גבירותי ורבותי, קהל קדוש.
שאול נשאלתי ותשובה אין עימי, האם גם ביום העצמאות שהוקדם (כהשנה) מותר להסתפר?
וצדדי השאלה: מחד גיסא, ע"פ פסקי הרבנות הראשית התירו להסתפר ולהתגלח לקראת יום העצמאות, שכידוע נקבע בה' באייר, שנה בשנה. האם לממשלה יש תוקף הלכתי לדחות או להקדים את החג וממילא את ההיתר מדין דינא דמלכותא? או מאידך גיסא, שמא עיצמו של יום מכפר וגורם לחלות ההיתר, וא"כ אין לכך חשיבות? הלוא גם מה שאמרו חכמינו ז"ל בגמרא ש"כל המקדש- אדעתא דרבנן קא מקדש ואפקעינהו רבנן לקידושין מיניה"- כל זה נאמר בעת אשר אצל החכמים (=רבנן) היתה ההנהגה, ולא עוד אלא שכל חתן מברך ומחייב עצמו בתנאי מפורש ואומר "...כדת משה וישראל" דהיינו מחיל על עצמו מציאות של תנאי לקביעת חכמים ופסיקתם, ושכן מצינו גם בדיני קניינים שמסתכלים על הנורמע של החברה וע"פ כך פוסקים, לפי מה דהיגי אינשי ו"פוק חזי מאי עמה דבר", מה שאין כן כאן, ולכן אולי ל"נ לדמות מילתא למילתא.
ואני הקטן חשבתי ונסתפקתי בדבר ומצאתי ראיה להיתר, דהנה מצינו דהתירו רבנן בתראי להסתפר ולהתגלח בר"ח שחל בערב שבת דחזו לאיצטרופי ולהתיר האיסור, ושמא הכי נמי בנידון דידן.
הלא כה דברי כאש,
נאם הק' אלעד, רב הפורום ומחבר הספרי' הקד' משיב מלחמות, שו"ת דברי ריבות ועוד


))))