כתיבת השם חלוקת האותיותמנחם מענדל

עוד רציתי לדעת מה דעתכם בנוגע לחלוקת האותיות בכתיבת השם 

יש ספר סת''ם כהלכתן ונ''ל (שוב אני מצטער אין לי הסםרים ואני לא אוהב להגיד דברים רק מזיכרון אבל תבדקו)

ששם  הוא אומר שעדיף לא לנהוג בזה כי זה דוקא הורס (ןבפרט בכתב קטן ) אפילו למי שיודע זה יצא יותר טוב בלי !

ועל זה אני שואל עליו מה הוא עונה על זה שהזוהר אומר ''שיכתוב שם קודם באופן זה וזהו כתיבת השם כראוי להיות ואם לא כתבו כך אינו נקרא שם קדוש אלא שם פגום, ומי שפוגם את השם הקדוש, טוב היה לו אם לא היה נברא !!!!

אני שואל כי שמעתי מהרבה סופרים שאפשר להקל אם לא מומכים ונ''ל שאין קולה לאחר שהעטרת זהב כתב איך לעשות למי שלא ממומכה שיחבר עם פס מימין לשמאל לצאת מזה ולא אמר שאפשר להקל לא לעשות כן ???

בקצרה:שלום 22
סליחה, נסגר לי...שלום 22

א- אם לא אכתוב בחילוק אותיות, רוב הלוקוחות הפוטנציאליים שלי לא יקנו ממני.

ב- עיין בקו"י, ועד כמה שזכור לי ממנו, מאוד מאוד כדאי לכתוב בחילוק אותיות, ומאוד מאוד כדאי שלא לכתוב בלי חילוק אותיות...

ג- ראיתי באחד הפרסומים של אחד המפעלים לייצור ומכירת תפילין, שע"ז לוקחים עוד כסף. איני יודע על שום מה.

ד- מי שרוצה תפילין מהודרות לפ"ד אחרוני הספרדים (לפחות רובם), והכוונה לאלה שהתייחסו לדברי הקבלה והאר"י בכבוד (והיינו שהביאום ג"כ להלכה), נראה לי מוכרח שיהיה בחילוק אותיות.

ה- אני כותב בחילוק אותיות (מס"ת גדול ועד תפילין פצפונים), ומעולם לא העירו לי שזה הורס. ואדרבה, יש כאלה שרק התפעלו.. . רק מי שכותב, צריך שיכתוב בעדינות.

ו- הסופר צריך לאמן ידו היטב. ואם אומר שאיני כותב השם בחילוק או', מפני שאיני יודע לכתבו כראוי, אז גם אומר שלא אתייג היודי"ן (עיין ביר"ש), ואם אומר כך, אומר ג"כ שלא אתייג הנוני"ן (מי שכתב פצפונים יודע למה הכונה), כי אין התיוג מעכב, ואיני רוצה לפסול הסת"ם בשל כך, ובכלל, איני יודע לכתוב בקנה ובדיו, ולא בנוצה ובדיו, אז אכתוב בעט עם דיו רגיל, וכו' וכו'. הדבר דומה למוהל שאינו יודע לפרוע, אז לא עושה פריעה (והדבר מצוי מאוד בימינו), כי לפעמים הפריעה מפריעה לו מאוד תוך כדי ואחר הברית. אם כך- אל תהיה מוהל!

 

כתיבת סתו"ם זו אומנות. אם אתה אומן- עסוק בזה, ומצוה רבה היא. אם אינך מסוגל לכתוב כראוי- חפש מלאכה אחרת.  

 

אמנם להלכה ברור שחילוק אותיות לא מעכב כלל, אבל הטענה שזה הורס הסתו"ם, היא טענה מרגיזה מעט...

לשלוםמנחם מענדל

אני מסכים איתך מאה אחוז ועל כן שאלתי על אלה שלא כותבים עם חלוקת האותיות על מה הם סומכים ואיך הם עונים לדברי הזוהר ? 

וסתם לפני כמה שעות כתבתי על זה לרב ויינר והוא ענה לי פשוט מאוד שאלה שלא כותבים עם חלוקת האותיות הם לא חוששים לדברי האריז''ל והזוהר השם ירחם.

השם ירחם-שלום 22

איני יודע אם שייך לכתוב זה על הרבה פוס' חשובים, שאינם חוששים לדברי הקבלה לעניין הלכה למעשה...

פשוט, כך שיטתם.

שלוםמנחם מענדל

זה לא המילים שלי אלא של הרב ויינר 

יש דעות לכאן ודעות לכאןאות והדר

בשבת שעברה עיינתי בספר נפלא "מקור נאמן", שאלות ששאלו את הרב מאיר מאזוז ותשובות קצרות ברורות, שם הרב כתב שמי שלא יודע את הכוונות שלא יחלק, לא כל הרוצה יבוא ויטול את השם.

כן דעת הרבה רבנים אשכנזים.

לעומת זאת כיום רוב הספרדים וחסידים כן מחלקים ככתוב בקול יעקב, שכתב לחלק אע"פ שלא יודע לכוון כדי לא להיכלל בקללה של הזוהר.

.נקודה למחשבה, כל הסת"ם שנכתבו לפני גילויו של ספר הזוהר וכתבי האר"י, השמות הקודש שם, פגומים הם?

נראה לעניות דעתי, שיהודי ששאל את רבו והוא אמר לו לא לכוון, אין לו מה לחשוש משום קללה.

 

כמדומני שבקו"ישלום 22

לא הכריח לכוין דוקא, אלא הכריח לכתוב בחילוק.

מ"מ זה שהרב מאזוז אומר לא לחלק, זה חידוש בשבילי.

אפשר הסבר מזה חילוק אותיות?הרש
הרש - זה לא בשבילך אות והדר
זה כן בשבילךמנחם מענדל

איך אתה לוקח על אחריותך להגיד שלא צריך ?


אני בעד מה שכתב שלום שזה חשוב ולא שווה (אם זה לא אסור ?) להתעסק אם זה ומי שלא יודע לכתוב כן שלא יכתוב ! חוץ מזה שזה מאוד שייך לעשות את זה ולפחות כמו שהבאתי לחבר מימין לשמאל עם פס דק לצאת ידי חובה !!!

אחרי פוסקים חשוביםאות והדר

קבעו שאין לכוון, הקללה הפכה לברכה,

הרש כותב כתב אשכנז, לכן הוא לא צריך לכתוב בחילוק.

כך נהגו גדולי אשכנז מדורי דורות, הרב מבריסק, חזון איש, חת"ס ערוך השולחן ועוד...

אני חושב שזה קצת צורם להגיד עליהם ה' ירחם

 

הוא באמת צודק שאני לא אשתמש בזה...הרש

אבל גם ברוב התורה שאני לומד אני לא אשתמש...



אז אם אתה אומר שזה בשבילי תן הסבר קצר עם כמה מקורות.

להרשמנחם מענדל
עבר עריכה על ידי מנחם מענדל בתאריך א' שבט תשע"ב 23:36
עבר עריכה על ידי מנחם מענדל בתאריך א' שבט תשע"ב 23:27
עבר עריכה על ידי מנחם מענדל בתאריך א' שבט תשע"ב 23:11

ההסבר הכי פשוט זה מה שהבאתי לפני בשם הזוהר ואצלי לפחות אם מה שהזוהר אומר אני לא חולק ושותק ומנסה לקיים ובפרט במילים שהוא השתמש 

וגם שמדובר בעניני סת''ם שידוע כל האחריות והרציניות שיש בדבר אז אצלי לפחות אני לא מחפש קולות ומנסה שיהיה הכי מהודר שאפשר !

ובפרט שאני לא מבין איך אפשר להתוכח הרי כל יהודי שקצת איכפת לו ורואה דבר נוסף שיכול להיות יותר מהודר אז הוא עושה את זה (חוץ מזה שזה ניראה מהדברי הזוהר שזה לא רק הידור !)

וכל זה זה איך שאני רואה וחושב אני לא מחייב אף אחד לחשוב כך ולא מזלזל בפוסקים שהביאו לפני שמקילים 

אלא הבאתי דברי הזוהר ושאלתי שאלה על מה סומכים קבלתי תשובה מאות והדר והבאתי את דברי הרב ויינר במילים שלו שהשיב לי 

ועל זה שאתה אומר שרוב הדברים שאתה לומד אתה לא משתמש זה באמת בעיה ולא תירוץ וחוץ מזה אני לא מבין מה שווה כל הלימוד אם אנחנו לא מקיימים הרי זה ההבדל בין חסיד שלומד ליהודי אחר שהוא מפנים את לימודו אצלו עד שיגיע למעשים !(בלי שום קפידה ח''ו) וכמו שהרבי התבטא ותבע מכולם : המעשה הוא העיקר !!

אתה לומד גמרא?הרש

בעיון? כמה נ"מ יש מזה למעיישה?

 

אני מרחיב אופקיםן בלימוד סת"ם, מעבר לבסיס, קורא לכיף- אין לי ולא יהיה לי כמעט נ"מ מעשיות מזה.

 

 

יכול להיות שחסר לי קצת במווח, אבל לא הבנתי תכל'ס מזה חלוקת אותיות. אני צריך הסבר מפורט כמו לאנשים פשוטים...

 

הסבר פשוט מאיש פשוטhaim770

ב"ה

אינני יודע אם זה כוונת הזהר, אבל דבר ברור שאם כותבים את השם בחילוק (עיקר החילוק הוא באותיות "ה" של השם) אז כותבים אותו בכוונה יתרה ולא כמו שכותבים כל השאר.

יש כמה מסורות איך לכתוב בחילוק, אציין כאן מה שלימדו אותי:

ה"י" כותבים רגיל

ה"ה" הראשונה כותבים קודם "י" בלי רגל רק אם קוץ קטן עליון , ממנו מושכים קו דק מימין לשמאל, חוזרים על קו כרגיל משמאל לימין, מורידים את הרגל הימנית ואת הרגל השמאלית, מוסיפים פסיה לבר.

כותבים את ה"ו" כרגיל ויש שנוהגים לעשותו אם תג.

לגבי ה"ה" האחרונה עושים כמו ב"ה הראשונה "י"  ללא רגל אם קוץ קטן, רק שהפעם מורידיפ את הרגל הימני לפני הקו העליון, מושכים את הקו העליון ומוסיפים את הרגל השמאלי.

למי שלא הבין הדבר מופיע בהרבה ספרים אם ציורים והסברים.

בהצלחה

חייםמנחם מענדל

חיים לא הבנתי טוב מה שהתכונת אבל זה מופיע מאוד יפה נ''ל בספר שינון הסופר הוצאה שני' 

אני לא יודע אם התכונת לזה אבל בה' הראשון כותבים רגל הימיני ולא מחברים אותו לגג אלא לאחר שכתבת הרגל השמאל וגם אחר כך מחברים הגג כמו שהסברת (אבל הפס זה לא הכי טוב הוא כותב את ז ה למי שלא מומחה הכי טוב זה לחבר מימין לשמאל  לא דרך הפס אלא כל עובי הקולמוס) ה' השני זה לא כמו הראשון אלא עם ו בהתחלה אני ינסה לעלות צילום דוגמה ברור 

צילום להמחשהמנחם מענדל

?

מה שכתבתי זה מה שקיבלתי ממורי מחבר ספר כתב חב"דhaim770

ב"ה

הסיבסה לקו דק היא בגלל שלא כולם מסוגלים למתוח קו מימין לשמאל, ואלולים לקלקל בניסיון מתיחת קו הפוך מהרגלם.

חיבור הרגל לפי המסורת שקיבלתי ממורי מחברים את הרגל ימין וכותבים את רגל שמאל.

יש בזה הרבה מסורות וכל אחד ינהג לפי מה שקיבל.

ישנה עוד מסורת לכתוב את הכל בחילוק ובסוף השם לחבר לפי הסדר, אומנם לא פעם ראיתי סופרים ששכחו לחבר והמשיכו הלאה, יצא שכרם בהפסדם.

לגבי הספר שינון הסופר, המגיה שלי העיר כמה השגות על הספר למרות שלא הבנתי מה הוא רוצה מהמחבר, בכל זאת אם יש עליו השגות הלכתיות בימנו צריך להיות זעיר.

נתקלתי בלי קשר למה שנאמר קודם כולל הספר שינון הסופר, בספר שאיני זוכר את שמו שהשמיט חציה תשובות ע"מ שהצילום שהוא הביא יתאים לדבריו עד שהרב קרליץ,רבה של רמת הארון כתב שהוא חוזר בו מהסכמתו עד שיקבל הסברים נאותים על ההשמטות !!!

בימנו יש חלק מהספרים היוצאים לאור מלאים "הסכמות" וריקים מתוכן !!!

והחכם עיניו בראשו.

נכוןמנחם מענדל

ולא אמרתי שאתה טועה או לא צודק אלא שהחיבור עם הקו זה למי שלא מומחה עדיף לנסות כמו שמוסבר ! אבל אני לא חולק על מה שאמרת וכמו שאמרת יש בזה הרבה מסורות ! 

והבתי הספר שינון הסופר רק להסתקל מהתמונה להמחיש וידוע שמכל הספרים האלא וכמו שנקרא הספר זה לא לילמוד מזה להלכה אלא לשינון ....

אני חושבאות והדר

שהטוב ביותר לחבר כל אות בפני עצמו, גם הבנתי כך עושים סופרים הותיקים ספרדים ואשכנזים.

לעשות את הפיסוקים ואח"כ למלא אותם, זה מאוד מסוכן ולצערי ראיתי כמה צרות שנגרמו מזה.

 

רק לידע כללי, דווקא מי שראה את הכוונות הרש"ש על אות יו"ד לא יכול להבין איך אפשר להכניס כ"כ הרבה כוונות על אות כ"כ קטנה. פעם נסיתי לעשות רשימה ויצא כעמוד שלם של כוונות רק על אות יו"ד.

 

אע"פ שאין חילוק באות יו"ד וו"ו, יש עניין לעשותם ע"פ סדר של "קודם קוץ העליון אח"כ קוץ התחתון (כלומר קו דק שכולל את שני הקוצים) ואז להוציא את גוף היו"ד ואחרי זה רגל הימני וכן באות ו"ו (בתפילין) לעשות קוץ ואז לכתוב את גוף הו"ו.

 

לא הבנתי מה יש להסתבך פה. הסבר פשוט:שלום 22

י' כותבים כרגיל, עם ג' קוצים (כ"א מפרש מהו קוץ לדעתו וסברתו), ועם תג דק ויפה באמצעה כמו כל י'.

ה' ראשונה כותבים י- דהיינו לא אות י' ממש אלא נקודה קטנה שהיא כי'- והיא צד ימין של הגג, אח"כ מושכים משמאל לימין שאר הגג (בלי שום קו דק, ומ"ש העטרת זקנים, אין זה מוסכם כלל בדברי רבינו האר"י זיע"א והחונים עליו). ממנו מושכים רגל ימין. אח"כ כותבים רגל שמאל, ומוסיפים לה בסופה פסיעה לבר.

ו'  כותבים כרגיל- עם קוץ קטן. יש לדון אם לתייג אותה או לא, ורוב סופרי ספרד מתייגים אותה, וכן הורה מרן הרמ"א זיע"א (--נחמד, יצא לי מרן הרמ"א...).

ה' אחרונה כותבים כעין י'- צד ימין של הגג, ממנה מושכים רגל ימין, ואח"כ כותבים רגל שמאל רגילה ככל הה'.

 

עוד אעיר, שעד כמה שזכור לי, יש ראיה מס"ס מבו"ש, שמגג הה' ראשונה יוצא עקב כלשהו מעבר לרגלה (כעין ד), משא"כ בה' אחרונה, ובשאר ההי"ן (למנהג הספרדים). 

 

ועוד לא הבנתי מי בכלל משאיר ה' של השם פסוקה לפני שעושה הפסיעה לבר? וכל שכן קודם שכותב הו' והה' שאחריה? הרי זהו שיבוש גמור, (ועל פניו נראה שהוא ממש כמקצץ בנטיעות) וחלילה לכתוב כך!!! הרי כל מה שכותבים בחילוק הוא להינצל מקללת הזוה"ק, אז למה לשבש ככה, ועוד בשם ה'? ואם הסופר מבולבל, לענ"ד עדיף שיכתוב פשוט, ויצא יד"ח הפשט כראוי, ולא יכתוב ע"פ כל מיני שמועות רחוקות, ויפסיד הפסד גדול.

 

ובקשר לפסיעה לבר, יש תשובה ארוכה, יפה ומפורטת מאוד של הרב הלל שליט"א (וישב הי"ם ח"ב), בסופר ששכח לעשותה אחר שכבר כתב הו', או אחר שהשלים ה'. והעלה, שהדבר ברור לחלוטין שאין כל משמעות בהוספת הפסיעה לבר אחר כתיבת ה', ואדרבה, מגרעות נתן. וע"כ, אם הסופר שכח לכתוב הפסיעה לבר, ייעץ, להעביר רפידוגרף (ע"מ למנוע קלקול ח"ו) על כל השם מהתחלה, ע"פ הסדר, ואז להוסיף הפסיעה, ורק כך יתוקן הדבר (ואף שהרב קליין שם החמיר בזה, ולא הסכים לעצה זו, מ"מ כך דעתו עי"ש).

 

שמעתי מכמה מוצי"ם ספרדים, שסתו"ם שלא נכתבו בחילוק, כשרים לכתחי', אבל אינם נחשבים כמהודרים. והוא ע"פ שיטת הקו"י, והפוס' שנמשכים אחר הקבלה. אבל נראה שלפשטנים (כן, יש גם ספרדים כאלה) אין בזה כל נפ"מ, ואם הכתב מהודר וכהלכה, אף שלא נכתב בחילוק, דין הסתו"ם כמהודרים.

 

ואסיים, שלדעתי (ומנסיוני) לא ייתכן מצב בו סופר כותב השם בחילוק אותיות, וישכח לקדש, או ישכח לעשות הפסיעה. פשוט לא יתכן.

ויוצא הרווחנו עוד תועלת מכתיבה בחילוק.

  

ברוכים תהיו!!!

ואגב,שלום 22

מה שהביאו פה בשם הרב הנאמ"ן שליט"א, שהכתיבה בחילוק היא רק למכוונים,

זה פלא גדול, כיון שזו "ג'סטא" וטובה גדולה, ופתח הצלה לאלה שאינם מכוונים, ורוצים לכתוב סתו"ם שיהיו כשרים (לא מהודרים) לדעת הזוה"ק.

ובפרט ששמעתי כמה פעמים מהרב הנז' שדעתו להחמיר כבא"ח והמקובלים, היכא שאין בדבר כ"כ טורח ויוהרא, והיכא שאינם חולקים על הפשט.

יפה מאודאות והדר

זה השיטה שאני מכיר, הסברת יפה.

רק בה"א השניה נדמה לי שעושים ו"ו שלימה וממשיכים כמו שהסברת.

בקשר הרב מאזוז, באמת פלא, יכול להיות שבדברים שקשורים לכוונות, הוא ממליץ לא להתקרב למי שלא מבין. ידוע שהיו צדיקים שהחזיקו כ"מכשף" את מי שמכוון ולא יודע לכוון. מה שמעניין, שאע"פ שיריעות שלמה הביא את זה (שלא לכוון), זה לא התקבל בקרב הסופרים הספרדים ולא אצל החסידים.

אני לא פעם כותב תפילין לבחורי כסא רחמים, ואוי לי אם לא הייתי כותב בחילוק.

שני דברים:שלום 22

א- בקשר לה' השניה, גם היא מתחילה בי' קטנה, וממנה נמשכת רגל ימין, ולמעשה כותבים אותה כעין ו' (כי הה' מרובעת והו' לא).

ב- איפה כתב ע"ז ביר"ש?

יריעות שלמהרחמים-

במהדורה הראשונה לא הזכיר בכלל כתיבה בחילוק לא לחיוב ולא לשלילה.

בזמנו שאלתי אותו מה דעתו  והחזיר לי צילום תשובה של הרב מזוז שלא כל הרוצה ליטול...

כיוון שכך כתבתי מהמזוזה הראשונה, נקפני ליבי ושאלתי את הגאון הנאמ"ן  ותשובתו היתה שלכתחילה לא מלמדים לכתוב כך אבל כיוון שהתחלתי אז אמשיך במנהגי. (אז הוא לא מתנגד לגמרי ..! )

לגבי מעשים חיצוניים למי שלא מכוון אפשר לראות דעת בא"ח שנה ראשונה בראשית כמדומני הלכה ד' או ה' שם הרב מרחיב באופן עטיפת הטלית ששוהים בין שלב לשלב כדי שיעור הכוונות אע"פ שאין לנו עסק בכוונות האלה. 

במהדורה הנוכחית היר"ש מביא את דעת הרב מזוז שציינתם לעיל.

 

 

 

באמת יש לי המהדורא הראשונה..שלום 22
ומה אעשה ואני אשכנזי...הרש

לא מבין בזה...


באיזה ספר זה כתוב? (קשה לקרוא נורמאלי מהמחשב...)


וכן, אחרי הכתיבה זה נראה אותו דבר ורק הכתיבה עצמה היא אחרת, או שגם אח"כ זה נראה אחרת?

הנה, מי שהוא השקיע בשבילךאות והדר
ממש תודה.הרשאחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך