מהו לדעתכם גדר כתיבה בקנה (לאפוקי נוצה ופלסטיק):שלום 22

לכתחי'?

הידור?

מהדרין מן המהדרין?

אין שום מעלה הלכתית?

 

מזמן מזמן פגש אותי סופר אחד אשכנזי חסידי, והתפעל כ"כ מזה שאני כותב בקנה, ואמר לי שאני יכול לדרוש על זה תוספת תשלום..

 

עד כמה שזכור לי, מהקו"י משמע (הספר לא לפני) שלכתחי' יש לכתוב בקנה, ורק במצב שאין קנים טובים אפשר להקל ע"י נוצה (וכמו בארצות אשכנז הקרות, וכמ"ש הרמ"א שכך נהגו).

 

מהרב יעקב חי יוסף שליט"א (וישלח לו ה' רפו"ש) שמעתי פעם שסופר (ספרדי) לא יכול למכור הסת"ם שלו כמהודרים אם לא נכתבו בקנה.

ואילו הרב ליאור שליט"א אמר לי שהוא חושב שאין שום הידור בקנה.

אשמח לחוות דעתכם!!

כןמנחם מענדל

זה גם אומר לי מה שהוא זה ניראה לי מובא מהגמרה שכתוב ליכתוב בקנה ולא בנוצה אולי אני ינסה להביא יותר פרטים בהמשך (וזה גם נכון שיש הרבה שמבקשים יותר מתי שכותבים בקנה !)

מה מקורו של הרב ליאור?אות והדר

הרי זה דינא דגמרא, שו"ע ועוד המון ראשונים.

נדמה לי שמובא ט"ז שכותב שבקושי התירו לכתוב בנוצה (ראיתי בשו"ת הרב הראשי של הרב אליהו זצ"ל).

יש כאלה שאמרו שזה הידור בגברא ולא בחפצא כלומר לסופר יש מעלה שלא גזל את זכותו של הקנה וכו'

ואילו אין הידור בחפצא כלומר בסת"ם

לדעתי דוחק גדול להגיד כך, כל ההידורים שהסופר עושה אפילו על עצמו ודאי שמהדרים גם את חפצא שהוא כותב כמו טבילה במקווה אע"פ שזה לא קשור לחפצא כלל זה נחשב הידור.

יש לי עוד מה לכתוב בנידון אבל אני קצת לחוץ בזמן אחרון.

 

 

אולי כך הבנתו בגמ',שלום 22

שהיו רגילים לכתוב בקנה, ולא שיש בזה איזה עניין,

ואולי כמו שכתבת, נחשב כהידור בגברא ולא בחפצא?

ואולי כוונתו שלא נחשב מהודר בכדי לבקש תוספת במחיר (למרות שלא על כך שאלתי אותו)

אינני יודע מה מקורו.

אומרת הגמ' מה זכה קנה לכתוב בו ...1אלמוני

תשובה- לעולם יהא אדם רך כקנה וכו' .

 

אמרתי / שאלתי בעבר ל-2 רבנים ידועים בתחום. כל מה שהגמרא אמרה שיכתוב בקנה זה רק בס"ת (על זה מדובר שם) . אבל בתפילין ומזוזות לא, (מאיפה לנו להחמיר שיכתוב בקנה גם בתו"מ) !

 

אז הידור זה ודאי בס"ת ואפ' יכול להוסיף במחיר.

 

 

אלמוני- פלא עליך.שלום 22

מנין יצא לך לחלק בין ס"ת לתו"מ? הלוא ש"ס ערוך הוא בתענית כ: דמפורש שם זכה קנה...תו"מ.

ולא מצינו אף א' מהמפרשים ומהפוס' שזכר החילוק שאמרת.

 

(:-+אות והדר

לפני כמה חודשים שאלתי את הרב גרוס על כתיבה בקנה, הוא אמר שודאי שיש מעלה בכתיבה בקנה ואפשר להוסיף על זה תשלום. שאלתי אותו כמה אפשר להוסיף והוא אמר לי שהוא חושב בסביבות ה- 15-20 %

מצד שני הרב מועלם טען שיש מעלה בקנה אבל אם ע"י כתיבה בקנה האיכות הכתיבה תרד אפילו מעט, יש להעדיף את הנוצה. כך אמר גם הרב אשר חנניה.

לעולם לא שמעתי חילוק בין תפילין-ומזוזות לבין ספר תורה.

או"ה, יישר כח,שלום 22

כך גם השתמע ממה ששאלתי לפני הרבה שנים את הגר"מ זצ"ל (מ"ש בשם הרב מועלם). אבל מ"מ מהקו"י (ועוד כמה) לא משמע כך בדיוק..

אתה כמעט צודק, אבל אני חושב שהמקור הוא ב...1אלמוני

כנראה שאין באמת חילוק בין ס"ת לסת"ומ.


מקור:

אותו היום ישב ר' שמעון בן אלעזר ודרש בבית המדרש הגדול שלו, לעולם הוי רך כקנה ....ולא עוד אלא שזכה קנה ליטול ממנו קולמוס לכתוב ממנו  ספר תורה נביאים וכתובים. (מסכת כלה רבתי פרק ז' א')


אותו היום נכנס ר' שמעון לבית המדרש הגדול שלו ודרש: לעולם יהא אדם רך כקנה ולא יהא קשה כארז.... ומה סופו של קנה זה זכה ליטול הימנו קולמוס לכתוב ספר תורה (אבות דר' נתן, מא)


מיד נכנס רבי אלעזר בן רבי שמעון ודרש: לעולם.... ולפיכך זכה קנה ליטול הימנה קולמוס לכתוב בו ספר תורה תפילין ומזוזות. (בבלי, מסכת תענית, כ)


(יש להעיר שב"דקדוקי סופרים" פה הגהות אות ז' מציין הערה שבכל הדפוסים הישנים של הבבלי אין "לפיכך זכה קנה ליטול הימנה קולמוס לכתוב בו ספר תורה תפילין ומזוזות",)


אני חושב שגם הרמב"ם לא רואה בברייתא זו מקור למעשה זה..


אולי בגלל זה הרבנים ששאלתי אותם , לא הביאו את הברייתא הזו כהוכחה שאין הבדל בקולמוס קנה לשאר קולמוסים בין ס"ת לסת"ומ.


לסיכום : לא יודע - אבל הידור פשיטא שיש.





נ.ב. לשלום 22 - חזק וברוך ויישר כח על ה...1אלמוני
אחרי שראיתי דברי החיד"א במקורשלום 22

ברור לי שהכתיבה בקנה משמעותית מאוד.

הכוונה, למ"ש בס"ס לד"א בקונטרס תורת השלמים סימן חי אות ח', וז"ל: "הקולמוס יהיה מקנה ולא מנוצה".

אחרי זה ברור לי שאי אפשר לומר שאין בכתיבה בקנה לכל הפחות הידור חשוב.

ומהחלטיות לשונו של החיד"א, יש לדון עד כמה החילוק שחילק הרב מועלם תופס, דהיינו על איזה ירידה בערך ויופי הכתב אנו מדברים.

ואם נשים לב, נראה שבאות ו' כתב שטוב שהגידים יהיו מבהמה כשרה לאכילה, אבל לגבי הקנה, לא כתב, טוב שיהיה מקנה, אלא משמעות ופשט לשונו שצריך שיהיה דוקא מקנה ולא מנוצה. ועוד, שהרי בסעיף הקודם כתב שהדיו צריך להיות מדברים הבאים מן העץ, ומיד אח"כ כתב שהקולמוס צריך שיעשה מקנה ולא מנוצה. ומשמע מדבריו, דיש קפידא בדבר. ולעד"ן שלדעתו כתיבה בקנה היא בגדר של לכתחי', ולא הידור בעלמא (ואזכיר כאן מה שידוע ומפורסם שבני ספרד קבלו עליהם הוראות מרן החיד"א כהוראות מרן הב"י כנז' בהרבה מקומות בפוס').

ולפי מ"ש בקו"י, ודאי שהיום כתיבה בקנה היא בגדר של לכתחי', ולא הידור בעלמא, שהרי כתב שבמקום שיש להם קנים חזקים, אין לכתוב אלא בקנה.

ופלא על הרב יר"ש שכתב שעתה נהגו הסופרים לכתוב בקולמוס של נוצה. איני מכיר הרבה סופרים, אך ממי שאני מכיר, רבים הכותבים בקנה, ואני יודע שיש עוד הרבה שיודעים לכתוב בקנה חוץ ממי שאני מכיר.

ונצרף מ"ש לעיל בשם הקו"י והחיד"א ע"ה, לזה שמנהג כל קהילות הספרדים לכתוב רק בקנה, יוצא שבהחלט צריך להעדיף סופר שכותב בקנה, ואם צריך, כדאי להוסיף ע"ז במחיר.

לכן, נראה לי לעת עתה (שעה מאוחרת) שלכתיבה בקנה יש גדר של לכתחי', ולכל הפחות הידור חשוב ומשמעותי.

 

ובקשר למ"ש לעיל בשם הרב ליאור, נראה לי שאמר לי שאין בזה שום הידור ע"פ מ"ש בערוה"ש, וכסברא שהזכרתי לעיל, שהגמ' אומרת מה נהגו, ולא באה לשלול קולמוסים אחרים. ומ"מ, נראה לי שאם מורים כך, אפשר להורות כך רק לבני אשכנז, ולא לבני ספרד, וגם לבני אשכנז, עדיין יש למורה שיש בזה הידור ע"מ שיסמוך, כיון שהרמ"א הביא ד' המרדכי (בשם ר"ש משאנץ) שאין לכתוב אלא בקנה. 

 

 

 

 

ולאלמוני היקר:שלום 22

נראה לי שהיית צריך להביא סייעתא לדבריך מהגי' בתענית כ., ומהדרכ"מ ס"ס רע"א. אולם אחר העיון נראה לכאו' שאין לחלק בין ס"ת לת"מ, כיון שהמרדכי רצה להשוות דין כתיבת הגט לכתיבת סתו"ם, והזכיר רק הס"ת. אבל לא נראה שרצו לחלק כמ"ש, כי אם היה מקום לחילוק זה, לא אשתמיטו הפוס' מלהזכירו.

חזק וברוך ותודה לך.

ישר כח!אות והדר

 

שאלתי את הרב ליאור שליט"א שוב בענייןשלום 22
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ו שבט תשע"ב 00:00

ואחרי ששמע מה שאמרתי (הדברים שכתבתי כאן לעיל) הסכים אתי שלגבי ספרדים בהחלט יש בזה הידור, ואולי אף יותר מהידור.

לגבי אשכנזים הוא אמר שהוא עוד צריך לעיין בזה.

האם הר' ליאור מומחה בתחום הסת"ם ?1אלמוני

מניסיון - שיש לי בעיה הלכתית בנושא מסויים ,  אני מחפש רב שהוא בקי מאוד בתחום . ולא רב שהוא ידען כללי בתורה . (לא באתי לזלזל ח"וש ברב כמובן . אני רק שואל אם הוא בקי בתחום)  

סת"ם עצה אישית.- זה פותר לי המון בעיות .

לא הבנתי.שלום 22

מה זה ידען כללי בתורה?

הרב ליאור לא יושב מבוקר עד ערב ועוסק בהלכות סת"ם. הוא רב עיר, פוסק, אחר פטירת רב אברום והרב אליהו זצ"ל כל השאלות מופנות אליו, כך שיש הרואים בו אחד מגדולי הדור.

על הרב אלישיב היית שואל אם הוא מומחה בתחום הסת"ם?

אגב, קרית ארבע, חברון והיישובים באיזור מ ל א י ם בסופרים, כך שיש להניח שהרב נדרש לשאלות בענייני סת"ם בתדירות גבוהה מאוד...

 

ייתכן ויש שיפרשו את השאלה שלך כזלזול חלילה, ואני מניח שאינך מכיר את הרב ליאור.

אני מבין את כונתך, ואעיר (כפי שכבר כתבתי כאן בעבר), שהרב אליהו זצ"ל אמר שבהלכות סת"ם איננו פוסקים כמשנב"ר, כיון שלא היה סופר...

אבל אני חושב שיש הבדל בין השאלות השונות בהלכות סת"ם:

יש המצריכות הכרעה ע"פ ידע, סברא ושיקול הלכתי עיוני,

ויש המצריכות נוסף על הנ"ל יותר "שפשוף" בפועל בכתיבה..

בהצלחה! 

 

 

לדעתיאות והדראחרונה

לספרדים שקבלו את הוראת החיד"א (כ"כ רבנו עדבאלה סומך רבו של בן איש חי) ברור שיש הידור בקנה וממש חשוב היה שהבאת את דברי החיד"א במקור.

הרב ליאור בקיא מאוד בענייני סת"ם. קבלתי את הסמיכה הראשונה שלי ממנו.

אומנם אני לא שאלתי אותו שאלות בגלל שאני גר רחוק אבל מכיר הרבה ששואלים אותו.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך