(הכל יחסי...) אבל יש בעיה חדשה- הוא שופך כמויות של דיו. אחרי שתי אותיות אני צריך למלא מחדש. מה לעשות?
עשיתי ברוך ה' קולמוס ממש טוב,אחיהוא
אולי כדאי שתעלה תמונה כדי שנוכל להבין את הבעיהא"י הכהן
על כל פנים, הרבה פעמים חריץ עמוק מדי ביחס לעובי הקולמוס או לסוג הקלף יכול לגרום לבריחת דיו.
יכול גם להיות שיותר מדי לח בחדר בו אתה כותב.
ואפשרות שלישית שעולה בדעתי היא שאתה כותב עבה מאד וממילא משתמש ביותר דיו.
בהצלחה
איזה גודל אותיות אתה כותב?שלום 22
שורה- ס"מ, או פחות?
ומה הכונה שופך כמויות דיו? כי אם שופך= אי אפשר לכתוב בו א ועוד אותיות עדינות...
צודקים-גם סדק ארוך וגם אותיות גדולות... אבל עדיין-אחיהוא
הנזילה שלו גדולה. אני יודע איך זה כשכותבים את הגודל הזה והדיו נגמר מהר מידי.
באיזה גודל האותיות? זה מאוד חשוב!שלום 22
גדול... מאוד...אחיהוא
בערך ס"מ כל אות, אני עושה את זה כדי להתאמן על צורת האותיות....
אז איני חושב שהמצב שלך נורא.שלום 22
אני כותב ס"ת 56, וכל 5-6 אותיות טובל הקולמוס (קנה).
אם אין לך בלוניםאות והדר
הכל בסדר,
כמו שביקש קודמי אולי תעלה את התמונה ואז נבין יותר
ב"ה הקטנתי אותו קצת ועכשיו הוא כותב ממש טוב ב"ה.אחיהוא
אני מאושר-הקולמוס הראשון שיצא לי טוב....![]()
אשרךאות והדר
קח חבילה של נוצות ותכין עשרה קולמוסים, אם כולם יצאו טוב אז סימן שאתה יודע להכין.
אם פעם ככה ופעם ככה אז סימן שחסר לך איזה שהם פרטים.
בהצלחה
הצעה נוספתא"י הכהן
הרבה פעמים החריץ מתרחב בגלל שהסופר לוחץי ותר מדי על הקולמוס, ואז דיו בורח. כדאי להתרגל לא ללחוץ כל כך חזק ובכך למנוע התרחבות של החריץ ושחיקה של ראש הקולמוס.
מנסיון, כאשר לא לוחצים הקולמוס שורד הרבה יותר - לפעמים אפשר לכתוב מגילה שלימה בקולמוס אחד רגיל. עם קולמוס חזק הצלחתי גם לכתוב כמעט רבע ס"ת.
בהצלחה
תנסה לכתוב בקנה, ותוכל לכתוב ברבע קנה כמה ס"ת...שלום 22
לא יכולתי להתאפק...
אם עושים מדרגה בקנהאות והדר
הוא נשחק הרבה יותר מהר, מאוד קשה לכתוב עם קנה כתב אשכנז אע"פ שיש לי נסיון אחד במזוזה שיצאה לי די יפה אבל לקח לי 45 דק' יותר וחידוד כל שלוש שורות, שזה המוןןן...
מה לעשות אנא ווזווז - יעני אשכנזיא"י הכהן
לא למדתי לכתוב בקנה ואפילו לקולמוס זכר נחשפתי רק כשכתבתי ס"ת
בסך הכל זו לא אשמתי שנולדתי בעדה הלא נכונה, אבל אני משתדל לא לתת למוגבלויות כאלה לעצור אותי![]()
ר' אליהו, אני משתתף בצערךhaim770
ב"ה
גם אני כמו שלום לא יכלתי להתאפק, ואיתך הסליחה, אבל כשתדע מה הרקע לכותרת, לבטח תהיה יותר סלחני ותבין שזה לא מגיע מגזענות.
ובכן לפני יותר מ-26 שנה, ביום חתונתי, לא היה להורי אפשרות לשלם מונית מעכו לי-ם ונסענו באוטובוסים.
כל המשפחה עלת לאוטובוס 940 מחיפה לי-ם, ואני נשארתי על הרציף וצועק, עובד עצות לנהג: "רגע, רגע" והוא מתחיל בנסיעה. אני דופק על הדלת וממשיך לזעוק: "אני מתחתן היום, חייב לעלות לאוטובוס הזה"
ואז הנהג עצר, פתח את הדלת ואמר: "אני משתתף בצערך !".
הומור שחור ישראלי טיפוסי, אבל אני בטוח שאם היה אומר: "מזל טוב מזל טוב", הייתי לבטח עד היום שוכח מכל הסיפור, בזכות משפטו של הנהג זה אולי אחד הדברים היחידים שזכורים לי בבירור מיום חתונתי.
לא קוראים לי אליהוא"י הכהן
ולגופו של עניין, בתור אחד שעוקב אחרי הפורום מזה זמן רב (תשאל את אות והדר כמה פעמים דיברנו בטלפון על מה שהולך פה) אין לי סיבה להיפגע וכן אני חי את ההומור השחור הישראלי, אז קדימה ברגישות ובנחישות להכות באשכנזים.![]()
ואגב, אני בהחלט משתתף בצערך על כך שכל מה שאתה זוכר מהיום המתוק הזה זה את תנחומי נהג האוטובוס.![]()
חברי א"י הכהןאות והדר
עד לא מזמן חשבתי שהוא אוטיסט לתקשורת ווירטואלית, וב"ה זכינו ובסוף הצטרף אלינו. חכם ובקי בענייני הלכה, ומיוחד בענייני יצור בתי תפילין.
בזכותו התקדמתי הרבה בתחום הסת"ם.
אות והדר -תודה על המחמאות, אבל...א"י הכהן
אומרים מקצת שיבחו של אדם בפניו, ולא יותר משיבחו.
לצערי בגלל היותי לעת עתה בנכר, נאלצתי להתחבר לע"ז דמיתקריא אינטערנעט בכדי לעשות דוא"ל, אז החלטתי להכנע לך ולהצטרף לפורום החשוב.
העיקר שנזכה מתוך דיבוק חברים ושימוש ת"ח לזכות ביחד את ישראל בתשמישי קדושה הראויים לשמם.
בקשר ע"ז דמיתקריא אינטערנעטאות והדר
לפני כחודש התפרסם בעיתון המודיע (1/6/2012) פסק תקדימי מהרב וואזנר שליט"א ד"מי שיש לו אינטרט או פלאפון לא כשר, הסת"ם שלו פסולים".
על פניו נראה לי שזה בדיחה אבל לך תדע אולי מתכוונים ברצינות!
לאא"י הכהן
גם בקובץ של הרב גרוס יש פסק כזה של הרב קנייבסקי.
ואגב, לאחר הכנסים נגד האינטרנט התפרסם באמריקה כרוז המבקש מהמשולחים (מקבצי הנדבות) לא להכנס לבתים של תושבי אמריקה כי שורה בהם רוח הטומאה של האינטרנט ![]()
נראה את זה למקבצים שבאים אלינו...שלום 22
וגם מעניין מה היה קורה אם היו הולכים כמה סרוגים לבתים של חרדים (במיוחד מהחסידים) לבקש צדקה וסיוע כספי לישיבותיהם של הסרוגים...
פשוט מאודא"י הכהןאחרונה
כל מה שצריך זה כיפה סרוגה עם פונפון והכל מסתדר ![]()
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.
