מזוזה שלום בית?haim770

ב"ה

לאחרונה קב מזוז שי' לגבי מזוזה שלום בית, זב עבורי דבר חדש לגמרי, מתשובתו הבנתי ש:

  1. שגם הוא לא כ"כ יודע במה מדובר, אם זה סגולה אמיתית או המצאה?
  2. ההקפדה היא ש"לא תניף עליו ברזל" גם לא בתיקונים והפרדות וכמובן לא בקולמוס הכתיבה עצמה.

מי שהוא יכול להרחיב במה מדובר?

ואם ההקפדה היא לא להניף עליו ברזל האם ניתן לעשות את התיקונים והפרדות ע"י סכין כרמי או זכוכית?

או שההקפדה היא שלא תהיה תיקונים בכלל פירוש שהמזוזה מהודרת ללא נגיעות וללא מחיקות כלל**

 

** בלשכת הרב לנדא בני ברק, מקפידים לרכוש מזוזות ללא שום מחיקות, אבל שם לפי מה שנודע לי הטעם הוא אחר, האחראי שם טוען שלאחר זמן, המחיקות צצות ונראות ולפעמים גורמים לבעיות רציניות.

שבוע טוב

אפשר לראות את התשובה?אות והדר
שלחתי לך במייל (גימייל) את כל העלון אם 5-6 שאלותhaim770

ב"ה

בנושא סת"ם. קיבלת? אם לא תודיע אשלח שוב

קבלתי אבל לא הצלחתי להעלותאות והדר

הרב נשאל שם, האם סופר יכול להוסיף תשלום על כתיבה ללא מחיקות וללא דיבוקים, שיש סגולה בזה לשלום בית בזה שברזל לא יגע במזוזות. הרב ענה שאם הוא אכן מקיים את הדבר רשאי להוסיף תשלום כי הוא משתדל יותר והוסיף שאין ידוע לו סגולה כזאת.

באופן כללי, יצא לי לכתוב מזוזות כאלה כתבתי אותם על קלף משורטט בקנה. הם אמורים להיות ללא דיבוקים כלל ואם יש דיבוק או קרוב לדיבוק אז מפרידים את זה עם נוצה (או אולי זכוכית כמו שכתבת)

אין לי מושג מה המקור של הדבר, לענ"ד איזה בבא המציא את זה... 

תיקון במזוזות ותפילין וכן בס"ת באמצעות סכיןשיזף

אין שום מניע הלכתי לתקן/לגרד באמצעות  סכין   כל עוד לא  מדובר בחק תוכות

 

המצאת חומרות  לצורך מסחר ומכירת הידורים למדקדקין ויראין שבולעים כל  בלוף זה  לצערנודבר שבשיגרה.

 

הענין של לא  תניף  עליה  ברזל שיך ע"פ דין תורה רק באבני המזבח.

מובא  בפרוש שבעל בני יונה  כתב  ס"ת בקולמוס של ברזל.

 

מי שמקצוען יודע לבצע מחיקות/גרודים באופן המותר ע"פ ההלכה  ללא חששות כלשהן  ובאופן  שהדבר לעולמים  לא יהיה  ניכר

צודק!אות והדר

לפעמים מכונים למיניהם צריכים להצדיק את המחיר ההזוי שהם מוכרים לכן יש להם כל מיני חומרות מסחריות.

 

מכיר היטב את התחוםשיזף

רב עיר  ידוע  ז"ל  מהמגזר  החרדי  שהיה  בקי  בתחום  סת"מ,  השיג  באמצעותי  תפילין ומזוזות  עבור  נזקקים ובעלי תשובה  בשליש  ממחיר  השוק  ( מזוזות מהודרות ביותר  כתב  ב"י  בעלות  125 ש"ח   שכל  סוחר  היה  מוכר  בלא  פחות  מאשר 350 ש"ח ).

כל  המוקש במזוזות ובפרשיות  היה  שהסופר, אברך יר"ש,  ביצע  תיקון   המותר  לכתחילה  ללא חשש ופקפוק,  או היה  לו  ספק  קל  כלשהו  באשר  לצורת  אות ונפסק  לו  שאין  חשש כלשהו,  או שהחליף  קולמוס  תוך  כדי  כתיבה  והדבר  היה  ניכר  רק  לבעלי  ראיה  מקצועית חדה  ביותר.  הסופר  היוכיח  יושרו  ואמינותו  בכך  שהצהיר  על  הבעיה,  ולכן  המדקדקין  והיראין  שמחפשים  כל  סברת  כרס  בכדי  להחמיר,  לא  ירכשו  פרשיות/מזוזות  שכאלו,  ועצם  הרכישה מהסופר  (  שאולי  יש לו  בעיה  שכזאת   בחצי  אחוז   מהפרשיות/מזוזות ) גם  מסייעת  לו  שלא  יפסיד ויצטרך  לגנוז  ואז  סוחרי  סת"מ  נאלחים  יוציאו  מהגניזה  וימכרו  כמהודר.

אותו  רב  ידוע  ז"ל  ידע  בדיוק  מי  הסופר ( שיצרתי  בינם  קשר  אישי )  והתלהב  מאמינותו  של  הסופר שלא  מסתיר מאומה.

 

אישית  לא  לקחתי  לעצמי  אפילו החזר הוצאות, הואיל  והיה  מדובר  שהפריטים  מיועדים  למטרת  חסד.

אם הסופר לא עשה לשם מצווה - אז אתם שוחטים מומחים!הרש

ואולי המצווה שלכם לא שווה את זה...

גם לסופר מותר להתפרנס בכבוד!

מסכים בכל לב (בקשר לשוחטים).שלום 22
נכוןאות והדראחרונה

מחיר ברצפה...כנראה סופר באמת התכוון לתרום...

פעם חשבתי להכין תפילין במקום להפריש מעשר בכסף ולמכור אותם במחיר ממש ממש זול, אפילו פעם אחת בצעתי את הרעיון. הבעיה שמיד אחרי שמכרתי את התפילין (דרך בית חב"ד המקומי קישרו אלי מישהו) התקשר חבר קרוב של "הקונה העני" וביקש תפילין מהודרות גם באותו מחיר. בחוצפתו אמר לי אפילו שאם לחברו מכרתי במחיר זול גם לו מגיע כי גם לו אין כסף מיותר לתפילין!!.מאותו יום, הפסקתי עם העניין לגמרי.

דווקא יש עניין.הרש

וזה מובא במפורש בהקדמה למשנת סופרים - שיש עניין לבקש מהסופר שלא ימחק כלום.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך