ידוע ה"ווארט" החסידי - בעצם זה (לכאורה) מובא בהקדמת התניא - שלימוד תניא הוא "במקום היחידות"
מתברר אבל שזהו אך ורק בהשקפה ראשונה, ואך בענייני "עבודה"
הנה קטע מופלא משיחת אדמו"ר ריי"צ (שמח"ת פ"ט):
וזהו העבודה דיושבי אהל, טאָן אין אַ ענין, אין אַ שטיקל תניא, אַ שטיקל תורה אור, וויפל דאָס איז, צען שורות סליק ענינא. תניא און תורה אור איז במקום יחידות, דער וואָס גייט ניט אויף יחידות זאָל ער זיך צוטראָגן צו אַ שטיקל תניא, תורה אור. דאָס (תניא ותורה אור) איז געבליבן ווי דער עצמי איז. אין לקו"ת איז שייך השגה והעיון שמביא הוא להשיג הענין בהרחב ובהסבר יותר. אבל תניא ותורה אור איז געבליבן ווי דער עצמי. באגה"ק90 איתא דהלוחות היו כולו פנים. ולוחות האחרונות עם שהיו ג"כ בבחי' פנים אבל אין זה כמו לוחות הראשונות91. דבענין החסידות הוא תניא ותורה אור כענין לוחות הראשונות. און דאָס פועל'ט ווי יחידות, וכמו שאמר לי [...] אַז אַזאַ וואָס אים איז שווער צו גיין אויף יחידות, מאיזה סיבה שתהי', איז תניא ותורה אור במקום יחידות, דאַרף ער ליגן אין דעם.
שאל אחד, זה שתניא ותו"א הם במקום יחידות הוא רק בעניני עבודה אבל לא בהנוגע לענין התיקונים?
והשיב: ודאי כן, דבענין התיקונים הוא אַ ריצעפּט, וואָס אפילו די עניני התיקונים וואָס שטייען איז דאָך אויך ניט אַלעמען גלייך, דאָס דאַרף מען נאָר אויף יחידות.
ראיתי את זה לפני כמה שנים (כשערכתי את האתר חבד.ליבררי) - ועד היום הזה אני זוכר איזה הלם הפיסקה הקצרה הזו עשתה לי.
הכל מופלא כאן - גם השאלה וגם התשובה.
תארו לעצמכם לרגע: הרבי בכבודו ובעצמו יושב מולכם (ניתן לקבל רושם שהקהל הי' די מוגבל בפ"ט) ואומר לכם בפה מלא - "תניא היא במקום יחידות"
ובכל זאת נמצא מישהו שמוצא עוז בנפשו - לקום ולשאול את השאלה המתבקשת - האם זה "גם בענייני" וכו'
והרבי לא רק שלא שולל את הדברים שלו, אלא אדרבא - אומר שזה "ודאי כך"
הפלא ופלא!
איפה בדור שלנו החסידים שיכולים לשאול שאלה - האם הרבי התכוון כך או כך?
וכמובן התשובה שהרבי ריי"ץ נתן היא תשובה מופלאה, המסבירה והמבהירה את ההבדל בין ההבנה הכללית (המספיקה בשביל "עבודה") שיכולים לקבל גם מתוך עיון בספר, ובין ההבנה הפרטית, וההוראה בפועל - שדרושה בשביל "תיקונים" - שאי אפשר ללמוד משום ספר בעולם!
אף אנו נאמר כדרכינו - אפי' אם תאמר שהאגרות, והשיחות, וכו' - הם אכן "התקשרות" מעולה - אבל אם אתה צריך "יחידות" ממש - לאיזה עניין שיהי' - אז זה ודאי לא מספיק. אתה צריך רבי חי, צדיק חי.
ואלה שמונעים מהרבים מלהתקשר לאילנא דחיי, א' ש"נשמתו (של הרבי) בי" - חוטאים ומחטיאים!
