בנות, גם התורה שלכן חשובה...האדמו"ר מצנעא

לאחרונה התעורר ויכוח סוער ביני לבין תלמידת אול' בת כ-16.

לטענתה התורה שלה לא חשובה, ע"כ אין לה שום עניין ללמוד הרבה תורה. לדידה אין רב ממין נקבה ביהדות האורתודוכסית, והפירוש המילולי של "רבנית" = אשת הרב (אתם מוזמנים לבדוק את זה; אכן, זה נכון).

עניתי לה שרב הוא תפקיד, ולא דרגת ידיעות בתורה או צדקות וכו'. לעתים  הרב אפילו אינו ת"ח. הלכך רבנית היא בסה"כ אשת אדם כזה. 

ומאידך, קיים מושג הנקרא תלמידה-חכמה. ת"ח ממין נקבה, ששווה לת"ח ממין זכר לכל דבר ועניין.

בניסי ניסים לאחמ"כ פגעתי במאמר של מרן הגר"ש ישראלי זצוק"ל זיע"א על פרשת נח הנקרא "נשים גדולות", הנחתם כדלקמן:

"לא רק אנשים גדולים הננו צריכים, כי אם גם נשים גדולות.

""חנות" אננו צריכים אם עדיין יש לנו חלום על "שמואלים"."

במאמר הרב מציג את מחלוקת ר' יהודה ור' נחמיה המובא המדרש (ב"ר ל ט) בנוגע לנח ופירוש המילה "בדרתיו" (דעת ר"י: אילו היה בדורותיהם של משה או שמואל לא היה צדיק; דעת ר"ן: ק"ו שבדורותיהם של משה או שמואל היה צדיק, אם בדורו של עצמו היה צדיק). 

הרב מגיע למסקנה ששמואל זכה להיות גדול ככל שהיה בעטיה של אמו, חנה. אמנם לשמואל לא היתה אשה גדולה כאמו, ע"כ יצא מבניו מה שיצא.

---

הגדולים האמיתיים יוצאים מנשים גדולות, נשים צדקניות. לפיכך התורה שלכן חשובה כמו תורתם של הגברים, ואף יותר, כיוון שהיא משפיע באופן ניכר על השאלה האם לבנים תהיה תורה אם לאו, ח"ו.

אל תזלזלו בלימוד שלכן!

מי מזלזל?מעפר אני באה
קיימות כאלה...האדמו"ר מצנעא


הרבה ..JustMe

נתקלתי הרבה פעמים בגישה מזלזלת כלפי לימוד תורה של בנות. 

על כמה 'תלמידות חכמים' כבר יצא לכם לשמוע?

אולי זאת הבעיה, שזה לא בטוח שהן לא קיימותהרהור

זה שגם אם יש, הן לא מתפרסמות.

ולמה? אני יכולה למצא כל מיני השערות.. 

אני לא אומרת שהן לא קיימות.JustMe

אני פשוט חושבת שמספרן זניח.

תסתכלי בסביבה הקרובה אלייך, את מכירה מישהי  שממש 'לומדת תורה' ? מישהי שיש לה ידע תורני מאוד נרחב? אני לא מכירה כאלו בסביבה שלי (אולפנה , משפחה וכו') אני אמנם לא מכירה את כל העולם (ממש לא) אבל יש לי הרגשה שהמצב דומה גם בשאר המקומות.

אני מכירה. אבל לא הרבה.~מישי~
מה? הן לא מתפרסמות?האדמו"ר מצנעא

כל הרבניות שנותנות שיעורים במדרשות, אול' וכו' - לא ת"ח?

גם בנים מלזלים בלימוד תורה של בנות וגם זה עצוב מאד~מישי~

וגם בנות לא כולן מסוגלות ללמוד תורה. ובנות לא חייבות בזה. רק לחשוב שאין טעם ללמוד תורה לבנות זה באמת לא טוב. גם אם בנות חושבות את זה על עצמן וגם אם בנים על בנות...

כיום, אין לי אפילו הווא אמינא להגיד שאתן פטורות...האדמו"ר מצנעא

(לא מבחינה הלכתית, כן? אינני מורה הוראה [עדיין]... אלא מבחינה רעיונית)

כיצד אשה, משכילה ואינטלקטואלית, יכולה להרשות לעצמה לחיות חיים נטולי תורה? איך היא יכולה ללמוד לימודי חול ברמה גבוהה מאוד בד בבד שהיא לא לומדת כמעט תורה?

בדיוק דיברנו על זה השבת...כנרית על הגג=)

 

בונה תמוני מילה...ילד רחוב
אתה אחד החופרים! לא מספיק אתה והעם שלך עוקצים את המדינה בכל שקל אפשרי (שלא ניפתח דיון על כל השתילים שאתם דופקים...) אתם טוחנים ת׳מוח.... אז דאג לעצמך ואז לתלמידות אולפנא ולתורה בהלצלחה מאמי
^^^^אהבתידי"מ

(זה לא אומר שהסכמתי!)

איך לא אחי?ילד רחוב
אני חושבת שבלי קשר לנשים וגבריםענבל
עבר עריכה על ידי gbck630 בתאריך ב' חשון תשע"ב 15:39

כדאי להבהיר למה חשוב ללמוד תורה בכללי.

נגיד אצלינו באולפנית הבנות לומדות תנך, משנה וכו' נטו כי זה לבגרות הן שונאות את זה בדם!

ולא מבינות למה אכפת לנו מהתנך....

יש לנו שיעור אחד חובה שהוא לא לבגרות.

קוראים לו שואל ומשיב.

את השיעור הזה מלמד ראש האולפנית ובו אנחנו לומדות בקיאות ממש בסיסית בחמישה חומשי תורה.

מה קרה בפרק א' בבראשית ומה קורה בפרק ט"ו בשמות (למי שרוצה ללכת לבדוק אז פרק א' זה בריאת העולם מבחינה כרונולוגית יותר ופרק ט"ו זה שירת הים.) הבנות בכיתה שלי לא מקשיבות ולא משקיעות כי הן לא מבינות את הערך.

יש לנו גם תוכנית רשות שהיא לאחרי הלימודים קוראים לה  תורה לשמה.

זה בנות שבוחרות להישאר וללמוד תנך (ספר מסוים השנה זה דניאל) ממש לשמה בלי מבחנים ובלי כלום.

היחידה מהכיתה שלי שבזה זאת אני.

צריך לחדד את הערך הזה של הלימוד תורה לשמה ולא רק כי יש על זה מבחן עוד שבוע.

 

אז לפני שאומרים גברים, נשים בואו נבהיר לכולם את הערך של לימוד התורה ולמען האמת גם אני לןא ממש יודעת את הערך אבל אני לפחות מאמינה שיש ערך ומתענינת ומקבלת מזה.

 

בקשר לנשים- ברור שלימוד התורה שלנו חשוב וברור שזה דבר גדול ללמד תורה בנות אחרות ומי שמזלזל זה נטו כי הוא לא מבין.

רק צריך לשים לב שתורה לא אומר גמרא ותלמוד (זה אותו הדבר לא?) אלא הלכה, משנה, תנך וכדומה.

ענבל- זה גם גמרא. למה לא?~מישי~

אמנם שוב, אין חובה. אבל לדעתי כדי להעשיר את עולמה הרוחני של הבת היא צריכה ללמוד גם גמרא,גם הלכה, גם מחשבת גם תנ"ך... כי הכל חשוב.

האדמו"ר- ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר!*#&למה?!*#&

אתה אומר שבתנ"ך וכו' יש הוכחות לכך שגם הצדיקות  של הנשים חשובה ויעילה.

אבל למה???

"כיוון שהיא משפיעה באופן ניכר על השאלה האם לבנים שלכם תהיה תורה או לא ח"ו.."

 

אז מה ה"חשיבות הגדולה" של תורתן של נשים?- הבנים שלהם!

סלח לי, זה ממש מבאס!

כאילו, ברור שאני אשמח לילדים צדיקים, אבל מה איתי?

אני מרגישה כמו פרפר, שחי בדיוק מספיק זמן בשביל להשריץ עוד פרפרים, ואז מת. כאילו, זה מה שאני? כלי לתורה של הגברים??? תודה רבה באמת!

 

התגלגל לידי פעם ספר בנושא "נשים צדקניות" המספר על עשרות נשים לאורך היהדות, ממש במאה האחרונה ועל צדקנותן.

קראתי כל מילה בספר, וכל אשה צדיקה הוכתרה ככזאת בזכות איך שהיא כיבדה את בעלה וויתרה למענו, או איך שדאגה לחינוך הבנים שלה. ופשוט הרגשתי גלגל, אולי לא גלגל חמישי..כי באמת, מי יבשל ומי ידאג לכל "העבודה השחורה", המחילה מהביטוי..

אבל לפעמים זה מרגיש כאילו ביהדות, התפקיד של האשה זה רק לעזור לתפקיד של הגבר, ואין לנו שום חשיבות לבד.

אולי זה נכון שצריך להקים משפחה והכל, אבל למה אני צריכה להרגיש "סוג ב"?

למה אין חשיבות? למה סוג ב'?ענבל

בלעדייך הם לא היו יכולים ללמוד!

אנחנו צריכות להרגיש גאות שבזכותנו הם יכולים ללמוד ובזכותנו בנינו ההמשך של העם שלנו יוצא צדיק (אני מתיחסת לדוגמה של שמואל אז אל תתפסו אותי על המילה )

מגדירים אותן צדיקות דוקא כי הן ויתרו למען התורה, דווקא כי הן ביטלו אץ האגו שלהן (ותסלחו לי אבל זה אגו) והיו ענוות מספיק כדי להגיד אני רוצה שהוא ילמד תורה גם אם עלי להסתפק במועט בשביל זה!

על זה הן נקראו צדקניות.

 

תלוי איפה השאיפה שלך.

אם השאיפה היא לעשות קרירה בכיף תעשי רק תדעי שזה בא על חשבון דברים.

אני מעדיפה לעשות הכל כדי שבעלי יוכל ללמוד (וגם לפרנס) כי מבחינתי בית של תורה יותר חשוב מהקרירה שאני רוצה. 

כן. אבל זה לא אומר שלנשים אין עולם רוחני בפני עצמן~מישי~
אדמורינו כרגיל צודק אבל יש לי הערה:ט!הר

אתה בגדול צודק. נכון בד"כ מנשים צדיקות יוצאים ילדים צדיקים (ואל תתפסו אותי על המילה-בד"כ) אבל היום הבנות לומדות תורה רק בשביל לגמור עם זה.

אני אישית לא אוהבת את את שיעורי הקודש הם נלמדים בצורה מרוחה ומאוסה(סליחה על ההתבטאות)

 

שנה שעברה היינו לומדות דברים מהגמרא ודברים כאלה שבישיבות לומדים..ובוא נגיד שלא יצא לי מזה כלום..כי עד עכשיו לא הבנתי מה הרב רצה ממני.

אני חושבת שהתורה היום לא צריכה להיות שגורה אצל הנשים כמו אצל הגברים.

אין בכלל מה להשוות בין הגברים לנשים.

היום אנחנו גם נמצאים בדור שונה כ"כ שבו נשים לא לומדות תורה (או שלפחות הנושא לא מעסיק אותן כ"כ-בכלל לא!!) .

אדמוריינו-אתה צודק שהתורה של הנשים חשובה..השאלה איך זה נעשה..מתוך מיאוס או לא...לפי מה שאני רואה-זה קצת  לא מעניין ומושך.

 

קיצור מקווה שהובנתי.

דווקא היום אנחנו בדור שיותר לומדים תורה~מישי~

וזה נכון שבבית הספר לומדים לפעמים בצורה שהורסת את החשק. אבל לכי למדרשות ותראי שיש הרבה בנות שלומדות תורה ואוהבות את זה...

אני מסכימה עם למהאילת.

אתה אומר לנו לא לזלזל בלימוד שלנו, כי אם אנחנו נלמד תורה, הבנים שלנו  יהיו ת"ח.

וזה לא זילזול????

כל הערך בעולם הרוחני שלי הוא שהבנים שלי (אולי) יהיו תלמידי חכמים?!?!?!?

ונשים רווקות (שגם לא מתחתנות), עקרות, או שיש להן רק בנות, ללימוד התורה שלהן אין ערך?

 

ואם כבר אתה מדבר על תנ"ך, אל תשכח את הנששים הצדיקות לא פחות, כמו יעל, אסתר, חולדה, מרים, שרח, דבורה וכולי, שאין קשר בין צדיקותן לבנים שלהן.  (וגם ברוריה, אפילו אם היא לא מופיעה בתנ"ך.)

  

וענבל, מצד אחד את מדברת על חשיבות לימוד תורה לשמה, מצד שני את אומרת שאישה צריכה לבטל את עצמה (וגם את לימוד התורה שלה, כי גם זה גוזל זמן רב מידי) כדי שבעלה ובניה יוכלו ללמוד ביתר קלות. אישה שלא מתבטלת ככה, עושה את זה רק בגלל האגו שלה. זה לא קצת סותר אחד את השני?                                     

 ואם כבר מדברים על זה, האם לדעתך אישה צריכה לעשות מדרשה לשנה, או שלא - שכן סביר שהיא תתחתן שנה אחת מאוחר יותר בגלל זה, וככה עמ"י מאבד (אולי) שליש ילד?

 יש תלמידות חכמות שאני מכירה, אבל זה נוטה להתקשר עם גמרא.

 

 ולגביי הלימודים - הם באמת משניאים את הלימוד על התלמידים, ולדעתי זה ממש חבל.

 (לא בלתי סביר, שזאת הסיבה שהרבה בנים כמעט שונאים לימוד גמרא, ואילו בנות מאוד אוהבות ללמוד אותה.)

 

 

 ותאמינו או לא, לנשים יש זכות לעולם רוחני ופנימי עשיר ומלא, ללא קשר לבעל ולילדים. האישה היא לא מכונה שאמורה רק להעניק ולתמוך ולסייע, אם זה היה המצב, היה עדיף לה' פשוט ליצור מכונה שתעשה את זה.

 

 ו"ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך" אינו שונה מ-"ארורה האדמה בעבורך בעצבון תאכלנה כל ימי חייך"

(ויכול להיות שהציטוט השני אינו מדוייק.)

 אז זו לא סיבה מספקת לאישה לבטל את כל כולה למען בעלה.

 

ולדעתי, התורה בהחלט כוללת גמרא ותלמוד. (אחרת הבנים עוברים על כ"כ הרבה ביטול תורה, )

 

 

זה לא קשור ללימוד התורה,עין שלישית..

בס"ד.


מספיק שאימו של שמואל בכתה והתפללה עליו ועשתה כל מה שאמא צריכה לעשות.

נשים לא צריכות ללמוד תורה..מה זה נסיונות השיוויון האלו?! מה בכח?! אולי ללמוד מוסר אם יש להם זמן זה תמיד טוב.

אבל תורה?! זה תפקיד הגברים.

ובמיוחד אשה עם משפחה,ילדים תפקידה הוא לחנך ללמד ובעיקר להתפלל לבכות וכל הזמן לכבד את לימוד התורה של בעלה של הבנים שלה לתת להם את כל האפשרויות והאמצעים שיוכלו ללמוד..

רק כך מגדילה ומאדירה את לימוד התורה רק ע"י שמחזיקה את בעלה ודור ישרים שהולכים בדרך ה' ו..לומדים תורה!

ודווקא היא..גם כשבעלה גדול ועצום בתורה דווקא היא ברכתה מתקבלת כי הרי כל ששלו שלה הוא ולה לא חסר את שלה .

איאי נשים צדקניות..רק בזכותן נגאל!.

....אש להבה

התורה היא לא רק לגברים, ויש בה הרבה תובנות לחיים!!

^^^^^^^ מסכימה אני באופן כללי אוהבת שיעורי קודשמישהי=)

יש לנו בנות בכיתה שלא אוהבות. סורי שאני לא זוכרת מי רשמה שהיא לא אוהבת בגלל ש.. ומה באופן כללי , אם לא היו מלמדים את זה בצורה מרוחה- היית אוהבת או שזה תירוץ? אני מכירה את הרבנית עידית מהרובע. היא רבנית ויש לה ידע תורני. אני מכירה עוד נשים כאלו שהם מאוד נהנות ללמוד.

למה נראלך שאני מחפשת תירוצים???ט!הר

מזמן במקום לחפש תירוצים הייתי מבריזה תאמיני לי... (לא שיש לי אומץ) אבל אין לי עניין לשבת בכיתה וללמוד גמרא ברמה גבוהה שאני לא מבינה.

עין שלישית,אילת.

אז כדי להיות אם מוצלחת את חייבת לבכות ולהתפלל? ולא מומלץ לך ללמוד? ולבטל את עצמך למען לימוד התורה של אנשים אחרים?

 

 

ותורה זה גם תפקיד הנשים, גם אם אין להן את המושג ביטול זמן. איך אשה תדע לקיים הלכה אם לא תלמד? איך תאמין בה', אם לא תלמד מה הוא עשה ומי הוא?

וסליחה על הבוטות, אבל איך אישה תכבד את היהדות, אם היא לומדת לימודים כלליים צברמה גבוהה, (אם לא גבוהה מאוד,) מצד אחד, ומצד שני, לומדת לימודי קודש ברמה נמוכה עד אפסית?

 

ואי כיבוד היהדות, לא יתרום להקמת דור של ת"ח.

..עין שלישית..

בס"ד


אז כדי להיות אם מוצלחת את חייבת לבכות ולהתפלל?  כן

ולא מומלץ לך ללמוד? לא אמרתי לא מומלץ אמרתי לא חשוב (לאשה)

ולבטל את עצמך למען לימוד התורה של אנשים אחרים? כן

איך אשה תדע לקיים הלכה אם לא תלמד? מה זה קשור בכלל? את רוצה לאמר שרב גברים לוקחים את ההלכה מהתורה? איזה שטויות למה יש לנו פוסקים ומורי הוראה?

 איך תאמין בה', אם לא תלמד מה הוא עשה ומי הוא? ספרי מוסר.

חח וויכוחים של דוסות משעמם לכם(:אנונימי (פותח)
^^ממש..hodaiad
לא הכל צריך ללכת לשאול רבענבל

אם על כל פיפס קטן בבית שלך לעתיד לבוא את תלכי לשאול רב וואו את בצרות.

יש דברים שנשים גם צריכות ללמוד.

גמרא אולי לא אבל משנה, תנך, הלכה, אמונה, מוסר לא חסר!

נכון שהאישה צריכה להיות הזאת שדואגת לבית וכו' אבל לפני שאני מתחתנת מה הבעיה שלך שאלמד??

וגם אחרי שאני מתחתנת מה נראלך שתשבי כל היום ותקפלי כביסה?

אני אגמור את העבודות ואוכל לשבת ללמוד או לעשות משהו אחר זה לא עקרוני.

אני לא פמיניסטית ולא זועקת לשוויון אבל את ממש הרגזת אותי.

זה כל כך לא נכון!

תורה=חיים,וכולם צריכים לחיותמה'

התורה זה המדריך שלנו לחיים מבורא עולם.כולם צריכים לגדול בתורה,לדעת איך צריך להתנהג..לחשוב,איך לחיות ולשמוח ולהיות טובים ומועילים לעצמנו לאחרים ולבורא.אז כל אחד ואחת חייב את זה לעצמו/ה כדי להיות טוב יותר.

להיות קשור לטוב,לה'.

אבל ה' נתן לאישה ולגבר תפקידים שונים בעולם.עם כל זה שחשוב שאישה תהיה חזקה באמונה,בתורה ובקיום ההלכה,אם יחנכו אותה שהמימוש הכי גדול שלה זה בלימוד היא תהיה מאוד מתוסכלת כשהיא תצתרך להתחתן ולנחות לכל המטלות הגשמיות בבית,ובאמת קודם כל צריך ללמד בנות להעריך את הגדולה והמימוש העצמי שיש להן כמקיימות החיים.ובאמת זה מה שקורה בדור שלנו,שנים שמחנכים בנות שכל העולם שלהם בספרים וציונים וכשמתחתנות יש נפילה רצינית לתוך הכביסות וכו' ופעם נשים יותר ידעו לשמוח ולהעריך את זה.

הערך הענק של בית והטיפול בו,הערך העצום של ילדים וגידולם,זה הכל הולך עם עבודה סזיפית שלא נגמרת אף פעם ואישה צריכה בד"כ לתת את כל כולה עם כל הלב והנשמה בשביל רק להביא ולגדל ילדון אחד (או בעל אחד ),אז קודם כל חשוב שתדע שזה הדבר הכי יפה,מקסים,חשוב וממלא שאפשר לעשות .והיא מגיעה למדרגה העליונה הזו בנתינה בצורה טבעית בלי שתצתרך ללמוד כל החיים כמו הגבר (שכשמו,אמור יותר להתגבר על עצמו בשביל להתעלות)

 

זהו,סוף החפירה...צ'כה לרוץ לילדים צוחק

חסר לך המון ידע..עין שלישית..

בס"ד.


את לא מעריכה מספיק את תפקיד האשה..

את חושבת שאם היא לא תלמד תורה היא לא תיהיה 'שווה' כלפי שמייא וזה נורא לא נכון.

מישהו אמר דבר כזה?ענבל

היא תהיה שווה אבל היא גם תהיה קצת בורה ואין שום מצווה להישאר בורה!

בטח לא בהלכות.

כשהבן שלך יבוא וישאל אותך משהו מה תעשי?

תשלחי אותו לרב?

את לא חושבת שזה נשמע הזוי ומטומטם?

כן יש דברים שמותר לנו ללמוד ואפילו רצוי שנלמד!

תפנימי!

נכון שיש דברים שלא וכבר אמרתי שגמרא לא אבל תנך, מוסר, אמונה והלכה למה לא?!

מה רע שאישה תהיה קצת משכילה?!

 

מה רע?!עין שלישית..

בס"ד.


לידע כללי,

אין השקעה כאשר לאדם יש זמן פנוי מסויים והוא לא מנצל אותו משמע השקעה שווה ניצול כל זמן אפשרי שיש לך.משוואה פשוטה.


מה תפקיד האשה?ללמד סלש לחנך סלש לגדל את ילדיה לתורה..

כל השקעתך צריכה להיות בתפקיד (נעלה) זה.


מה אני יגיד לך, לא מקנאה בילדייך שלא יקבלו את מלא ההשקעה בשעה שאת תעסקי באנהתך הפרטית(והיא כזו).

למה שלא יקבלו את מלוא ההשקעה?לך דומיה תהילה

(ולמה ירדנו לפסים אישיים, בכלל?)


אין אמא שכ-ל היום עסוקה בילדים. יש הרבה זמן פנוי. זה יכול להיות כמה דקות, זה יכול להיות שעה או חצי יום. למה שהלימוד יבוא על חשבון החינוך?

מה רע שהיא תלמד כשהם עסוקים עם עצמם, בבית-ספר, ישנים, עם אבא?

להיפך, זה הולך יד ביד. כשהילדים רואים את אמא לומדת, זה לא משאיר רושם?


אין קיום של אשה שלומדת לשמה?

ממתי להנות בלימוד זה פסול כ''כ?


אם היא תלמד תורה~מישי~

(כולל הלכה, מוסר, אמונה, מחשבה, תנ"ך ואפילו גמרא) אני בטוחה שהיא גם תתטפל בילדים שלה בצורה טובה יותר. 

השאלה עקרונית...האדמו"ר מצנעא

האם האשה היא אם בלבד? וכי אין לה שעה פנויה ביום ללימוד?

זה תלוי בכל אחת ואחת...כנרית על הגג=)

זה כמו שנשים לא חייבות להתפלל כמו גברים, אלא רק מינימום- ברכות השחר, הפסוק שמע ישראל ושמונה עשרה.

ולמה? כדי שיהיה להן זמן לטפל בילדים, לדאוג לבית...

ככה נראלי גם לימוד תורה.

אם היא עסוקה כדי לדאוג לבעיות הבית אז היא לא חייבת, אבל אם יש זמן- למה לא? זה טוב לה ולילדים שלה!

אני חושבת שהתקפיד העיקרי שלה להיות אם~מישי~

אבל זה לא היחיד. זה נראה לי שטחי לראות את זה כך. אבל זה אפשר להגיד שזה ראיה אישית.

לא בגלל הילדים.לך דומיה תהילה

אישה רווקה/ זקנה בלי ילדים בבית, עדיין לא חייבת.

נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא. אם או בלי ילדים.


מהסיבה הזאת!כנרית על הגג=)

אבל אי אפשר למיין אז פוטרים את כולן, ולכן הן פטורות!  אבל אם הן רוצות לזכות הן מוזמנות!

לומדים זאת מהיקשלך דומיה תהילה

משום שנשים פטורות מלימוד תורה (החיוב, כידוע, רק לבנים) הקישו מכאן לכל המצוות.

אינני רואה את שני העניינים כסותרים, ולו באופן אחד.האדמו"ר מצנעא
לעין השלישית~מישי~

א. היא תהיה "שווה" כלפי "שמיא" אם היא תלמד תורה ותעשיר את עולמה הרוחני. זה שנשים לא למדו פעם זה לא האידאל. גם רוב הגברים לא למדו פעם. היו מעט ת"ח.  ב"ה שבימינו לכולם לימוד תורה זה נגיש לחלק רחב מהאוכלוסיה!

ב. ציטוט שלך: "חסר לך המון ידע..."- הידע הזה, גם אם הוא קשר יותר למחשבה, כשתחשבי על זה זה אותו ידע שלא היה פעם לאישה וחכמים בתקופות מסוימות לא ראו כראוי ללמד את האישה גם את הידע שקשור במחשבה.

שימו לב שכל אלה שלומדות את הנושא (כולל אני בעצמי)- שי כאן סתירה מסוימת כי כדי לדעת שכן או לא אסור\כן או אל ראוי ללמוד גמרא- צריך ללמוד גמרא!

(אז אתם שואלים למה אני לומדת את הנושא? זה בגלל שהרב שלי רואה לימוד גמ' לבנות מותר ורצוי...)

מחילה...האדמו"ר מצנעא

"כשם שאין כנסת ישראל מוציאה אל הפעל את סגולותיה כי אם בא"י, כן אין אדם מישראל מוציא את סגולותיו הרוחניות כי אם ע"י התורה, שהיא הארץ הרוחנית המתאימה לסגולת הנשמה הישראלית. כל המדעים דומים הם לחו"ל ביחושם אל הגידול הנשמתי אשר לישראל."

(אורות התורה, יב ז)

הרב מקביל פה את הקרקע הנכונה לסגולות ישראל בגשמיות, לאותה קרקע ברוחניות. הוא סובר שהקרקע הנכונה בגשמיות לישראל היא א"י, וכמו שאין הסגולות הישראליות מותאמות לחו"ל - כך אין הסגולות מותאמות לחיים ללא תורה. אם כן, ישראל צריך תורה ע"מ שסגולותיו הרוחניות תפרחנה מתוכו. ואין נ"מ בכמה ספרי תהלים הוא יקרא ביום...

לעין השלישית~מישי~

קראתי על זה ספר של הרב נבון "גשר בנות יעקב"- מומלץ מאוד. (יש פרק על לימוד תורה לנשים). והוא כותב שגם אצל נשים: א. זה שלא מצוות זה לא בהכרח בגלל שהן לא מתאימות (יש כמה דעות, אחת מהן היא זו אבל גם חלק מזה זה בגלל שאין להן פנאי בלל חינוך הילדים וכו'). וגם יכול להיות שבנות בכללי פחות מתאימות לזה מגברים אבל בת שמרגישה שהיא מתאימה לזה ורוצה- אז זה מבורך לדעתי. (אני אישית למדתי עם אבא שלי ועם אח שלי הגדול גמ' וממש לא הרגשתי שזה לא מתאים לי.וגם הם חשבו שזה מתאים לי אז כנראה לא "הוצאתי דברי תורה להבל עפ"י עניות דעתי").


ולא שזה אל חשוב שנשים יחנכו את בניהם ללימוד תורה ויסייעו בידם. ברור שזה חשוב וגדולה מעלתן! ובכל זאת ראוי שיהיה להן עולם רוחי משלהן.

"כל המלמד ביתו תורה כאילו לימדה תפילות"(ר' אליעזר)עין שלישית..

 בס"ד.


מה גם שהרמב"ם אומר את זה על תורה שבע"פ ועל זו שבכתב אין ללמדה אבל אין זו לא תפילות.

אני מאמינה שבי"ס זה סוג של הכשרה לחיים..אבל אישה נשואה..על מה ולמה?!



נכון שאישה חייבת בידיעות תורה כדי לישמם בחייה..אבל בשביל זה יש את גדולי ישראל שחיברו סיפרי הלכה למעשה שמיועדות לנשים.

נשים חייבות כל הזמן דעת תורה(ז"א רב שתשאל אותו,או בעלה ) ולכן אני גם לא חושבת שיש  בעיה להתקשר לרב כל זמן שיש שאלות בהלכה ..אני לא רואה שום בעיה בזה.

יש שאלות בהלכה שזה קצת מצחיק להתקשר בגללן לרבענבל

לא עולה לי דוגמה כרגע אבל יש.

וכבר אמרתי לך למעלה.

מה תעשי כשהילד יבוא וישאל אותך שאלה?

תתקשרי לרב?

למה אני צריכה לקרוא ספרים של רבנים ואסור לי לקרוא תנך או הלכה בעצמי?

גם את השולחן ערוך כתב רב.

אין שום סיבה שלא נלמד.

אגב לגבי מה שאמרת על כל המלמד ביתו תורה כאילו לימדה תפלות יש האומרים שבדורנו זה כבר לא כי הנשים מסוגלות להכיל.

וכי הן גם משכילות.

 

אולי תחלקו עלי אבל אופי האישה השתנה מסביבה.~מישי~

כמו שאישה יכולה ללמוד כל דבר שהוא גם ריאלי וגם הומאני ולא אומרים שהיא מקשקשת שטויות לפי עניות דעתה.
ואין בעיה גם לגבר וגם לאישה לשאול רב. אבל אם היא יודעת בעצמה את ההלכה הרי זה משובח.

בנסוף ספרי ההלכה למעשה רחוקים מלעלות בפני האישה את עולם ההלכה ולא יעזרו לה שכשתתקל במשהו חדש, גם מה שלא בטוח שפוסקתץ כמו ספרי ההלכה למעשה האלה. (שאני מניחה שנוטים להחמיר יותר משצריך).

ואת חושבת שרק בבי"ס לומדים ואחרי זה לא? כאילו גם בן שהוא לא רב וסיים ישיבה- אז סיים ללמוד? אז למה שבת תסיים ללמוד כי סיימה בי"ס? בי"ס עוזר לך ללמוד אח"כ בחיים לבד.
את חושבת שההשכלה שלך (הן התורנית והן הכללית)  נגמרת בסוף התיכון?


אגב, גם הרמב"פ מדגיש שהרמה הרוחנית כשורה בהשכלה ובלמידה! וברור לי שכ"כ שלומדים יותר תורה מבינים יותר את העולם הרוחני ואת מה ה' רוצה ממך ומה אתה צריך לעשות בעולם. בכ"ז יש עוד דברים שחשוב לדעת חוץ מהלכות מעשיותץ ת'כלס. אם זה רק ההלכה ת'כלס- את מרדדת את הועלם הרוחני.

כבר גדולי הדורות (ובראשם מרן הח"ח זיע"א) דחו את זההאדמו"ר מצנעא

בימינו אין ההלכה הזו חלה.

כן? אני ישמח אם תתן מקורות לדבריך.עין שלישית..
ודאי!האדמו"ר מצנעא

1) וכך כותב החפץ חיים (ליקוטי הלכות סוטה כ"א) : "נראה דכל זה דווקא בזמנים שלפנינו, שקבלת האבות הייתה חזקה מאד אצל כל אחד ואחד להתנהג בדרך שדרכו בו אבותיו... בזה היינו יכולים לומר שלא תלמד הבת תורה, ותסמוך בהנהגתה על אבותיה הישרים. כעת בעוונותינו הרבים, קבלת האבות נתרופפה מאד... בפרט אותן שמרגילין עצמן ללמוד כתב ולשון העמים, בוודאי מצוה רבה ללמד אותן חומש וגם נביאים וכתובים ומסרי חז"ל... כדי שתאומת אצלן עניין אמונתנו הקדושה. אם לא כן, עלול שיסורו לגמרי מדרך ד'" . 

וכמו שאמר הליובאווישטער: עדיף שתלמדנה את התפלות הזו, מאשר שתלמדנה תפלות אחרת... וד"ל.

2) בספר "תורה תמימה" (על דברים יא פסקא מח) הביא ראיה לזה ממאמרם "כל המלמד בתו תורה כאילו לימדה תיפלות" (סוטה כ ע"א). ולמה לא אמרו "המלמד אשתו תורה"? ולמה לא אמרו אודות האשה עצמה "אשה הלומדת תורה"? אלא בבת שהיא קטנה או נערה, אין האב יודע מראש מה תכונת נפשה אם תתן את השעות הדרושות, את ריכוז המחשבה, כדי לא להסיק מסקנות מוטעות, שלא יצא מכשול מפרי עיונה. ולכן יימנע מללמדה מפני תקלה הצפויה. אבל כאשר האשה בגרה, ורואים בה התמסרות והיא מוכנה לעיין יפה בחומר הנלמד, היא איננה בכלל מה שאמרו חז"ל בזה. 

3) דור של גאולה

הרב יהושע שפירא שליט"א - ראש ישיבת ההסדר רמת גן
בדורנו ישנו ריבוי גדול של לימוד תורה לנשים. והדבר מפליא, שהרי ידועים דברי הגמרא (סוטה כ"א) "כל המלמד את ביתו תורה כאילו מלמדה תיפלות". ובכל זאת, מלבד דעת יחיד של האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג, הרי כל גדולי ישראל הסכימו שכיום יש בדבר צורך גדול. אין הדברים אמורים רק על לימוד ההלכות המעשיות הנצרכות ולימודי מוסר ושורשי אמונת ישראל, אשר היו בוודאי חובה גמורה בכל הדורות, אלא בלימוד תורה רחב יותר, כל בית מדרש לפי מנהגו.
הסיבה לעמדה החדשה של גדולי התורה ביחס לנושא זה היא - השינוי המשמעותי שחל בדמות האישה בדורנו. וכפי שאמר החפץ חיים בנוגע להקמת מוסדות בית יעקב: התיפלות עליה מדברת הגמרא אמורה לגבי נשים בורות שלא יודעות קרוא וכתוב, אבל נשים שלנו שכישרונותיהן וידיעותיהן מרובים בכל תחומי הדעת, לא ייתכן שרק התורה תיעדר מתוכני הלימודים שלהן.
לאמתו של דבר, רעיון עמוק עומד מאחורי השינוי בדמות האישה בדורנו. בדורות עברו, דמות האישה הייתה מצומקת ושפופה, כעונש על החטא הקדמוני, ככתוב במפורש - "והוא ימשול בך". אך עם גאולתם של ישראל, העולם הולך ומשתחרר מכל העול של חטא אדם הראשון, ויחד עם ביטול גזירת - "בזיעת אפך תאכל לחם" על ידי הטכנולוגיה המודרנית, וביטול גזירת - "בצער תלדי בנים" על ידי הטיטולים והרפואה המודרנית, יוצאת גם דמותה של האישה מדלותה. כמובן, שערבוב של דרך חדשה זו של האישה עם פגמים בצניעות ותערובת נשים וגברים, היא טעות מצערת שאינה ממין העניין. 
לכן ברכה גדולה אנו רואים בבתי המדרש לנשים ופעמים רבות שהם עולים בהפנמתם על המקבילה הגברית. וכבר אמרו רבותינו על תקופתנו, תקופת הגאולה הממשמשת ובאה, שהיא באה בזכותן של נשים צדקניות. יחד עם זאת - היכולת לקשור את התורה לחיים ולראות אותה כמפרה ומתברכת מתוך גידול משפחה מכל הלב, זהו נושא שעדיין צריך לימוד, אך בעל אוזן קשבת יוכל למצוא בו צלילים מופלאים של כיוונים חדשים ההולכים ונוצרים בתחום זה.
לא מעט קשיים מלווים את התהליך של התרחבות לימוד התורה הנשי, ובכל זאת, ברכתו לא תסולא בפז, ואורן של האימהות הקדושות אשר בנו את בית ישראל חוזר ומתנוצץ מתוך אימותינו שבדור הזה.



גם הרב ליכטנשטין תומך בלימוד תורה לנשים~מישי~

ראי בספר- "מבקשי פניך".. תקראי גם את הספר "גשר בנות יעקב" אם את מצליחה להשיג _בטח יש בספריות)- אם אין לך זמן תקראי רק את הפרק על לימוד תורה לנשים. מביא שם הרבה אמריות שונות של מתקופת התנאים עד ימינו והסיבה לכך (והרבה מתלמידי החכמים בדורינו פוסקים שאכן השתנה המצב!)


ועין שלישית... בבקשה תגיבי לדברי לעיל(וגם לדברי בשרשור שפתחה ענבל על חידון התנ"ך). תודה רבה!

הבעיה שלי עם הגר"א ליכטנשטיין שליט"א בנושא הנ"ל...האדמו"ר מצנעא

היא כי הוא גם תומך בלימוד גמ' לנשים, ובכך אינני מסכים עימו, ע"כ אינני יכול להביא ראיה ממנו (עם כמה שדעתו חשובה מאוד).

צר לי.~מישי~

אתה חושב שאסור ללמוד גמ' לנשים או שזה אינו ראוי, ולמה?

כתבת על תלמידות חכמים. וכי יכול להיות תלמיד חכם שלא למד גמ? אז איך יכולה להיות תלמידת חכמים בלי ידע בגמ'?

ת"ח זכר ות"ח נקבה אמנם שווים, אך שונים.האדמו"ר מצנעא

מעצם היות אחד זכר, ואחת נקבה - אין באפשרותם להיות זהים, אמנם כך רבש"ע בראנו - שונים, אך שווים.

וממילא נושאי הלימוד שונים.

כן אלב לכאורה גמרא זה בסיס של הכל~מישי~

מבחינות מסוימות, לא? 

בסיס לפסיקה, לא בסיס ללימוד.האדמו"ר מצנעא
גם בסיס ללימוד.רחלקה

בעזהי"ת.

 

איך אפשר ללמוד את מחשבת ההלכה בלי לגעת בגמרא?!

איך אפשר ללמוד הלכה- ברמה מקצועית- בלי לגעת בגמרא??

 

אפילו ב5 יח"ל תושב"ע בבגרות בנות לומדות גמרא [כן כן, בלקט יש חלקים מהגמרא לא עלינו!].

ואין רע בזה.

כל עוד עושים את זה מתוך ייראת שמיים- אין שום בעיה, ולהפך.

 

 

 

גילוי נאות:
אני לומדת תושב"ע במכללה דוסית-על, ובנוסף לומדת פסיקת הלכה ברמה מאתגרת.

רמה מקצועית = פסיקה.האדמו"ר מצנעא

בסה"כ אתן צריכות הלכה למעשה. לא יותר. ולא חסרות לכן הלכות למעשה ללמוד לפני שתיגשו לגמ'.

אין דבר כזה 'מכללה דוסית'.עין שלישית..

בס"ד.


מכללה זה לא דבר דוסי..


חרדים (לדוג') לגמרי לא דוגלים בלימוד תורה אצל אישה.

לאישה תפקידים אחרים כנא' ע"י לעיל..

אשה שרצונה ללמוד גמרא תתבונן ותשאל דרשני..


א"כ השאלה שלי היא למה?

אצלנו בזרם החרדי ההכשרה לחיי הלכה היא במהלך התיכון והסמינר/מדרשה וכו'..

(כל זמן שאין לך משפחה וילדים )..וגם אחרי אם זה ע"י ספרי מוסר הלכה וכאלה.

אנחנו לומדות תורה בבי"ס אבל לבגרות..

לא רואה שום סיבה בשבילי ללכת ולהתחיל ללמוד תורה,גמרא..תגידי לי שזה לא בסדר? ושזה חובה ללמוד?

מציאות, אני חייה ומקבלת תשובה לכל שאלה הלכתית שרק עולה לי בראש ואני מאמינה שגם תעלה בעתיד ותיהיה לי כבר תשובה אליה..ולא רק זה יש לי הוכחות מנשים צדקניות שאני מאמינה שלא עסקו בתורה מחוסר פנאי וגידלו דור של ת"ח.


לעין השלישית שוב כנסי~מישי~

אשה לא חייבת בתלמוד תורה. נכון. זה לא אחד מתפקידיה המרכזיים. 
אבל, אני חושבת שכדי להבין את ההלכה ולדעת מה לעשות- צריך ללמוד יותר- לדעת בקשר לכל הלכה האם יש דעות שונות שזה משנה למקרים מסוימים שאפשר לחוש לשיטתן (ז"א אם ההלכה הפסוקה מחמירה.). גם לא תמיד כ"כ קל לדעת מה היא ההלכה ולפעמים זה יהיה דחוף ולא תוכלי לשאול רב.
ושוב השאלה אם כל עולמנו הרוחני מסתכם בלחנך אחרים לחיי תורה ואצלנו חיי תורה זה אך ורק ההלכה המעשית? וכדי ללמוד מחשבת ישראל ומחשבת ההלכה (לדעתי גם אמונה ומחשבת שלא קשורה באופן ישיר להלכה) צריך ללמוד גמרא- וראשונים ולקרוא יותר ספרי קודש.

תגובה לעלמות היקרות...האדמו"ר מצנעא
עבר עריכה על ידי האדמו"ר מצנעא בתאריך ד' חשון תשע"ב 18:12

אתן מפרשות את תגובותיי כאילו אמרתי שללימוד התורה שלכן אין ערך עצמי (ח"ו), אלא כל ערכו נובע מערך לימוד התורה של הגברים המסתעף הימנו.


ומאידך, קיים מושג הנקרא תלמידה-חכמה. ת"ח ממין נקבה, ששווה לת"ח ממין זכר לכל דבר ועניין.

לעיל כתבתי שערך תה"ת שלכן שווה לתה"ת שלנו.

אמנם יש לו עוד ערך, שנובע מהערך הבא אחריו - תה"ת של הבעלים/הבנים/הבנות.



אני לא חושבת שהן חושבות שזה מה שאתה אמרת...~מישי~
עבר עריכה על ידי ~מישי~ בתאריך ד' חשון תשע"ב 20:29

הן התחילו דיון חדש.

"חייב אדם ללמד את ביתו תורה..."אילת.

והם מדברים בדיוק על גמרא, או לפחות מה שמוגדר בתור "תפלות".


התורה, בונה את האישיות. וככל שהאישיות שלך חזקה יותר, תוכלי לחנך יותר טוב.



ודוגמא מגוחכת מאוד למה את צריכה לדעת הלכה בעצמך - נטלת ידיים, דיברת בטעות, האם את צריכה ליטול שוב?


ולגבי הרמב"ם - הוא מכנה את הנשים "הנשים רפות השכל" - כי בימיו לא איפשרו לנשים ללמוד מאומה, אז הן באמת היו בורות גמורות.


וגם אם האמהות היא התפקיד העיקרי בחיי נשים, יש הרבה חלקים נוספים.

אילת- ניסוח מדויק. לענין. אהבתי=)~מישי~
הגמ' היא מקור חיינו ואורך ימינו...האדמו"ר מצנעאאחרונה

אמנם זה הדין לגברים.

כותב בעל התניא, הגמ' היא זו שמקשרת אותנו לקב"ה, טעמי ההלכות, החשיבה אחריה אנו מתחקים, שלוש עשרה המידות האלהיות בהן התורה נדרשת, תבנית הקושיות, צורת התירוצים, דבר ד' בעולם המופץ בעולמנו... זו הגמ'! 

אמנם, לענ"ד, הגמ' לא מתאימה לנפש הנשית, ע"כ לאשה אין עניין ללמוד אותה, וכל המוסיף גורע. אולי ניתן להגיד שהאשה נעשתה כרצונו ית', הלכך היא לא צריכה להתחקות אחר החשיבה האלהית, הגמ' הק'...

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך