יריעות של 49 בספר של 50- משמעותי?שלום 22
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך ה' חשון תשע"ג 23:30

בשעטו"מ התחלתי ספר חדש של 50.

בחרתי יריעות טובות, ואחרי שכתבתי יריעה אחת, ראיתי שהיא כ49 ס"מ.

ושאר היריעות לא מדוייקות על המילימטר, אבל רכות וטובות.

 

מה דעתכם? משמעותי או לא?

לא נראה לי כ"כ משמעותיאות והדר

יוצא שזה יהיה יותר נמוך בחצי ס"מ למטה וכן למעלה.

אבל לי יש אלרגיה לדברים כאלה, אני הייתי מחזיר את הכל.

 

 

השבוע ראיתי מקרה הפוךרחמים-

בספר של 48 הושתלה יריעה של 50 

אמנם זה פחות בולט מאצלך כי אפשר לחתוך מלמעלה ומלמטה אבל השורות לא סימטריות וזה יכול להציק לעיין ביקורתית.

 

שאלה נוספת 

לדעתכם  במקרה הנ"ל  שהיריעות לא שוות יש הבדל בין ספר שהולך לארגז לבין ספר שהולך לעצי חיים?

בעצי חייםאות והדר

בעצי חיים וגם בארגז המוט שגוללים עליו את הקלף בד"כ כ-5 ס"מ יותר גבוה מהקלף. לכן זה לא מפריע בשניהם.

זה גם לא כ"כ בולט, נכון?שלום 22
היה לי מקרה כזהא"י הכהן

הבעל הבית התעצבן

לא כדאי להסתבך בשטויות כאלה.

בסוף הסופר שלי נאלץ להחליף את היריעות והיה לכולם עוגמת נפש גדולה

שומר נפשו ירחק

שמור את היריעה לספר אחר והתחל מההתחלה

גם בספר ספרדי? הרי אח"כ כשגולליםשלום 22

אף פעם לא יראה שוה לגמרי...

סתם סברהhaim770

ב"ה

האם אין חשש של מנומר בגודל כתב משתנה.

ב-48 הכתב יותר קטן.

זה היה בספר ספרדיא"י הכהן

ובתפירה זה היה ניכר מספיק כדי שהבעל הבית יתרגז.

לכן שוב אני ממליץ - שומר נפשו ירחק

ממש לא מנומר!אות והדר

 

אנא הבהר את השאלהשיזף

האם  מדובר  ביריעה  של  49 ס"מ  במקום  50 ס"מ  או ביריעה  של  49 שורות  במקום  50 שורות  שהשרטוט  מעט גדול  יותר  בכל  שורה  בכדי  להגיע  לשוויון  בשורה  עליונה  ותחתונה  בעמוד/יריעה  ביחס  לעמודים/יריעות  שבסמוך.

 

באם  מדובר  ביריעה  של  49 ס"מ  והשרטוט  מקביל  ליריעות/עמודים  שבסמוך,  יש  פתרון   מעשיי קל  ביותר  .

 

 

ס"מ, מה הפתרון? לחתוך את שאר היריעות?שלום 22
לא חותכים את כל היריעותשיזף

יוצרים  קו  אלכסוני  בין  קצה  היריעה  הקצרה  לרוחב  היריעה  הסמוכה  וחותכים  קו  אלכסוני  שיוצר  ויזואלית  קו  תחתון  שווה.

 

כנ"ל  גם  באם  הפכו  יריעה שנכתבה  והשוליים  הגדולים  למעלה  והקטנים  למטה.

 

כמובן  שיש  לגנוז  את  פס  הקלף  שהוסר  מהיריעות  הסמוכות 

בדיוק^אלעד

לא צריך להתרגש.

 

מטרתו של ספר התורה היא לקרוא ממנו, ולכן מה שחשוב הוא שהכתב יהיה נאה וקריא.

אם התנאים הללו מתקיימים לדעתי אין עניין להתפס לקטנות

חיתוך שולי היריעותשיזף

הספר  כשר  לכתחילה  ללא  חשש  גם  עם גובה  היריעות  שונה  בכלשהו.  אך  יש  ענין  של  זה  קלי  ואנוהו  שעקב  כך  מומלץ  להשוות  את גובה  היריעות.

זה כלי ואנוהואות והדר

כל הפתרונות האלה טובות לזה שכתב את היריעה.

אם לא כתבת, לא להיכנס לכל מיני חיתוכים וכדו'.

לא הייתי עושה את זה (זו דעתי)

פעם היצרן שאני קונה ממנו קלף ידע שאני מחזיר לו חצי מהיריעות בגלל כל מיני פיגומים קטנים , בהתחלה הוא כעס עלי, התלונן בסוף הבין שאני לא עושה את זה בשבילי אלא לכבוד התורה, היום הוא בעצמו בוחר לי מהמפעל את ההכי מעולה.

הערה לאו"ה, לא קשור לנושא השרשור..שלום 22

זה כלי ואנוהו?

מנין יצא לכתוב ולומר כך? האם מותר?

 

שבת שלום!

וכיאות והדר
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך י"א חשון תשע"ג 20:37

וכי בסדר לכתוב קלי? שהוא קיצור וכינוי של מילה קליפה בכל כתבי פנימיות התורה.

זה היה סוג של מחאה נסתרת כלפי החומרא שבא לידי קולא.

שמעתי בשם הרב הלל שבשום פנים לא לכתוב כן אלא ע"י הפרדת האותיות וכדו'

 

אה"נ, אתה צודק, והוא לשון קלות. כוונתי לכתוב:שלום 22

"זה אלי ואונוהו".

ברור שזה ככהאמיר הסופראחרונה

אף אחד לא עושה מדויק על המילימטר ימצחיק מה שאתה חיייייב לדעת שבעת התפירות של הספר אתה מאפס למטה!!! שיהיה שווה לא אכפת לך מלמעלה כיוון שלמטה יש את הלגרים והם צריכים להסתובב טוב בהצלחה

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך