כדאי להיות סופר סת"ם?אלקנה ב

לפני שבועיים התיישבתי בשולחן הכתיבה של חבר שלי (הרש, זה לא אתה, יש לי עוד חברים!!) והוא נתן לי קצת לקשקש... בקיצור, העתקתי אותיות שלו והיה ממש נחמד, נראה לי שאני סה"כ טוב בזה, מה שגם שאני מתעסק בידיים שלי עם כמה תחומים שדורשים דיוק ועדינות.
ואז חשבתי, אולי אני גם אלמד? הקטע שהוא שאני לא באמת רואה בזה את 'המקצוע' שלי בחיים. אבל בכל זאת, אולי גם אקיים בכך את מצוות כתיבת ס"ת בו יותר מבשלוחו? כמו כן יש בזה עוד מקור פרנסה שלא תלוי במעסיקים שלך... אם יש תקופה שאין לי עבודה, אני אשב בבית ויכתוב מגילות...

אשמח מאד מאד לתשובותכם:
1. האם מי שלא הולך להשקיע בזה הרבה, כדאי לו להיכנס לתחום? (אולי לדוגמא אם אתה לא כותב הרבה אז אתה כותב לאט וזה לא משתלם בכלל)

2. כמה זמן ביום צריך להשקיע על תרגול בתקופת הלמידה?

3. תגובות חופשיות.


שכוייעח. 

לדעתי כל מקרה לגופו:שלום 22

יש כאלה שצריכים להתאמן המון, ויש כאלה שלא.

יש כאלה שמשקיעים מאוד בכתב שלהם, וזה מצריך המון עבודה ותרגול, כאשר בשלב הזה עדיין לא רואים תמורה הולמת למאמץ.

יש כאלה שלא משקיעים כ"כ והכתב שלהם נראה בהתאם.

 

לדעתי, אם יש לך זמן- תלמד. זה תמיד טוב ותמיד מוסיף. אך אם אינך להוט אחרי העבודה הזאת- אל תבנה על זה בתור פרנסה, ובוודאי שלא בתור פרנסה יחידה.

תזכור גם שהשוק מוצף, ויש היצע גדול מאוד.

בהצלחה!!

יש כמה דברים שנראים לי מאד בסיסיים...הרש

לפחות בתקוםת הלימוד שווה להשקיע הרבה זמן  - כי אם לא זה סתם לזרוק את הכסף לפח. ואחרי שמעצב כתב אפשר להוריד לחץ.

וכן לא להתפשר על מורה - ללכת על הטוב ביותר. הם יקרים, אבל הם שווים כל שקל.

אם אתה לוקח מורה זול - אתה לומד גם את הטעויות שלו ואח"כ לתקן זה מאד קשה.


הזמן המומלץ (מינימום) בתקופת הלימוד זה שעה וחצי ביום (למקילים ביותר)- פחות מזה אין התקדמוןת ניכרת, ואז נמאס ולא רוצים להמשיך. המומלץ זה שעתיים, ככה שיש התקדמות וגם זה לא יותר מידי משגע את המוח.




נ.ב. לא ידעתי שיש לך חברים חוץ ממני. חידוש.


כדאי ללמודאות והדר

אם יש מוטוריקה עדינה וסבלנות להתאמן ולכתוב, כל אחד יכול להיות סופר. 

כנ"ל כדאי ללמוד אצל מלמד טוב שבעצמו כותב יפה ועובד בזה בפועל.

זמן איכות של כתיבה מאוד חשוב לעיתים תדירות. אני לא התאמנתי שעה וחצי ביום והכתב שלי יצא פחות או יותר בסדר.

לגבי הפרנסה, כיום לא כדאי לבנות על זה אבל יכול להיות מעולה מהצד.

 

כן ולאhaim770אחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"ג ניסן תשע"ב 14:56

ב"ה

כמו בכל מקצוע, למרות שזה לא נראה כך לגבי סופרות, צריך המון השקעה.

במבט ראשון, לאחר שהאיש עובר את המחסום של הכנת הקולמוס (לצערי, מתרבים העצלנים שמשתשים בפלאסטיק ועוד יותר גרוע בברזל, ומדלגים על הכנת הקולמוס), העבודה כייפית, לצרף אות לעוד אות וכו'. אבל במציאות זה הפוך רק לאחר כמה שנים של כתיבה בפועל יום יומית מגיעים לתוצאה ראויה, והדרך מלא מכשולים, דיו שנשפך, מחיקות מכוערות, אות שחסרה וכו'.

  1. מי שלא משקיע, אין טעם להתחיל וזה נכון לא רק בסופרות, זה נכון בכל תחום בחיים. (יש הבדל עצום בין בונבונירה על בסיס צימקאו בטעם שוקולד בהכשר הבד"צ שקיבלתם במשלוחי מנות לבין "פרלין" המיוצר ע"י "שוקולטיאר" מפורסם מפריס או מבריסל.
  2. ברוח החג המתקרב: "כל המרבה... הרי זה משובח"
  3. תגובה חופשית: סלח לי על הסגנון אולי בוטה, אבל מהשאלה נראה שאתה, כמו רוב הדור של היום נוטה לאהוב הדברים הבאים בקלי קלות. קבל החלטה להשקיע או תרד מהענין.
  4. ישנם כמה סיפורים בתלמוד שניתן ללמוד מהם את הגישה הנכונה: סיפור האיש הזקן ששתל עצי זית, שלמרות שהוא לא ידע אם יזכה לאכול מפירותיהם, לא זלזל בעבודה שכנראה צאצאיו יהנו מתוצאותיה. וכן סיפורו של רבי חייא שע"מ ללמד תשב"ר, גידל צבאים, פשט את עורם, כתב חומשים ולבסוף לבסוף לימד את התשב"ר. ועליו נאמר גדולים מעשי חייא. התנא הנפלא הזה, למד רפתנות, הפך לבורסקאי (מקצוע בזוי), למד סופרות כדי לקיים את מצות לימוד תורה.
  5. חג שמח
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך