אני כותבת קליגרפיה, כרגע בכתב ספרדי ומנסה להגיע לרמה גבוהה יותר מזו שהגעתי אליה (פעם היה לי כתב יפה אבל שנים שלא נגעתי בזה עשו שמות באצבעות והיד רועדת לי והיא חסרת יציבות לגמרי) ולכן יש לי כמה שאלות שאולי אולי פה תדעו לענות לי עליהן...
אני כותבת קליגרפיה, כרגע בכתב ספרדי ומנסה להגיע לרמה גבוהה יותר מזו שהגעתי אליה (פעם היה לי כתב יפה אבל שנים שלא נגעתי בזה עשו שמות באצבעות והיד רועדת לי והיא חסרת יציבות לגמרי) ולכן יש לי כמה שאלות שאולי אולי פה תדעו לענות לי עליהן...
היא כותבת כתיבה קליגרפית.
רק לגבי שאלה ד', אני מבין מהשאלה שזה לא קשור לקליגרפיה אלא לאיור וכדו'.
אני יודע שהיא קנתה כמה ספרים (די יקרים) באמזון, יש שם מליון עיטורים לפי אומנויות של מיני תרבויות (הודי, יפני וכו') תקבלי שמות בקרוב.
ובקשר לשאלה על הספר - אני רוצה להתנסות בעיטור יודאיקה ולכן מחפשת ספרים כאלו.
תודה גדולה!!
זה פלדה -זה לא מחליד.
ככה זה שחוזרים אחרי הפסקה... תמשיכי לכתוב וזה יסתדר. אני מאמין שיש גם טיפים (אות והדר בטח יציג)
א - לגבי ציפורן קטנה - הכי קטנה שהצלחתי לכתוב בה קליגרפיה היא C5. מעבר לזה - C6 - כבר מתאימה לדעתי לאטשינג (שיטת ציור מסויימת. אגב - אם את מכירה וידעת אולי אצל מי אני יכולה ללמוד את זה - אודה לך מאד!!)
מצד שני, כשהייתי צריכה יותר קטן מה-C5, ניסיתי כל מיני אפשרויות שהיו קיימות בחנות, של ציפרנים 'פושטיות', ומצאתי משהו תוצרת סינית, באמת לא איכותי ביותר, אבל התאים לגודל... עוד אפשרות - אם את יש לך סופר סת"ם בקרבת מקום, אולי הוא יכול לבנות לך קולמוס מתאים, אם כל האופציות הקיימות בחנות לא מתאימות לך.
ב - להימנע מחלודה: פשוט, חשוב מאד לאחר כל שימוש לשטוף היטב את הציפורן משאריות צבע ודיו ולנגב היטב. לא להשאיר בשום אופן בתוך מים או רטובה מאד (עשיתי פעם טעות כזו כשרציתי לשחרר את הציפורן מצבע יבש וישן, והיא פשוט החלידה לגמרי)
ג - סוג נייר - אני כותבת בעיקר על קלף, אבל נראה לי שהכי טוב פה - ובכלל - ניסוי וטעיה. לנסות על סוגים שונים של נייר עם סוגים שונים של צבע / דיו, רמות דילול וכד', עד שאת לומדת מה נח לך, מה יוצא יפה וכו'.
ד - בהדרכת המורה שלי, קניתי את הספרים של Racinet (הזמנתי באמזון). ספר מדהים, מלא אפשרויות ורעיונות בדיוק מדהים. כמו שבעלי כתב בהודעה למעלה, הספרים מחולקים לסגנונות ותקופות. והאמת היא שכמו בכל תחום כמעט, גם האומנות היהודית לוקחת ונשענת על אומנות קיימת ("יפייפותו של יפת באהלי שם"). לא ידוע לי על ספרים אומנותיים ברמות האלה (או בכלל) שמתמקדים באומנות יהודית. מה שכן, בהחלט צריך לעבור על הספרים האלה ולצנזר בטוש או במספריים פיסות אומנות שזרות לנו לגמרי.
והמלצה נוספת, אם עוד לא עשית זאת, ללכת לבלות כמה שעות מענגות במוזיאון ישראל במחלקה של אומנות יהודית. כתבי יד עתיקים ומדהימים, פרוכות מעט כתובות.. יש הרבה מה לספוג שם.
תהני ובהצלחה!
נ"ב - אני מחפשת את הדף שמפרט בדיוק את צורת האותיות של הכתב הספרדי. פעם כתבתי בו גם, ואני פשוט לא זוכרת אותיות מסויימות (דוקא הפשוטות ביותר). אם יש לך משהו כזה - אשמח להעביר לך אימייל שלי שתשלחי לי.
ב"ה
כך היינו עושים אם שרשראות של אופניים.
ולאחר מכן לשמן.
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.