולי טוענת שזה לא נקרא להתחיל.. אבל אני טוענת שזה שוחק את הרגש....

 

ספיר-ב.ש.

אם הבנתי את דברייך אז כשכתבת "לכל בת" התכוונת לזה שאני יוצא עכשיו לרחוב וכל בחורה שאני רואה מרחוק אני רץ אליה להגיד לה "שלום מתוך נימוס".

תרגעו חברים. אתם טיפונת נסחפים. אולי השואל התכוון לשכנתו בת ה-65 או לענות שלום למישהי שאמרה לך שלום?

לסיום, תפתחו מילון ותסתכלו בערך של נימוס.

להרהור-ב.ש.

הנימוס הוא הבסיס.

הרגש הוא הקומה השניה.

ב.ש*sapir*

לא ממש הבנתי את דברייך..

 

אנחנו לא ילדים בגן.. ב"ה ה' נתן לכולנו היגיון וקצת שכל לחשוב ולהבין מה מתאים ומה לא..

 

שכל אחד יעשה "חושבים" אם הדרך שבה הוא יגיד שלום למי שעומד\ת מולו תקלקל אותו\מי שמולו ,

או שמא תעשה רק טוב.....

 

מקווה שהובנתי

 

גם רבנים גדולים וראשי ישיבות יודעים לא להתקלקלב.ש.

מאמירת שלום לנשים.

את שואלת איך?

כי את ה"שלום" שהם אומרים הם אומרים מתוך נימוס ולא מתוך רגש.

שלום בלאו הכי מותר להגיד. לשאול שלום אסור.האדמו"ר מצנעא
בבקשה בנים ובנות, היו כמה שיותר רובוטים אחד לשני!!עוד מישהי

בס"ד

אין שום סיבה בעולם להיות נחמדה לבחור שאינו קרוב משפחתך, ולא קשור אלייך.

"הנחמדות" הזאת היא פתח לדברים מאד רעים, וחבל.

ערך הצניעות חשוב ועליון יותר, ואין שום קשר אם כוונתו להתחיל איתך או לא.

יש בנות שזה מבלבל אותן, נחמדות של בנים בסביבתן, גורם להן למחשבות שאולי הוא מעוניין...  לפתח ציפיות, "התאהבויות" וכמובן כן גם להפך.

עוד יותר לנשואים, אין שום סיבה בעולם להיות נחמדים לבני המין השני. אתם מוזמנים לבטא את כל הנחמדות שלכם כלפי בני זוגכם.

שיא אהבת ישראל זה בין בעל לאשתו, שם המקום האמיתי להשקיע.

 ומי שלא התחתן עדיין, היו נחמדים לאחיותיכם, לאימא שלכן והשאר שימרו לאישה שה' ייתן לכם.

כמובן אותו דבר לבנות המקסימות הרגישות והנחמדות. שימרו את זה לחברות, לאחים וכ'. תחסכו את הנחמדות המדהימה שלכן מבנים ובחורים בסביבתיכן, כי אין לזה שום טעם ומקום, ושום דבר טוב לא ייצא מיזה.

אני לא רואה איך שמירת דיסטנס ראויה יכולה לגרום לאדם לאבד את האנושיות שלו, מה שכן רואים כמה צרות נגרמו מהנחמדות הזאת.

 וסליחה על השאלה, אך לא הבנתי מה הבעיה ב" קשר רשמי וקר"? מה את מצפה שיהיה לך קשרים "חמים" עם סתם בחורים???

 

הכוונה הייתה יותר על החלק של המתוך מההלאאנונימי (פותח)
עוד מישי- מסכימה! כל מילה בסלע...*sapir*
הבעיה היא שהאנושות נהרסת, זאת הבעיה.הרהור

כמה כיף שכל העולם יהיה בקשר רשמי וקר. ואו. איזה עולם נפלא יהיה לנו. אני רק מחכה לחיות בו.

()

הרהור - ומה עם ההלכה?מחפש את האור..

ראי את הציטוט של שואפת ממש מתחתי, של השו"ע...מה את אומרת על זה?


האם ההלכה הורסת את העולם,לטענתך?

יכול להיות.הרהור
אם את טוענת שההלכה הורסת את העולם...מחפש את האור..

בעומק את טוענת משהו הרבה יותר חמור.


את טוענת שהקדוש ברוך הוא הורס את העולם.


כי  הרי ההלכה שאובה מהתורה וממצוות הנצח של עם ישראל שניתנו לנו מהקדוש ברוך הוא.


משמע, את טוענת, הקדוש ברוך הוא - בורא העולם, הכל יכול, יודע הכל, מעל כולם, על טבעי משום שהוא עצמו ברא את הטבע - הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו - הורס את העולם.


לא מצאת לעצמך להאשים מישהו קצת פחות כל יכול, שקצת פחות אכפת לו מהעולם? (שהרי ברור שה' הוא זה שהכי אכפת לו מהעולם שלו שהוא עצמו ברא.).


תמהני...



שטויות.הרהור

הלכה יכולה בקלות להיות עיוות של התורה.


"שאובה"

באיזו צורה? ע"י רבנים פוסקי הלכה, שהם סך הכל בני אדם. שסותרים אחד את השני תוך כדי, דרך אדב.


ההסקת מסקנות שלך הייתה שגויה להחריד.


(רוב הסיכויים שלא אהיה כאן כדי להגיב בזמן הקרוב.)


*הסקת המסקנות.הרהור
אבל אם הגמ' אומרת, ואז מרן המחבר - אין בזה סתירות.האדמו"ר מצנעא

וכל עוד הכל לשם שמיים - יש לזה קשר לקדושה.

ממש לא שטויותמחפש את האור..

שום רב לא יסתור בצורה מפורשת את מרן השו"ע. 

נקודה. כדי לסתור אותו, אתה צריך להסתמך על מקורות קודמים לו (הווי אומר, ראשונים), ולהוכיח שמה שהם אמרו הוא יותר נכון ממה שמרן הרב קבע על פי שלושת עמודי ההוראה הגדולים ביותר בזמן הראשונים, הרי"ף, הרא"ש, והרמב"ם (וכן, כשאני אומר שו"ע אני מתכוון גם להגהות הרמ"א עליו, שנכנסו כחלק אינטגרלי מהשולחן ערוך, כהלכות המיועדות לבני אשכנז).


ואם שולחן ערוך אמר לך הרחקות כאלה, מקובלנו שהיה לו "כנראה" (אני אומר כנראה בציניות, כי או שנדמה לי או שאת ממש זיזלת ברבנים, וטוענת שההלכות שלהם כל הזמן סותרות אחד את השנייה, ושהם רק בני אדם) רוח הקודש, וההלכות שהוא אמר הם ממש "דברי אלוקים חיים". 


וכן, תתפלאי לשמוע, אבל את ההלכות כתבו בני אדם, רבנים - אבל יש להם תוקף הלכתי לא  פחות ממצוות שנכתבו ממש מדאורייתא! (מה גם שחלק מהמצוות הן ממש מדאורייתא בלי קשר, אפילו לא מדרבנן, ואז אינך יכולה להגיד כלום. מצווה שנכתבה בתורה בצורה פשוטה - ממגיעה ישירות מה', ולכן זילזול בה וטענה שהיא הורסת את העולם, מביאה לכדי הנחה הגיונית שאת טוענת שהקב"ה הורס את העולם. ולפחות לעניין "לא תקרב אל האישה לגלות ערוותה" - זה איסור תורה מפורש).


אבל זה בכלל לא משנה שהם בני אדם - הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו סמך ידו על תלמידי החכמים ונתן להם רשות לקבוע הלכות, עם גושפנקא מאיתו. מצווה תצ"ו לפי מניין ספר החינוך. מצוות לא תסור. מצווה לשמוע לדברי ולהלכות שקובעים החכמים. אומנם המצווה במקורה נכתבה על הסנהדרין, אך כיום, בהיעדר הסנהדרין, כבר הראשונים התייחסו לזה וקבעו שכיום המצווה היא לשמוע בכל גדולי הדור, וללכת על פי ספרי הפסיקה המקובלים בציבור (ואין חולק שכיום על כל עדות ישראל - למעט בודדים - התקבל השו"ע - עם הגהות הרמ"א לאשכנזים - כספר הפסיקה הראשון במעלה). גם הראשונים שסברו שהחיוב במצווה עדיין נשמר רק לגבי הסנהדרין (נפקא מינא לגבי זקן ממרא - ששייך לפי זה אך ורק בסנהדרין. ואכן כך.) - עדיין גם הם מסכימים שיש ללכת על פי הרבנים, ולא לסור מדבריהם, בשל מצוות "אחרי רבים להטות". ותסכימי איתי גם את שכיום הרוב הגורף של הרבנים מסכים כמעט עם כל הלכות הצניעות, כגון, איסור לחיצת יד לאישה, איסור הסתכלות באישה (כל המסתכל אפילו באצבע קטנה כאילו הסתכל במקום ערווה), איסור שיחת חולין עם אישה שלא לצורך, איסור לבישת בגדים לא צנועים, איסור נגיעה..


אז דווקא טענתך שהסקת המסקנות שלי שגויה - היא שגויה בעצמה.


תראי לי רב אחד שאומר שמותר - ואף צריך - לשוחח שיחות חולין עם בנות שלא לצורך. איסור שאילת שלום הוא איסור פשוט וברור לכולם, וכשכן מתירים לשאול לשלום, זה בגלל מקרה מיוחד - כגון, שזה לצורך וכו'.


משמע שזהו איסור המקובל על כולם, והוא באמת שאוב ישירות מהתורה. חז"ל כשקבעו את המצוות (אגב, את זה שכחתי להזכיר - את המצוות הנ"ל לא "המציאו" הרמב"ם וחבריו - אלא הם קיבלו אותם עוד מימי חז"ל - המשנה והגמרא - ועל חכמי המשנה והגמרא נאמר ש"אם הם כמלאכים, אנו כבני אדם, ואם הם כבני אדם, אנו כחמורים" - אז זה תשובה לדבריך, שהרבנים הם סך הכל בני אדם. אם אביי ורבא ורבן גמליאל ורבי יוחנן הם לטעמך בני אדם, הרי שאת חמורה, ולפי זה אין לך דעת בכלל ולכן אין לך להרהר אחרי דבריהם. ואם ברצונך להיות בת אדם, הרי שהם כמלאכים ואז טענתך איננה נכונה, שהרי הם מלאכים שמקבלים מסרים ישירות מריבונו.) קבעו אותם על פי התורה הקדושה ולא בדו מליבם חלילה. כל הלכה והלכה מעוגנת בתורה שבכתב או בתורה שבעל פה. הכל בסופו של דבר הגיע עם משה מסיני - בין אם בפשט, ובין אם ברמז שחכמים בעצמם פיענחו דרך פסוקי התורה (לדוגמא, הרחבת איסור "לא תקרב אל אישה לגלות ערוותה" לכל איסור קרבה. זה דוגמא לאיסור שחז"ל בחוכמתם ידעו שכוונתו האמיתית היא לדבר על כל איסור קרבה בין המינים, וכשהם מוציאים את ההלכה הזאת מתוך הפסוק הזה, את לא יכולה לטעון שזה עיוות של התורה).


אז אם נסיק לרגע מסקנות - הלכה איננה עיוות של התורה - ולפחות, לא הלכה שמקובלת על כל חכמי הדורות (וכאמור, בעניין זה אין פוסקים רציניים שמתירים דבר כזה לכל, בכל הלכות הצניעות) - כי אם יש רב קטן זה או אחר שמחליט לפסוק הלכה מסויימת בניגוד לדעת גדולי הדור באותה תקופה, ובניגוד לדעת רוב חכמי וגדולי הדור בתקופות שקדמו לו - להלכה כזאת כנראה באמת אין להקשיב, אבל גם רב כזה, אין לקחת ברצינות כל כך, אם אינו דואג לעגן את פסקיו בפסיקות גדולי דור משנים קודמות (שימי לב שבספרי שו"ת רציניים כיום, כשהרב - ולצורך זה, כל רב - מביא את פסיקתו, הוא דואג לבסס אותה ולשרש אותה חזק באדמה על ידי הבאת מקורות וציטוטים מגדולי דור ומשות"ים של ראשונים ואחרונים מוקדמים, ואם אפשר גם גאונים. רב שלא יהיה לו שום עוגן כזה, לא יוכל פשוט לפרסם את פסיקתו ולקוות ליחס רציני אליה. אפילו הרב עובדיה יוסף שאין חולק על גדולתו וחוכמתו האדירה בתורה, בכל ספרי השו"ת שלו, ובפסיקות ההלכה שלו, דואג להביא מקורות רבים לביסוס טענותיו והלכותיו. ואגב, הרב עובדיה ידוע כרב יחסית מיקל, איפה שאפשר.)


אשמח אם תסבירי לי אם כן, מדוע את חושבת שהסקת המסקנות שלי הייתה שגויה להחריד.


כי זה אומר שאת חושבת שההלכה לא מגיעה מהקדוש ברוך הוא. כאילו הקדוש ברוך הוא וההלכה הם שני דברים נפרדים לחלוטין. זה מה שמשתמע מדבריך. ותסלחי לי, זה באמת שגוי להחריד.


יום טוב ושבוע טוב!


נ.ב: לא הייתה לי שום כוונה לפגוע או לעקוץ אישית בהודעה זו, אז אם לקחת משהו ללב אני מתנצל ומבקש את סליחתך קבל עם ופורום - באמת אין כוונתי לפגוע בך אישית.

בן ידבר עם בנים בת תדבר עם בנותדי"מ

עד שתחתן ואז יהיה לך את אשתך

ממש לא אין שום בעיה לדבר עם בנים!!!!!!!!!בס"ד
"שום בעיה" יש בעיה ברורדי"מאחרונה

השאלה עד כמה

לומשנה כ"כ מה דעתי בעניין-שואפת למעלה..!

ציטוט מהקיצור שולחן ערוך-

"צריך אדם להתרחק מן הנשים מאוד מאוד. אסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמז בעיניו לאישה. ואסור לשחק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה. ואסור להריח בבשמים המיוחדים לאישה... ואסור להסתכל בבגדי צבעונים של אישה שהוא מכיר אותה... פגע אישה בשוק, אסור להלך אחריה, אלא רץ שתשאר לצדדים או לאחריו...והמסתכל אפילו באמצע קטנה של אישה, ונתכוון להנות ממנה, עונו גדול מאוד. ואסור לשמוע קול זמר של אישה או להסתכל בשערה.

אין שואלים בשלום אישה כלל, ואפילו ע"י בעלה."

(קיצור שולחן ערוך, סימן קנב סעיפים ט-י..)

[למי שדואג, אם זה למטרה של חתונה אז מותר-בל "אשה שרוצה לשאת אותה- מותר לו וראוי לראותה, אם היא לרצונו.."- ארבעה סעיפים אח"כ..]

 

קצת קשה להגיד שזה קיצוני, כזה מה שכתוב בקיצור שולחן ערוך..

כמו שאמרתי, לא הבעתי שום דעה בעניין, כתבתי הלכה בצורה יבשה.

בשורות טובות!

מצוין שהבאת את הציטוט!ב.ש.

אגב, "לשאול בשלום אשה" שהבאת בציטוט משמעותו לשאול "מה שלומך" או "מה שלום אשתך". (אחרת העניין של "ואפילו ע"י בעלה" לא מובן).

בנים ובנותלוחם

את חושבת שאסור לבנים לדבר אם בנות אם כן אל תדברי אני אישת חושב שזה טוב שיש תקשר הזה זה חשוב

נחמד מאוד מה שאתה חושב..שמוליק פיין

בס"ד


ומה עם מה שההלכה חושבת..?

סולי תענה לייייייייייייייייייייייייי??אנונימי (פותח)
אוקיי...shila13579

מכירים את זה שמישהו בא- אומר שלום לאבא שלך, לוחץ ידיים לאח שלך וממך מתעלם? סיפור קטן שממחיש מה שאני רוצה להגיד- הייתי בחו"ל ואח שלי נתן שיחה לילדים בגיל שלו (איך זה לחיות בארץ, ביישוב...) קיצר באתי לשמוע אותו ויצא שאני אבא שלי ואח שלי עומדים בשורה. פתאום, נגש בחור אלינו- לא מכיר אותנו- פשוט בא להגיד שלום ל"מרצה" שלו (נקודה מספר אחת לטובתו- זה נקרא נימוסי) אחר כך לוחץ יד לאבא שלי ונענע לי ראש! הייתי בשוק! אני ממש לא רגילה לזה! בדרך כלל פשוט מתעלמים מבנות כי מפדח, לא נעים... נענעתי לו חזרה וממש התפעלתי.  אין מצב שמישהו יגיד שהוא התחיל איתי- זה מגוחך! זה לדעתי נימוס- להתייחס לזה שבת נמצאת שם- לא יותר מזה. לא להגיד "ממצב!" וכ'ו רק לנענע ראש- אם מכירים יותר טוב אולי לחייך וזהו! לא יותר מזה. זאת דעתי. מה אתם אומרים על הסיפור?

נענוע הראש הוא בשביל נימוס? א"כ, אז מותר...האדמו"ר מצנעא

ומרן הגר"ד שליט"א אמר שאם זה נימוסי גרידא ולא יהיה נעים בכלל לא להגיד את זה - אפילו מותרל שאול שאלה נימוסית בלבד.

נראה ליאנונימי (פותח)

שלנענע בראש לחייך ולהגיד שלום זה בתוך ההגדרה של נימוס....

נימוס זה לא אומר רק כשאין בררה וזאת תהיה פדיחת השנה אם אני לא אגיד שלום.

אם זה מישהו שמכירים ופוגשים אותו ברחוב, אז להגיד שלום בנימוס.

אחרת זה כבר פונה ל"כוונות אחרות" ויכלוים לצאת מזה דברים לא טובים.

נסתי לדמיין את העולם כשמאוד נחמדים אחד לשני ו>>&gמוריה(!)

למען האמת נחרדתי מהדמיון של עצמי..
ועשיתי סטופפפ ענק..רוורס.. והתחלתי מחדש עם אמירת שלום בנימוס..
וואו!!
עכשיו זה נראה הרבה יותר טוב
 

רגישות, אמפתיה, חמימות, נחמדות.. וכל המילים היפות (והורודות..)
ברגע שזה נפגש בין שני המינים- הגבול דק מאוד בין אנושיות (כמו שאת מציגה) להפרזה..
ואני יסביר!
האם המטרה שלך היא שיהיה טוב בעולם במובן ששני המינים יחיו בהרמוניה, על מנת שיהיה נעים וחלילה לא נהפטך לרובוטים של "שלום" "שלום"..?!
אז פה אני יאמר לך שיש לך טעות!
שני המינים בהרמוניה משותפת של התיידדות ודיבור נעים באופן רציף..
הוא מוביל לאיסורים מהתורה..
לא אחות, לא לכעוס..
לא הפלגתי.. ולא הפרזתי.. לא אמרתי שעכשיו כולם חייבים לשמור עיינים..
אבל-- מהשטח עולים נתונים...
אחוזי הגרושים בציבור החילוני עולה מידי שנה באחוזים מלחיצים..
וגם אצל הדתיים הנתונים לא מזהירים----- בשביל לבחון את התופעה יותר לעומק..
נלך להתחלה>>>>
מה היחס בין המינים במגזרים השונים (נשאיר תחרדים בצד)
אני לא יכנס לפרטים..
אבל שורה תחתונה!
ככל שהחיבור בין המינים הוא לשם הכרה לנישואים ולא לפני כן בגיל צעיר והיחשפות  לנושאים שונים אינטימים-- כך כמות הגירושין יורדת!
למה?!
כי המחויבות למוסד "נישאים" יורד..
ולמה?
כי היחס בין המינים הוא נעים, יפה, רגיש, וכל המילים היפות..
ולכן--
"למה שאני אשאר איתה עוד שנה, אם השכנה נראת יותר מפתה- כאשר עומדים בסופר, היא יותר רגישה אלי מאישתי.."
את המסקנה תעשי לבד...
כאשר זה נגמר ב"שלום" "שלום"
החיים באמת יותר יפים..
עם פחות ילדים אומללים בלי מוסד משפחה מוגדר עם הורים גרושים..
מקווה שהובנתי..
יום טוב

 

למה להגיד שלוםטוביה2

קשה לעבור בלי להגיד שלום ?! אף פעם לא הפריע לי שמישהו עבר לידי ולא אמר לי שלום.

תלוי לאיזה רבניםאנונימי (פותח)

יש המון רבנים שמתירים

זה תלוי איפה אתם מסתכלים

מה השאלה המטופשת הזואנונימי (פותח)
לא לזלזל בשום שאלה!shila13579

זה שיא הלא יפה!

כן ולא...אנונימי (פותח)

אני חושב שאת צודקת, אבל אם ככה זה יילך - זה עלול להדרדר ולהפוך ליותר מ"שלום".

 

לכן זה נקרא צניעות.

בארורררפילוש

בטחחחח אנלא חושבת שיש בזה בעיה כולשהי....

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך