"וירח את ריח בגדיו"
רש"י מפרש: את ריח בוגדיו.
ואומרים על זה חז"ל במדרש ובגמרא,מה הכוונה בוגדיו?כגון יוסף משיתא,שאחרי חורבן בית שני,רצו שונאי ישראל(כנראה הרומאים) שיהודי ייכנס ראשון ויתחיל בביזה.אז קראו ליוסף משיתא והבטיחו לו שיקבל במתנה כל כלי שיבחר.
נכנס יוסף משיתא והוציא את מנורת הזהב.הרומאים אמרו לו,שזה לא דרך הדיוטות להשתמש בה,אז שייכנס ויביא משו אחר במקומה,ויוסף משיתה לא הסכים ואמר:"לא דיי שהכעסתי לאלוהי פעם אחת,אלא שאכעיסנו פעם שנייה?!"
והענישוהו על כך בעונש מוות בייסורים:"נתנו אותו בחמור של חרשים,והיו מנסרים בו.היה מצווח ואומר:"ווי אוי אוי שהכעסתי לבוראי."
אז זה הכוונה לבוגדיו,שאפילו הבוגדים-יש בהם נקודת אור פנימית של יהודי.
מסופר סיפור ממש יפה על חוכמת ילדי ירושלים,
שיווני אחד בא אלי ילד ירושלמי אחד והביא לו 2 גבינות ואמר לו:נראה אותך,איזה גבינה מעז לבנה,ואיזה מעז שחורה?
הילד הלך הבייתה והביא לו 2 ביצים ואמר: נראה או-תך,איזה ביצה הגיעה מתרנגולת שחורה,ואיזה מתרנגולת לבנה?
אז שמעתי על הסיפור הזה,שאפשר להגיד שהיה כאן ויכוח מהותי:
היווני מביא לו 2 גבינות שנראות שונות,כדי להגיד לו,אתם ואנחנו אותו דבר,אין הבדל בחיצוניות לכאורה.לשנינו יש גוף,ידיים,רגליים..
אז הילד הביא לו 2 ביצים דווקא,כדי להגיד לו,צודק,בחיצוניות אנחנו נראים אותו דבר כמו הביצים האלה,אבל..חכה עוד שבוע,והביצים האלה ייבקעו,ומאחת ייצא אפרוח שחור,ואחד לבן.
אז נכון,בחיצוניות אנחנו דומים!אבל עמוק בפנים,אנחנו שונים.אצל כל יהודי יש נקודת אור,יש ניצוץ יהודי,
שנזכה בע"ה..
