זה לא מה שנפסק. זאת מחלוקת בין ר' יהושע לבין ר' אליעזר (סנהדרין צ"ז-צ"ח). ר' אליעזר סובר שאין נגאלין אלא בתשובה, ור' ייהושע סובר שגאולה לא תלויה בתשובה. ור' אליעזר הודה לדברי ר' יהושע, ואף בירושלמי נכתב "אישתיק רבי אליעזר".
אם כן, גאולה אינה תלויה בתשובה.
בקשר לדברי הרמב"ם - אני הבאתי עובדה, שגאולה לא תלויה בתשובה, כיוון שנפסק כדעת רבי יהושע. אני מעיתק את מה שכתב הרב זאב קרוב שליט"א (ר"מ בישיבת קרנ"ש) מהספר "דע מה שתשיב לעצמך" עמ' 163 - "יש המנפנפים בדברי הרמב"ם בהלכות תשובה האומר:"כל הנביאים כולם צוו על התשובה ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה". ורוצים להביא ראיה מדברים אלה שאין גאולה ללא תשובה, אלא שדברי הרמב"ם מכוונים על גאולה "אחישנה". דהיינו, קירוב הגאולה אפשרי רק ע"י תשובה (הלכות תשובה פ"ז ה"ד, ועי' בכסף משנה שם שמקור הרמב"ם מהגמרא "גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה")."
והרב ערן תמיר שליט"א בספר "בנתיבי הגאולה" הביא עוד מקורות בעניין, וראה עוד מדרש רבה פרשת בשלח פרשה כ"ה אות י"ב.
ושיטת הח"ס ומהר"ם שיק היא ההפך ממה שכתבת.