גובה התפיליןאות והדר

יהודי הזמין ממני תפילין, ביקש שגובה הבתים  תהיה כרוחב הבתים.

עד היום חשבתי שלא מקפידים בזה שאפשר לעשות איזה גובה שרוצים,

אחרי בדיקה ראיתי שכן יש עניין ע"פ הסוד שיהיה אורכו ורחבו שווים (קו"י ל"ב ל"ט)

שמעתם שמקפידים על זה בפועל או שאני נפלתי למקרה חריג?

סוף סוף מישהו בא בדרישה נורמליתא"י הכהן

ולא עם כל מיני שטויות. זה אפשרי ולא מסובך בכלל, ועד לפני כמה שנים זה היה הסטנדרט. לנוחות הסופרים התחילו להגביה את הבתים, אבל ודאי שעדיף מרובעים מכל הכיוונים. כמובן שכמו בדיני הריבוע גם בזה סטייה קלה לא משמעותית. אםאינני טועה ניתןבקלות להשיג אצל היצרנים גם בתים כאלה, ולכאורה ללא תוספת מחיר.

כדאי לדעתי לשבח את הלקוח על הדרישה ההגיונית.

אמעתי על מקרים כאלה, וב"ה גם הבתים שלי כך...שלום 22
אצליאות והדר

בבתים קטנים (פצפונים) בתפילין של יד יש הבדל משמעותי, כ- 2 מ"מ וקצת.

אני בד"כ לא מזלזל בדרישות של הלקוחות שלי, אבל את זה שמעתי פעם ראשונה (מה גם זכרתי שבשו"ע כתוב במפורש שלא מקפידים בזה - אחרי בדיקה התברר שלי שזה בעצם הרמ"א)  וגם לא יודע למה אבל באים אלי כל מיני עם חומרות מעניינות. טוב אני שמח שהמקרה הזה לגיטימי...

עם קריצה לר' חיים,

פעם איזה ת"ח ספרדי התקשר לברר בקשר לתפילין, תוך כדי השיחה, שאל אותי לתדהמתי, אם אשתי מכסה את הראש! האמת היא, הייתי טיפה בהלם, גמגמתי לו שכן, מה זאת אומרת?!...אתה ראית סופר שאשתו לא מכסה את הראש?!...

הוא אומר לי בסוף: התכוונתי לשאול אם היא מכסה את הראש או חובשת פאה...!!!

 

 

ואלי התקשר פעם סוחר ובקש פרשיות סרוגות...שלום 22
באותו נידון - היום קרה לי מקרה לא נעיםאות והדר

נסיתי להכניס פרשיות לבית בינוני (מוקטן) ותש"י לא נכנס לתוך הבית אלא ירד לתוספת כשני מילמטר.

אע"פ שזה כשר לכתחילה באופן זה ובכל זאת זה לא מהודר.

הייתי צריך להוריד קצת מהפרשיות למעלה ולמטה.

לא ברור שמותרא"י הכהן
למה לא?אות והדר

הורדה בקדושה?

כדי שיהיה לך מה לשאולא"י הכהן

ועכשיו ברצינות:

לגבי ס"ת יש תשובה של הרב ואזנר בשבט הלוי (מובא במשנת הסופר - לא זוכר איפה - במטוס אולי יהיה לי פנאי לבדוק) שאסור לחתוך את הגליונות אם הספר גדול מדי או כבד וכד'. אינני זוכר אם זה רק לאחר שהספר כבר היה בשימוש, או שאפילו תפירה כבר מספיקה כדי לאסור (נבדוק אולי במטוס). לכאורה לפי זה גם בתפילין יהיה אותו הדין. רק ששוב יתכן שרק לאחר שכבר היו בשימוש.

בעז"ה ביום חמישי מתי שהוא תהיה לי תשובה יותר ברורה.

אסור אחרי שהיה בשימושאות והדר

לפני כן מותר לצורך, כך גם מובא במנחת יצחק,

וגם שאלתי את הרב גרוס על ספר תורה (להקטין מ-50 ל-48) הרב בדק ואמר לי שמותר.

לגבי תפילין אותו הדין.

ד"א בעניין זה, ראיתי מתקנים שחותכים חפשי (ס"ת ישנים), נסיתי לברר איזה היתר יש להם אבל לא מצאתי.

 

אם קריצה ענקית לאות והדר...haim770
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ג' אב תשע"ב 09:40

ב"ה

... לאחר שנקלעתי לשאלות דומות לגבי הכיסוי ראש ולא רציתי להסתבך עניתי שלאישתי אין ראש !!!

כי אם היה לה ראש היא לא הייתה מתחתנת איתי !!!

ואז השיער אינו שייך לראשה ואין שוב חובה הלכתית לכסותו לא בפאה ולא במתפחת !

אכן, כך כתוב גם במשנת הסופרא"י הכהן

סוף סוף היה לי זמן לבדוק. כל עוד הפרשיות חדשות ודאי שאין שום בעיה לקצר את הגליונות. אבל יש יש בזה עוד פרטים ועוד חזון למועד כשאתאושש.

חיים, אתה ענק!!אות והדר

מאמץ את זה!

1.גובה ורוחב שוויםאנונימי (פותח)אחרונה

בס"ד

רציתי לציין לגבי השאלה אם יש עיניין שגובה הבית יהיה שווה לרוחבו ראיתי באגרות קודש של הרבי שאצלו זה כך !

לפועל יש מפעלים שלוקחים על זה תוספת ויש שלא

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך