שאלהhaim770

ב"ה

מראש אבקש את סליחתכם, אין לי כח וזמן לסרוק, אז אנסה לתת תיאור מדוייק:

כשבאתי לכתוב את המילים "עשב בשדך וגו'", יותר נכון את האות "ע" נשפך דיו על תחתית האות.

אולי עשיתי טעות וספגתי את ה"גולה" אם נייר סופר, מה שהגדיל אותה והחדיר את הדיו לקלף.

מחקתי, ונשאר רושם (נקודות קטנטנות), אבל הקלף היה במקום דקיק ביותר אבל עדיין ללא חור הניכר.

שמתי גיר גרפי, וכשמחקתי אם מחק רגיל הוא נקרע אם חור של כשני מ"מ.

עד כאן המעשה ועכשיו השאלה:

את השורה "עשב" ב"ה אוכל לכתוב בזכות העיקום של האות "ע", אבל בשורה שמתחתיו:

  1. אין אפשרות לשרטט שוב.
  2. את האות "פ" של "פן יפתה לבבכם"אצטרך לכתוב מתחת לאות "ש".

האם מותר? אני יודע מראש שלא תהיה לזה קונה, אבל מצד שני אין להביא שמות סתם לגניזה, כך שאם מותר אז חייבים להמשיך עד סוף המזוזה.

מה אתם אומרים? ולהבא , אם יש גולה של דיו האם לא עדיף לתת לה להתייבש בצורה טבעית ובכך למנוע אחדרת הדיו לקלף?

לא הבנתיאות והדר

את מה שכתבת "את האות "פ" של "פן יפתה לבבכם"אצטרך לכתוב מתחת לאות "ש"

אז מה בעיה בזה?

זה קרע או חור?

אין לך אפשרות לעשות טלאי ולנסות לעקוף אותו?

לגבי שרטוט אולי אפשר להקל אם יש שם רושם של המחיקה (במקום שרטוט)

הבעיה, השורות לא צריכות לכתחילה להתחיל ולהסתיים...haim770

ב"ה

... בשווה.

חור 2 מ"מ בערך וקלף חלש מאוד מסביבו.

לא ידוע לי שעושים תלאי במזוזה, חידוש בשבילי.

אין רושם של מחיקה יש חור.

נראה ליאות והדר

שאם יש  לך כזה חור ענק וגם אתה בטוח שלא יקנו, לא מומלץ להמשיך

לפי מה שאתה מתאר, בסוף תגנז ויהיו עליה יותר שמות.  

 

אם זה כשר למה לגנוז?haim770

ב"ה

אם זה פסול אין שאלה עדיף לגנוז מעכשיו, אבל אם זה כשר למה לא לתרום את זה לנזקק?

וזו בעצם השאלה:

האם ניתן הלכתית להתחיל שורה אם כניסת אות או לא?

שבוע טוב.

לא כ"כ טובאות והדר

אני חושב שלא טוב להתחיל שורה בפנים, יש סוברים שזה יהיה כמו פרשיה.

בלי"נ אחפש את המקור בע"ה נראה לי שמובא במ"ב.

אם אין שיעור פרשה בריווחרחמים-

אז לא נראה שיש מניעה. אצלך אין אפילו 3 יודים לפי מה שהבנתי.

לגבי המשך מזוזה כמדומני שמשנ"ס אומר שאין חיוב לסיים כאשר המזוזה דיעבד, אם יהיה צורך אמצא מקור בל"נ

נזקקים זה שיקול שלך אבל אל תאשים את ההלכהקורץ

 

 

עיין סעיף ל"ו ס"ק קס"ב בסופוא"י הכהן

"על כן, אם רואה שהתחיל הפרשה אפילו אות אחת לפנים שלא במקום ששירטט מתחילה, יראה לעשות גם שאר השורות באופן זה"

בלי קשר חיפשתי בגוגל כי התצלתי ללכת לארון הספריםhaim770

ב"ה

שולחן ערוך סעיף ל"ו ס"ק ס"ב. (אולי, לו סקס ב, מפריע להם???)

וקיבלתי מרימון בדרגה הכי נמוכה:

 

קוד עמוד:15


לקוח יקר,
על פי בקשתך, תוצאות החיפוש נחסמו לצפייה מכיוון שהן מכילות תכנים לא ראויים.
בברכה
צוות בקרת תוכן
אינטרנט רימון
 
נכון ש"גדולי התורה" משתוללים בזמן האחרון, אבל יש גבול !!!
בלית ברירה אני הולך לארון הספרים, נודניקים (לא אתם, רימון).
התעצלתי, סליחהhaim770
מח-שברחמים-

יש לי משנה ברורה במאגר  

 

 
 (קסב) מתחילין בראש וכו' - דזה עושה אותה לפתוחה לכו"ע כשהשאיר חלק כדי ט' אותיות בסוף שיטה התחתונה בעמוד הקודם ואם לא התחיל בראש השיטה אלא הניח מעט ריוח (קסא) אפילו פחות מט' אותיות הרי פרשה זו נקראת סתומה להרמב"ם ופסולה אפילו דיעבד ובפמ"ג [אות כ"ו] כתב דאפי' אם לא המשיך לפנים בראש קדש או והיה כ"י או שמע רק אות אחת או שתים ג"כ י"ל דפסול וצ"ע בזה ובספר מאמר מרדכי משמע דאין להחמיר בזה בדיעבד ועכ"פ לכתחלה יש ליזהר בזה מאוד [ואם השאיר כשיעור תיבת אשר נ"ל דיש להחמיר אפילו בדיעבד דהרי בשיעור זה בוודאי יש כששה אותיות קטנות ויותר וכמו שכתב המחה"ש והרי לדעת הט"ז מצטרף מדינא לכו"ע להקרא סתומה אפילו לא היה הריוח שלמעלה ולמטה רק כשיעור ט' אותיות קטנות ע"י צירוף וכמו שכתב הפמ"ג הרי דמה שכתב הרמב"ם ויניח מעט ריוח וכו' הוא שיעור קטן מאוד] ע"כ אם רואה שהתחיל הפרשה אפילו אות אחת לפנים שלא במקום ששירטט מתחילה יראה לעשות גם שאר השורות באופן זה:
תודה רחמים, גם אני התחמקתי מרימון ...haim770

במקום לכתוב את כל המראה מקום כתבתי שולחן ערוך סימן ל"ו והתחלתי לדפדף בויקיטקסט.


לא"י כהן. שם מדובר על רווח של ט' אותיות קטנות...haim770
עבר עריכה על ידי haim770 בתאריך ז' חשון תשע"ג 01:23
עבר עריכה על ידי haim770 בתאריך ז' חשון תשע"ג 01:22

ב"ה

במקרא שלי מדובר ברווח של אות "פ" מקסימום, 3 אותיות קטנות.

לשונו הקדוש של המשנ"בא"י הכהן

"אפילו אות אחת" עיין שם גם בהקשר שמביא שמה שכתב ברמב"ם "מעט רווח" הוא שיעור קטן מאוד ועל זה הוא ממשיך במה שהבאתי קודם

אני מסכים עם א"י הכהןאות והדר

זה מה שמשתמע מדבריו אפילו אות אחת, לא טוב...

אז למעשה לפי דעתכם - לגניזה?haim770
שאלה עקרונית בנושאשיזף

א.  גיר  גרפי  או  ליתר דיוק  פחם  סינטטי, איננו  כשר  לסתימת  חורים  לצורך  מוקף  גויל.

ב.  השאלה  היא  האם  נשאר  מצב  של  מוקף  גויל  לצורך  כתיבה (  באם החור נוצר  לאחר תום  הכתיבה  יש  מקום

     להכשיר,  מה  שאין  כן  באם  החור  נוצר  לפני הכתיבה ). 

 

למעשה,  חייבים  להראות  את  המזוזה  לבר סמכא  בעל  ידע  ונסיון  בתחום  סת"מ  בכדי  שיחליט  מה  לעשות  במצב  שכזה.

 

לעיתים  קרובות  עדיף  להתחיל  לכתוב  מזוזה  חדשה  (בהזדמנות  להראות  את  זה  למורה הוראה בר סמכא  ונסיון   בתחום  סת"מ )  הואיך  ובזמן  שמתעסקים  עם  זה  לפעמים  אפשר  לסיים  כתיבת  מזוזה  חדשה.

 

כמעט  כל  סופר  סת"מ  מנוסה,  צובר  שאלות  ומביא  אותן  במרוכז  לפסיקה.

 

יתרה  על  כל  האמור  לעיל,  אינטרנט  עדיין  איננו  מהווה  שו"ת .  לכל  היותר  ניתן  להעלות  שאלות  טכניות  או  שאלות  שאינן  מצריכות  עיון  מראה  עיניים.

הדבר אינו צורך מראה עיניים !haim770

ב"ה

השאלה הובהרה דיו.

אני מכיר אישית את מנהל הפורום והוא לא יענה סתם.

בכל זאת אחזור על הפרטים אם הם לא הובנו כראוי.

כתבתי את האות "ע" מהמילה עשב בשדך.

בגלל תנועת יד לא נכונה גוש של דיו נשפך מהקולמוס על האות ועל הקלף.

במחיקה של גוש הדיו נוצר חור בדיוק במקום שצריך לכתוב את האות "פ" של השורה הבאה "פן יפתה לבבכם".

לא ניתן לכתוב את האות "פ" בתחילת שורה בגלל החור והשאלה היא למדי פשוטה האם ניתן להתחיל שורה ע"י כניסה פנימית של אות אחת?

התשובה כנראה לא פשוטה כ"כ. אבל אין כאן מה להראות:

  1. אין כאן שינוי צורה או חשש לשינוי צורה שמצריך מראה עיניים.
  2. ובעיקר, כי שום דבר עוד לא כתוב מהשורה "עשב בשדך וכו'".
נראה לי למעשהאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ט' חשון תשע"ג 17:46

 

במקרה שלך שיש חור בתחילת שורה, כלומר שהמקום אינו ראוי לכתיבה אין חשש לשיעור פרשה גם אם היו בו רווח של 9 יוד"ין לכן לא נראה לי שיש בעיה להתחיל מבפנים. רק תוודא שבאמת שהמקום לא ראוי לכתיבה ואם החור לא מספיק גדול, תדאג לעשות חורים אחרים גדולים.   

תודה לכולם, בנתיים זה ישאר ב"מוזיאון"...haim770

ב"ה

...עד שיהיה לי זמן לזה ולאחרות שמזוזה זו הולכת להצטרף אליהם.

נראה שאתה צודקא"י הכהן
תחילת שורה באופן הניכר להדיא כלפי פניםשיזף

למעט  מקומות  בהם  יש  הפסק  פרשה,  כל  כתיבה  במזוזה  (ולהרבה  דעות  גם  בתפילין/ס"ת  וכיו"ב )  באופן  שניכר  רווח  כלפי  פנים  או  בסוף  שורה  שניכר  רווח  כלפי  תוך  השורה  עלול  להיות  מצב  של  לא יעשנה  כקובה

לקובה וזנב צריך שלש שורותאות והדראחרונה
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך