בעקבות הכתבה בעולם קטן האחרון על המדרשות...האדמו"ר מצנעא

רציתי לפתח דיון, אמנם יותר ממוקד.


גמרא לנשים.

יש כאן בנות שלומדות גמ'? א"כ, מה אתן מרגישות כשאתן לומדות אותה? אתן מרגישות שאולי היא איננה מתאימה לכן?


ולשאר צוללני ים התלמוד, ואף לאלו שלא - האם אתם חושבים שגמ' מתאימה לנשים? 

יש דבר אחד שאני ממש מתקשה להבין-אני77

מה יש לנשים לעשות עם גמרא.

לא בקטע שהם לא יבינו את זה, או שיש לי משהו נגד שילמדו, פשוט-למה לעשות את זה? צריכות  תעסוקה? להשוויץ מול הגברים? ככה תהיו חכמות יותר?

 

לי וכן לכל שאר הגברים יש למה ללמוד, צריך ללמוד, חשוב ללמוד, מצווה גדולה מאוד ללמוד, אבל מי שלא צריך-מה יש לו לעשות עם זה? גמרא זה שעשוע לשעות הפנאי?

מה ההבדל? מה הופך את זה לכ"כ חשוב לך ומיותר לה?הרועה


המצווה מהתורה על גברים ללמוד.קיש חצילים

ומיותר לה - אם זה עבורה דרך למחאה או מהפכה פמיניסטית.

 

באמת רוצה? בכיף

לי יש מצווה ללמוד, וזו המצווה המרכזית בחיי.אני77

לה אין למה ללמוד. גם המצווה שבזה-זוהי לא המצווה המרכזית בחייה, ובכלל-כמה נשים באמת הגיעו לרמה כזאת שכל מה שהן מחפשות עכשיו זה איך לקיים את רצון הבורא ע"י כל מיני מצוות?! (לא שגברים יש כאלו הרבה...)

מה זה "לה אין למה ללמוד"???רחלקה

בעזהי"ת.

 

אני חושבת שכל יהודי צריך לפתח את העולם הרוחני שלו.

מי שמרגישה שדווקא הלימוד היותר שכלי ויסודי, הווי אומר משנה בעיון וגמרא, ייחזק אותה- תפאדל.

העיקר שזה יבוא מתוך ייראת שמיים ואמונת חכמים, ולא משנה מין הלומד/ת.

 

גילוי נאות:

הכותבת בוגרת מדרשת שילוב ולומדת בהווה תושב"ע + תוכנית בימ"ד ייחודית שכוללת סדר ושיעור בגמרא.

אבל אני לא חושב שהשכליות והיסודיות מתאימה לאשה.האדמו"ר מצנעא
אז אתה לא מכיר את השטח..רחלקה

 

אם הסיבה שאתה לומד זה בגלל שיש ציווי זה דרגה גבוהההרועה

אבל פיספסת את כל הלימוד.


ואם לא היה ציווי לא הייתה לומד?

דרגה גבוהה?קיש חצילים

"תורה לשמה" = שיא של לימוד תורה =

א. "לשם התורה... להוסיף לקח ופלפול" (נפש החיים).

ב. דווקא ההנאה מהלימוד (אגלי טל בהקדמה).

כן לפום צערא אגראהרועה

יש ערך בעשייה כי זה הציווי ואפילו ערך גדול אבל זה לענ"ד זה פיספוס עצום.

אלא דיש לומר שלשיטתם זה גופא עצם המעשה...קיש חצילים

כפי שתפילה בלא כוונה זה כמתעסק וכמאן דליתא |בריסקר|

 

סתם... לא עד כדי כך כמעט...

ההנאה? הכוונה? אני לא בטוח שבלימוד זה הכלהרועה

רעיונית אולי הלכתית לא.

ה"נפש החיים" הביא בשם הרא"ש.קיש חצילים

ובכל מקרה לא משמע שניסו להעביר את זה כ"וורט" לפעולה בבנ"ע.

 

לומד רק כי צריך?

כמדומה שמביאים בשם הגר"א שמחובתה של התורה לשמח.

"משמחי לב" כתיב.

וזאת המדרגה הגבוהה...

''גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה''ראש יהודי

(ב"ק פז., ע"ז ג, קידושין לא.)

כן!! אם לא היה ציווי לא הייתי לומד!טינטין

זה כל העקרון, שאנחנו עושים את מצוות ה' ומשם מתחיל הכל. זה המדרגה כי גבוהה שיש!

אני77ענבל

לא צריך שזה יהיה מצווה כדי לרצות ללמוד את זה.

אתה עושה רק מה שמצווה? (טוב נראלי שכן על פי הכרותי איתך אבל בעקרון).

אנחנו, לפחות אני, רוצה להוסיף על הידע שלי וגמרא זה דבר שמאוד מושך אותי.

אני לא אלמד גמרא כי אני לא חושבת שזה תפקידי ומעדיפה להשקיע בדברים חשובים.

אבל מבחינת רצון אני מאוד מאוד הייתי רוצה ללמוד בשביל לדעת.

כי גמרא זה דבר מאוד חכם.

 

הרמתי לך להנחתה, אה?האדמו"ר מצנעא

בתכל'ס אין מצוה לנשים ללמות תורה. כל המצוה שלהן היא רק ללמוד את ההלכות שאותן הן מקיימות, ותו לא.

אמנם לפני 150 שנה לערך, בא החפץ חיים ועשה מהפך, עליו הרב חיים דוד הלוי מדבר כדלקמן:

"נראה שבזמנים הראשונים, כאשר הייתה האשה עקרת בית גרידא, והבנות לא למדו כל עיקר, היה קיים חשש שלימוד התורה, שכולה חכמה... תגרום אולי נזק לאותן נשים שהיו מרוחקות מכל חכמה אחרת... אבל בזמננו, שלומדות לימודים כלליים בכל הרצינות הראויה, למה ייגרעו דברי תורה"

כלומר, ככל שהאשה יותר משכילה, כך היא צריכה ללמוד יותר תורה ורמה יותר גבוהה.


הרש"ר הירש מרחיב את העניין:

"נשים אינן חייבות להיות למדניות, להיות בקיאות במדרשי הלכה, כי בזה יעסקו בעיקר האנשים. אולם הבנת המקרא ואותה ידיעה הדרושה ליראת ה' המביאה לשמירת מצוות קפדנית ולקיומיהן השלם, היא שייכת לעיצוב הרוח והלב של בנותינו, בדיוק כמו של הבנים."

כלומר, נשים צריכות ללמוד כמה שהן צריכות כדי להיות אדוקות בעבודת ה'. ע"כ ככל שהאשה יותר משכילה בחוכמות העולם, כך היא צריכה להיות יותר משכילה בתוה"ק.


עכ"ז, צ"ע האם הגמ' בכלל מתאימה להן, ולדידי לא. 

האשה היא פחות מעשית, היא יותר רוחנית. הגמ' היא כלי הפסיקה החשוב ביותר, אם הפן המעשי הוא לא הפן החזק אצל האשה, לא יתכן שהיא תלמד גמ'. ע"כ גם אשה לדעתי לא יכולה להיות פוסקת או דיינית. 



מאמר נחמד, שלא משקף את דעותיי:

http://www.daat.ac.il/daat/mishpach/maamad/talmud-2.htm

>>הסנה-בוער

נראה לי שגמרא זה דבר כל כך מהותי, כל כך מרכזי ביהדות, שקצת מביך שהרבה בנות צדיקות ומדהימות בכלל לא יודעות איך בנוי דף גמרא וכיו"ב. התלמוד זה אחד המפעלים הכי ענקיים של היהדות.. איך אפשר לוותר עליו?

יש לדעתי מקום לדון על האם בת צריכה ללמוד בצורה יותר בריסקאית או יותר "שג"ריסטית", וכו'.. אבל זה שכל אחת תחשוב למה היא יותר מתחברת, לא?

אף פעם לא הבנתי את הצורך לדון בזה כל כך הרבה. מבחינה הלכתית יש רבנים גדולים מאוד ש'התירו' את העניין, ויש גם מי שיאמר שמלכתחילה אין שום בעיה. מהותית- אשה לומדת היום תנך, משנה.. אם היא מרגישה שהגמרא זו הדרך שלה להתחבר לה', להכיר את ה' ואת חז"ל, למה לנסות למנוע את זה ממנה? מי בדיוק יעז לומר למישהי ספיציפית "לנפש שלך זה לא מתאים"- כשהוא לא הנפש שלה?. 

נכון, היא לא מצווה ללמוד גמרא לרוב הדעות.. אז מה? אם אשה נשואה תתפלל תפילת מנחה, תגידו לה "היי הייי מה זו היומרה הזו, פמיניסטית בלה בלה?". לא, ואו, איזה יופי לה שיש לה כח נפשי וזמן להוסיף עוד כלים לעבודת ה' שלה.  

דווקא ובעיקר אני לא מבינה איך בנים שלומדים גמ' לעומק וכן מבינים עד כמה זה חשוב ומדהים, לא רק שלא אכפת להם שאלו שיחנכו בעה"י את הילדים שלהם לא יבינו דבר וחצי דבר בגמ', אלא עוד מתנגדים לזה!.


[ולא השגתי השבת עולם קטן . היתה שם שיחה עם מלכה פ.? אם כן פליזי למישהו יש כח להעלות? חושף שיניים]


[העלו אתזה בצמ"ע]רחלקה

בעזהי"ת.

 

ואני לא חושבת שאני יכולה לנסח את דעתי יותר טוב ממה שכתבת פה

קישור לעולם קטן של השבתמרדכי
ברור שבריסקאית הרועה

רק ככה באמת לומדים משהו.


אני חושב שהדיון הוא מפחד מרפורמה ומדווקאיות של בנות.

אם זו הבעיה, אז לאסור את זה לא יוביל לשום מטרה..רחלקה
לא שמעתי קולות לאסור... בפרט לא בציבורנו.קיש חצילים
אולי לא 'אוסרים' ברשמיות,רחלקה

בעזהי"ת.

 

אבל בנים מסתכלים בעין לא כלכך חיובית על בנות שלומדות ברצינות...

[וכן, זה מהחינוך, אז זה כן סוג של לאסור..]

תלוי איזה בנים, ואיזה "ברצינות".קיש חצילים

אם יש מוסדות שמעודדים בנות לחשוב על לימוד גמרא (כשהן עצמן לא חשו "חסרות"),

זה שווה לפחות הרמת גבה (לאור המקורות ודברי הפוסקים בנושא).

 

אם יש גברים חדורי פחד מלהיתקל באישה חזקה (שמאתגרת את עליונותם הגברית) -

זה אמנם לא תופעה חדשה, אבל זבש"ם...

נשים גם לא מחוייבות בלימודי תנ"ך.הסנה-בוער

איך תתייחס לאולפנה שתחליט להוריד את זה, באופן תאורטי, מתוכנית הלימודים שלה? 

לגבי חיוב לימוד תנ"ך לנשיםקיש חצילים

כדאי לקרוא בהרחבה במקורות הבאים:


הרב אליעזר מלמד - פניני הלכה (במיוחד הערה 1)

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=125&id=7622&q=%fa%e5%f8%e4+%ec%f0%f9%e9%ed


הרב משה צוריאל - "למען ישמעו"

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=204&id=5134&q=%fa%e5%f8%e4+%ec%f0%f9%e9%ed

השיעור של הרב מלמד הי"ו יסודי מאוד בעניין!האדמו"ר מצנעא
זה כן, זה יבהיר שזה הגבולהרועה

ומי שחוצה אותו עברה את הגבול.. יש הרבה דברים שאנחנו מתנגדים אליהם ואם באמת זה מגיע משם אולי עדיף להוציא את הבנות האלה מהמיינסטרים של הציבור הדתי.


אני למדתי עם אשתי חברותא יותר מפעם אחת, היה נחמד לא הרבה יותר מזה.

~~~הסנה-בוער

אני חושבת שהפמיניזם הדתי הוא משהו מאוד מאוד מאוד לא נכון, אבל לפעמים כדאי לנסות קצת קצת להסתכל עליו כמו שהרב קוק הסתכל על לאומיות.. - כוחות אדירים שמתעוררים עם תחיית האומה ובאמת רוצים לפעול, וחוסמים אותם, אז הם פורצים בצורה הלא נכונה. אבל יש נק' אמת בהתפרצות הזו וצריך לשים לב אליה.


העולם הנשי עבר שינוי במאה (+) האחרונה, ולהתעלם ממנו זה ממש אטימות. וברור שמכאן הגיוני שיתרחש גם שינוי בעולם עבודת ה' הנשי. אני לא חושבת שזה נכון שנשים ילמדו גמרא כי הן רוצות להיות כמו בנים. אני גם לא חושבת שהאידיאל הוא שבחור יהנה מחברותא בגמרא עם אשתו. אני חושבת שבאמת יש עניין לפתח את הקול הנשי יותר שבגמרא, אבל כדי שיתפתח משהו חדש ויפרח, נשים צריכות קודם כל לדעת את הבסיס.


[המאמר היה מעניין אבל היו שם אנשים שאני חושבת שחבל שלא ראיינו בנושא כי יש להם השקפות מאוד מעניינות שיכלו לתרום

עולם המדרשות כ"כ רחב וכל אחת שונה אחת מהשניה... אם זו שנת "הכנה" לחיים או שזו שנת לימוד.. אם השאיפה היא שנשים יצאו תחיו"ת או שיהיה להן ידע במקורות היהדות.. אם 'נכון' לנסות לתת לאשה כלי בעבודת ה' כמו גמרא שצריך זמן ומאמץ שבעתיד הגיוני שלא יהיו לה או שברור ש'חייבים' לחשוף אותה לזה.. וכו' וכו' וכו'..


בגדול - נהניתי לקרוא! ח"ח...קיש חצילים

בכמה נקודות לא כ"כ מתחבר לניסוח... אבל שכוייח

מסכים עם רוב התגובההרועה

אני לא באמת מאמין בקול נשי בלימוד גמרא.


אני מנחש שאנחנו פחות או יותר מסכימים, עצם הרעיון הוא טוב יש אפשרות לביצוע דפוק.

אני חושבת,הסנה-בוער

שיצא לי לראות נשים שמלמדות בשיטה גברית, ויצא לי לראות נשים שמנסות ללמד בצורה נשית אבל זה סתם יוצא משהו רוחניקי מוזר,

אבל ב"ה זכיתי לראות גם נשים שהצליחו ללמד בצורה רצינית, על רמה, וזה בהחלט לא היה לימוד שבהגדרתו היה גברי. אבל זה לא משהו שאני יכולה להעביר פה פשוט.  

אני טוב בלשפוט דברים שאני לא מכירהרועה

אבל אני לא אוכל להתחייב שזה יהיה קשור במשהו למציאות.


יש כל כך הרבה סיגנונות וחלקם יתאימו יותר לנשים אבל מכאן ועד להגדיר סגנון כנשי אני חושב שיש דרך ארוכה..

בטח שיש דבר כזה..רחלקה

בעזהי"ת.

 

אפשר להגדיר אותו לרוב כ"מודעות עצמית/עבודת המידות לאור גדולי היהדות"..

לימוד אגדתות? שקלא וטריא?הרועה

(מסוקרן)

מדרשי חז"ל בראייה עכשיווית,רחלקה

בעזהי"ת.

 

הרב קוק פה ושם, הקדמות הרמב"ם למשנה, והכי 'גבר'ות- עין אי"ה (שמבינות את הגמרא! שיואו!).

 

ומי לומדות גמרא??(מבולבל)הרועה

מדרשי חז"ל זה נחמד.. עין אי"ה זה פירוש על עין יעקב..

מי מפרקות סברות ומעיפות ראשונים?


ואני כבר חשבתי.. טוב נו אולי זאת הסיבה שהחברותא שלי עם אשתי התפוגגה..

אה, אני דיברתי על לימוד תורה נשי..רחלקה

בעזהי"ת.

 

בנות שמפרקות סברות ומעיפות ראשונים?!

לזה לא זכינו...

לפחות לא יצא לי להתקל בנשים כאלה ואני גם לא יודעת אם זו המטרה..

המטרה [שלי, לפחות] היא להתקרב ולהכיר את היהדות דרך כל אופניה, וגמרא- שהיא כ"כ בסיסית ויסודית ביהדות, חייבת להילמד!!! אבל לא חובה ברמה מטורפת של שיעור ח' במרכז הרב..

 

-קפץ-הסנה-בוער


עולם המדרשות כ"כ רחב וכל אחת שונה אחת מהשניה... אם זו שנת "הכנה" לחיים או שזו שנת לימוד.. אם השאיפה היא שנשים יצאו תחיו"ת או שיהיה להן ידע במקורות היהדות.. אם 'נכון' לנסות לתת לאשה כלי בעבודת ה' כמו גמרא שצריך זמן ומאמץ שבעתיד הגיוני שלא יהיו לה או שברור ש'חייבים' לחשוף אותה לזה.. וכו' וכו' וכו'.. אז אני לא חושבת שהיה נכון באמת לנסות לנתח את כולן תחת כתבה אחת עם קצת מרואיינות ובאמת להצליח לגעת בהן.. 


מומלץ לקרוא בנושא - הרב יעקב אריאל שליט"א >>>קיש חצילים

בית המדרש הנשי:

חלק א'    חלק ב'

קראתי את הרוב המוחלט של התגובות- חשוב לי שתקראו ..*#&למה?!*#&

אוקיי, אני תיכוניסטית מצויה שפגישתה עם תושב"ע היא במסגרת ביה"ס- שיעורי הלכה והיסטוריה יהודית...מתי נחתם התלמוד, מי היה לפני מי- אמוראים, תנאים וכו'..וגם בצד המעשי יותר- לימודי אמונה ודברים כגון כשרות המטבח, שמירת שבת- שאילו דברים שאינלי ספק שמאוד חשוב שכל אשה תדע!

מה יותר חשוב לאשה לדעת מאשר איזו כמות מבטלת את מה שבישלה, ובמה חשוב לה להיזהר?? ("נשים למטבח!")...


אבל...בעניין גמרא..

תראו, יצא לי ללמוד פה ושם- כשאבא שלי למד בקול, ושאלתי אותו, כשמישהו שאני מכירה ביקש שאקשיב כדי שיראה אם הוא מסביר נכון את הסוגייה..בפעמים האלה, הגמרא קסמה לי. העומק, הפלפול..החקירה דרך אינסוף דיעות סותרות...הגמרא בשבילי הייתה מן אינסוף של רוחניות..אינסוף של פלפול ושכל...יש בה משהו מסתורי שלעולם לא אבין..

אני לא חושבת שבנות לא לומדות גמרא כי השכל שלהן מוגבל מדי, הסיבה שנער בגילי יוכל להבין דף גמרא לבדו ואני לא, היא שאותי מעולם לא לימדו כיצד..

בנים, תראו את זה מהצד שלנו רגע, כמה מהלקסיקון שלכם בנוי על דיבור שלקוח מעולם הלימוד שלכם? אתם אפילו לא מבחינים! כמה הסיפורים מהגמרא ואמרות מסויימות משתלבות לכם בדיבור בטבעיות, וכמו חומה חוצצת ביננו באותם רגעים.. את זה אני מציינת כדי שתבינו, לא כל אשה רוצה ללמוד גמרא ממניעים פמיניסים של "דווקה". אם אלך ללמוד במדרשה שכזאת, יהיה זה לשמה, כי אני רוצה להעשיר את עולם הידע שלי, ולצערי, בימינו עולם הידע שלי מועשר בכיווני שונים לחלוטין, לא חבל?


בנוסף, אז מה שאנחנו לא מצוות? לא מתקבל אצלי המשפט "לנו יש מצווה ללמוד גמרא, לכן אין, אז למה אתן סתם נתקעות??" (כמובן שזה מוחצן מעט, אבל רק מעט..) חבר'ה- הרשו לי להזכיר לכם- אנחנו גם לא מצוות להוליד ילדים!! כן כן , קראתם נכון, נשים לא מצוות להביא ילדים לעולם. לא מצוות להינשא.. בסופו של דבר, אתם די צריכים אותנו, כי ההלכה קצת אוסרת נישואי גברים, אבל לא כל דבר שאנחנו לא מצוות בו נימנע ממנו לחלוטין!


אבל למרות כל מה שאמרתי, אני מתנגדת למדרשות האלה, אני לא חושבת שיש עניין של "מלכתחילה" לבוא ולדחוף גמרא לבנות..כי באמת, למה? אולי זה כי אני לא מספיק מכירה או מבינה..אבל אם דחוף לי להבין- אתחתן ואז אשאל את בעלי, לא? או שגם זה לא, כי בעצם אני לא מצווה.....?


תודה שקראתם עד פה, מקווה שכל אחד הבין גם את הצד השני של המטבע,

ותזכורת אחרונה- מי אנחנו שנדע מה נכון לכל אחד? אנחנו אחראים לעצמינו, ולכל אחד מתאים משהו אחר.. אם תגידו שגמרא לא מתאימה לבנות כי היא "שכלתנית"..אז מה, חסר גברים שהם יותר הומניים מריאליים? או יותר רגשנים???....

נתחיל מתיקוןהירהורי הלב

שימי לב- בנות מצוות להביא ילדים, יש שתי מצוות בענין הזרע. אומנם המצווה להביא ילדים לעולם היא על הגבר, אך יש מצווה של למלא את העולם- בזה גם בנות מצוות, אז אל תתחמקי מאחריותקורץ 


בענין הגמרא- לעניות דעתי, שיטת מדרשות הדוחפות לזה, מביאות את זה כמצב האידאלי, וכן איך שלימוד תורה לנשים היה מוצג בכתבה(נכתב כאילו זה ממש צורך, כאילו מי שלא עושה שנה שלממה של לימוד תורה, בלי שילוב וכאלה היא לא בסדר) לא נכונה- מכיוון שהסיבות כן ללמוד גמרא צריכות לבוא מרצון פנימי אמיתי של הבת, ללמוד ולהכיר, מהחלטה שלה שזה מה שהיא צריכה.

גמרא?ט!הר

היתה לנו שיחה עם אדם שאמר לנו שהוא היה מלמד קבוצת בנות שלמדו בעבר גמרא.

אני ממש לא מקבלת את העניין הזה. גמרא אינה לבנות לדעתי אך כל אחת ורצונה האישי. אי אפשר לכפות בנות ללימוד גמרא וההפך.

מה זה "לדעתי"? על מה דעתך מתבססת?רחלקה
שאלו *מה* דעתה... והיא ענתה!קיש חצילים


אבל כדי לפתח דיון צריך להביא אסמכתאות,רחלקה

בעזהי"ת.

 

או לפחות להסביר למה בחרת כך או אחרת...

אם לא כן, בשביל מה היא הגיבה? בשביל שנדע שהדעה הזאת קיימת? הרי אנחנו יודעים!

כן, אבל שאלו גם מה *היא* חושבת...קיש חצילים

אותי אישית, מאוד מעניין לדעת מה החבר'ה כאן חושבים...

לא צריך להביא הנמקות לכל דעה.


כל הדעות קיימות. השאלה איפה, מתי, כמה, למה... חופרחופרחופר

לגבי המצווה,רחלקה

בעזהי"ת.

 

באמת נשים מקומן יותר בחינוך הבית, אך זה לא סותר!

אישה שלומדת תורה לעומק יכולה לחנך את ילדיה בצורה איכותית ואמיתית יותר מאשר אישה שלא.

וזה בכלל לא סותר, הרי האידאל של לימוד לעמוק לנשים לא אומר שנשים צריכות להמית עצמן באוהלה של תורה...

הרהורי הלבשוקו =)

אם אתה חושב שכל מה שאני הולכת לעשות בחיים זה להביא חמולה של ילדים ולגדל אותם 

אתה מה זה טועה. 

יופי אולי זה מה שהיה פעם לעשות בחיים 

לגדל 10 ילדים בפאנן.

היום אתם מה זה טועים ><

"אישה לכי תגדלי ת'ילדים אני אשב לי בכולל ללמוד תורה" 

ודאי שנשים מצוות להינשא וללדת ילדים!האדמו"ר מצנעא
עבר עריכה על ידי האדמו"ר מצנעא בתאריך י' שבט תשע"ב 12:10

קודם כל, מי שלומד גמ' בעיון יודע שהיא שילוב מרהיב של הומניזם וריאליזם. מחד, ישנן שלוש עשרה המידות האלקיות שהתורה נדרשת בהן (שעל-פיהן הולכת הגמ'), ובשבילם צריך היגיון. מאידך, התירוצים והתשובות הם מאוד הומניים. ע"כ טענה של רציונאליזם ושל אמוציונאליזם אינה טענה.

אמנם, טענה של מעשיות ושל תיאורטיות היא טענה גם טענה.


"בנים, תראו את זה מהצד שלנו רגע, כמה מהלקסיקון שלכם בנוי על דיבור שלקוח מעולם הלימוד שלכם? אתם אפילו לא מבחינים! כמה הסיפורים מהגמרא ואמרות מסויימות משתלבות לכם בדיבור בטבעיות, וכמו חומה חוצצת ביננו באותם רגעים.. את זה אני מציינת כדי שתבינו, לא כל אשה רוצה ללמוד גמרא ממניעים פמיניסים של "דווקה". אם אלך ללמוד במדרשה שכזאת, יהיה זה לשמה, כי אני רוצה להעשיר את עולם הידע שלי, ולצערי, בימינו עולם הידע שלי מועשר בכיווני שונים לחלוטין, לא חבל?"

אני לא מבין, את רוצה ללמוד גמ' כיוון שאת חושבת שהעשרת הידע שלך תבוא דרך הגמ'? ואם הגמ' לא מתאימה לך, הרי שהיא לא תעשיר אותך, היא תהיה סם המוות בשבילך!

העשרה של ידע יכולה לבוא מעוד כיוונים... 

מותר.ונסי
רחלקה. חשבתי שבקשת מה אנחנו חושבות. בכל אופן-ט!הר
"אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית... ואע"פ שיש לה שכר ציוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי, לפי עניות דעתן" (הלכות תלמוד תורה א', יג).
אם זה נאמר על תלמוד תורה בלבד לדעתי (ושוב-לדעתי) זה יותר חמור כשמדובר בגמרא.
אם זה מספק אותך. בכל אופן אני לא מתבססת על שום מקור ואמרתי את דעתי בלבד בתור בת.
לימוד גמרא באמת קצת מסוכן - תקראו את אחד מאלףzvikapaz

ב"ה

 

היה ספר בדיוק על הדיון הזה של מירה קדר, אחד מאלף שמו.

 

השאלה מה עושים עם זה, עם הלימוד גמרא. מהניסיון שלי עם חבר'ה לימוד גמרא אצל

בנות בדרך כלל לקח אותן למקומות רדיקליים שבהם הם החליטו לבעוט בהרבה מוסכמות,

ומשם במקום להתחזק וללמוד זה הוביל למקומות של ירידה דתית דווקא.

 

לא יודע להסביר את התופעה אבל כך קרה.

 

בראייה שלי בסופו של דבר צריך להתחבר ללימוד, ולא משנה איזה שהוא, לא כצורך למרידה, אלא

כחיבור לקדושה. זה נכון לגבי בנות זה נכון לגבי בנים, זה נכון לגבי פרופסורים לתלמוד שבשמיים שואלים

אותם איפה הגמרא, איפה החיבור הנשמתי ולא האקדמי.

 

לכן בנות יקרות, מי שלומדת שתעשה את זה מתוך חיבור אמוני ונשמתי ולא מתוך ביקורת התלמוד או מתוך

רצון להראות דבר כזה או אחר.

 

הדבר נכון גם לגבי עוד סוגי לימוד במדרשות. בנות אמורות לצאת מהמדרשות עם אש בעיניים ולשנות את העולם, לא להפוך למבולבלות. לכן חשוב מאוד לשים לב מה לומדים במדרשות, וגם באולפנות.

 

השינוי צריך להתחיל מאיתנו והוא יכול לבוא לידי ביטוי בהמון מובנים, גם בלימוד גמרא למי שמרגישה שזה

יפתח אותה בקדושה. כנ"ל לגבי בנים.

 

צביקה פז

 

 

 

אהבתי אותו! רעיון מקסים ביצוע נחמד..הרועה

אחד הספרים..

באמת אחד הספרים, שמוכיחאוסנת

שחייבים את הבסיס הטבעי - ורק אח"כ אפשר להתקדם.


לא יודעת למה אני אומרת את זה, 

למרות שאני פועלת הפוך -

אבל המציאות מוכיחה שאם מדלגים שלבים בטבעיות, התוצאות כואבות. לא נכונות. לא אמיתיות.


כמו שרק מי שמילא כרסו בש"ס ופוסקים יכול ללמוד קבלה.

רק מי שנטוע חזק במציאות. אחרת אפשר בקלות להאבד... (גם מלשון התאבדות. נפשית/רוחנית/פיזית)

כך גם אישה - צריכה קודם למלא את טבעיותה. ללמוד תנ"ך, אמונה, הלכה. להיות מכוונת לאמהות.

אח"כ שתשקול טוב טוב אם מתאים לה להוסיף.



אין לי ברירה אלא להיות בצד של הרבנית דנה סליי...

שימו לב לאופטימיות, לרוגע, לראיה המקבלת, התהליכית, שנותנת מקום לכל אחד לפי כוחותיו, כשרונותיו, ומה שמתאים לו בדיוק.


לדעתילארוצהלהגיד

לא קראתי את התגובות האחרות ולכן אני עונה רק לשאלה הראשונית ולא למגיבים אחרים


אני למדתי בחיי גמרא, אפילו ניגשתי לבגרות.

לא, לא הרגשתי שזה בא לי בטבעיות ולא הרגשתי כמו דג במים ולא הרגשתי שזה טבע שני שלי.

מצד שני, אני יודעת שגם בנים לא מרגישים ככה עם גמרא.

ובניגוד לבן הממוצע בציבור שלנו, לא למדתי גמרא ארבע שעות ביום במשך שמונה שנים, אלא שלוש שעות בשבוע במשך שנה. ואני מאמינה שאם הייתי לומדת כמו בן, גם הייתי יודעת כמו בן.


העובדה היא, שבעולם החול בנות שוות לבנים בכל תחום לימודי. כמו שבן יכול ללמוד רפואה כך גם בת, כמו שבן יכול להיות עורך דין, כך גם בת. והמציאות היא שיש נשים מאוד חכמות ומשכילות.

אז אני מרגישה שלדעת מתמטיקה והיסטוריה מצוין, ולא להכיר את התורה שלנו על פניו השונים- זה ממש לחטוא לעצמי ובערך התורה.

אם אישה זוכה בפרס נובל ולא לומדת גמרא זה מראה שלאישה לא מספיק חשובה התורה. לדעתי.


לכן, בשנה הבאה אלך ללמוד במדרשה, ובע"ה יצא לי שם ללמוד הרבה תורה וגם גמרא בכלל זה. 

תורה ומטמטיקה זה לא אותו דברשי"מ

ולכן בתורה כן יש הבדלים אין מה לעשות ואין לי כח להרחיב.

השאלה היא האם הגמ' בכלל מתאימה לנשים...האדמו"ר מצנעא

אם הגמ' אינה מתאימה לנשים, הרי שגם אם הן שוות לבנים בתחומים אחרים, בתחום הזה הן לא שוות, כיוון שהן אינן מתאימות לו.

|היגעלות מהשרשור|עמוק בפנים.

בנים לובשים מכנסיים.

בנות לא.

נקודה.

בנים חייבים ב-3 תפילות ביום.

בנות לא.

נקודה.

בנים לובשים ציצית, כיפה ומניחים תפילין.

בנות לא.

נקודה.

בנים לומדים גמרא.

בנות לא.

נקודה.


יש הלכה, מקיימים את ההלכה. אני לא מבינה מאיפה בא לכן בכלל הרצון ללמוד גמרא! אולי אני ארצה השבת לקרוא בתורה? מה הדברים האלה? בנים עושים את הדברים שהם צריכים לעשות, ובנות עושות את הדברים שהן צריכות לעשות. למה לבלבל בין שתי המינים? לא מצליחה להבין איך אתן מסוגלות לרצות ללמוד גמרא. אבל אם בכל-אופן יש לכן רצון כזה- אז לפי ההלכה תמשיכו לרצות עד מחר ועד מחרתיים.


ההלכה לא אוסרת על בנות ללמוד גמרא...ענבל

וגם לא להניח תפילין...

כדאי שתבררי את הדברים לפני שאת אומרת אותם.

יש רצון ללמוד גמרא כי כמו שכבר אמרתי זה דבר שמוסיף ידע ויש בנות שהגמרא מענינת אותן.

לדעת מאיפה הכל בא, כל ההלכות.

לדעת מה המקורות.

ולהוסיף חכמה ולחדד את השכל.

ההלכה לא אוסרת על נשים להניח תפילין?האדמו"ר מצנעא

קודם כל, אשה פטורה מתפילין, שהיא מצות עשה שהזמן גרמא (כמו שראינו בקידושין כט, א).


כותב הרמ"א (או"ח סי' לח, סע' ג), על אי-חיוב נשים בתפלין כמו שכותב המחבר:

"ואם הנשים רוצין להחמיר על עצמן - מוחים בידן."

כותב על כך ה"משנה ברורה" שם בס"ק יג:

"מפני שצריכין גוף נקי, ונשים אין זריזות להזהר."


עובדה! אישתו של רבי היתה מתעטפת ומניחה גם יחד!!!!!קשקשן על הגג
קודם כל, להירגע...האדמו"ר מצנעא

ראשית, נראה לי שאתה מדבר על ברוריה, אשת ר' מאיר...

שנית, הוראה לפרט אינה הוראה לכלל.

שלישית, לאו דווקא שזה כפשוטו.

גםבנותיו של רש"י הניחו תפיליןרחלקה

בעזהי"ת.

 

אבל מה זה אומר לי?

שאני אלך להניח עכשיו תפילין?!

 

לא.

מאז הגמרא היו הרבה תקופות בעמ"י. הגאונים, הראשונים והאחרונים- עד ימינו אנו.

ובשורה התחתונה, עושים מה שנפסק להלכה בשו"ע [או יותר פשוט לשאול את הרב שלך, אבל בגדול השו"ע זה הספר המחייב.].

אז אם נפסק שבנות לא מניחות תפילין- דבר ראשון- אני לא אניח. כי זו ההלכה. וזה רצון ה'. אבל זה לא סותר את זה שאני ארצה לבדוק ולחקור למה הוחלט ככה להלכה..

 

יש לי בעיה עם רבי מלל <צ> אז לא קראתי את התגובות^פצפונית

אבל אני ממש ממש רוצה ללמוד גמרא... כי זה מעניין אותי מסקרן אותי..ודוגרי.. באלי להחכים!

 

אני לא עושה את זה לבינתיים כי הזמן לא כ"כ מאפשר לי.. וגם כי יש סברות לגבי זה ועוד לא חקרתי את זה לעומק..

אבל שמעתי על בנות שלומדות... ואפילו על אולפנה שעושות בזה בגרות..

 

לא נשמע לי עד כדי כך גרוע

לעעע הבגרות בגמרא לא מומלצת!!!רחלקה

בעזהי"ת.

 

גם לא לבנים...

את אומרת את זה מתוך ניסיון?!פצפונית
לא ניסיון אישי.. של חברות ואנשים שדיברתי איתם על זרחלקה
מאיזו בחינה הבחינה לא מומלצת,קיש חצילים

ושל איזו ישיבה/אולפנה?

סתם מיותרת לענ"ד.רחלקה

בעזהי"ת.

 

חכוחכו, כשאני אהיה מפמ"רית תושב"ע, הבגרות היה הרבה יותר חביבה..

פחות גמרא לבנים, יותר גמרא לבנות

 

הבגרות בגמרא לבנים מיותרת.

הרי ממה נפשך- אם הם דוסים דוסים [נגיד ישיבה קטנה], הרי שהם לומדים גמרא גם בלי עול הבגרות.

ואם הם לא דוסים, הבגרות סתם תגרום להם לשנוא את הגמרא [וזה אכן מה שקורה בפועל. כמעט כל שיעור א' הולך על להאהיב את הגמרא על הביינישים הצעירים].

צריך לחשוב על תוכנית אחרת ללימודי גמרא לבנים. אני לא יודעת מה, אבל המצב הנוכחי ממש לא לעניין..

מה? כל בחורי הישיבות התיכוניות שונאים גמ'?האדמו"ר מצנעא

חלילה וחס ושלום! אני, כבחור בישיבה תיכונית, יכול להעיד על עצמי שאני לא רק אוהב את הגמ', אלא אף "מת" עליה!

מה שאת אומרת סטיגמטי מאוד...

מיותרת? יש לך רעיון יותר טוב?הרועה

אני חושב שצריך להחיל מקבילה שלה גם בישיבות גבהות, בתיכונית שונאים שונאים אבל לומדים מבחן זאת דרך טובה לגרום לאנשים ללמוד.


רוב האנשים בישיבות לומדים אבל אם ההמשך לימודים בישיבה היה מותנה בעבירה של מבחן (מינימלי..) אני חושב שתופעת ה"משברים" הייתה קטנה בהרבה.

לפי ההגיון הזה-אפשר גם, חלילה, לבטל לחלוטין>>>אריאל יוסף

את לימודי הקודש במוסדות דתיים מסויימים.

 

זה לא פתרון.

בדרך כלל בנות לא לומדות גמרא...עדידוש5אחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אולי יעניין אותך