איך אני מתחיל?צעיר רענן

כך הרבה זמן אני רוצה להתחיל ללמוד כתיבת סת"ם (דוד שלי סופר סת"ם) 

אולי תוכלו לתת רקע כללי איזה ספרים מביאים את סיכום כל ההלכות איך להתכונן, איפה קונים וכו'.. 

לפני שאני מתחיל ללמוד אני רוצה רקע כללי הלכתי,

יש דרך ללמוד סת"ם לבד? רק מהתבוננות? 

כמה זמן בערך לוקח ללמוד לכתוב בצורה כשרה ויפה(חודש-חודשיים או שנה-שנתיים)?

כמה עלויות של חומרים קלף דיו וכו'? 

האם זה בסדר לכתוב סת"ם כדי למכור אותו (שהמטרה זה למכור) ואז כיביכול זה לא לשם שמיים?

אני בן 16 האם זה בעיה להתחיל בגיל צעיר(התפתחות כתב, אי ידע תורני מספיק גיל נוערים וכו'...) (אני לא חושב על סת"ם בתור מקצוע מרכזי, אלא בעיקר כדי לדעת, ואם זה גם פרנסה - מה טוב)

תתייעץ עם הדוד. אם הוא מקצועי...שלום 22
זה מאוד טוב אבלמנחם מענדל

אבל נ''ל שזה טיפה מוקדם ז''א אתה יכול כמו שאמרת ללמוד ההלכות כמו רקע כללי ולהתחיל להתעניין אבל להתחיל לילמוד רציני ז''א כתיבה וזה זה נ''ל מוקדם ראיתי הרבה רבנים נגד 

אבל שתדע זה מה שעשיתי התחלתי מוקדם ליקרא כל ספר שנוגע לסת''ם וככה ראיתי שזה מדבר אלי ואני אוהב ואז יות מאוחר מתי שהתחלתי זה כבר היה כמו חזרה כי עברתי פעם לפחות על כל ספר וזה לכן מתי שהייתי אמור להתחיל לילמוד זה היה כמו חזרה וסיימתי מהר 

בנוגע לזמן אני לא חושב שיש אחד שיכול לקבוע בשבילך זה תלוי גם בחוש של כל אחד והכי חשוב זה כמה מאמץ תעשה כדי להצליח וכמה תיכתוב בכל יום 

 

למנחםצעיר רענן

לא כ"כ הבנתי את דבריך,

לא כדי להתחיל ללמוד טכנית בגיל צעיר אבל בגיל מבוגר כדאי?

תודה רבה אות והדר

תגובהאות והדר

 

אולי תוכלו לתת רקע כללי איזה ספרים מביאים את סיכום כל ההלכות איך להתכונן, איפה קונים וכו'..תתחיל עם יריעות שלמה, לשון קלה קונים בחנויות קלף או בישיבת/אתר כסא רחמים

לפני שאני מתחיל ללמוד אני רוצה רקע כללי הלכתי,

יש דרך ללמוד סת"ם לבד? רק מהתבוננות? לא כדאי

כמה זמן בערך לוקח ללמוד לכתוב בצורה כשרה ויפה(חודש-חודשיים או שנה-שנתיים)? תלוי בהרבה פרטים, אי אפשר לדעת. אם לומדים היטב כבר מהתחלה...

כמה עלויות של חומרים קלף דיו וכו'? בשביל לכתוב מגילה +ציוד ראשוני בערך 600 ש"ח

האם זה בסדר לכתוב סת"ם כדי למכור אותו (שהמטרה זה למכור) ואז כיביכול זה לא לשם שמיים? בסדר, לא סותר שזה יהיה לש"ש

אני בן 16 האם זה בעיה להתחיל בגיל צעיר(התפתחות כתב, אי ידע תורני מספיק גיל נוערים וכו'...) (אני לא חושב על סת"ם בתור מקצוע מרכזי, אלא בעיקר כדי לדעת, ואם זה גם פרנסה - מה טוב) אין מניעה הלכתית להתחיל ללמוד וגם לכתוב, יש כאלה שמחמירים לקנות רק מנשוי

בהצלחה רבה

תבדוק אם יש קורסים באזורשמשון ר

ותבדוק אם אתה יכול להרשם אליהם למרות שאתה רק בן 16. ולפי דעתי זה לא בעיה להתחיל מגיל צעיר, למרות שאולי לא תוכל להכניס מזה כסף עד שתהיה יותר גדול.

חבר שלי התחיל ללמוד לפני שנתיים ועכשיו יש לו תעודה והוא כותב רציני ומכניס מזה כסף, אבל מתוך כל החברה שלמדו סת"ם איתו הוא היחיד שהוציא תעודה, כולנו יודעים את ההלכות +- ויודעים לכתוב די יפה... אז זה תלוי כמה אתה רציני בזה...

 

ואם אתה רוצה לקנות ציוד באזור של הבית שלך, דבר איתי באישי...

יש לפעמים קורסים של משרד התמ"ת, אם זה רלוונטיבת 30

בשבילך, ויש קורסים של גופים חרדיים בבני ברק ובעוד הרבה מקומות.

בכל מקרה, כדי לקבל תעודה בסוף אתה צריך לעבור קורס מוכר.

זווית אחרת קצתhaim770

ב"ה

כעיקרון עפ"י ההלכה נטו מותר לכתוב מגיל בר מצוה, לאחר שיצאו סימני בגרות.

ואם כך לדעתי כדי להיות סופר מומחה צריך להתחיל הרבה לפני כן.

משום מה נתפס בראש שלנו, ללא בסיס הלכתי מובהק, שסופר לא נשוי פחות טוב מסופר נשוי. ולראיה, גם בחור שנבחן במשמרת סת"ם וידע בצורה מעולה את ההלכות מקבל רק שנה ולא שלוש.

לימוד ההלכות הרבות על בוריאן, אינו בהכרח למטרת כתיבה, ה"חפץ חיים" בעצמו מעולם לא היה סופר, אבל אין חולק שהוא ידע היטב את ההלכות.

לימים נוראים מחפשים לאחר חזן אם קול ערב, נשוי ומעל גיל שלושים, אם הנ"ל לא התחיל לפתח את קולו מגיל צעיר, לא יהיה לעולם חזן העונה על הדרישה שכתובה בשו"ע.

לדעתי גם כאן בנושא הסת"ם, גם אם הנ"ל לא יניב מיד פירות, בגלל המנטליות שהשתרשה כנ"ל ללא בסיס, זה יתן יתרון לא מבוטל של נסיון רב לגבי סופר שמתחיל בגיל שלושים או גם 25.

לא חייב להתחיל מדברים מסובכים, לדעתי אם אתה אוהב, וזה תדע רק כשתתחיל, לך על זה.

לימוד ההלכות אינו מזיק לעולם, גם אם לא תהפוך את הסת"ם למקצוע, בתור בע"ב ויהודי כשר לא ימכרו לך "חתול בשק".

לגבי הכתיבה עצמה, בגיל 20, יהיה לך יתרון של 4 שנות ניסיון ושעות כתיבה, מה שנקרא "ראש מעל כולם".

לא!!!הרש

רק לא קורסים של תמ"ת או ארגונים למיניהם!

 

זה בזבוז זמן וכסף.

 

תשקיע במורה טוב, תשקיע את הזמן - ותראה תוצאות טובות מהר!

 

תעודה לא קשורה לאיפה אתה לומד.

אני למדתי את ההלכות לבד, וקיבלתי תעודת מגיה ממשמרת סת"ם בלי לדעת לכתוב בכלל.

אני גם חושבאות והדר

שקורסים המוניים לא כ"כ מועילים.

קורסים של התמ"ת לא קשור אליך כי אתה צריך להיות מובטל בשביל זה (אי אפשר להיות מובטל בגיל 16)

כדאי לקחת מורה טוב שמלמד את הכתיבה (לא הלכות) בצורה טובה.

 

ר' חיים, מעניין מה שאתה אומר.

אתה יודע כדי לשבת בסנהדרין (בגיל 40) היה צריך להיות בקי בכל החכמות, כישופים ואפילו בפולחני עבודה זרה. כמובן אי אפשר ללמוד את הכל בזמן קצר, אז סימן שרבנים שישבו בסנהדרין למדו לימודי חול מגיל קטן....כמו שכתבת...

בנוגע לגילמנחם מענדל

חיים אני לא יודע למה התכונת להגיד על אלה שקונים רק מנשוי בלי שום בסיס הלכתי 

תראה זכור לי שמובא בספר משנת הסופר זה או בשערי ציון או בילקוט הסופר אבל זה מובא שמה שיש ליקנות .....

ועוד בנוגע למה שאמרתי באיזה גיל להתחיל .... מובא גם שם בשם הרמ''א שכותב בהלכות שחיטה שלא להביא הסמכתה לסופר בגיל פחות מ18 שאינו בר דעת 

ואני לא חולק על מה שאמר אות והדר וחיים זה נכון שזה עוזר וצריך זמן .... אני בעצמי התחלתי מעוד מוקדם רק ליכתוב רציני למגילה או דברים אחרים על זה אמרתי שאולי זה קצת מוקדם גיל 16 

מה דעתכם ?

אז ככה...אריאל דל"ת

דבר ראשון- הרצון זה דבר חשוב, השאלה היא עד כמה הוא חזק...

לי היה רצון מאוד חזק ובאמת התחלתי ב"ה והצלחתי, אבל עכשיו אני כבר פוול זמן לא כתבתי וזה קשה למצוא את הזמן במיוחד בחור בן 16 (כמוני)...קיצר תחשוב על זה...

אם אתה ספרדי ואתה ספרדי- אני מכיר אותך...;) תלמד קודם כל סימן ל"ב שו"ע משנ"ב- בלי להתעצל!!! כל זה לפני שתתחיל בכלל לכתוב!!...

אח"כ תלך לדוד שילמד אותך לחדד נוצה ואת האותיות זה אמור לקחת בערך שבועיים.. ואז תתאמן על האותיות עד שתכתוב יפה...

אח"כ אולי תקנה יריעות שלמה כרך א'(זה לספרדים) ותלמד גם אותו. בינתיים אל תכתוב מגילה או משהו רק תתאמן.

הזמן שיקח לך לכתוב בצורה יפה- זה תלוי בך... לי לקח שנה עד שהתחלתי מגילה, כי לא הייתי כותב הרבה, רק בהתחלה הכתב שלי השתפר מהר כי התאמנתי הרבה...

דיו עולה ממש קצת, 70 ש"ח דיו מספיק לשני ס"ת.. הקלף יותר- אבל עיקר העיניין זה העבודה...

זה בסדר לכתוב סת"ם כדי להתפרנס- כמו שזה בסדר לשחוט כדי להתפרנס... שאר הדברים- דבר איתי אני מוכן לעזור במה שאפשר....

 

שכווויח!!!!!!!!

70 ש"ח לשני ס"ת?? כנראה לא כתבת ספר 56 אף פעם...שלום 22אחרונה

אולי 300 ש"ח דיו לספר אחד...

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך