קולמוסאנונימי (פותח)

נוצה, פלסטיק, או דבר אחר? מה אתם באופן אישי מעדיפים ומה הייתם ממליצים לסופר מתחיל.

 

השאלה היא מכל הבחינות שאתם יכולים לחשוב עליהם. אשמח לתשובות מפורטות!

קנה.שלום 22

הקנים הרבה יותר חזקים מנוצה/פלסטיק.

הרבה יותר גמישים ונוחים מברזל.

אני כותב בהם ספרדי, ואמרו לי שאפשר לכתוב עם זה אשכנזי.

 

מבחי' הלכתית ברור שיש בהם הידור, ויש הסוברים שיש להם מעמד של לכתחי' ולנוצה וכיו"ב בדיעבד (ויש הפוסלים ברזל ואף נירוסטה). כמדומני היה על זה שרשור פה לפני כמה זמן.

הרב יעקב יוסף טוען (שמעתי את זה בדיסק שלו על הלכות סת"ם) שסופר שאינו כותב בקנה לא יכול למכור הסתו"ם שכותב בתור מהודרים.

נראה לי שהקנה הוא גם הכי זול.

 

תמיד כדאי ללמוד בהכי טוב.

 

אם אתה הולך ללמוד לכתוב בפלסטיק/ברזל- עדיף שתחפש מקצוע אחר...

 

מצאתי. עיין בשרשור פה ע"מ 3.שלום 22
נוצהאות והדר

אני מסכים עם שלום 22 שקנה הכי מהודר ואין מי שיחלוק על כך.

ובכל זאת, בתור מתחיל הייתי הולך על נוצה מכמה סיבות.

- אין כמו החדות של הנוצה

- אפשר להתמודד אתו בכל סוגי הקלף (חלק, שעיר וכו')

- אם תתמחה בטכניקה של בניית קולמוס באופן טוב, אתה יכול לכתוב את כל הכתבים ברמה טובה יחסית כולל כתב רש"י

אבל אם אפשר תלמד גם קנה כי אין כמו קנה, גם דינא דגמרא וגם חוויה

ברזל ופלאסטיק לא מומלץ. בלי התיחסות לעניין ההלכתי, זה כמו להיות משועבד לקביים כל החיים.

עם כל הכבוד לקנה, אולי הוא אשכנזי?הרש
גם אם הוא אשכנזיאות והדר

הוא צריך לדעת את האמת!

הגזמת.הרש

יש עניין מאד חשוב שנקרא מסורת.

 

תביא פוסק אשכנזי שאומר לכתוב בקנה.

נכוןאות והדר

באמת תנאים ואמוראים לא היו אשכנזים (שבת קלג:, סנהדרין קו., תענית כ.), מרן השו"ע גם כן לא! (אה"ע קכ"ה, כ"ב)

מה עם המרדכי בגיטין אות שכ"ז שהביא את רבנו שמשון משאנץ: "קנה לאפוקי קולמוס של נוצה",
ו
הדרכי משה: "דיש דסבירא ליה דצריך לכתוב ס"ת בקולמוס של קנה ולא בקולמוס של נוצה" וכן מובא בקיצור בהגהה בשו"ע סי' רע"א סוף סעיף ז'.
 
ו"מלאכת שמים" כלל ד' אות ד' : "אכן אצלנו שאין קנים כאלו הראויים לכתיבה מצויין...כל כן טוב יותר שלא לכתוב בהן אלא בשל נוצה" ועכשיו הרי מצויין קנים חזקים....
 
וקסת הסופר סימן ג' אות ו: יש אומרים שיש לכתוב בקולמוס של קנה ולא בנוצה.... ואין נוהגין כן...."
והביא הבני יונה: אך בהיות כי במדינתנו אין הקנים מצויין חזקים כ"כ ואם יעשה מהם קולמוסים.... ע"כ נהגו לכתוב בשל ברזל או נוצה.... ע"כ עדיף טפי לעשות כתב מיופה ושוה ממיחוש כאלה"
 
והביא הרב שטרן בביאור הסופר: "דהרי גם בהנ"י פסק דרשאי לכתוב בנוצה ואפי' בברזל, רק ס"ל דיש עדיפות לקנה.... וכדכתב הרמ"א.... ואילו היינו מוצאים קנים חזקים היה בהם עדיפות מנוצה.... אבל בפשטות כונת חז"ל היתה קנה ממש כדהבין הבני יונה..." עיי"ש.
 
אתה צודק הוא לא אשכנזי אבל בכל זאת אביא את ה"קול יעקב" סי' רע"א אות כ"ג : " יש אומרים שיש לכתוב בקולמוס של קנה וכו' יש מתירין לכתוב בנוצה ומ"מ מצוה מן המובחר לכתוב בקולמוס של קנה.... וכן נוהגים פה בגדאד יע"א לכתוב בקולמוס של קנה ואין להקל... אבל במקום שיש להם קנים חזקים אין לכתוב אלא בקנה"
 

 

 

ניצחתני...הרש

אבל עדיין זה לא נהוג.

 

אין מה לעשות.

 

ובע"ה אשאל על זה את הרב משה שאול קליין.

גם נכון, אני לא מכיר אפילו אחד...אות והדר

לדעתי, זה לא נהוג  בגלל שטכנית זה  מאוד קשה לכתוב את הכתב אשכנז של היום, ברמה טובה ע"י קנה.

עשיתי נסיון אחד שהתלהבתי בהתחלה אבל מהר מאוד (אחרי כ-5 שורות) רגל הארוכה נשחקה ברמה שאי אפשר להתחיל קווי התחלה. 

אולי בדוחק אפשרי לכתוב עם הרבה טאלק וכתיבה ריחופית (לא מומלץ)

 

 

אני אשכנזי וכתבתי בקנה.אלעד

קבלתי הדרכה פרטנית מסופר יר"ש ממוצא מרוקאי.

 

זה לא קל, נשחק מהר,

אבל ללא ספק יותר מהודר.

 

ומר הרש- יש עניין גדול במסורת, אבל ישנה הלכה פסוקה שאין עליה עוררין.

ממש לא נשחק מהר.שלום 22

כתבתי עם קנה אחד, יותר נכון,  פחות מרבע קנה (בגובה של כשמונה ס"מ) ס"ת (50) וכמה מגילות באותו גודל, כרגע עבר הסבה לתפילין, ואני ממשיך לכתוב אתו תפילין, ובקנה אחר אני כותב ס"ת.

 

פשוט הוצאת שם רע על הקנה. ממש ממש לא נשחק מהר.

אולי לא הכנתם אותו כראוי, אולי לא כתבתם איתו כראוי, אולי לא בחרתם קנה נורמלי.

 

הוידאו שהובא פה על הקנה ממש מצחיק. זה כמו שאקח נוצה של יונה מהרחוב, ואנסה לכתוב אתה, ואח"כ אני אומר שהנוצה נשחקת מהר.. 

חוץ מזה שלא ככה בונים קנה..

איפה למדת להכין קנה?אנונימי (פותח)
ואיפה אני יכול ללמוד להכין? ולהשתמש בו בצורה ?נכונה ע"מ שלא ישחק
למדתי אצל סופר מפורסם מאוד מירושלים-שלום 22

נצר למשפחת סופרים מדורי דורות. הוא אינו מלמד בד"כ, לכן אמנע מלכתוב שמו

 

ללמוד להכין קנה צריך מורה.

כתב רש"י???שלום 22
בדרך גוזמהאות והדר

הכוונה היא לכל כתב שהציור שלו ברור לך בראש.

ראיתי פעם כתובה שנכתבה ע"י סופר בכתב רש"י

תודה רבה לכולם,אנונימי (פותח)
תודה רבה על התגובות.

א. אני ספרדי, ועד עכשיו לא היה לי מושג בכלל שיש עניין לכתוב בקנה (-אני אמנם בעסק בקושי שבועיים, עוד בשלב של להתאמן על כתיבת אות ד'.. אבל יש לי כמה חברים סופרים יותר וותיקים בישיבה שכותבים בנוצות ומעולם לא ראיתי קולמוס מקנה אצלם.)

ב. איך עושים קולמוס מקנה? כמו מהנוצה? (מבחינת הצורה וכו')

ג. איפה אני משיג קנים?
החברים שלך משוכנזים...שלום 22

פעם היה נראה שהמסורת העתיקה והאמיתית שלנו נשכחת.

היום ב"ה המצב לא כזה.

מה הבעיה עם החדות של הקנה?

ראיתי כתבים מאוד חדים ולא כ"כ יפים, וכתבים לא הכי חדים ומאוד יפים..

 

קנים טובים איני יודע היכן להשיג.  לפני כעשר שנים קניתי כמה קנים, ומאז לא קניתי חדשים, ונשארו לי עוד כמה (ב"ה כתבתי בהם מזוזות תפילין מגילות ושנים וחצי ספרים).

 

איני יודע להכין קולמוס מנוצה, אז לא אוכל לענות על שאלתך..

הנה סרט על הכנת קנהאות והדר
עכשיו אני מבין!!!שלום 22

עכשיו אני מבין  למה אומרים כל מיני דברים לא יפים על הקנה.

 

פשוט לא ככה בוחרים קנה.

לא ככה בונים אותו.

לא ככה כותבים אתו.

חבל.

חחח! ידעתי שזה יבוא!אות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט"ו סיון תשע"ב 21:15

מי שרוצה ללמוד קנה ממליץ על שלום 22 בחום...

 

שלום אולי תכין סרטון על הכנת קנהאנונימי (פותח)

אם אתה אומר ששלך לא נשחק מהר, אני בטוח שזה יהיה מועיל מאוד.

אני לא בטוחאות והדר

שאפשר ללמוד משהו בתחום הסת"ם מסרטים.

אפשר אולי להוסיף אבל לא לבנות על סרט.

צריך לחוש את ההכנה של הקנה, לשמוע את קול החיתוך

אי אפשר בסרט!  

איך בוחרים קנה טוב?אות והדר

במידה ויש בחירה כמובן..

בודאי שצריך לבחור קנה טוב.שלום 22

לא אמרתי לך פעם איזה קנה לבחור?

נכון מאוד.שלום 22
לא זוכראות והדראחרונה

אולי אמרת לקנות קנה עם בשר עבה ובצבע מסויים אבל לא זוכר כ"כ.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך