תופעת הפסולים שבתפילין של ראשאות והדר

ידוע שבתפילין של ראש אנו מקפלים את הקלף ומכניסים לתוך ד' בתים צרים.

לאחרונה בהשגחה פרטית, ראיתי כמה זוגות תפילין ומתוכם אחד מהם שאני כתבתי (אחד הזוגות הראשונים) שהדיו שבקיפולים מתחיל להתפורר עד כדי שאם משפשפים קצת עם היד או עם מחק אפשר לפוסלם.

חשבתי על כמה טיפים חשובים כדי למנוע את זה, כמובן הייתי רוצה לשמוע מה דעתכם.

מה אפשר לעשות כדי שלא יקרה פסולים מיותרים?...

לכתוב בדיו דלילאנונימי (פותח)

שלא יהיה עבה עם יותר מדי ממשות. נראה לי.

צודק מאודאות והדר
לא חייב להיות לחץ על הפרשיות.הרש

הפרשיות יכולות להכנס 'חלק' לתוך החללים - אם עושים את החללים מספיק רחבים, ואז אין בעיות של פיצוצי דיו.

 

לרוב היצרן לא עושה את זה טוב וצריך להרחיב, צריך להזהר לא לחדור מידי ללמטה ולא לצדדים.

 

גם אם אין לחץאות והדר

לא ראיתי מציאות שהפרשיות לא מתקפלות בכלל.

נכון שהחריצים צרים מדי סוחטים את הפרשיות וזה יכול להיות נורא בעייתי

אבל אפילו אצל יצרנים הכי טובים החריצים לא כאלה ענקיים.

צודק.הרש

אין הרבה דרכים למנוע את זה. ברור שהפרשיות יתקפלו...

 

ואלו החיים ובא נלמד להסתדר איתם.

 

נכון שגם אצל הטובים לא מספיק רחב, לכן אתה יכול להרחיב בעצמך לפני ההכנסה, כמו שלפעמים צריך להעמיק את החלל בשביל שכל הפרשיה תהיה בתוך עור אחד.

פעם עשיתי חור ככה!אות והדר

 

הגיוני...הרש

פעם אחת עושים חור - ולומדים.

 

מודדים לפני כמה יש בגג וככה יודעים  כמה אפשר להעמיק.

 

דווקאאות והדר

לא בכיון של עומק אלא כשרציתי להרחיב את הבית של ראש, במחיצה.

היום אני משתדל לכתוב קצר ועל קלף דק ושנים לא נזקקתי לטיפול הזה.

אותו בית שבו עשיתי את החור חיכה אצלי כמה שנים עד שהכרתי את הרב גרוס והוא אמר לי שזה כשר לכתחילה עדיין  (קשה להגיד מהודר) 

דיו לנצחמנחם מענדל

אני לא משתמש בדיו הזה אבל קניתי פעם לנסות ואני אומר לכם נכון שזה קצת קשה להתרגל אבל למי שיכול זה שוה זה יכול להתקפל כמו גומי וניסתי זה באמת ככה וזה יכול גם לעבור תחת הברז פתוח זה מחזיק אני לא משתמש כי אני לא כותב היום הרבה ואין לי זמן להתרגל אבל אני מכיר סופרים גדולים כמו הרב אלישביץ מאמריקא שהתחיל לבתוב בזה ומציע לכולם והיום הוא כותב אך ורק בדיו לנצח שוה לנסות 

כמה טיפים שחשבתיאות והדראחרונה

 - לכתוב עם דיו לא סמיך מדי, שיהיה שחור אבל לא יבריק.

- לכתוב על קלף דק ולא ארוך מדי. לצמצם כמה שאפשר.

- להשאיר גליון בסןף הפרשיה , כ-5 ס"מ, וכמה שיותר הרי זה משובח, רק שלא יהיה עבה מדי.  כידוע מגלגלים את הפרשיה מסוף להתחלה (כמו מזוזה) ומכיוון שכך קיפולים הראשונים שהם החזקים יותר יהיו בסוף הפרשיה. אם משאירים גליון בסוף הפרשיה אז יוצא שלפחות הקיפול הראשון  יהיה במקום שאין דיו וזה עוזר מאוד.

- לקנות בתים מיצרן איכותי שדואג לעשות את הבתים של הראש מספיק רחב. ישנם יצרנים שאם יוצא להם לא מספיק רחב פשוט לא מוכרים את הבתים האלה.

- המכניס, צריך להשתמש בקלף דק (מטלית)  כדי לא לסחוט את הפרשיות. אם  יש הרבה זיזים ופרשיות נתקעות אפשר לשייף את הקירות של הבתים. רוב רובם של מכניסים אין להם הכשרה וסמיכה לכן כדאי למצוא מישהו בקי וירא שמים. כדאי מאוד ללמוד את זה ולהכניס לבד.  

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך