![]()
עבור חברה שבכיוון חסידי חזק [כן כן, עבור חברה
]
בבקשה תכתבו לי את כל הישיבות בסגנון חסידי שאתם מכירים, כולל טלפונים של שדכנים.
תודה, והלוואי ויצא מהשירשור הזה דברים טובים! ![]()
![]()
עבור חברה שבכיוון חסידי חזק [כן כן, עבור חברה
]
בבקשה תכתבו לי את כל הישיבות בסגנון חסידי שאתם מכירים, כולל טלפונים של שדכנים.
תודה, והלוואי ויצא מהשירשור הזה דברים טובים! ![]()
רמת גן
צפת
אשתמוע
קצת עותינאל
רמת השרון
שדכנים אין לי
תכנסי באינטרנט לאתרים של הישיבות.
תתקשרי למשרד או לאחד הרבנים ותקבשי את המס' של השדכן/ית.
בהצלחה דגיגה!
בקרוב גם אצלך ![]()
תורת החיים
ואולי אולי בגלל הרב הנדלר גם שעלבים..
על פי מה שהבנתי היא מחפשת סגנון חסידי.
מהיכרות אישית עם המקום, זה לא נמצא שם.
לפחות לא אצל הבחורים - חוץ מבחור אחד בלבד.
נ.ב. בחורים עם סגנון חסידי נמצאים גם בישיבת 'מרכז הרב',
כמובן, לא כולם אבל יש.
לאיזו ישיבה התכוונת?
שעלבים או תורת החיים?
אם תורת החיים- זה ממש מוזר, כי היא כן חסידית!
והסגנון החסידייותר חשוב מזה שיהיה "חסיד"
יצהר ואולי שבי שומרון, וכפר חסידים..
בהצלחה!
זה יקצר לנו תהליכים.
תודה רבה! ![]()
בס"ד
קשורה אלי משפחתית 


יש ישיבה גבוהה בכפר חסידים.
היא הוקמה לפני כשנתיים.
לא לומדים בה המון בחורים אבל בעזרת ה' אנחנו מקווים שהיא תמשיך לגדול ולהתפתח.
הבחורים שם רובם מאוד מאוד חסידיים.
מלאים שמחה.
וסתם לסיום: זאת אחת הישיבות 


אם צריך פרטים מסוימים או מספר טלפון אז אפשר לפנות אלי באישי 
גבוהה- לומדים שם רק תורה, ולא מתגייסים?
החבר'ה שם עושים צבא?
ולכן מתגייסים דרך ישיבות הסדר אחרות
בס"ד
וחלקם מוותרים על זה...
למרות שאולי חוק טל מחייב להתגייס אני לא בדיוק הבנתי.
עד שנה שעברה זה היה מי שרוצה מתגייס לשלוש שנים ומי שלא, יכול להישאר תחת תוכנית תורתו אומנותו.
דגיגיה אח שלי הקים אותה אז את יכולה להתקשר אלי ואני אשאל אותו על בחור מתאים...
חסידי דוסי ("סגור"), או שחזקים בדרך של החסידות? 
יצהר למשל זה חבניקי"ם בשבי יותר בכיוון של תקוני חצות תעניות דיבור וכו' מה הכיוון בחסדי?
זה נכון ולא נכון
בוא נגיד שזה לא מה שעולה לךרוב האנשים בראש כשהם שומעים חב"ד....
רמת גן
רמת השרון
תורת החיים
כרמל
כפר חסידים
צפת
אבל יש חבר'ה חסידיים במלא ישיבות..
אפילו במרכז יש כמה חסידים חזקים..![]()
יש ישיבות כמו
ניר
בית אל
אלון מורה
שהן לא בהגדרה אבל אפשר למצוא בהם כמות נכבדת..
0527203183 -יעלי. יצהר.
025386218. בתאל גרינשפן, מכירה את כולם.
יש ארגון בשם עת דודים שמאד יכול לעזור.
אגב, כרמל-ישיבה נפלאה. יצאתי עם בחור נפלא משם. חסידי הוא לא. הרב נתן ראש הישיבה קשור לאמשינוב, אבל הסגנון לא חסידי כ"כ.
כבוגר-חודש בישיבה....
יש שם גם מתנגד אחד או שניים, רק כדי שלא יוכלו להאשים אותם בהעדפה מתקנת או משהו...
[מוודאת, בעקבות בורותי בענין.]
ותודה רבה! ![]()
לידיעתכם זה כרוך בעלות רצינית מאד. אבל רק אם היא הצליחה.
אאל"ט 2,500 לכל צד.
ולדעתי ראוי לתת לשדכן גם אם הוא לא מבקש וגם אם הוא חבר/קרוב משפחה.
בשורות טובות!
050-7125394
צבי גויטיין
"סגנון חסידי" זה מושג שנתון להרבה פרשנויות. תורת החיים בהחלט עונה על הרבה מהן.
דניאלה .ד.בספר אביר הרועים על הגאון בעל האבני נזר והאגלי טל בסעיף קי , מובא בשמו ובשם אדירי חסידות אחרים כמו הרבי מקוצק , שחסידות זה רק בשביל כאלה שאינם לומדים ורה כראוי . ומובא בשם החוזה מלובלין מגדולי הגדולים שבחסידות שחסיד אמיתי לומן עיון-הלכה ותוספות ! ( ולא כל מיני סיפרי חסידות ).
דיבוק חברים, שמחה בתפילה וכו'?
|רוצה להבין עד הסוף|
ממש וברצינות . או כמו שכתוב שם בשם החוזה מלובלין : עיון הלכה ותוספות.
גם ברור משם שחס וחלילה להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה.
האמירה הזו נאמרה לגאון האבני נזר בנסיבותיו השקדניות המיוחדות, ובזמן מסוים, ואופיינית לאמירותיו החדות של הרבי מקוצק.
וכל הגדולים הללו לימדו בעצמם דברים על דרך החסידות,
ובנו של הגאון הנ"ל בעל האבני נזר, כתב ספר מלא וגדוש בחסידות, הלוא הוא ה"שם משמואל".
ובוודאי שלומדים גם גפ"ת וגם חסידות.
ותמהני על כב' - מה ראה לנכון לפתוח במלחמה על החסידות... גם פה וגם בפורום שכן..
החסרי מלחמות אנו?
וכבר כתב מרן הראי"ה זצ"ל: "ובדורות האחרונים נעמה לנו מאד כל שיחתם של תלמידי הגר"א עם תלמידי הבעש"ט".
בודאי שהם לימדו דברים על חסידות , אבל ראו בזה פרפראות ולא פגמו חס וחלילה בתורה , ולא ראו בזה משהו שמתקרב לתורה .
איני מבין למה אתה רואה כאילו דבקות בדרך גדולי החסידות האלה היא "מלחמה " בהם, כשזה בדיוק להפך.
ומה שכתבת על השם משמואל . חס וחלילה מלומר כך. הוא הלך בהחלט ראה בחסידות משהו שטוב לפשוטי עם . מי שלומד את לקט דרשותיו הנפלאות שכונסו בספר "שם משמואל" רואה שהוא לא נמנע מלטבל את דבריו בדרושים נפלאים.
אבל הוא דאג שאף אחד לא יטעה חס וחלילה ויחשוב כאילו דרך החסידות מגיעה לקרסולי הדרך שנהגה קודם , דרך לימוד התורה.
וככה הוא כותב הרבה פעמים:, בשם משמואל : לך לך תרעו , ויחי תרפא, וסוכות תרעט . שיש כל מיני דרכים להתקרב לה' אך בכולן יש סכנות חוץ מדרך אחת הנעלה על כולם והיא דרך לימוד התורה.
( אנחנו לא עוסקים בדרכו של הרב קוק זצ"ל . זה ממש לא קשור לנושא . האבני נזר הרבי מקוצק והחוזה מלובלין היו הרבה לפני הרב קוק ).
הוא חלק אינטגרלי לגמרי מלימוד התורה.
ו
היא דרך הסברה של פנימיות התורה ויונקת מתוכה.
ומעולם לא על דעת כותביה שהם כותבים ואומרים רק "דרשות בעלמא" להמון ו"פשוטי עם"..
כך בעל התניא, כך נכדו ה"צמח צדק", כך חידושי הרי"ם, כך השפת אמת, כך ר' צדוק הכהן מלובלין, ועוד ועוד - כולם אדירי התורה על כל חלקיה, בנגלה ובנסתר, בהלכה ובחסידות.
והרב קוק זצ"ל "מסכם" את הנושא מתוך היקפו את כל התורה כולה, כמו עוד נושאים. הוא לא "המציא" את זה...
ומי שרואה עצמו "דבק בדרכם", צריך לראות את דבריהם באופן שהם ראו.
וכן מביע בנו של ה"שם משמואל" בהקדמה להגדה של פסח, את המשאלה שיוכל להמשיך במפעל "הפצת תורת רבותינו הקדושים". לא דרושים ולא פרפראות, כמובן..
ובהיות שאינני חושב שזה שייך ישירות לפורום זה, אין בכוונתי להמשיך כאן בדיון הזה, שגם לא פתחתי בו..
אתה מערבב כאן מין בשאינו מינו , ואיני יודע למה. אתה עושה סלאט שבו יש " בעל התניא, צמח צדק, חידושי הרי"ם, השפת אמת, ר' צדוק הכהן מלובלין, ועוד ועוד ".
הבאתי דברים מהספר "אביר הרועים" ברור משם כשמש, שכל אלה שהזכרתי בכלל לא מיחסים לבעש"ט הבאה לעולם של משהו נשגב מדרך התורה שהיתה נהוגה. משהו שמכונה בפי אוהדי המחשבה הזו בשם "פנימיות התורה".
אהי חושב דן , שאילו היית קורא בעיון את ההקדמה להגדה של פסח מהרב חנוך בן השם משמואל , היית רואה בדיוק את ההפך ממה שראית.
הואם כותב שם על ייסוד חברה בשם "נזר" וזאת "כדי להפיץ את דברי רבותינו הקדושים" .
אתה בטעות חמורה מייחס להם רצון להפיץ את מה שמכונה על ידי אחרים בשם "פנימיות התורה" . כאילו שאת זה כינה רבי חנוך בשם "דברי רבותינו הקדושים". ( הביטוי 'פנימיות התורה' מצוי הרבה לפני החסידות ולא על זה מדובר).
אבל רבי חנוך בחר את השם "נזר" צתוך כוונה לספר השו"ת התורני הידוע "אבני נזר " מאת רבי אברהם בורנשטיין בעל האבני נזר והאגלי טל. ספר תורני נטו. הכל שם מבוסס על אדני התורה הכתובה והמסורה . שכל לומדי התורה מתייחסים אליו ביראת כבוד . הביטוי "פנימיות התורה" לא מצוי כלל בכל חלקי האבני נזר !
שוב , כיווני המחשבה של הרב קוק זצ"ל הם נושא בפני עצמו שכלל לא רלונטי לנדון.
הדברים המובאים ב"אביר הרועים" ברורים ומדברים בעד עצמם , וראויים לכבוד . ענקיח התורה הרבי מקוצק והאבני נזר והשם משמואל והחוזה מלובלין רשאים להביע את דעתם , ללא קשר להלכי מחשבה של אחרים.
בהקדמה של ספר "שם משמואל" כתוב על רצונו להוציא לאור גם את ה"אבני נזר" שהוא שו"ת בהלכה וגם את ה"שם משמואל" שהוא חסידות, והכל נקרא אצלו "תורת רבותינו". לא דרושים ולא פרפראות. בדיוק כפי שכתבתי. ואין כאן שום "טעות".
"פנימיות התורה" זה ביטוי עתיק לסתרי תורה, ומתוכם באו במהלך הדורות סגנונות הסבריים שונים, בין בספרי המהר"ל, בין ברמח"ל, בין בתלמידי הגר"א , בין בחסידות, (כולל "שם משמואל"..) בין אצל הרב קוק - זצ"ל.
ואף אחד לא עשה כאן כל "סלט".. יש גדולי תורה מכל מיני גוונים בחסידות, וכולם ראו בנגלה ובנסתר ובחסידות תורה אחת, שלמה. והכבוד של כולם יקר, ואף אחד פה לא יחליט מי יותר "מכובד"... גם אף אחד אינו מחוייב להתייחס רק למי ש"הזכרת".. הנושא כאן עלה בתוך שירשור על "ישיבה חסידית" מפני שראית לנכון לומר שב"ישיבה ברוח חסידית אמיתית לא מתעסקים בחסידות.." עם כל הכבוד, אין לך "בעלות" על ההחלטה מי נקרא "חסידי אמיתי" ומי לא. מבחינתי כל הענקים שהוזכרו הם "אמיתיים" לגמרי...
וחבל להשתמש בסגנון שלא מוסיף כבוד לכותבו "נא לשמור על כבוד גדולי התורה שהזכרתי"... וכו' וכו', כאילו מישהו אמר אחרת... זה מתאים אולי לאתרים חרדיים מסויימים. דומני ש"טעית בכתובת" קצת.. אני מניח שרוב הקוראים כאן לא בדיוק הבינו מה רצית לומר, לכן הוספתי כמה מילים.
דומני שכאן אנשים מכבדים את כל זרמי החשיבה התורנית האמיתית, ואין להם ענין כל ענין בהכנסת כל מיני "מלחמות" שעבר זמנם.
וכבר אמרתי - זה לא המקום לדיונים כאלה. רק בלית-ברירה, שלא יהיה פה איזה "ערפל" - הגבתי.
ואם תחליט להמשיך "להילחם" איזו מלחמה בזרמים מסויימים בחסידות, שכנראה יש לך ענין בה עוד מלפני השירשורים כאן, כפי שניכר מדבריך - אני לא אגיב יותר. מודיע מראש. ולא כי אין מה לומר, אלא כי זה כמעט גורם לי לתחושת גועל; אולי לא רק כמעט.. מבחינתי כל הגדולים הנ"ל למעלה מזכות הדיבור שלנו לגביהם. נקודה.
אבל אני אעשה זאת במקומו.
בישיבה ברוח חסידית אמיתית לא מתעסקים בחסידות מנחם שטיין
בספר אביר הרועים על הגאון בעל האבני נזר והאגלי טל בסעיף קי , מובא בשמו ובשם אדירי חסידות אחרים כמו הרבי מקוצק , שחסידות זה רק בשביל כאלה שאינם לומדים ורה כראוי . ומובא בשם החוזה מלובלין מגדולי הגדולים שבחסידות שחסיד אמיתי לומן עיון-הלכה ותוספות ! ( ולא כל מיני סיפרי חסידות ).
ובכן: א. לפי מה שאני הבנתי בספר אביר הרועים הוא מדבר על המושג: חסידות כדרך עבודה ולא על לימוד חסידות שהוא ודאי כלימוד תורה, אמנם ברור לכולם שללא בסיס איתן של לימוד עיון הלכה ותוס' גם הערך של לימוד החסידות הוא מועט, אבל בפירוש הנושא שם הוא הדרך בעבודת ה' ע"י לימוד תורה אל מול הדרך בעבודת ה' שנקראת חסידות.
מה שבטוח הוא שמה שאתה כתבת לא מופיע שם לפחות לא בסעיף ק"י הנזכר.
נכון שחסיד אמיתי לומד עיון הלכה ותוס' אבל לא כתוב שם שהוא לא לומד דברים אחרים.
כמובן שבישיבה ברוח חסידית אמיתית יעסקו בחסידות השאלה היא המינון. ייתכן גם שלא יהיה זמן קבוע לחסידות אלא כל אחד כשהוא מוצא זמן, אבל זה רק בגלל שהחסידות היא קומה שצריך לבנותה על גבי הבסיס של עיון וכו' כנ"ל.
ב. זה שהבאת כמה מגדולי החסידות שאמרו משהו מסוים לא אומר שאין גדולי חסידות אחרי שאמרו אחרת. ולכן אל להכליל ותאמר שכל ישיבה ברוח חסידית אמורה לנהוג אלא ישיבה שנוהגת ע"פ האדמורים הנ"ל בלבד.
דיבוק חברים, שמחה זה רק פולקלור המטרה ללמוד תורה מנחם שטיין
ממש וברצינות . או כמו שכתוב שם בשם החוזה מלובלין : עיון הלכה ותוספות.
אולי המטרה היא ללמוד תורה בדיבוק חברים ושמחה. כלומר זה לא רק פוללור בלי זה, גם לתורה יש פחות ערך. ואכמ"ל בזה מה שכתבו גדולי החסידות.
"גם ברור משם שחס וחלילה להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
א. לא כתוב שם ח"ו את זה אתה הוספת.
ב. מה שכתוב הוא, שנוצר מצב חדש שבגללו כולנו עכשיו צריכים להתחיל לעבוד בדרך חדשה כי היה פגם בתורה וכו', ממילא כולנו צריכים היום לעבוד את ה' ע"פ החסידות ולא רק פשוטי העם כלשונך.
"בודאי שהם לימדו דברים על חסידות , אבל ראו בזה פרפראות ולא פגמו חס וחלילה בתורה , ולא ראו בזה משהו שמתקרב לתורה ."
זו טענה שלך שמותר לנו לחלוק עליה. סבורני שהחסידות היא חלק בלתי נפרד מתורת משה. בבחינת כל מה שתלמיד עתיד לחדש נאמר למשה בסיני.ויותר בבחינת ר' עקיבא שהיה דורש תילי תילים של הלכות על קוצו של יו"ד.
"ומה שכתבת על השם משמואל . חס וחלילה מלומר כך. הוא הלך בהחלט ראה בחסידות משהו שטוב לפשוטי עם . מי שלומד את לקט דרשותיו הנפלאות שכונסו בספר "שם משמואל" רואה שהוא לא נמנע מלטבל את דבריו בדרושים נפלאים.
אבל הוא דאג שאף אחד לא יטעה חס וחלילה ויחשוב כאילו דרך החסידות מגיעה לקרסולי הדרך שנהגה קודם , דרך לימוד התורה.
וככה הוא כותב הרבה פעמים:, בשם משמואל : לך לך תרעו , ויחי תרפא, וסוכות תרעט . שיש כל מיני דרכים להתקרב לה' אך בכולן יש סכנות חוץ מדרך אחת הנעלה על כולם והיא דרך לימוד התורה."
א. אמנם כתוב שגימטריאות פרפראות לחכמה, אבל על דרשות זה לא נאמר! ברור שדרשותיו של ה'שם משמואל' הם תורה. אל תזלזל בערכם.
ב. שוב אתה מבלבל בין החסידות כדרך בעבודת ה' לבין לימוד תורת החסידות שאלו הם דברים נפרדים.
בינתיים ראיתי שעל התגובה האחרונה שלך הגיב לך דן בטוב טעם ודעת ולכן לא נותר לי אלא לומר שאני מצטרף לדבריו.
בנוסף אני רוצה להמליץ לך לעיין טוב בכל דבר שאתה קורא הן בספרים והן פה בפורומים, ע"מ שלא תגיע לטעויות עיוותים וכן לאי נעימויות.
שיהיה לילה טוב וה' יאיר עינינו במאור תורתו ושנזכה להידבק בכל הצדיקים האמיתים כדי שנזכה להידבק בבורא יתברך שמו ויתעלה.
אתה כותב ארוך ארוך ארוך , והקורא עלול להתבלבל ולחשוב כאילו אתה מסביר לו מה כתוב באמת באביר הרועים.
נסתכל במשפט אחד שלך
אתה מצטט דברים שכתבתי אני:
"גם ברור משם שחס וחלילה להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
ואתה תוקף דברים נכונים והגונים אלה שכתבתי וכותב שתי הערות שאינן במקומן:
א. לא כתוב שם ח"ו את זה אתה הוספת.
ב. מה שכתוב הוא, שנוצר מצב חדש שבגללו כולנו עכשיו צריכים להתחיל לעבוד בדרך חדשה כי היה פגם בתורה וכו', ממילא כולנו צריכים היום לעבוד את ה' ע"פ החסידות ולא רק פשוטי העם כלשונך.
לגבי א' . אתה קראת ויודע ש המשפט "ברור משם ש א י ן להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
הוא מדוייק לחלוטין . אתה יודע שאני ךלא כתבתי זאת כציטוט אלא כתאור. אין לך מה להגיד על דיוק משפט זה , אז אתה קופץ כנגד זה שאני חש התנגדות להגדרת משהו כגבוה מהתורה , ואומר ח"ו כלפי הצגת משהו מחודש כאילו הוא גבוה מהתורה !
כן אני אומר חס וחלילה וגם חלילה וחס על מה שאתה כתבת :"
אתה כותב ארוך ארוך ארוך , והקורא עלול להתבלבל ולחשוב כאילו אתה מסביר לו מה כתוב באמת באביר הרועים.
נסתכל במשפט אחד שלך
אתה מצטט דברים שכתבתי אני:
"גם ברור משם שחס וחלילה להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
ואתה תוקף דברים נכונים והגונים אלה שכתבתי וכותב שתי הערות שאינן במקומן:
א. לא כתוב שם ח"ו את זה אתה הוספת.
ב. מה שכתוב הוא, שנוצר מצב חדש שבגללו כולנו עכשיו צריכים להתחיל לעבוד בדרך חדשה כי היה פגם בתורה וכו', ממילא כולנו צריכים היום לעבוד את ה' ע"פ החסידות ולא רק פשוטי העם כלשונך.
לגבי א' . אתה קראת ויודע ש המשפט "ברור משם ש א י ן להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
הוא מדוייק לחלוטין . אתה יודע שאני לא כתבתי זאת כציטוט אלא כתאור. אין לך מה להגיד על דיוק משפט זה , אז אתה קופץ כנגד זה שאני חש התנגדות להגדרת משהו כגבוה מהתורה , ואומר ח"ו כלפי הצגת משהו מחודש כאילו הוא גבוה מהתורה !
כן אני אומר חס וחלילה וגם חלילה וחס כלפי מה שאתה כתבת :"שהחסידות היא קומה שצריך לבנותה על גבי הבסיס של עיון וכו'" . אין קומה מעל התורה !
לגבי ב' .
אתה הופך את מה שכתוב שם.
שם כתוב :
"ולא היה אז שום עצה אחרת אלא לשלוח להאי עלמא הבעש"ט הק' להתחיל דרך חדש, אבל זולת זה דרך התורה לקרב עצמו להשי"ת ע"י התורה הוא גבו' יותר מאד נעלה".
ממש ההפך ממה שאתה מנסה להכניס בכוח לפיו של האבני נזר.
ויותר מכך ידועים ומפורסמים הדברים שאמר הרבי מקוצק לרב זאב נחום בורנשטיין , בכל אגודת אזוב , אביו של האבני נזר בעת ההשתדכות של שרה צינה בת הרבי מקוצק לבין הנער הצעיר ( בערך בן 15) האבני נזר ( הציטוט מהזכרון , עיין בספר אבירי הרועים שגם שם מובאים הדברים) : אני חושש להכניס לביתי אדם כמו נער זה. כי מה יקרה? הוא יתחיל להתעסק בחסידות פעם עם חסיד זה ופעם עם חסיד אחר. ומה יצא ממנו ? רבי של חסידים . באם זו מטרתו בעולם ? " .
דברים אלה של הרבי מקוצק הם עוד קביעה ברורה ונחרצת שאתה מהפך את דברי ענקי החסידות שציטטתי.
כשאתה כותב "הגיב לך דן בטוב טעם ודעת" אתה רק מזכיר את מפרכסות זו לזו.
אני כתבתי שאת המושג "תורה פנימית " אפשר למצוא גם בתקופה שקדמה קצת לחסידות . אתה חוזר על דברי ומצהיר כאילו אתה מספר משהו חדש שלא ידעתי.
אתה "מצטט" : "כל מה שתלמיד עתיד לחדש נאמר למשה בסיני" .
ובכך אתה טועה טעות כפולה .
קודם כל באף מקור חז"ל לא נאמר "לחדש" כתוב במקורות "להורות" ( 'לחדש' זה משהו חדש שהשתרבב לספרים רק מלפני לא יותר מ 200 שנה ).
שנית לא כתוב "תלמיד" אלא "תלמיד ותיק" ,וזו הגדרה לתלמיד ותיק : מי שיודע ללמוד היטב ומגיע לאמיתה של תורה.
ירושלמי מסכת פאה פרק ב: "מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני מה טעם: יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא וגו' משיבו חבירו ואומר לו כבר היה לעולמים "
תלמיד ותיק לא ממציא מדעתו דברים חדשים , הופך דברי תורה של גדולי התורה , ומפעיל לוחמה פסיכולוגית נגד החושבים בדרך ישרה.
אתה כותב : "אמנם כתוב שגימטריאות פרפראות לחכמה, אבל על דרשות זה לא נאמר!"
עוד טעות גסה . כלל ידוע הוא "אין למדים מן הדרוש" . כפי שכתוב שם בירושלמי שלא לומדים מהדרשות . הצמח צדק משתמש בכלל זה , בסוף מסכת נידה, כשהוא אומר דברים תוך סתירת דברי דרוש שאמר הסבא שלו הרבי שניאור זלמן מלאדי אבי אמו.
הלהיטות הווכחנית גורמת לבטל דברי אלה שנדמה לך שאתה לוחם למענם. חבל.
ולבסוף
"אני רוצה להמליץ לך לעיין טוב בכל דבר שאתה קורא הן בספרים והן פה בפורומים, ע"מ שלא תגיע לטעויות עיוותים וכן לאי נעימויות." ושתזכה לדבוק בה' ובתורתו . ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום.
אתה כותב ארוך ארוך ארוך , והקורא עלול להתבלבל ולחשוב כאילו אתה מסביר לו מה כתוב באמת באביר הרועים.
נסתכל במשפט אחד שלך
אתה מצטט דברים שכתבתי אני:
"גם ברור משם שחס וחלילה להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
ואתה תוקף דברים נכונים והגונים אלה שכתבתי וכותב שתי הערות שאינן במקומן:
א. לא כתוב שם ח"ו את זה אתה הוספת.
ב. מה שכתוב הוא, שנוצר מצב חדש שבגללו כולנו עכשיו צריכים להתחיל לעבוד בדרך חדשה כי היה פגם בתורה וכו', ממילא כולנו צריכים היום לעבוד את ה' ע"פ החסידות ולא רק פשוטי העם כלשונך.
לגבי א' . אתה קראת ויודע ש המשפט "ברור משם ש א י ן להגיד כאילו הבעש"ט הביא משהו שגבוה מהדרך שהיתה קודם. הוא רק בא לעזור לאלה שהרמה התורנית שלהם ירדה."
הוא מדוייק לחלוטין . אתה יודע שאני לא כתבתי זאת כציטוט אלא כתאור. אין לך מה להגיד על דיוק משפט זה , אז אתה קופץ כנגד זה שאני חש התנגדות להגדרת משהו כגבוה מהתורה , ואומר ח"ו כלפי הצגת משהו מחודש כאילו הוא גבוה מהתורה !
כן אני אומר חס וחלילה וגם חלילה וחס כלפי מה שאתה כתבת :"שהחסידות היא קומה שצריך לבנותה על גבי הבסיס של עיון וכו'" . אין קומה מעל התורה !
לגבי ב' .
אתה הופך את מה שכתוב שם.
שם כתוב :
"ולא היה אז שום עצה אחרת אלא לשלוח להאי עלמא הבעש"ט הק' להתחיל דרך חדש, אבל זולת זה דרך התורה לקרב עצמו להשי"ת ע"י התורה הוא גבו' יותר מאד נעלה".
ממש ההפך ממה שאתה מנסה להכניס בכוח לפיו של האבני נזר. חבל.
ויותר מכך ידועים ומפורסמים הדברים שאמר הרבי מקוצק לרב זאב נחום בורנשטיין , בעל אגודת אזוב , אביו של האבני נזר בעת ההשתדכות של שרה צינה בת הרבי מקוצק לבין הנער הצעיר ( בערך בן 15) האבני נזר ( הציטוט מהזכרון , עיין בספר אבירי הרועים שגם שם מובאים הדברים) : אני חושש להכניס לביתי אדם כמו נער זה. כי מה יקרה? הוא יתחיל להתעסק בחסידות פעם עם חסיד זה ופעם עם חסיד אחר. ומה יצא ממנו ? רבי של חסידים !. האם זו מטרתו בעולם ? " .
דברים אלה של הרבי מקוצק הם עוד קביעה ברורה ונחרצת שאתה מהפך את דברי ענקי החסידות שציטטתי. הוא בהחלט לא חשב שהחסידות היא גם ליודעי תורה.
כשאתה כותב "הגיב לך דן בטוב טעם ודעת" אתה רק מזכיר את 'מפרכסות זו לזו' . ( הקורא הסביר תמה בודאי אם דן ואתה הם שני אנשים שונים)
אני כתבתי שאת המושג "תורה פנימית " אפשר למצוא גם בתקופה שקדמה קצת לחסידות . אתה חוזר על דברי ומצהיר כאילו אתה מספר משהו חדש שלא ידעתי.
אתה "מצטט" : "כל מה שתלמיד עתיד לחדש נאמר למשה בסיני" .
ובכך אתה טועה טעות כפולה .
קודם כל באף מקור חז"ל לא נאמר "לחדש" כתוב במקורות "להורות" ( 'לחדש' זה משהו חדש שהשתרבב לספרים רק מלפני לא יותר מ 200 שנה ).
שנית לא כתוב "תלמיד" אלא "תלמיד ותיק" ,וזו הגדרה לתלמיד ותיק : מי שיודע ללמוד היטב ומגיע לאמיתה של תורה.
ירושלמי מסכת פאה פרק ב: "מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני מה טעם: יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא וגו' משיבו חבירו ואומר לו כבר היה לעולמים "
תלמיד ותיק לא ממציא מדעתו דברים חדשים , הופך דברי תורה של גדולי התורה , ומפעיל לוחמה פסיכולוגית נגד החושבים בדרך ישרה.
אתה כותב : "אמנם כתוב שגימטריאות פרפראות לחכמה, אבל על דרשות זה לא נאמר!"
עוד טעות גסה . כלל ידוע הוא "אין למדים מן הדרוש" . כפי שכתוב שם בירושלמי שלא לומדים מהדרשות . הצמח צדק משתמש בכלל זה , בסוף מסכת נידה, כשהוא אומר דברים תוך סתירת דברי דרוש שאמר הסבא שלו הרבי שניאור זלמן מלאדי אבי אמו.
הלהיטות הווכחנית גורמת לבטל דברי אלה שנדמה לך שאתה לוחם למענם. חבל.
ולבסוף
"אני רוצה להמליץ לך לעיין טוב בכל דבר שאתה קורא הן בספרים והן פה בפורומים, ע"מ שלא תגיע לטעויות עיוותים וכן לאי נעימויות." ושתזכה לדבוק בה' ובתורתו . ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום.
החסידות עברה שנויים לפי הדור. מה שהיה בתקופת הבעש"ט זה לא מה שהיה בקוצק ואצל כל אדמו"ר היה שוני אבל המאוחד זה היה עבודת השם. למשל הקוצקר לא חיפש לומדי תורה הוא חיפש אנשי אמת אנשים שיש להם רק את הקב"ה בעולמם ויש לי הרבה הוכחות לזה אבל זה ארוך. דרך החסידות זה היה איך להידבק בקב"ה כמובא הרבה בפרי הארץ בשם הזוהר (פרי הארץ ר' מנחם מנדל מויטבסק גדול תלמידי המגיד והתלמיד הראשון שלו היה גם אצל הבעש"ט) וההתמדהבתורה זה חלק מהעני אבל לא זה החסידות.
איפה ראית אצלו כאילו הוא לא רואה באהבת התורה ושקידה על ידיעת אמיתות תורת ה' משהו שונה מאהבת האמת ?
אתה מספר שיש כאלה שלא הולכים בדרכם של ענקי החסידות החוזה מלובלין , האבני נזר הרבי מקוצק וכו' . מה חדש בזב . ברור ש ד. - מטבחון בטוחים שחובתם לטשטש את דברי גדולים אלה. וזה לא סתם אלא כדי לקדם התפשטות המקובל אצלם , כדי שיזהו בטעות את החסידות אתם דוקא.
בודאי שעבודת ה' מאחדת את קוצק , סוכאטשוב ( אבני נזר שם משמואל וכו' ) , גדולי ליטא צפון אפריקה ותימן. לאחרים יש דרך משלהם , למשל
אז אי אפשר לדבר על ישיבה חסידית באופן כללי כשמתכונים לסוג מסויים , אפילו אם הסוג הזה מתעלם מכל החסידויות ויוצר רושם כאילו חסידות והוא זה אותו דבר.
מיצינו את הנושא?
דומני שכן.
חג שמח
ויהי רצון שנזכה שבשנה הבא תיעצר השתלטות הרשעים ימ"ש על הר בית ה'.
ושהאמירה שלשנה הבאה , נעשה את הפסח בירושלים הבנויה לא תהיה כצפצוף הציפור אלא שלפחות 2% משומרי התורה יגידו את זה ברצינוות.
למשל לפני התפילה הם יכלו לעשות שעות של התבודדות והתבוננת.
והאם אתה יודע למה הקוצקר הסתגר? וזה לא היה מחוסר התמדה של התלמידים.
ואם הגדולה זה היה תורה אז מה חידשה החסידות?
לפי גדולי חסידות שהבאתי החסידות לא חידשה משהו שהוא איזה שלב עליון מעל הלימוד וההתרבות לתורה. החסידות היא רק כלי עזר לנחשלים שלא משוגלים ללמוד תורה כראוי.
אני סבור שאני יודע למה רבי מנדלי מקוצק הסתגר .
אני חושב שלא מהראוי שאכתוב מה שאני סבור שאני יודע בענין זה.
אני בכוונה כתבתי ארוך.
כדי שיוכלו להבין ולהפנים את מה שכתבתי.
כנראה שזה לא עזר.
טענות ענייניות שקשורות לדיון לא מצאתי במה שכתבת.
חוץ מטענות שטענת אבל לא ביססת. חבל! אם יהיה לך ביסוס לטענות אני אראה צורך להתמודד איתם, כרגע אין לי צורך.
אני ממש לא רוצה להישמע חריף אבל עם כל מה שאני מעריך את הידע הרחב שלך, באמת!
אבל קשה לי להסתדר עם צורת הלוגיקה וההבנה שלך. אני חש שאתה מדמה מילתא למילתא בלי קשר אמיתי. ונראה ממה שאתה כותב שלא עיינת מספיק במקורות שהבאת.
כנראה שאנו מייצגים שתי שיטות אבל הייתי מגדיר אותם אחרת מההגדרה שלך.
לשיטתך: החסידות איננה חלק מהתורה.
לשיטתי: היא כן חלק מהתורה.
(מכיוון שהחסידות עוסק ב'אידיאות' של התורה ממילא ניתן לטעון שהחסידות היא קומה יותר רוחנית בתורה. מתוך עולם האידיאות של התורה (=בין השאר חסידות) מתפרטים החלקים המעשיים של התורה. (=עיון הלכה ותוס') ממילא ניתן לקרא לחסידות פנימיות התורה. מש"ל)
לגבי "מפרכסות" אני מקווה שאתה יודע שההמשך הוא תלמידי חכמים לא כל שכן.
אני מניח שאני נשמע חריף, כנראה שבאמת מפריע לי מה שאתה כותב (טוב, גם הצורה שבה אתה כותב) אבל באמת שאני לא רוצה לפגוע בך.
סליחה מראש
ההגדרה של חסידות זה.
'הפיזיקה של היהדות'. (בתור אחד שלמד גם פיזיקה וגם חסידות..)
היא לוקחת את החיים ביהדות, את המנהגים והמצוות ומכניסה אותם לתוך משואות.
משואה אחת מאוד ידועה זה 10 ספירות, ושאר ענינים שבקבלה.
נכון, חסידות מאופיינת המון בעבודת ה' בשמחה ובטוב לבב, ולעיתים גם בשתייה חריפה.... אבל עיקר העיסוק בה היא הדבקות והאהבה בה' יתברך שהוא הבסיס להכל.
אפשר לקדוח על זה, להעמיק ולחקור בכל מיני אידאות, אבל זה ממש לא החסידות, צריך להיות שם כדי להבין.
אבל בכיוון לא נכון.
מה שכתבת לא נכון, במחילה.
והחסידות לא מכניסה את החיים ביהדות ל"משוואות"...
וכמובן - דבקות ואהבת ה', זה חשוב מאד..
[לא כ"כ שייך להגיד "צריך להיות שם.." אולי גם האחרים מכירים את "שם"/היו "שם"?..]
מה זארת הכתיבה הזאת :
" טענות ענייניות שקשורות לדיון לא מצאתי במה שכתבת."
כני כתבתי בצורה עניינית לחלוטין הפרכתי את כל הנסיונות להפוך דברים ברורים של גדולי החסידות , ולשיפם בפיהם דברים חסרי שחר.
אתה מושפע מכל מיני דיבורים שנגדם יוצא הנביא מלאכי בהפטרה שקראנו השבת.
כך הם סוף דברי הנבואה שבתהנ"ך :
מלאכי ג
כב: זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל כָּל יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים:
כג: הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְקֹוָק הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא:
כד: וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם:
הנביא מזהיר אותנו שאל נמציא לנו כל מיני דברים שלא ניתנו בסיני , בתואנה שאנו מביאים משיח.
עלינו להיצמד לתורה מחורב . ולא להגיד חס וחלילה שקיבלנו בשורה חדשה שהיא קומה מעל התורה שניתנה בחורב.
עלינו לדבוק באמונת אבותינו אברהם יצחק ויעקב ולא בכל מיני פעלולים מחודשים אפילו שיטעו אותנו ויגידו לנו שזו ברית מחודשת שקיבל איזה איש ( ויהיה זה שבתאי צבי או נביא שקר טועה ומטעה אחר שלפניו או אחריו ).
אתה לא נשנע כיין חריף אלא כיין שהחמיץ.
אתה כותב "צריך להיות שם כדי להבין" .
אתה כנראה לא שם , אצל ענקי החסידות שהזכרתי וןאינך מבין . חבל .
השיטה להגיב ולהגיב בילים סתאאאם , מיועדת לעייף ולהרשים, אך אין בה ממש.
ב"ה
חסידות היא לא רק לאנשים פשוטים, אלא לכלל העם, ויותר מכך בזמן הבעש"ט לא הפיצו
כל כך את תורת החסידות להמון העם, אלא רק לגדולי החסידים שלו כמו ר' יעקב יוסף מטולנאה,
שהיה הראשון שפירסם את דברי החסידות בספר "תולדות יעקב יוסף" שלו.
ובקשר לדבריך באמת ישנה שאלה קשה באשר לחסידות - בשביל מה צריך אותה הרי גדולי
ישראל בכל הדורות הסתדרו טוב מאוד גם בלעדיה!
התשובה לזה מורכבת משני חלקים:
א. באמת בדורות הקודמים לא היו נזקקים לזה, אבל אנשים כערכנו כן נצרכים לזה, ועל זה שמעתי
פעם משל - מלך שבנו יחידו היה חולה, והתרופה היחידה הייתה לכתוש את היהלום הכי
יקר בכתר, לתת את האבקה בתוך משקה, להשקות בזה את הבן ואז אולי הוא יירפא, וזוהי תורת
החסידות - גילוי כל כך נעלה שהקב"ה לא נתן עד שהיה מוכרח בגלל שפל המצב ונחיתות הדור.
ב.תורת החסידות היא טעימה מתורתו של משיח שיגלה לנו תורה חדשה - "תורה חדשה מאיתי תצא".
ולכן גילו את זה לנו כי אנחנו כבר ממש קרובים לגילוי המשיח.
אך נשארת שאלתך/קביעתך הקודמת - הרי אין דבר נעלה יותר מהתורה!
ועל זה נענה - תורת החסידות היא חלק אינטגרלי מהתורה, ולא באה לחדש משהו אחרי התורה
אלא להאיר לנו כדי שנוכל לראות, בדוגמת ההולך בחדר חשוך שאינו רואה דבר - בוודאי שכל
החפצים שבחדר נמצאים בו גם בלי האור, אך בלי אור הוא לא יראה אותם ואף יוכל להיתקל בהם
ולקבל מכות, אך כאשר בא האור אז הוא יבין מה באמת נמצא לפניו וישתמש בזה כראוי והנמשל מובן.
לגדוךי ישראל שהבאתי מאביר הרועים קי.
אתה אומר במלים ברורות ממש ההפך ממה שאמרו גדולי החסידות באביר הרועים.
אתה מספר לנו שהתורה זה לא היהלום שבכתר ושהיהלום שבכתר זה מה שלוחשים וקצת כותפים בחבורה שקוראת לעצמה " החסידות" בהא הידיעה , כאילו שם זה החסידות וכל השאר ממש לא לענין.
אתה גם צוחק על הנביא מלאכי שאמר בדיוק להפך ממך . שלקראת בוא אליהו הנביא : "זכרו תורת משה עבדי אשר ציויתצי אותו בחורב חוקים ומשפטים " . אל תגידו כאילו יש משהו יותר מתורת משה עבדי , אל תרמו את כולם כאילו יש משהו שהוא היהלום שבכתר ושהוא שם את תורת משה מסיני למקום שני או שלישי.
בקיצור מה שאתה עושה אדון ב' ד' זה נגד תורת ה'.
שאתה "בסדר"?
הכל בריא?..
איזה "אדון ב' ד' "?... זה בכלל לא אותו כותב..
ב"ה - כאשר אני כותב, אינני נזקק לכינויים אחרים, כידוע לכולם פה...
כנראה יש כאן עוד כמה אנשים שיש להם השגות על דבריך -
מכיוונים שונים..
וכבר אמרתי - אינני מתייחס יותר לדברים שאתה כותב - חרף כאוות נפשך.. (הצצתי בהודעה זו רק כי ראיתי שכתבת "אתה ממשיך" בסגנון הידוע.. אז כבר הנחתי מה בראש שלך... אל דאגה - בפורום הזה אפשר לכתוב הכל באותו כינוי.. להבא לא אסתכל גם בהודעות מסוג זה)
פשוט הפכתם אותו לשיחה "כבדה" של ביינישים ![]()
אין ספק שמרגישים פה את רוח בין הזמנים ![]()
לא קראתי את כל התגובות, אז מקווה שדבריי לא תלושים מהמציאות-
אני חושבת שמה שיפה ב'חסידות' (ובמילה 'חסידות') -
זה שהיא כ"כ מלאה, כ"כ מכילה, כ"כ עמוקה,
עד כדי כך שכל בריה מגדירה אותה אחרת.
כל אחד מוצא את הדרך הנכונה לו בתוך העולם העצום הזה,
דרך שמקרבת אותו, ורק אותו, לרבונו של עולם.
אין חסיד דומה לחסיד האחר.
ועם זאת כולם מאוחדים-
ע"י החיבור למייסד החסידות- הבעש"ט,
ע"י חיבור לנק' האמת שממנה יצא הבעש"ט- התורה הקדושה
וע"י חיבור למי שאמר ו'היה העולם'.
שנזכה להתקרב לה' יתברך. כל אחד לפי הגדרתו. ![]()
2 גדות לירדןעם משפיע חסידי (במקום משגיח).
חבר'ה מאד מאד רציניים. שווה להכיר אותם בחורים נפלאים.
אני חייב להתחתן עם אשה שתהיה מוכנה לגדל את גאון הדור הבא.
"יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה".
עם וריד נפוח במצח אדום מזעם 💢
פותח האשכול הוא משהו בין טרול לרחפן (ואני נשמר במילותיי)
והאידיאות.
"כָּל זֹאת בָּאַתְנוּ וְלֹא שְׁכַחֲנוּךָ וְלֹא שִׁקַּרְנוּ בִּבְרִיתֶךָ. לֹא נָסוֹג אָחוֹר לִבֵּנוּ וַתֵּט אֲשֻׁרֵינוּ מִנִּי אָרְחֶךָ".
האם עם ישראל בגלות שהיה גוף מת עם תורת אמת הנטועה בתוכו, עזב את האידיאות?
לא. עסקנו באמת והרחבנו אותה בציצים ופרחים עד ש-ה' ברחמיו ריחם עלינו . "יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו".
אולי אני בינתיים סריס עץ יבש אבל אני לא יעזוב לעולם את ה' ולימוד תורתו, עד שה' ירחם עלי.
עבר עריכה על ידי הסטורי בתאריך ב' בטבת תשפ"ו 20:22
אבל להתאמץ למצוא איך מקיימים אותם בפועל בארץ, בלי דמיונות שווא. איך מקיימים בארץ הזאת, לא באיזה עולם של ענני כבוד דמיוניים.
המצווה שלך היא לשאת אשה ולפרות ולרבות. כשיוולדו לך בעז"ה בנים המצווה עליך ללמד אותם תורה ולחנך אותם לקיום מצוות. האם הם יצאו גדולי הדור או קטני הדור - לא צריך לעכב אותך או לבלבל אותך כשאתה מחפש אשה מציאותית,
"בהדי כבשי דרחמנא למה לך - מאי דמפקדת עלייך למעבד!!!"
והסיומת כה מתאימה ומתבקשת
כי זה ממש משמעות מדרש חז"ל של מקור הציטוט
השתדל לשאת אשה הגונה, בתו של ישעיהו, כדי שיצאו ממנו בנים כשרים.
איפה שהוא לפני כ 1000 שנים…
הסתיימה עם ירידת קרנה של יהדות בבל והעברת מרכז הכובד למערב
האחרונות ולראות מה הם מכנים את חכמי דורם.
על כל פנים, בפסוק בפתיחת השרשור, כמובן רמזתי להחיית ישיבת הגאונים בארץ ישראל.
כולם צריכים להגיע למעשי האבות?
ואם נדייק הכתוב מתקמד במעשים, זה לא בכדי.
הכתוב לא מדבר על המדרגה הרוחנית של האדם.
יודע ש'הברית מנוחה' כותב שאפשר להגיע למדרגות רוחניות יותר גדולים מהדורות הקודמים.
במיוחד בזמן הגאולה, כמו שהרב קוק מאריך בכמה מקומות.
לדרגתם.
הם הורישו לנו את כח המידות והמעשים שלהם.
(כמעט כולנו לא צאצאים של משה, וגם יש להאריך ברוחב ובעומק שמשה לא הוריש את כוחותיו לדורות הבאים.)
אחת המחלוקות בין החסידות לרמב"ם.
"הלכה ב
אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל, שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע. אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו, או רשע כירבעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כילי או שוע, וכן שאר כל הדעות. ואין לו מי שיכפהו, ולא גוזר עליו, ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה. הוא שירמיהו אמר: מפי עליון לא תצא הרעות והטוב כלומר: אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע. וכיון שכן הוא נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה. הוא שכתוב אחריו: מה יתאונן אדם חי וגו'? גבר על חטאיו. וחזר ואמר הואיל ורשותנו בידינו, ומדעתנו עשינו כל הרעות ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו שהרשות עתה בידינו, הוא שכתוב אחריו: נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'."
(הלכות תשובה, פרק ה הלכה ב, העתקתי מאתר דעת)
יש הרבה סוגים של צדקות : ת"ח, חסיד, עניו, ירא חטא, רגשן, שכלתן, הכל לפי תכונותיו של האדם.
המקובלים כמובן סוברים שלכל אדם יש סוג נשמה שונה, הרמבם סובר שלא, אבל נראה שכם יסכים שאדם ילמד במקום שליבו חפץ וינסה למקסמם את הכשרונות שלו ולא לנסות להיות מישהו אחר.
גם החסידות סוברת שעל עמי הארצות להתקדם כמה שיותר ברוחניות.
מה שרבי זושא התכוון זה שישאלו אותו בשמים למה לא מקסם ומימש ומיצה את הכשרונות הרוחניים והייחודיות של זושא, ולא של משה רבינו. אין הכוונה להטיף לבינוניות.
וכמובן אחד המרבה והממעיט שאמרתי זה אם אדם אין לו זמן ללמוד תורה הרבה, או שתפקידו בעולם הוא לעסוק בעיקר בדברים אחרים (גם אח של הרמבם עסק בעעקר בסחורה ופחות בתורה, בהנחיית הרמבם עצמו).
כמובן אם אדם מתבטל ולא עוסק בתורה הרבה, במילא אין כאן "ובלבד שיכון ליבו לשמים" כי הרי יכל ללמוד הרבה ולא למד. סימן שהוא לא באמת מתכוון. אבל מי שרוצה ללמוד הרבה אבל רואה שתפקידו וכשרונותיו בעולם זה לעשות משהו אחר בעולם וללמוד רק שעה ביום, או שמנסה בכל המאמץ ועדיין רואה שקשה, על זה נאמר "יכוון ליבו חשמים".
בחירה חפשית היא על מעשינו. אבל לא כל אדם יכול לבחור לזכור את השס במבחן סיכה גם אם יתאמץ מאוד. וגם על קצב ההתקדמות אין לנו בחירה, כלומר גם אם מאוד ארצה לא אצליח ללמוד את כל השס תוך יום. על זה נאמר "ובלבד שיכוון ליבו" כלומר מי שרוצה ללמוד את כל השס ומתקדם בקצב שמתאים לו - נחשב כבר כאילו סיים את כל השס (בתנאי שימשיך ללמוד בהתמדה) - כי אדם נמצא איפה שהוא רוצה להיות. עיין על משמעות הרצון (ובלבד שהרצון רציני ולא רמאות) באורות התשובה ובאורות הקודש.
כמובן אם אדם "רוצה" ללמוד את כל השס אבל לא לומד למרות שיכול, אז הוא לא באמת רוצה ברצינות
רק תיזהר לא להפיל את הילד בדרך עם הלחץ של התפקיד.
וגם עד כמה שזכור לי "נחית דרגא ונסיב איתתא" וגם שאישה עולה(או נשארת ברמתה) ואינה יורדת, בעוד הגבר יורד. ולכן ידידי וכו
לא ?
כדאי לך להקשיב לכל האנשים שאומרים לך לרדת מהעץ.
אולי הם טועים, אבל כדאי להקשיב לקול הזה ולקחת אותו ברצינות. אולי הוא אומר משהו, אולי לא.
לא חשוב
נבנה בית מלא תורה וקדושה וניתן לו את מרב הכלים להיות גאון הדור, ואם הוא ירצה ויזכה הוא יהיה.
זה לא שנגיד לו תהיה גאון הדור.
"בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה צֶמַח ה' לִצְבִי וּלְכָבוֹד וּפְרִי הָאָרֶץ לְגָאוֹן וּלְתִפְאֶרֶת לִפְלֵיטַת יִשְׂרָאֵל".
"אוֹצָר 'נֶחְמָד' וָשֶׁמֶן בִּנְוֵה חָכָם".
אני יודע שהשאלה בכותרת קצת חריפה מדי אז אסביר...
לא יודע אם זה שייך לפה או לאר"מ אז כותב בשניהם.
עברו כמעט חודשיים מאז שהיא חתכה אותי. (לא יצאתי מאז מסיבה טכנית שקצת מנעה ממני להיפגש, ואני מרגיש שאולי זה קצת הזיק לי שאותה גברת ישבה לי במוח כל הזמן הזה ומצד שני גם עלו לי הרבה תובנות לגביה שלא חשבתי עליהם קודם אז אולי כן היתה מזה גם תועלת...לא משנה, זה לא העיקר. וגם סרו המניעות אז בעז"ה ממשיך.).
הנקודה היא שאני מרגיש שאני אולי קצת רגיש מדי. בכללי בחיים. ובדייטים זה מתפרץ במאתיים אחוז. כבר כתבתי על זה פה פעם אבל אז זה היה בהקשר של פרידות. עכשיו אני מתכוון בהקשר של אישיות.
זה היה הקשר הארוך יחסית הראשון שלי. יצאתי עם כמה בחורות לפניה ועם אף אחת לא התקדמתי באמת וגם תכלס לא היה כל כך שייך. כבר שראיתי את הפרטים שלה בהצעה הרגשתי שזה משהו אחר. וזה באמת היה. הבעיה הגדולה היא שלא הצלחתי באמת לקדם את הקשר. בכל רעיון שעלה לי חששתי שזה ילחיץ אותה, שהיא לא תגיב לזה טוב וכאלה. מפה לשם היא הרגישה שאני לא מוביל מספיק ועל זה (לפחות ככה אמרה) חתכה. היתה לנו שיחה ארוכה מאוד לפני שהיא קיבלה את ההחלטה, והמסר העיקרי שקיבלתי שם הוא "אתה באמת אדם טוב. באמת. לא פגשתי הרבה בחורים כאלה וגם אומרים שזה די נדיר אצל גברים. באמת התנהלת מדהים במהלך כל הקשר. הרגשתי שיש מי שרואה אותי ואכפת לו ממני. גם עוד לא פגשתי מישהו שמבין אותי ככה. יש לך לב כל כך טוב, וזאת אחת ה-תכונות החשובות לי. לכן ממש קשה לי לוותר על זה. באמת רציתי שזה יצליח. אתה מה שאני מחפשת. אבל אני מרגישה שזה לא מה שאני צריכה בחיים. אני צריכה מישהו חזק, יציב, שאני אוכל לסמוך עליו. ומבחינת הרגישות אני מרגישה שאנחנו קצת דומים מדי. וזה לא מה שאני צריכה לפחות בשלב הזה של החיים...".
מה שאני שמעתי זה "היית יכול ממש להצליח בתור בחורה. אתה לא גברי, אתה לא מסוגל לספק לאישה את מה שהיא צריכה בחיים, אתה רגיש מדי, מי שאמור לבכות בבית זה לא אתה זו אני, אין לך ביטחון עצמי, אתה לא החלטי, ובקיצור- בתור חברות היינו יכולות להסתדר יופי, אבל בתור בעל? תשכח מזה."
וכאן אני שואל כבר חודשיים ולא מצליח לקבל תשובה- למה אני אמור לצפות? מאז שאני זוכר את עצמי זה מי שאני. רגיש, מתחשב, אכפתי, דואג, שמח בלשמח מישהו אחר, מתכלב בשביל שמי שאני אוהב יהיה בנוח, וכו. אני לא מחפש מישהי גברית ושנחליף תפקידים. יש בי את הרצון הגברי הבסיסי הזה של לספק משענת, להוביל, להיות הקול השפוי. אבל בפועל זה לא מתבטא. בפועל היא נפגשת מיד עם הלב הטוב שלי, זה משמח אותה שיש גברים כאלה בעולם, ובזה מסתכמת התועלת שלה מהקשר. ואני? אני רק מאבד עוד את מעט הביטחון העצמי שנשאר לי. מי תוכל לראות אותי מעבר? ומי תוכל לאהוב את התכונות האלה באמת? יש מישהי שתשמח בזה שאני לפעמים לוקח דברים ללב והם משפיעים עלי? שאני חווה את העולם בצורה יותר עמוקה? שהלב שלי לא מסוגל לשמוע מישהו ובמיוחד מישהי שמחמיא לי בלי שיעלו לי דמעות?
זה קצת מייאש כל העסק הזה ובמיוחד הכנות שבה היא אמרה שאני אשכרה מה שהיא מחפשת ולמרות זאת החליטה לסיים את זה...
האם מישהו מכיר שדכנים לחוצניקים או בכללי אנשים שיכולים מצד אחד להיות מאוד דוסים ומצד שני מאוד פתוחים לעולם?
ראומה1אז מוזמנים לפנות ואני אנסה לעזור 
ראומה1הבחורה כמעט מתעלפת מקור
והבחור מדבר על מטבע ביטקון או משו כזה..
הבנת מה אני אומר?
אחי , היא בעולמות עליונים
זה באמת מקום לרחף בו.
מה שבטוח.
ושאף אחד לא שם לב אלייך, ולכן את חותכת מעוד אחד ועוד אחד למרות שהייתם יכולים להיות מאוד מתאימים.
תאמיני לי תלמדי הרבה יותר על הבחור אם תחליטי להגיד שקר לך ולבחון את התגובה שלו, מאשר להחליט לבחון אם הוא שם לב שקר לך בכלל מלחתכילה.
בכלל הגישה הזאת היא פוטינציאל להיות כדור שלג מתגלגל לחיי זוגיות מתסכלים.
הוא נדרש לעבוד על עצמו לשים לב יותר לדברים שמפריעים לה בדיוק באותה מידה שהיא נדרשת לעבוד על עצמה להרחיב את תחומי הביטוי וההבעה שלה מולו.
אבל אם היא לא יודעת לומר שקר לה זה גם בעיה.
ולגבי עצם המקרה, אולי גם לה היה מעניין ממש שהיא לא שמה לב לקור.
אני צוחקת כי עכשיו שעה אני אומרת לחברה די קר לי בואי לאוטוו כבר
פתאום דוכן של תכשיטים סייל כל הדוכן
מה לא ניקח????
והיא כולה עלק קר לך
הורידה לי את החשק לא לקחתי .
סתם פשוט היה יש ים אנשים
קיצר יש משהו שמעניין לך פחות קר
אבל בדייטים לי ספציפית קפוא
ואני חופרת לבחור שקר לי!
הוא לא יכול לפספס את זה
שהתסכול הכי גדול שלי בדייט היה שנכנסו למסעדה ואז גילנו שאנחנו בטעות בחלק החיצוני שלה אומנם מקורה אבל חיצוני היה שם קור בלתי נסבל.
שזה קטע זה יחסי כי עם גברים קפוא לי רצח
ועם חברות שלי חם לי כל הזמן המזגן על חום דולק
זו לא בושה לומר לבחור שקר לך ותשמחי לעבור.
בסוף המטרה שלו שיהיה לך הכי נוח בעולם כדי שתוכלי להביא את כל כולך לפגישה( וגם להיפך כמובן).
אני אישית הייתי שמח אם מישהו תאמר לי מה יגרום לה להרגיש טוב יותר.
יש כאלו שמתפדחות לומר וסתם סובלות.
והיא עדיין התפדחה להגיד
אני מקווה שבהמשך היא תגיד שקר לה
זה נושא מספיק חשוב כדי שלפחות תהיה לכם ראיה משותפת לגבי איך נכון להשקיע.
המצב שבו צד אחד משקיע כראות עיניו בכל מיני השקעות וצד שני כלל לא מעורב זה המצב הנפוץ אבל הוא מאוד לא בריא בעיקר בעיתות משבר שבו צד אחד יקבל תרעומת על ההשקעות הגרועות שלו.
אם מישהו אחד אחראי על שטיפת כלים, זריקת זבל או ספונג'ה זה לא נורא כל כך אם הפרטנר לא יהיה לו מושג בנושא.
אבל בנושאים כמו ניהול ההון המשפחתי וחינוך הילדים זה מאוד קריטי ששני ההורים יהיו אחראים ביחד.
ולמה
1. "לא הולך לי בדייטים/מערכות יחסים, לא מתקדם לשום מקום, למרות שאני משקיע/ה ומנסה זמן רב." >> "זאת הסיבה שהפכתי להיות פריק/ית ומוזר/ה" >> "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה"
2. "אני פריק/ית ומוזר/ה" >> "זאת הסיבה שלא הולך לי בדייטים/מערכות יחסים, לא מתקדם לשום מקום, למרות שאני משקיע/ה ומנסה זמן רב." >> "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה"
נגיד שאלו שני סוגי האנשים. שניהם לא אידיאלים, אבל כנראה יותר נפוצים מהסוג האידיאלי, אז תנסו להתייחס אליהם, ולא לשבור לסוג שלישי. אם תקלטו את הלך הדברים תגלו שיש הרבה פחות מקום לקטנוניות.
(חסכתי את הניסיון לעדן/ פוליטיקלי קורקט למינהם)
אבל זו התבוננות חיצונית צריך לשבור את הסטיגמות
גם בהתחלה זה עלה לי, אבל אולי זה רק עניין של ניסוח.
אם מדברים על שורש העניין אפשר למצוא בדילמה הזו עקרון שהוא אמיתי ולא חיצוני.
למה שיהיה הבדל אם לשניהם המסקנה השווה היא- "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה" ?
הוא מגדיר את עצמו כנורמלי חוץ מהעובדה שהוא לא מצליח במערכות יחסים, לכן הוא יכול לבודד את חוסר ההצלחה בתחום הזוגי ולהבין שזה לא צובע את כל האישיות שלו. ככה הבטחון העצמי עולה וכך גם המסוגלות שלו לפתור את הבעיה עולה.
בסוג השני יש בעיה בהגדרת הזהות האישית והערך העצמי. הטיפול הוא בהכרח שורשי.
לבין כמה שהוא באמת
כל משב רוח מכבה אותו. נשארה רק פיסת שעווה חסרת צורה.
לפעמים רק צריך להחליף כמה אותיות בראש, כמו הדוגמה המפורסמת 'מחשבה-בשמחה'.
בעז"ה בקרוב ממש!
אפשר עדיין להתפלל ולבקש ליד החנוכיה אפילו שהיא כבויה
בע"ה
לשנה הבאה נר איש וביתו
מתוך בריאות ושמחה#
שהתפללתי עליך לישועה שלמה ב"ה.
ניכר שאתה עובר קושי מאוד גדול, תקופה ממושכת
מקווה שאתה מוצא גם בחיים האמיתיים כתובת מיטיבה שתעזור לך ותלווה אותך דרך קושי זה
חזק ואמץ
ב"ה שתראה אור גדול במהרה ממש
"קווה אל ה'
חזק ויאמץ ליבך
וקווה אל ה'"
יצאתי עם בחורות מקסימות אבל אף פעם לא עברנו את הפגישה השנייה (נחתך תמיד על רקע שהן לא היו בשלות לשידוכים ונכנסו לזה מתוך לחץ חברתי)
ענית תשובה מאוד מרגיעה בסיפא, פשוט תצא עם בנות שלא נדחקו לפני בשלות לדייטים.
אם זה גורף אז או שמאגר ההצעות שלך מזעזע או שיש סיבה אחקת וזה היה רק התירוץ. זה לא נורמטיבי סטטיסטית שעם כל הבנות לא עוברים מאותה הסיבה את הדייט השני.
נוטה לחשוב שזו לא רק "חוסר בשלות" מצידן, ושאם תהיה איתך אווירה נעימה וכיפית הן ימשיכו
אני לומד מטעויות ומשתפר ומבין איך לעשות דברים פעם אחת התעלמנו מהטריגרים ובפעם אחרת זה צץ משום מקום
קשה הזיווג כקריעת ים סוף
ההשתדלות היא לא רק לוגיסטית אלא גם להשתפר בתדר, ללמוד מטעויות וצעירויות, לקרוא את הבחורה, לרצות להיות נעים...
בהצלחה 
ואם ההצעות ברובם הגיעו מאותו מקום/שדכן/שדכנית כדאי לשתף אותם ולהבין מהם איך להתמודד עם זה.
בהצלחה
לצאת עם בשלות יותר.
כדאי רק לוודא עם עצמך \שיחה עם חבר שבאמת זו הסיבה וזו לא גרסה מנומסת שלהן ל"זה לא אתה, זו אני".
אתה מדבר עם החברה שלה ושואל אם יוצא לה לדבר על הרצון לבנות בית וזה משהו שמעסיק אותה.. תוהה לעצמי איך לשאול את זה בדיוק. נשמע לי לגיטימי לשאול.
אולי לא נכון להפנות את האצבע כלפי חוסר הבשלות שלהן, אלא כלפי הגורם האחר בעסק?
אולי כדאי לברר עם מי ששידך, שינסה לברר אם יש משהו ספציפי וקיצוני בהתנהגות שלך שמרתיע.
כמה מתוך הזוכות האלו התחתנו בשנות ה30 לחייהם? ובאיזה הפרש?
פי כמה וכמה כמות יש הפוך?
לגבי בעיות - יש ב2 הצדדים. לא על זה מדובר. בגילאי 30+ לא מדובר על בעיות, מדובר על *טבע*. זו עובדת חיים שהפוריות של האישה נחלשת מוקדם יותר. זה מה יש.
אני כבר באמת לא רואה טעם בהמשך הדיון הזה. אני מביא עובדות ומציאות ואת חולמת לשנות את כל העולם לחלומות שלך.
מאחל לך שתמצאי את הנכון לך ובעיקר שלא תתני לשטויות כמו פער גילאים מוגזם *בעיניך* לתקוע אותך.