שאלהhaim770

ב"ה

מרן בשו"ע סימן ל"ב סעיף כ"ו כותב "אם האותיות של שם דבוקות יכול להפרידם.

אומנם המשנה ברורה והביאור הלכה מסבירים שמדובר תוך כדי כתיבה, אבל מפשטות לשון השו"ע אין הפרדה בין תוך כדי כתיבה ולאחר כתיבה.

האם מרן חזר בו משני התירוצים שכתב בבית יוסף לגבי דיבוק שנעשה לאחר כתיבה? 


לא למה אתה חושב?אות והדר
הסברhaim770

ב"ה

ממעשה הגמרה עם רמי בר תמרי "ייהרג" ויהרג" שלומדים ממנו שאלת תינוק, הבית יוסף שאל שאלה ומה אם עקף גויל?

ונתן לזה שני תירוצים:

  1. הפסול של חסרון היקף גויל הוא בדיבוק ולא בנקב.
  2. בתירוץ השני הוא מבדיל בין נקב בשעת כתיבה (תמיד פסול, לא הייתה לאות שעת כושר) לניקב לאחר כתיבה (תמיד כשר גם ללא תיקון כי הייתה שעת כושר לאות שהייתה מוקפת גביל בשעת כתיבה).

ואם כן אז דיבוק בין האותיות שקרא לאחר כתיבה בלי לשנות את צורת האות גם אינו צריך תיקון וכשר כמו שהוא.

ואם כשר כמו שהוא איך ניתן להפריד אותיות בשם השם? הרי זה כשר גם ללא תיקון ! והיה צריך להיות הלשון בשו"ע אם אותיות של שם שנדבקו בשעת כתיבה (או משהוא בסגנון)  יכול להפרידם. ובזה שנקט בלשון סתמי בלי להבדיל בן בשעת כתיבה לאחר הכתיבה, יש כאן איזה סתירה. והמשנה ברורה והביאור הלכה הכן מסבירים שמדובר בנגיע בשעת כתיבה, אבל מלשון מרן לא משמע כך, לכן שאלתי הראשונה, האם מרן חזר בו מהתירוצים שהוא כתב בבית יוסף?

נראה ליאות והדר

שמה שכתבת כתירוץ ראשון (שזה תירוץ שני בב"י) לא מבדיל בין בשעת הכתיבה לבין שלא בשעת הכתיבה ובכל מקרה פסול. ובכל זאת אני צריך לעיין.

וכן אני צריך לעיין במשנ"ב לגבי הפרדת השם אחרי הכתיבה, אני זוכר שהוא אומר שלא להפריד אבל לא זוכר את הפרטים.

נו זה בדיוק מה שכתבתיhaim770

ב"ה

המשנה ברורה מתיר להפריד רק כשהדיבוק קרא בשעת כתיבה.

אבל השאלה היא על לשון מרן איך בשו"ע לא הבדיל כמו בבית יוסף?

והתירוץ הראשון הוא הראשון והשני הוא שני (טור אוה"ח סימן ט"ז ב"י ד"ה וא"ת הכי מכשרינן וכו').

לא שאני ת"ח גדול אבל הספר לפני כדי להימנע מבושות !!!

מחילהאות והדר

הסתכלתי בסיכומים שלי וכנראה אני זה שסיכמתי הפוך...

בלי"נ אעיין בב"י

ואתה כן ת"ח גדול! (בבח' תלמיד חכמים)

הוא לא חזר בו .1אלמוני

פשוט להלכה הוא נקט כמו התירוץ השני.

סע' טז שם (לא זוכר בע"פ)

גם המ"ב מביא את זה .

אנסח את השאלה בצורה אחרת במיוחד לאלמוניhaim770

ב"ה

יש לפני מזוזה כתובה לאחר הגהה כשרה למהדרין ללא חורים וללא דיבוקים.

מאיזה שאי סיבה (עבר זבוב, טבל את רגליו בקסת,) ונחת בדיוק על שם השם וחיבר בין שתי אותיות.

לפי התירוץ השני הייתה שעת כושר לאות ועכשיו שהיא לא מוקפת גוויל לא מפריע וזה כשר למהדרין כמו שהוא, ולכן אסור לנגוע בשם, אז איך בשו"ע מרן לא מבדיל בין אם זה קרא בשעת כתיבה או לאחר כתיבה !!!!

ואם נקט להלכה כתירוץ הראשון שהפסול הוא בדיבוק ולא בנקב, אז לכאורה חזר בו מהתירוץ השני כי אם היה חושש לו היה אסור להפריד כי זה קרא לאחר כתיבה (כמו שמביא המ"ב) אבל מרן לא מבדיל !!!

שאלה טובה1אלמוני

למנוע ספק- לכו"ע מדובר כאן בחיבור בשם ה' באותיות, באופן "שכל אות ניכרת". כי אם לא זה פסול גם למ"ב.


כלל: מרן לא מבדיל בדיבוק בין בשעת כתיבה או לאחר כתיבה, (סע' יח- ואם נדבקה אות לאות בין קודם שתגמר בין אחר שנגמרה פסול)(אותיות של שם דבוקות יכול להפרידם) ולא משנה אם זה שם ה' או לא.


המ"ב מחמיר גם בשעת כתיבה וגם לאחר כתיבה : אם נדבק קודם שגמר האות, וזה קרה בשאר הכתב- לא יועיל להפריד כיוון שגמר האות בפיסול. חוץ מת"ומ, כדיעבד דמי


ואם נדבק אחר שגמר האות  וזה קרה בשם ה' - לא יפריד כיוון שאולי הלכה כתירוץ הב' של הב"י "דלא בעי מוקף גויל רק בעת הכתיבה" ויהיה כשר גם ככה. (מ"ב)


מרן לא סובר כירושלמי / גם המאירי (אני חושב) בזה שבעינן רק אשעת כתיבה, ולאחר מכן לא אכפת לן.

אלא כל הזמן האות צריכה לעמוד בכשרותה.


ולגביי התרוץ הב' : רק "בנקב" אנו מבדילים אם נעשה בשעת כתיבה או לאחר כתיבה. הרי מרן הביא תירוץ זה לעניין נקב, ולא בדיבוק. ולכן אין לך בו אלא חידושו.


חוזר על שאלתך: ולפי התירוץ השני הייתה שעת כושר לאות ועכשיו שהיא לא מוקפת גוויל לא מפריע וזה כשר למהדרין כמו שהוא. תשובה: זה נכון בתנאי שהיא לא מוקפת גויל מחמת נקב, ולא מחמת דיבוק אות לאות. 



במבחן של משמרת סת"םאות והדר

הרב פרידלנדר שאל אותי על דיבוק בשם ה' אחרי הכתיבה

אמרתי לו שאסור להפריד

התקיל אותי ושאל "אז מה עושים לפי מ"ב?"

אמרתי לו שלהשאיר את זה ככה? לא נראה לי כי זה לא מוקף גויל....

ולהפריד, הוא אוסר בגלל ספק.

אז כנראה לגנוז את היריעה!

הוא התלהב מהתשובה ובמקום חתם לי לשלוש שנים.

כמובן אוסיף, שלמעשה לא עושים כמ"ב וחלילה לגנוז יריעה בשביל זה.

(גם מובא בקו"י ברע"ו כך לא זוכר באיזה ס"ק)

 

נגיעות בשם ועודמנחם מענדל
עבר עריכה על ידי מנחם מענדל בתאריך כ"ז טבת תשע"ב 16:22

שלום 

אני חדש בפורום ורציתי קודם כל להודות לרב גם על זה שמקדיש מזמנו החשוב לענות פה ולשתף את כולנו וגם לענות בטלפון כי אני היתקשרתי כבר הרבה פעמים והצלת אותי ממכשולים וכו''

רציתי רק לדעת אני זוכר שלמדתי נ''ל בקסת הסופר שמותר להפריד באותיות ה' שנגעו זו בזו אך ורק במקרה שבטוח עכשיו זה פסול מטעם נגיד היקף גביל אבל נשאר הצורה כתיקונה כי אם לא זה כמוחק את השם ? זה נכון או לא ? אני לא בנושה קצת זמן אני לומד הלכות אחרות אבל אני יחזור לזה בע''ה .? 


וגם עוד שאלה בנוגע לספרים ישנים שהאנשים מתקנים היה זמן שהייתי מתעסק בזה ועד היום קצת, אני יודע שיש הרבה סופרים ששמים ספריי ביריעות שהדיו הלך ונ''ל שיש בזה בעיה במקרה שהיה פסןל לפני ובזכות זה חזר הצבע השחור מטעם שזה לא דרך כתיבה ?? אז אני שואל האים זה נכון קודם כל ? וגם איך לנהוג כי אני עולה הרבה פעמים בב''ח שהס''ת נראה שהוסיפו ספריי אמרתי להם לראות את מקור הספ''ת וגילו שכן השתמשו בכזה ספריי אז אני שואל מה לעשות ומה דינו כי ניסיתי לדון לכף זכות שהם תקנו  הפסולים לפני הספריי והיה דרך כתיבה והשאר הספריי רק עוזר אבל קשה קצת כי גם עכשיו יש מקומות שזה אדום (שזה עוד בעיה !) תודה מראש (ולידעתך התחברתי לפורום לאחרי שפגשתי את אחיך בבריסל וגילה לי על זה ) תודה רבה רבה 

שלום מ"מ וברוך הבאאות והדר

אכן מותר להפריד במקרה של דיבוק, בשם ה', כ"כ קה"ס וכן קול יעקב ועוד הרבה אחרונים.

וכן יש מקרים שאפשר לתקן ע"י מחיקה אחרי שהתברר לנו שאותיות מהשם השתבשו לגמרי ואיבדו את צורתן. כמובן כמו שכתב בעל קו"י שאסור להחליט בזה לבד אלא ע"י חכם מומחה, אם אפשר לתקן או לקלוף וכו.

 

בקשר לס"ת ישנים, אני לא יודע על איזה ספריי אתה מתכוון אבל אסביר לך באופן כללי איך עושים.

אם יש בעיה של אותיות נשברות או מתפרקות, משפשפים את הספר ע"י סמרטוט קצת קשה כמו מגבת משומשת או משהו כזה. בשלב הזה מה שמפורק יורד ומה שנשאר הוא דבוק על הקלף. ורק אחר השלב הזה יש חומרים מחומרים שונים כמובן שקופים רובם על בסיס לקה (אבל צריך לדעת איזה ואיך) שמושחים את הספר כדי לשמרה.

כלומר החומר לא אמור לסתום נקודות לבנות או להשלים אותיות שבורות אלא לשמור על מה שקיים. בד"כ גם נותן קצת ברק ושחרות על האותיות אבל אין בזה שום בעיה. אם יש איזה שהוא חומר שבדרך כל שהוא משלים או מתקן את האותיות הדהויות או ששבורות, ברור תהיה בעיה גדולה מאוד להעביר את החומר הזה על האתיות (אני לא יודע להגיד אם זה יהיה פסול אבל סביר להניח שכן)

עכשיו אני מבין על מה יצא קיצפו של מנחם מנדלהראל ממודיעין

בשירשור שפתח.

אכן יש חומר שמשלים השברים בדיו כמו שהוא מתאר, וברור שפוסל, זה לא כתיבה, ואפילו גרוע מדפוס.

עכשיו אני מבין שגורמים הונאה לציבור ע"י חומר זה ב'תיקון' ספרים ישנים, פשוט וקל, לזה התכוונת מנחם?

אין ספק שספריי שמחדש הוא חידוש בעייתי ביותרhaim770

ב"ה

השאלה היא האם מותר לאחר שהכתב חדש ונכתב כהלכתו יהיה מותר לשים ספריי סיליקון שישמור על הכתב שלא יתקלקל? מן שכבת מגן.

יש תשובה של הציץ אליעזר בזההראל ממודיעין

הוא מביא שם התייחסות של הרב קאפח לזה, הרב קאפח רצה לפסול, והוא מכשיר.

ולדעתי אם תראה שם, יתכן שלא פליגי, רק מדברים במציאות שונה. הרב קאפח מדבר באותיות שממש מנותקות והצ"א בחיזוק.

מה בעיהאות והדר

בספריי שלא מחדש את האותיות אלא שקוף כדי לשמר?

כמדומההראל ממודיעין

שטענת הרב קאפח היא שהאותיות כבר מנותקות והספריי הוא שמחזיק אותם,

צריך לעיין שם , אין לי את השו"ת, ואיני בטוח שיש בביהמ"ד ליד ביתי, אם יזדמן לי אעיין.

מ"מ אשמח אם יש למישהו נגישות לעיין שם ולהודיענו.(אפשר לחפש בשו"ת ב"א וכדומה).

לכן ציינתי שאם זה לא מחזיק האותיות, רק מונע ניתוק עתידי, שלכאורה גם הרב קאפח יודה, וכל זה מזיכרוני הדל, יש לבדוק בפנים.

פרטים על ספריימנחם מענדל

כן בדיוק ואני אישית כמו שאמרתי שהתעסקתי קצת עם כאלה ס''ת ואני מכיר א' (כמו שאמר הרב על מה שהבאתי על הס''ת ישנים ) שהיה מוכן ליקנות ממני כל סוגי ס''ת והיתי שואל אותו לפעמים הרי הס''ת פשוט גרוע ביותר כולו מחוק והיה פעם שזה היה גם משוח מעוד חלק מביפנים ואמרתי לו אתה לא תוכל לתקן זה ישר נוגע באות שליד ..... והוא לא רצה לענות ומאז התענינתי על זה עד שניגלה לי על זה !

וסתם עכשיו זכור לי שזה מובא בא' מסיפרי יריעות שלמה (נ''ל על בדיקות ולא אוכל להגיד עכשיו יותר פרטים איפא כי אין לי הספרים מולי אני בשליחות עוד כמה  אולי זמן או שתמצאו לפני) על אותו הספריי 

ולא רק מחזיק אלא משחיר !! תסתכלו ! 

רק לצייןאות והדר

אני לא רב ולא חושב שיש לי אח בברזיל, ולא נראה לי שאני זה שאתה חושב. 

אולי כדאי לשאול רב בקשר למכירת ספרים,

לאות והדרמנחם מענדל

לא אמרתי בברזיל אלא בבריסל מתי שהוא חזר מכינוס השלוחים ! ואם גם זה לא אז לא !

ובכל זאת תודה לך

מנחם מענדל אתה בבריסל?haim770

ב"ה

יש לך קשר אם הרב מנחם חדד לשעבר ממילנו, אם כן תמסור לו ד"ש חם מחיים שהיה איתו בישיבה בברינוא לפני המון המון שנים, אבל מי יכול לשכוח אותו?

לחייםמנחם מענדלאחרונה

אני ינסה למסור אבל סתם אתה חיים ממו?


אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך