בס"ד
דבר תורה לפרשת בהר
מבוסס על מאהלי תורה של הרב יעקב אריאל שליט"א
בתחילת פרשתנו התורה מצווה אותנו על מצוות השמיטה: “דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם כי תבאו אל הארץ אשר אני נותן לכם ושבתה הארץ שבת לה'” (ויקרא כה,ב). התורה משתמשת במילה שבת כדי לתאר את השמיטה, ולכן נראה שיסוד השבת השבועית – שבת בראשית נמצא גם כן במצוות השמיטה.
אנחנו מצווים לשמור על השבת: “ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה' כל העושה בו מלאכה יומת” (שמות לה,ב). בניגוד לגוים ששובתים ביום א', ונהנים ביום חופש לעשות בו כל מה שהם רוצים, אנחנו שובתים ביום השביעי כי זאת מצוות מאת ה'. איננו שובתים בשל אינטרסים אנושיים אלא כי ככה ציווה ה'. המרכז של השבת זה להידבק בה', להכיר בכוחות העליון ולהבין שהקב"ה מגלגל את הכל. ובכן שבת אינה יום רק יום מנוחה אלא בעיקר יום קדושה. להתבטל בשבת פירושו לא להיות עצלן אלא להתעלות.
אצל מצוות השמיטה אנו מוצאים נוסח דומה: “שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את את תבואתה. ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור” (ויקרא כה, ג-ד). ידוע שלארץ אין מנוחה: אפילו כשהאדם לא זורע, הארץ מוציאה חוחים או צמחים אחרים. המהר"ל בתפארת ישראל מסביר שהאדם נקרא על שם האדמה ובדומה לה, אין לו מנוחה: “אדם לעמל יולד”. בניגוד לשאר בעלי החיים שיכולים להתבטל שעות, התפקיד של האדם זה לעמול. ולכן משמעות השמיטה היא השבתה מעבודת האדם בקרקע. בדומה לשבת בראשית שמטרתו היא שנבין מי בעל העולם, גם מטרתה של השמיטה היא שנבין מי בעל הבית: האדם מתיישב בשדה, עובד את האדמה ועלול לחשוב שזה בכוחות עצמו שהתבואה יוצאת מן הארץ. ולכן התורה אוסרת על האדם לעבוד את האדמה: "את ספיח קצירך לא תקצור”. אבל אומרת לאכול את התבואה (אפילו מצוות עשה לפי הרמב”ן): “והיתה השבת הארץ לכם לאוכלה”. הכיצד ניתן לאכול בלי לעבוד את האדמה? “לך ולעבדך ולאמתך ולשכירך ולתושבך הגרים עימך”. בשנת השמיטה, כולנו שווים. אף בן אדם לא בעל של השדות, אלא יש לכל העם כולו זכות על האדמה בשווה. בעצם, השדות חוזרות להקב"ה, בעליה האמיתי, וכל העם הוא אורח של הקב"ה. כשבן אדם אורח אצל המלך, הוא לא יכול לעשות כל מה שחפץ ביקרו. הוא צריך לדעת להתנהג כראוי. הוא לא יכול לקחת פירות בסוף הקינוח ולהכניסם בכיסו על מנת לאכול אותם בבית. בשמיטה מכיוון שאנחנו אורחי ה', נופסת על היבול קדושה מיוחדת.
יהי רצון שנדע תמיד להבין מי בעל הבית האמיתי ולעבדו כראוי.
שבת שלום!

