אני אוהב קלף חלק מאוד ורך (אבל לא חייב יותר מידי רך) .
הבנתי שלקלף בק יש קלפים מאוד חלקים (המבחר גדול של סוג זה)
האם יש מקומות אחרים שגם כך?
אני מהמרכז אבל אין לי בעיה להזמין כל רגע שיודעים לבחור לטעם שלי.
אני מכיר את 'קלף בראון' (הוא קטיפתי מידי) . מכיר 'קטיפת הקלף' (לא אוהב) מכיר 'רוזמן' (יש לו קלף חדש אבל זה קיטפה עבה מידי). מכיר ' קלף בק' (הבעיה שבבני ברק אין כל כך סוחרה -בעבר איציק בק היה מביא לי במיוחד משהו מדהים לכן חשבתי להזמין מהמפעל בירושלים ישירות לביתי ).
'קלף קניגסברג' (יש לו הרבה מבחר אבל זה קלף סביר )
'קלף שכטר' :אין בכלל מבחר ומאוד יקר וקלף לא משהו.
'קלף אשר יאקאב ' ממנו כרגע כותב (שולחים לביתי)-קלף מעולה אבל מחפש תחלופה כי הוא מאוד יקר לכן חשבתי לחזור לבק (למפעל בירושלים)
מה אומרים,אנסה להזמין מבק ירושלים (הרי זה המפעל כנראה יש מבחר)? אני אוהב קלף חלק (אפילו הסוג חלק כמו שיש של מיטבח של בק אהבתי) ועדיף רך אבל אפשר חלק ורך מעט (כמובן לא עבה וקשה מידי).
אם טוב לך עם יאקאב, תמשיך אתו.
לעני"ד אני נסיתי מכל היצרנים (70% זה קלף של קניגסברג אלון מורה), לא מצאתי לגוף טוב כמו של אשר יאקאב. זה יקר שמשתלם בשעות עבודה קצרים יותר. ;
שאלה בנושא.
מה ההבדל בין קלף רגיל לקלף דק?
מה נחשב למהודר ועמיד יותר? או כל הבדל אחר.
יש עוד מדדים חוץ מדקות הקלף.
באופן כללי, השליל- שהוא המהודר- הוא דק. והרבה יותר נוח וידידותי לכתיבה.
בפרשיות התפילין צריך מלכתחילה לדאוג שהקלף לא יהיה עבה מדי, במיוחד בראש.
מנסיון, הלקוחות לא מבינים את זה תמיד, ושואלים למה הקלף לא עבה יותר..
קלף בק שונה מאוד מיאקאב, ידים שלו על הפנים
בתו"מ בס"ת הקלף שלו טוב...
ויוס- קלף צריך להיות לא עבה, קלף עבה הוא בד"כ גם גס.
מצד שני לא דק, שלא יתחיל לקבל גלים וכו'.
כנ"ל תפילין של ראש דק, זה טוב - גם להכנסה וגם לכתיבה.
כרגיל קונה אצל קסת מא"ש 72 י-ם
הקלף תוצרת קניגסברג, רך נוח איכותי ויחסית יותר זול מאשר בהרבה מקומות אחרים
קניתי ממנו פעמים רבות, קלף ודברים אחרים, ונהנתי מאוד.
הקלף שקניתי ממנו היה טוב, ויותר מזה, סבר פנים יפות ומאירות, ויחס הוגן.
אגב, גם בבק (ירושלים) קבלתי יחס מיוחד, לא כמו בקסת, וגם מהקלף של קסת נהנתי יותר, אבל ידוע לי שיש המעדיפים בק.
כשהתחלתי לכתוב, הייתי אצל קסת בחנות, והייתה עמי מגילה שכתבתי. היה שם מישהו (אולי סוחר?) שהתחיל להעביר ביקורת מוחצת על הכתב שלי והסגנון וכו', והוא בא והעמידו במקום, ודי הרגיע ועודד אותי. פשוט בן אדם טוב.
ממליץ לקנות אצלו בחום!
הוא מאוד נחמד ר' שמחה אבל בנוגע לקלף שאלתי אותו פעם על ההשגחה וזה לא כזה ברור הוא מביא מאמריקא .... ואין השגחה של ממש לפחות אז לפני כמה שנים ולכן אני מכיר הרבה שקונים אצל בק אני למשל רק ביגלל זה אבל אין מה להגיד הוא צדיק
אתה יודע כמה מוכרים תקלף הזה? בכל מקום ופינה.
אבל מה-מה יש כל מיני סוגים לקף שלו. אז לקסת אתה אומר סוג מעולה?
בכל אופן לא נראה לי שזה מגיע לקלף של אשר יאקאב.
אני אוהב בבק שהשיוף של היריעות הם לכיוון החלק- לכן אם מוציאים יריעות ממש קטנות זה תענוג. בכל אופן זה ירושלים רחוק לי וזה סיפור כנראה אשאר עם אשר יאקאב.
אשר יאקאב, ואני אחד מהם.
א- יקר מאוד.
ב- הדיו מתפשט ונמרח.
ג- יש קלפים מעולים אצל האחרים.
בכל אופן לפני כמה שנים קניתי אצלו, והיחס גם אצלו היה טוב.
לא שייך לכתוב על קלף של יאקאב...אבל ממש לא!
את הקלף של קסת אני לא מכיר, פעם רציתי לקנות ממנו אבל בעיני הקלף היה מזעזע.
זה הנסיון היחיד שלי שיש לי עם הקלף של קסת.
אבל כמובן כל ציוד סת"ם אחר, בתי מזוזות וכדו' אני קונה ממנו.
שלא צריך לשחק הרבה בבנית האותיות אתה רק שם את הקולומס על הקלף וזה רץ.
אני רץ בכתיבה מי שמחפש כתיבה ממש יפה וכן הקלף יתן לו יתרון משמעותי אז קלף של בראון' אות והדר' אתה לא ניסת נכון ? בני ברק. הראשים שלהם כל כך עדינים (רק 12 פסים ביריעה) כל פס 12 שח .
הכתיבה יוצאת חדה ומבריק ומאוד שחור.
.........
אני כותב בחדר עם אדים (די בטוח שזה גם מוסיף להתפשטות האותיות) גם לי מידי פעם ב.. יש קטע שמתפשט אבל שמתי לב שזה רק מתי שהדיו ממש ממש דליל ,אז אני משתדל שתמיד לכתוב עם דיו שעבר עליו לילה (פתוח ) .
והיה טוב מאוד, לגבי תפילין לא נסיתי.
למצוא קלף ליד, שכיף לעבוד אתו- קשה.
אות והדר, על איזה קלף אתה ממליץ בשביל קנה כמו שלי?
הייתי ממליץ לך לנסות את הקלף של אהר'לה דומה קצת לסגנון של קניגסברג אלון מורה.
אני כותב גם על נפרשטק עם קנה ומאוד מרוצה
כבר 3 שנים הוא מייצר בעצמו.
אני לא זוכר את השם הרשמי שלו, אשלח לך באישי את הטל'
אני מכיר אותו בכתיבה גדולה יותר, מאוד מתאים לקנה, יש לו יריעות בשרניות וקטיפתיות.
יריעות הלבנות יותר גסות יותר אבל האפרות וג'נג'יות די טובות אצלו.
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.