אות ב הדומה לכ'מנחם מענדל

להמשך לתמונות שהעלו ו כסליו רציתי להראות לכם דבר מעניין בנוסה בשם הרב וינר (אם אני לא טועה)



נראה לענ"ד שיש להחמיר בבי"ת זו משתי טעמים, ויש נפקא מינה בין שתי הטעמים.
א.  אמנם נראה דעת האחרונים דבי"ת מרובעת בזויות למעלה ולמטה ואינה עגולה כלל כשרה, וכן מפורש בשער הציון בשם חתם סופר דמכשיר בי"ת בלי עקב, מ"מ נראה לי דעת שו"ע רבינו דהעקב מעכב בבי"ת.
זה לשון רבינו בבי"ת "צריך ליזהר בתג שלאחריה לרבעה שלא תהא נראית ככ"ף". ואמנם כבר התחבטו בכוונת לשון זה בדברי רבינו, ונראה עיקר הפירוש שיש להקפיד בתג שלאחריה [לא אמר 'זוית' אלא 'תג' – זוית היא ריבוע לבדה, ותג הוא תוספת על האות] כלומר העקב נקרא תג, ולא סגי בזוית המרבע האות לבד. אלא צריכה הבי"ת גם בליטה כלשהו החוצה מהריבוע הנקרא תג. (ומה שכתב "לרבעה" דהיינו שישמר ריבוע האות גם אחר העקב והתג, ולא תהא עקב עגול, כי גם כך עלולה להדמות לכ"ף).
ומה שכתב רבינו שצריך להיות לה עקב עב וטוב מפני הסוד. היינו עקב טוב ועב, אך עקב קטן מאוד [כלו' תג – תוספת כלשהו] הוא מהדין בצורת הבי"ת.
דו"ק בלשון רבינו בכ"ף "אבל אם עשה [זויות] למעלה ולמטה הרי זו דומה לבי"ת ופסולה". זויות למעלה ולמטה דומה לבי"ת, אך אינה בי"ת ממש!! כי הבי"ת ממש יש לה עקב.
ב.  גם לשיטת הפוסקים דבי"ת המרובעת בזויות למעלה ולמטה היא בי"ת כשרה, נראה לי דאם תינוק רגיל אינו קוראה אינה כתיבה תמה [לכל הפחות לשיטת הרמב"ם סוף פרק א בהל' תפלין, דכל אות שאין התינוק קוראה וכו' כלומר אינה כתיבה תמה].
ולכן בי"ת מרובעת בזויות לבד, שהרבה תינוקות קוראים לה כ"ף, אע"פ שמבחינה הלכתית הבי"ת מושלמת בזויותיה, מ"מ היות שהתינוקות הורגלו בבי"ת עם עקב דוקא, ואינם מכירים בי"ת זו אלא קורים לה כ"ף, כבר אינה כתיבה תמה.
הנקודה השניה יתכן שהיא שנויה במחלוקת הפוסקים, כי נראה לי שיש מחלוקת עצומה בין הרמב"ם ופוסקים אשכנזים בהגדרת צורת האות וכתיבה תמה.
ג.  הנפקא מינה בין שתי הנקודות הנ"ל. לפי הנקודה השניה, היות שתינוק אינו מכירה היא פסולה כי אין לה צורת אות, וממילא תיקונה בתפלין ומזוזה הוי שלא כסדרן.
משא"כ לנקודה הראשונה - אע"פ שלדעת רבינו בי"ת שחסר בה תג העקב אינה כשרה, מ"מ אם תינוק קוראה בי"ת מותר לתקנה גם בתפלין ומזוזה, מדין כתיבה מועטת המבואר בשו"ע רבינו סי' לב סעיף ל (כדין פירוד יוד"י האל"ף ושי"ן וכו' וחסרון קוץ רבינו תם ביו"ד) שמותר לתקן גם שלא כסדרן.

קטונתי מלאתווכיח אם הרב ווינרhaim770

ב"ה

אבל דווקה היום השתתפתי בשיעור סת"ם והמורא אמר בשם החיד"א שאם האות כשרה והתינוק פוסל, לא מתחשבים בדעת התינוק.

ומה יהיה אם אות שכתובה כתיקונה נקראת ע"י תינוק לא נכון, אז התינוק הוא טיפש ואינו יודע את צורת האותיות לכן הוא לא עונה להגדרה תלחול"ט, ואין מתחשבים בתשובתו.

וכמו שציין הרב רוב הפוסקים מכשירים "ב" מרובעת למטה, עגול למעלה המ"ב נשאר בצ"ע.


לא רואה את התמונהאות והדר
לאות והדר ניסתי שובמנחם מענדל

או, יופיאות והדר
לפי דעתיאות והדר

על בי"ת כזה שואלים שאלת תינוק.

וכן על כ"ף כזה שואלים ש"ת

כ"כ מקדש מעט וכך נוהגים למעשה.

 

לגבי מה שחיים כתב, אכן דעת החיד"א שלא משגיחים בתינוק

ואילו דעת הקסת הסופר שמשגיחין אחר התינוק אף ברעותא קטנה (בפגם קטן בצורת האות)

קול יעקב עשה פשרה, שבס"ת שאפשר לתקן משגיחין אחר תינוק אבל בתפילין ומזוזות משגיחין אחר חכם ולא תינוק.

ש''תמנחם מענדל

גם אם הוא מרובע למטה מועיל ש''ת ?????????????


על כ"ף אתה שואל?אות והדר
כןאות והדר

כך נוהגים היום למעשה

גם בכף עם פינה למטה

גם אם כף עם פינה למעלה

גם אם הבי"ת למטה ללא עקב

או בי"ת עם פינה למעלה ועגול למטה

 

ש''ת באות כ' וב'מנחם מענדל

תסתכל מה הרב ויינר כותב על הנושא :


כף עם פינה למטה – עם זו זוית חדה של 90 מעלות, נראה דעת רוב האחרונים לפסול ולא מהני שאלת תינוק כלל. אבל אם אינה זוית חדה כזו, אלא זוית כהה ויש לכ"ף גב הבולטת מעבר לזוית משהו, אפשר לשאול תינוק.
הנה תמונה של כ"ף עם זוית כהה, נראה לי שכל תינוק יקראנה כ"ף [בגלל שהזוית מוגבהת מהמושב, וגם גבה העגול כלפי חוץ. ולכן אין צריך לשאול עליה] אבל לפעמים הזוית יותר מזו ואפשר להגיע לשאלת תינוק.
כף עם פינה למעלה (אבל עגולה כדין למטה) – מפורש בשו"ע רבינו שכשר. ודעת המ"ב להחמיר, עכ"פ אם ברור לעינינו שנראית כ"ף מותר לתקנה לכו"ע.

בי"ת למטה ללא עקב – נראה דעת האחרונים [ראה משנת סופרים במ"ב בשם חתם סופר, מקדש מעט] שכשר, אם היא מרובעת למעלה ולמטה בזויות. אבל יש מקום להסתפק בדעת שו"ע רבינו וכפי שביארתי במאמר בי"ת בלי עקב, שמא העקב מעכב.
לכן אם נראה לנו קצת הסתפקות בצורת האות יש לשאול תינוק, כגון זו ["ולעבדו"].
אבל אם ברור לנו תמונתה שהיא בי"ת, אין צורך כלל לשאול. ובכל אופן צריך לתקן לה עקב, אפילו עקב כלשהו.

בי"ת עם פינה למעלה ועגול למטה – פסול לכל הדעות ולא משנה כלל מה התינוק אומר. ודקא שהוא עיגול ניכר היטב למטה, אך אם מעוגלת רק קצת וקצת מרובעת ולא ברור מבואר בשו"ע רבינוש היא שאלת תינוק.

מצורף כאן צילום מפרשיות מיוחסות שהכפי"ן יש להן זויות כהות, אבל ניכרות היטב ככ"ף בגלל עיגול הגב. ניתן להגדיל על ידי הקשה על התמונה.


(מ''מ סבאג) זכור לי אם אני לא טועה שיש 2 סיבות לזה שלמטה זה יותר חמור
1 כי באות כ' הב''י מזכיר שיהיה עגול למטה ואינו מזכיר על למעלה 2 שבאות ב' רבינו ירוחם כותב שלא יכתוב בעיגול למטה ! אז שוב אנו רואים ב' פעמים דגש על חומרה למטה דווקא ולא מוזכר למעלה !

השב

דעת הרב ויינר על 2 הראיות שהבאתימנחם מענדלאחרונה

בדעת אדמו"ר הזקן הן בבי"ת והן בכ"ף ברור שעיקר ההבדל ביניהם לדינא ולעיכוב הוא דוקא למטה, ולא למעלה.
מה שכתבת מרבינו ירוחם כן הוא וכתבו בביאור הלכה למשנה ברורה באותיות בי"ת וכ"ף. וזה מתאים לדעת רבינו כאמור.
אך מה שכתבת מהבית יוסף [באלפא-ביתא שהעתיק מהברוך שאמר]- לא ברור כלול בבית יוסף לא בבי"ת ולא בכ"ף מהו עיקר הזוית בבי"ת ועיקר העיגול בכ"ף אם ישנו דוקא אחד מהם?
יש בזה פלפול גדול בהבנת דברי הב"י בהבדל בין בי"ת לכ"ף, ממקומות אחרים שכתב באלפא ביתא וכן מדברי הרב אסכנדרי שהעתיק בב"י בנוגע לכ"ף פשוטה.
אך המסקנה מכל האמור שלא ברור כלל בב"י סברת האלפא ביתא בנידון דידן.
השב

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך