להמשך לתמונות שהעלו ו כסליו רציתי להראות לכם דבר מעניין בנוסה בשם הרב וינר (אם אני לא טועה)
אות ב הדומה לכ'מנחם מענדל
קטונתי מלאתווכיח אם הרב ווינרhaim770
ב"ה
אבל דווקה היום השתתפתי בשיעור סת"ם והמורא אמר בשם החיד"א שאם האות כשרה והתינוק פוסל, לא מתחשבים בדעת התינוק.
ומה יהיה אם אות שכתובה כתיקונה נקראת ע"י תינוק לא נכון, אז התינוק הוא טיפש ואינו יודע את צורת האותיות לכן הוא לא עונה להגדרה תלחול"ט, ואין מתחשבים בתשובתו.
וכמו שציין הרב רוב הפוסקים מכשירים "ב" מרובעת למטה, עגול למעלה המ"ב נשאר בצ"ע.
לא רואה את התמונהאות והדר
לאות והדר ניסתי שובמנחם מענדל
או, יופיאות והדר
לפי דעתיאות והדר
על בי"ת כזה שואלים שאלת תינוק.
וכן על כ"ף כזה שואלים ש"ת
כ"כ מקדש מעט וכך נוהגים למעשה.
לגבי מה שחיים כתב, אכן דעת החיד"א שלא משגיחים בתינוק
ואילו דעת הקסת הסופר שמשגיחין אחר התינוק אף ברעותא קטנה (בפגם קטן בצורת האות)
קול יעקב עשה פשרה, שבס"ת שאפשר לתקן משגיחין אחר תינוק אבל בתפילין ומזוזות משגיחין אחר חכם ולא תינוק.
ש''תמנחם מענדל
גם אם הוא מרובע למטה מועיל ש''ת ?????????????
על כ"ף אתה שואל?אות והדר
כן?מנחם מענדל
כןאות והדר
כך נוהגים היום למעשה
גם בכף עם פינה למטה
גם אם כף עם פינה למעלה
גם אם הבי"ת למטה ללא עקב
או בי"ת עם פינה למעלה ועגול למטה
ש''ת באות כ' וב'מנחם מענדל
תסתכל מה הרב ויינר כותב על הנושא :
(מ''מ סבאג) זכור לי אם אני לא טועה שיש 2 סיבות לזה שלמטה זה יותר חמור
1 כי באות כ' הב''י מזכיר שיהיה עגול למטה ואינו מזכיר על למעלה 2 שבאות ב' רבינו ירוחם כותב שלא יכתוב בעיגול למטה ! אז שוב אנו רואים ב' פעמים דגש על חומרה למטה דווקא ולא מוזכר למעלה !
דעת הרב ויינר על 2 הראיות שהבאתימנחם מענדלאחרונה
בדעת אדמו"ר הזקן הן בבי"ת והן בכ"ף ברור שעיקר ההבדל ביניהם לדינא ולעיכוב הוא דוקא למטה, ולא למעלה.השב
מה שכתבת מרבינו ירוחם כן הוא וכתבו בביאור הלכה למשנה ברורה באותיות בי"ת וכ"ף. וזה מתאים לדעת רבינו כאמור.
אך מה שכתבת מהבית יוסף [באלפא-ביתא שהעתיק מהברוך שאמר]- לא ברור כלול בבית יוסף לא בבי"ת ולא בכ"ף מהו עיקר הזוית בבי"ת ועיקר העיגול בכ"ף אם ישנו דוקא אחד מהם?
יש בזה פלפול גדול בהבנת דברי הב"י בהבדל בין בי"ת לכ"ף, ממקומות אחרים שכתב באלפא ביתא וכן מדברי הרב אסכנדרי שהעתיק בב"י בנוגע לכ"ף פשוטה.
אך המסקנה מכל האמור שלא ברור כלל בב"י סברת האלפא ביתא בנידון דידן.
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
